Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 På grunn av hva en venninne opplevde undersøkte jeg mine egne forsikringer, jeg har bare tre så det var en grei ting. Og så at jeg bare har latt dem gå og tenkt at det har vært gode grunner for at de har økt årlig. Bortsett fra bilforsikringen som er ganske ny, er både reiseforsikringen min og husforsikring to tiår gamle, og jeg har så langt ikke hatt bruk for noen av dem. Likevel øker de, og særlig de tre siste årene har de økt kraftig, alle tre. Så jeg undersøkte litt rundt og fant at jeg bare ved å samle dem og flytte dem i et annet selskap kunne spare nesten 10 000 kr i året! Har det alltid vært sånn at man må passe på forsikringsselskapene så de ikke starter en pengegalopp med lønna vår, eller er det en ny trend?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Sånn har det alltid vært. Å være lojal kunde er et tapsprosjekt. Anonymkode: ae81b...a03 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Det står vel artikler om det minst ett par ganger i året i både riksdekkende og lokale aviser, om hvordan man kan spare ved å sjekke priser på banktjenester og forsikringer. Det har det i alle fall gjort de femten årene jeg selv har vært ansvarlig for egne forsikringer. Men alle gangene jeg har tatt en gjennomgang, så ser jeg at jeg ville tapt enormt mye på å bytte. Har forsikring via fagforening, og det er veldig mye billigere enn om jeg skulle hatt egne private avtaler. Jeg har også opplevd få medhold i en forsikringssak der det var noe tvil, fordi jeg hadde vært kunde lenge og de kunne se historikken min. Men samtidig må jeg si at jeg skjønner hvorfor de øker prisene. Reiseforsikring: Jeg flyr en del mellom øst og nord. For noen år siden kunne jeg ofte finne flybilletter for 5-700kr. Nå er jeg heldig om jeg får de under 1500,-. Når jeg reiste mellom øst og midt tidligere, så betalte jeg 100-200kr for tog/buss, nå koster det 1000,- Du sier husforsikringen din har økt, men hvor mye har husverdien økt? Kan du få ett nytt hus til samme pris som du gjorde for disse to tiårene siden? Om jeg skal ha ny bopel tilsvarende den jeg har i dag, så må jeg ut med nesten dobbelt av hva jeg betalte da jeg kjøpte den. Og husk at prisen ikke er det eneste man bør se på, og ha med til vurdering. To ulike selskaper kan ha svært ulik dekning, og egenandeler! Anonymkode: 8ba2e...3e9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Men øker de også erstatningsbeløpet i samme takt? Anonymkode: 2195b...75a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 Vikarsykepleier skrev (1 time siden): Har det alltid vært sånn at man må passe på forsikringsselskapene så de ikke starter en pengegalopp med lønna vår, eller er det en ny trend? Det har alltid vært sånn. Det er noe som er i media opptil flere ganger i året. Mine forsikringer økte med 12% fra i fjor til i år. Jeg bytta fort. Det er det samme med banker og boliglån. Lojale kunder taper ofter på sikt. Så her gjelder det også å følge med og ta dem i nakken fra tid til annen. Anonymkode: e8aea...187
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og husk at prisen ikke er det eneste man bør se på, og ha med til vurdering. To ulike selskaper kan ha svært ulik dekning, og egenandeler! Anonymkode: 8ba2e...3e9 Ja, men sånn vil det jo alltyid være, og det er det som gjør det vanskelig å sammenligne. Det vil alltid være en forsikring som dekker det lille rare feltet der, og som koster flere tusen kroner ekstra på grunn av det, og som hvis du er veldig uheldig så er det akkurat det man mangler den dagen man trenger det. Helt basis, 99 % av alle typiske ulykker burde være nok. Jeg tror til og med at jeg aksepterer så lavt som 50-60 % av det som er normalt.
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har alltid vært sånn. Det er noe som er i media opptil flere ganger i året. Mine forsikringer økte med 12% fra i fjor til i år. Jeg bytta fort. Det er det samme med banker og boliglån. Lojale kunder taper ofter på sikt. Så her gjelder det også å følge med og ta dem i nakken fra tid til annen. Anonymkode: e8aea...187 Det må jo gjøre det veldig byråkratisk? Når vi da er en del folk etter hvert som bytter og bytter og bytter?
