Gå til innhold

Alle i kollektivet synes jeg er teit. Greit nok, men hvordan holde ut den siste tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i et kollektiv med 7 andre. Året her gikk ikke som jeg hadde tenkt. Brått dødsfall i nær familie, psykisk sykdom, studiene gikk til h********, jeg har reparert ved å drikke og gjøre dumme ting, kjeftet og styrt i fylla mot dem jeg bor med.

Pga av at jeg bor veldig langt hjemmefra, økonomi, og at jeg har vært heldig å fått en ordning mtp legeerklæring, skole osv så er det beste for meg de neste mnd at jeg holder meg her jeg er nå. Flytting blir vanskelig og har ikke sjans å jobbe nå. Men hvis jeg holder ut de neste mnd i kollektivet, lever billig (men sunt) så vil jeg ha få spart opp nok til at jeg har opptil flere alternativer til høsten. 

Problemet er at jeg bor med en gjeng som er drittlei av meg. Jeg vet jeg har oppført meg dårlig (IKKE vold og sånne ting, ikke stjålet fra de eller gjort noe mot de sånn) men jeg har drukket mye, grått og vært sint om hverandre osv. Slurvet litt med fellesvask osv. Siden februar har jeg vasket ordentlig og til og med tatt vaskedagen til en annen bare for å være grei. 

Jeg har sagt unnskyld  til alle både muntlig og på txt. Og før det kontaktet jeg huseier og ba om unndkyldning hvis han evnt hadde fått klage eller fått med seg noe av dette selv. Det hadde han ikke og han sa det var helt i orden. Ikke drukket en dråpe siden januar/mars, og fortalt de at edruheten vil jeg fortsette med først å fremst av respekt for de. Men det virker som de er drittlei av meg, overser meg mye, svarer bare ja/nei til alt. Føler det er klein stemning hver gang jeg kommer inn døra og de er i stua. De er ikke intr i å gå inn i samtale med meg. Men hva mer får jeg egentlig gjort? 

Føler meg som den store stygge ulven her og at jeg ikke er verdt en dritt til tross for at jeg har sagt unnskyld og forklart litt. 

Planlegger å bare zome litt ut de siste mnd det er igjen nå og bare gi faen i de (kun gjøre pliktene mine, si hei når jeg møter på de og ellers ligge lavt) sitte på rommet mitt å tegne, lese, høre på musikk osv og la de seile sin egen sjø. Men tørr jeg det når jeg føler meg så uønsket her, og de sikkert helst hadde sett at jeg flyttet ut så de kan få inn en ny som de faktisk liker? 

Alternativet mitt blir å flytte NÅ men det kommer til å bli sinnsykt dyrt uansett hvordan jeg gjør det, og ramme de neste mnd/halvår kraftig økonomisk. Og planene mine for et bedre og mer stabilt liv vil bli utsatt/gå i vasken. 

Så, jeg tenker å bare bli her til tross for at jeg blir mislikt. Det som blir vanskelig for meg blir å på en måte drite i at de jeg bor med ikke liker meg og jeg føler meg null verdt her. Bør jeg heller bite i det sure eple og flytte nå? 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: c6b76...a9e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli. Vær vennlig for grei. Gjør det du skal. Akkurat som du tenker.

Det er ikke viktig at folk du ikke har en nær relasjon til liker deg, bare litt ubehagelig når de ikke gjør det. Men du vet jo hvorfor, de har en god grunn. Dermed stoler de ikke på deg. DU vet at du har tatt deg sammen (godt jobbet forresten!) men det er ikke sikkert de tenker at det varer.

Bare hold ut du, og husk at hva de mener ikke betyr noe for hva du er verd. Du skal snart videre i livet uansett. Finn støtte og omsorg fra andre folk, venner og familie.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Si fra at du kommer til å gi de space og holde deg for deg selv siden du skjønner at du har oppført deg som en dust og at du ikke ønsker noe mer drama rundt dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (8 minutter siden):

Bli. Vær vennlig for grei. Gjør det du skal. Akkurat som du tenker.

Det er ikke viktig at folk du ikke har en nær relasjon til liker deg, bare litt ubehagelig når de ikke gjør det. Men du vet jo hvorfor, de har en god grunn. Dermed stoler de ikke på deg. DU vet at du har tatt deg sammen (godt jobbet forresten!) men det er ikke sikkert de tenker at det varer.

Bare hold ut du, og husk at hva de mener ikke betyr noe for hva du er verd. Du skal snart videre i livet uansett. Finn støtte og omsorg fra andre folk, venner og familie.

Takk ❤️

Var akkurat dette jeg trengte å høre

Carrot skrev (2 minutter siden):

Si fra at du kommer til å gi de space og holde deg for deg selv siden du skjønner at du har oppført deg som en dust og at du ikke ønsker noe mer drama rundt dette. 

Jeg har allerede sagt det. Både i plenum og hver for seg har jeg sagt unnskyld. Men de har tatt merkbar avstand, jeg blir aldri mer invitert med på ting osv. Merker klein stillhet ofte når jeg kommer og de er i fellesareal eller utendørs

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har allerede sagt det. Både i plenum og hver for seg har jeg sagt unnskyld. Men de har tatt merkbar avstand, jeg blir aldri mer invitert med på ting osv. Merker klein stillhet ofte når jeg kommer og de er i fellesareal eller utendørs

Men hva er det du ønsker da, siden du selv sier du vil holde deg unna osv? At de skal inkludere deg så du kan trekke deg unna? Slik det er nå er det jo bare å gjøre din greie og holde deg for deg selv og la de får lov å ha sine reaskjoner? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Men hva er det du ønsker da, siden du selv sier du vil holde deg unna osv? At de skal inkludere deg så du kan trekke deg unna? Slik det er nå er det jo bare å gjøre din greie og holde deg for deg selv og la de får lov å ha sine reaskjoner? 

Nei, det er helt greit. Det jeg ønsket med å be om unnskyldning å legge meg flat var jo at vi kunne fortsette å være venner. Er bare det at det er ubehagelig å føle seg utenfor i en sånn setting at du faktisk bor med di. Får meg til å tenke om det beste ksnskje hadde vært å bare flytte, var derfor jeg spurte her. For å få andres syn på det, og bli forsikret om at jeg ikke er en egoistisk dust hvis jeg velger å bli boende.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er helt greit. Det jeg ønsket med å be om unnskyldning å legge meg flat var jo at vi kunne fortsette å være venner. Er bare det at det er ubehagelig å føle seg utenfor i en sånn setting at du faktisk bor med di. Får meg til å tenke om det beste ksnskje hadde vært å bare flytte, var derfor jeg spurte her. For å få andres syn på det, og bli forsikret om at jeg ikke er en egoistisk dust hvis jeg velger å bli boende.

en beklagelse gjør jo ikke ting ugjort om du skjønner, følelser forsvinner ikke og handlingene ble gjort osv, og ting kan ikke alltid fortsette som før pga en beklagelse. Noen ganger brenner man broer med dårlig oppførsel, nå har du kanskje lært det på den tunge måten - men for din egen del ville nok det å flytte vært en enkel utvei, men å bli boende er ikke egoistisk i seg selv heller siden de jo får vise sin misnøye uten at du gjør noe nummer utav det. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er ikke venner, men leietakere. Ikke forvent at de skal investere i en som har oppført seg dårlig OG skal flytte ut snart.. 

Bli boende, dere vet jo alle det er midlertidig 

Anonymkode: 72bb6...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har hatt et veldig tøft år! Klart, du håndterte det ikke på den beste måten, men du fant ut av at det var dårlig måte å håndtere det på og gjorde endringer. Du har tatt ansvar, sluttet å drikke og du har sagt unnskyld. Du har faktisk gjort alt riktig med å ta tak i problemet som oppstod. Og du har nok lært utrolig mye på veien. Fortsett på veien du er nå, bli boende og vis dem at endringene er varige uten å mase på dem. 

Jeg antar dere er i tidlig 20 årene. Det er en periode hvor man fortsatt ikke er helt voksne, hjernen er ikke ferdig utviklet og alle er i en fase hvor de lærer mye om livet. På samme måte som du kanskje ikke hadde erfaring til å håndtere livskrise på den beste måten så har de andre helt sikkert ikke erfaring med at andre går gjennom livskriser og gjør dumme ting. Det er en grunn for at kollektivlivet er en veldig god erfaring å ha med seg i livet, man lærer mye om relasjoner og om seg selv. Og så trenger man ikke å ha noen relasjon til disse menneskene senere. 

Anonymkode: c99dc...201

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har oppført deg som en idiot og er heldig du ikke har blitt kastet ut. 

Gå inn på rommet ditt og lukk døren. 

Anonymkode: bf786...980

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har oppført deg som en idiot og er heldig du ikke har blitt kastet ut. 

Gå inn på rommet ditt og lukk døren. 

Anonymkode: bf786...980

Vær så snill å ikke skriv sånt. Det er så unødvendig å komme med så krass usaklig tilbakemld når du ser jeg legger meg flat. Jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal greie å fungere de neste mnd. Du kan ikke skrive sånt til folk, du kan ikke vite hvor gamle vi er vi som skriver eller hvordan ting blir mottatt. Synes det er unødvendig 

• Liker 6
  • Hjerte 7
Skrevet

De føler seg kanskje ikke trygg på deg selvom du har sagt unnskyld. Det kan hende det blir bedre om de får litt mer tid hvor det ikke skjer noen nye episoder. Jeg tenker du får bare gjøre som du har tenkt å bo der den siste tiden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har gjort det du kan og jeg synes det er veldig bra. Du har hatt et tøft år, gjort dumme ting men innsett at det var feil. Du har beklaget deg og snakket med dem. 

Det er absolutt ikke egoistisk å bli boende. Du skal selvsagt bli boende og gjør det som er best for deg for å komme deg videre på en god måte. Du smiler og sier hei når du møter dem. Du kan jo prøve deg på en liten prat, men ikke hvis du føler det ikke passer seg med stemningen. Du skal ikke presse på er det jeg mener. 
så finner du noe du kan holde på med på rommet. Gå turer, gjør noe gøy utenom. Det er viktig. Og husk, det er bare noen måneder av et langt liv!! :) 

Anonymkode: 6ac3c...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vær så snill å ikke skriv sånt. Det er så unødvendig å komme med så krass usaklig tilbakemld når du ser jeg legger meg flat. Jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal greie å fungere de neste mnd. Du kan ikke skrive sånt til folk, du kan ikke vite hvor gamle vi er vi som skriver eller hvordan ting blir mottatt. Synes det er unødvendig 

Sannheten svir, men det er likevel sant. 
Du sier jo selv at du har oppført deg som en idiot, bare at du velger si det med mange flere ord, og over flere avsnitt i stedet for å bare si det kort og enkelt. 

Det du sier om hvordan du har oppført deg, jeg hadde ikke orket forholde meg mer enn nødvendig til deg i ettertid, uansett om du hadde sagt unnskyld. 
Og du må faktisk akseptere at du har med din oppførsel ødelagt relasjoner, og det er folk som ikke gidder ta seg bryet med å reparere relasjoner som er blitt ødelagt på den måten.  
Du kan godt synes det er usaklig at du like greit kan holde en lav profil, men jeg leser det som en helt tydelig og veldig konkret tilbakemelding til deg. 
Noen ganger er det like greit innse at man har vært idiot, og holde en lav profil. 

Anonymkode: 0646d...5ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sannheten svir, men det er likevel sant. 
Du sier jo selv at du har oppført deg som en idiot, bare at du velger si det med mange flere ord, og over flere avsnitt i stedet for å bare si det kort og enkelt. 

Det du sier om hvordan du har oppført deg, jeg hadde ikke orket forholde meg mer enn nødvendig til deg i ettertid, uansett om du hadde sagt unnskyld. 
Og du må faktisk akseptere at du har med din oppførsel ødelagt relasjoner, og det er folk som ikke gidder ta seg bryet med å reparere relasjoner som er blitt ødelagt på den måten.  
Du kan godt synes det er usaklig at du like greit kan holde en lav profil, men jeg leser det som en helt tydelig og veldig konkret tilbakemelding til deg. 
Noen ganger er det like greit innse at man har vært idiot, og holde en lav profil. 

Greit. Da får jeg gjøre som den personen skrev, være på rommet med døra lukket resten av månedene jeg skal bo her. Først etter det har jeg lært. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg skjønner at dette er en vond situasjon. 

Desverre kan du ikke forvente at de skal glemme alt på så kort tid. Men litt ubehag tåler du. Hold deg for deg selv, vær snill, og når du har kapasitet og tid gjør småting for at det skal være litt ekstra koselig for de andre (sånn at de ser at du fortsetter i ditt snille spor), plukk blomster ute å sett i glass på kjøkkenet, tørk over badet en gang ekstra, hold fellesarealer ekstra rene og pene, Koster ingenting, men merkes. 

Ellers så er jeg glad du har fått hjelp, og jeg lover deg at om 3 år så spiller ikke dette noen rolle, selv om det er veldig vondt å flaut akkurat nå. Du kommer deg gjennom dette. Bare si hei til de når dere møtes i døra, gjør småting, og stell for deg selv stille på rommet. 

Du klarer dette. 
Ps: stolt over deg fordi du tok ansvar over ditt eget alkoholproblem og mentale issues. Respekt til deg. 

Anonymkode: 2c791...902

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Greit. Da får jeg gjøre som den personen skrev, være på rommet med døra lukket resten av månedene jeg skal bo her. Først etter det har jeg lært. 

Nå går du i offer-rollen, og det er helt unødvendig. De du bor sammen med er ikke forpliktet til å tilgi alt og bli venner med deg igjen selv om du legger deg flat og ber om unnskyldning. Får mest inntrykk av at unnskyldningen kun var fordi du vil at  alle skal late som du ikke har oppført deg på denne måten.

Vemdig bra jobbet at du har skjerpet deg. Ikke forvent at de vil være venner med deg mer, men prøv å fortsette å oppføre deg vennlig og høflig, ikke treng  deg på dem, og flytt til høsten.

Anonymkode: da96f...ceb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg antar dere er i tidlig 20 årene. Det er en periode hvor man fortsatt ikke er helt voksne, hjernen er ikke ferdig utviklet og alle er i en fase hvor de lærer mye om livet. På samme måte som du kanskje ikke hadde erfaring til å håndtere livskrise på den beste måten så har de andre helt sikkert ikke erfaring med at andre går gjennom livskriser og gjør dumme ting. Det er en grunn for at kollektivlivet er en veldig god erfaring å ha med seg i livet, man lærer mye om relasjoner og om seg selv. Og så trenger man ikke å ha noen relasjon til disse menneskene senere. 

Anonymkode: c99dc...201

Jeg skjønner at du prøver å trøste TS, men dette syns jeg blir for dumt. Hvis noen behandler meg dårlig og skriker til meg i fylla for ting jeg ikke kan noe for, opptil flere ganger, så kan jeg godt tilgi, men vennskap er uaktuelt.

Og det sier jeg MED livserfaring.

Anonymkode: 405b7...12a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det handler jo ikke om hvorvidt du har lært eller ikke, du må akseptere at ikke alle vil være venn med deg når du har oppført deg som en idiot. 
Du kan ikke forvente at alle skal ta imot en unnskyldning og så glemme alt og være venner etterpå. 

Du har lært og du har skjerpet deg, det er veldig bra! Men det betyr ikke at alle har glemt hvor kjip du har vært. 
Noen vil kunne ta i mot en unnskyldning og gå videre som om ingenting har hendt, men du kan virkelig ikke forvente at alle skal gjøre det. Da setter du urimelig høye krav til andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke skal jobbe eller studere noe særlig, så hadde jeg tatt på meg vaskingen.

Vask når andre ikke er hjemme. Du har belastet de, nå har du sjansen til å avlaste de. 

Anonymkode: d2455...d6b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...