AnonymBruker874626 Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 Om man bytter forsikringsselskap - kan man få problemer med dekningen ? For eksempel: 6 måneder etter bytte til nytt forsikringsselskap oppdager man fuktskader i boligen, takstmann undersøker og konkluderer med at skadene har oppstått for et par år siden. Vil forsikringen dekke dette - eller kan de hevde at skaden stammer fra før du tegnet forsikring? Eksempel 2: Du bytter uføreforsikring itl nytt selskap. To måneder etterpå går du til legen og blir sykemeldt, og etterhvert ufør, grunnet sykdom som har utviklet seg over tid, men ikke oppdaget / diagnostisert før du gikk til legen. Uføreforsikring dekker generelt ikke sykdom som har gitt symptomer før tegning. Kan du risikere en trøbbel med forsikringen, der de vil hevde at du må ha / bør ha opplevd symptomer allerede før forsikringen ble tegnet? Jeg spør fordi jeg ikke kjenner til hvordan dette hånteres i praksis. Har heldigvis aldri hatt behov for å benytte noen av de større forsikingene. Noen som kjenner til dette? Kanskje noen her inne som jobber i forsikringsbransjen som kan ha et svar?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker874626 skrev (1 time siden): Om man bytter forsikringsselskap - kan man få problemer med dekningen ? For eksempel: 6 måneder etter bytte til nytt forsikringsselskap oppdager man fuktskader i boligen, takstmann undersøker og konkluderer med at skadene har oppstått for et par år siden. Vil forsikringen dekke dette - eller kan de hevde at skaden stammer fra før du tegnet forsikring? Eksempel 2: Du bytter uføreforsikring itl nytt selskap. To måneder etterpå går du til legen og blir sykemeldt, og etterhvert ufør, grunnet sykdom som har utviklet seg over tid, men ikke oppdaget / diagnostisert før du gikk til legen. Uføreforsikring dekker generelt ikke sykdom som har gitt symptomer før tegning. Kan du risikere en trøbbel med forsikringen, der de vil hevde at du må ha / bør ha opplevd symptomer allerede før forsikringen ble tegnet? Jeg spør fordi jeg ikke kjenner til hvordan dette hånteres i praksis. Har heldigvis aldri hatt behov for å benytte noen av de større forsikingene. Noen som kjenner til dette? Kanskje noen her inne som jobber i forsikringsbransjen som kan ha et svar? Situasjon 1 - saken går mellom deg og selskapet du var forsikret i på skade tidspunkt. Situasjon 2 - kommer helt ann på vilkår, karenstid og lignende. Selskapet henter inn helseattest i det du tegner forsikringen slik at det er på bakgrunn av denne du får forsikringen, jeg har foreksempel en ganske spesifikk idrettsskade som gjerne fører med seg en annen skade over tid. Jeg er ikke dekket for den skaden som potensielt skjer i fremtiden. Men skjer det en skade som ikke kan relateres til idrettskaden jeg hadde på tegnings tidspunkt så vil jeg være dekket. Anonymkode: b5262...ba5 1
AnonymBruker874626 Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Situasjon 1 - saken går mellom deg og selskapet du var forsikret i på skade tidspunkt. Situasjon 2 - kommer helt ann på vilkår, karenstid og lignende. Selskapet henter inn helseattest i det du tegner forsikringen slik at det er på bakgrunn av denne du får forsikringen, jeg har foreksempel en ganske spesifikk idrettsskade som gjerne fører med seg en annen skade over tid. Jeg er ikke dekket for den skaden som potensielt skjer i fremtiden. Men skjer det en skade som ikke kan relateres til idrettskaden jeg hadde på tegnings tidspunkt så vil jeg være dekket. Anonymkode: b5262...ba5 Så selskap 1 er fremdeles ansvarlig selv om jeg ikke lenger har forsikringen der altså. Ser allikevel for meg at man da kan havne i en situasjon der de to selskapene ikke blir enige seg imellom om hvem som skal dekke skaden. Eksempelvis ved en vannskade som utvikler seg over tid vil det jo kunne være ulike tolkninger av når skaden oppsto, og hvor stor del av kostnaden som skyldes forhold før / etter forsikringsbytte.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 I grunn ikke så rart at forsikringene øker. Både materiell, arbeid og deler har steget i mye de siste tre årene. Kan ta bolig som eksempel, byggekostnadene har økt med 26 % fra mars 2020 til mars 2023. Dette må forsikringsselskapene ta med i beregningen. https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/byggekostnadsindekser/statistikk/byggjekostnadsindeks-for-bustader Anonymkode: 5df33...fdc
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker874626 skrev (22 minutter siden): Så selskap 1 er fremdeles ansvarlig selv om jeg ikke lenger har forsikringen der altså. Ser allikevel for meg at man da kan havne i en situasjon der de to selskapene ikke blir enige seg imellom om hvem som skal dekke skaden. Eksempelvis ved en vannskade som utvikler seg over tid vil det jo kunne være ulike tolkninger av når skaden oppsto, og hvor stor del av kostnaden som skyldes forhold før / etter forsikringsbytte. Ja den som hadde deg forsikret på tidspunktet skaden skjedde er ansvarlig, takstmann vil avgjøre når skaden oppsto og skulle det bli tvister henter man inn flere vurderinger. Viktigste å passe på med vannskade er at man faktisk er dekket for det i forsikringen, du skal være dekket for vann inntrengning gjennom tak og vegg. Anonymkode: b5262...ba5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men øker de også erstatningsbeløpet i samme takt? Anonymkode: 2195b...75a Ja, for erstatninger vil i stor grad dekke etter gjenskaffelse-prinsippet. Med mindre det er noe annet som er spesifisert da. Noen innbo-forsikringer har dekning til ett vist beløp, andre har tilnærmet ubegrenset erstatningsbeløp. Hus i dag er langt dyrere enn de var for 10 år siden, og de dekkes etter dagens prisnivå, ikke året en forsikring ble tegnet. Anonymkode: 8ba2e...3e9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 De øker fordi materiell og arbeid har økt i pris, sikkert stadig mer brannrisiko med folk som lader elbil på gamle anlegg og bruker strøm om natten når den er billig. Uansett, ikke fokuser for mye på pris, se hva som er inkludert i prisen. Mange gir deg knalltilbud men så må du kjøpe råte, sopp og skadedyr som tillegg, evt så er vilkårene bare ræva. Anonymkode: 2021f...379
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 Stort sett de fleste priser går opp med tiden. KPI er en greie. Inflasjon også. Anonymkode: cfb73...ec8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 I tillegg så går de fleste også opp i lønn hvert år. Slik fungerer økonomien Anonymkode: cfb73...ec8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå