AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 I dag har jeg virkelig lyst til å sutre litt, men tar det her der både jeg og alle andre er anonyme, og jeg ikke plager noen med sutringen min. Trett er jeg fra det øyeblikket jeg våkner, øynene renner, nesa er både tett og rennende på samme tid, pusten piper som et gammelt pipeorgel, og jeg hoster og harker som en 90-åring som har røyket i 70 år. Jeg har tatt hele regimet: øyedråper, nesespray, allergitabletter, montelukast, symbicort, og det hjelper litt- helt til jeg går ut. Da kommer det tilbake. Om 3 uker kan jeg ta kortison, da blir det bedre, men i mellomtiden forbeholder jeg meg retten til å sutre litt i det skjulte. Hvis andre har lyst til å sutre er dette plassen å gjøre det på! Anonymkode: 1f2ed...b15 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Har du det sånn hver dag, hele året? Hvis ikke har du ikke rett til å sutre! Jeg overgår din sutring med å sutre for at jeg ikke kan spise normal mat, ikke sjokolade, ikke drikke øl eller vin, ikke kan ha kjæledyr, ikke kan bruke parfyme eller dusjsåpe/hårsåpe som lukter digg, jeg er dritt lei av å ha VONDT hver gang jeg spiser. Klø. Være kvalm. Dårlig i magen. Så kommer pollenallergien i tillegg. Fordømte hassel, or og salix! Osv. Allergi er dritt. Obs; les med litt sarkasme ALLE har lov til å klage på allergiske symptomer. Det er bare fælt å ha det sånn. Anonymkode: 82fbe...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du det sånn hver dag, hele året? Hvis ikke har du ikke rett til å sutre! Jeg overgår din sutring med å sutre for at jeg ikke kan spise normal mat, ikke sjokolade, ikke drikke øl eller vin, ikke kan ha kjæledyr, ikke kan bruke parfyme eller dusjsåpe/hårsåpe som lukter digg, jeg er dritt lei av å ha VONDT hver gang jeg spiser. Klø. Være kvalm. Dårlig i magen. Så kommer pollenallergien i tillegg. Fordømte hassel, or og salix! Osv. Allergi er dritt. Obs; les med litt sarkasme ALLE har lov til å klage på allergiske symptomer. Det er bare fælt å ha det sånn. Anonymkode: 82fbe...2a5 : Du har det mye verre enn meg. Det hjalp å lese klagen din, nå har jeg det mye bedre Og PS: Jeg skal ikke liste opp alle allergiene mine, det er lettere å si hva jeg ikke er allergisk mot, men ja, jeg har noen helårsallergier som blir enda verre når pollenallergien kommer på toppen Anonymkode: 1f2ed...b15 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): : Du har det mye verre enn meg. Det hjalp å lese klagen din, nå har jeg det mye bedre Og PS: Jeg skal ikke liste opp alle allergiene mine, det er lettere å si hva jeg ikke er allergisk mot, men ja, jeg har noen helårsallergier som blir enda verre når pollenallergien kommer på toppen Anonymkode: 1f2ed...b15 Samme her...🙂 det verste er at den konspiratoriske delen av hjernen min har lest at det EGENTLIG finnes en kur imot allergi - men de høyt oppe velger å ikke dele den siden de tjener milliarder av kroner på allergimedisiner. Trist. Anonymkode: 82fbe...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme her...🙂 det verste er at den konspiratoriske delen av hjernen min har lest at det EGENTLIG finnes en kur imot allergi - men de høyt oppe velger å ikke dele den siden de tjener milliarder av kroner på allergimedisiner. Trist. Anonymkode: 82fbe...2a5 Jeg forstår tankegangen, men jeg tror ikke noe på den. Pollenallergi koster det norske samfunnet minst 10 milliarder kroner hvert år, og så kommer kostnadene til andre allergikere i tillegg. Hvis andre land har tilsvarende utgifter på allergi er det så dyrt at jeg er sikker på at alle regjeringer rundt om i verden ville lagt press på legemiddelindustrien hvis de visste at industrien satt på et middel som kunne kurere allergi, og spare samfunnet for milliarder av kroner. Jeg håper i alle fall at det er slik! Anonymkode: 1f2ed...b15
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår tankegangen, men jeg tror ikke noe på den. Pollenallergi koster det norske samfunnet minst 10 milliarder kroner hvert år, og så kommer kostnadene til andre allergikere i tillegg. Hvis andre land har tilsvarende utgifter på allergi er det så dyrt at jeg er sikker på at alle regjeringer rundt om i verden ville lagt press på legemiddelindustrien hvis de visste at industrien satt på et middel som kunne kurere allergi, og spare samfunnet for milliarder av kroner. Jeg håper i alle fall at det er slik! Anonymkode: 1f2ed...b15 Jeg snakker ikke om det norske samfunnet, jeg snakker om privatpersoner. De bryr seg ikke om hva det koster samfunnet, de eier alt, hele legemiddelindustrien. Samfunnet, eller politikere, har ikke noen gode kort å spille på. Dessuten er det ikke sånn at de har gått ut offentlig og sagt dette her, det stod ikke i NRK liksom. Anonymkode: 82fbe...2a5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker ikke om det norske samfunnet, jeg snakker om privatpersoner. De bryr seg ikke om hva det koster samfunnet, de eier alt, hele legemiddelindustrien. Samfunnet, eller politikere, har ikke noen gode kort å spille på. Dessuten er det ikke sånn at de har gått ut offentlig og sagt dette her, det stod ikke i NRK liksom. Anonymkode: 82fbe...2a5 Jeg skjønte hva du mente, men jeg tror (les:håper) ikke noen er så kyniske at de utsetter millioner av mennesker for slike plager bare for å tjene noen milliarder kroner (eller dollar). Og jeg tror (igjen les: håper) at hvis det var hvisking i gangene om at det eksisterte en kur mot allergi, at legemiddelindustrien ville blitt satt under så stort press at de måtte frigi kuren (mot masse penger selvsagt). Anonymkode: 1f2ed...b15
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønte hva du mente, men jeg tror (les:håper) ikke noen er så kyniske at de utsetter millioner av mennesker for slike plager bare for å tjene noen milliarder kroner (eller dollar). Og jeg tror (igjen les: håper) at hvis det var hvisking i gangene om at det eksisterte en kur mot allergi, at legemiddelindustrien ville blitt satt under så stort press at de måtte frigi kuren (mot masse penger selvsagt). Anonymkode: 1f2ed...b15 Jeg er enig med deg moralsk sett, men de er nettopp så kyniske. Se på hvilke priser de tar for enkelte legemidler - bare fordi de kan. Dette er et pengemarked, de prøver ikke å hjelpe folk. Det er langt fra veldedighet. De skaper et marked, og tjener helt rått. Akkurat så kynisk er det, og det er jo selvfølgelig veldig leit. Anonymkode: 82fbe...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig med deg moralsk sett, men de er nettopp så kyniske. Se på hvilke priser de tar for enkelte legemidler - bare fordi de kan. Dette er et pengemarked, de prøver ikke å hjelpe folk. Det er langt fra veldedighet. De skaper et marked, og tjener helt rått. Akkurat så kynisk er det, og det er jo selvfølgelig veldig leit. Anonymkode: 82fbe...2a5 Du har selvsagt helt rett i at legemiddelindustrien er kyniske. Men nå venter dagen, og jeg har dessverre ikke tid til å diskutere dette lenger, uansett hvor morsomt det var. Ha en så fin dag som du kan ha! Så krysser vi fingrene for at alle toppene i legemiddelfirmaene får en dag der de må tråkke barbeint på legoklosser, og får masse måkedritt på bilene sine Anonymkode: 1f2ed...b15
Peanut Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 (Kjenner jeg er heldig går på Telfast 180 hver eneste dag året rundt og nå allerginesespray og øyendråper når bjørkepollen er i omløp. En haug med ting jeg ikke kan spise eller bruke innenfor kosmetikk (sesamolje feks) som jeg reagerer på. Må ha med epipenn for hatt kraftige allergiske reaksjoner før. Litt lei av å måtte alltid lese etiketter og spørre folk hva ting inneholder. Ønsket å ha en suksessterte her om dagen. Spurte og den inneholdt kun hasselnøtter og valnøtter 🫠 )
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 Jeg er ikke allergisk på den måten, men jeg har cøliaki og kan dermed ikke spise gluten. Det er et evig pes. Diaré og oppkast hvis jeg får i meg en smule (!). Vasker hendene til huden faller av, føles det som (jeg smører vanlig brød til de i huset som ikke har cøliaki). Vaskevaske, smuler overalt. Maten jeg må spise et så dyr at jeg blir ruinert. Når jeg er ute av huset, samme hvor, er det superstress å spise. "er du sikker på at det ikke er mel i denne retten?", må gjentas til restauranter, svigers, folk vi er på besøk hos, osv osv osv. Drittlei av å finlese innholdsfortegnelse og "lære opp folk" i at jo- det er faktisk "krise" dersom jeg "får i meg littegrann" 🤦♀️. Blir også av og til spurt på restauranter om jeg ikke tåler gluten "på ekte", siden det er så hipt og in å spise glutenfritt 🤦♀️ Anonymkode: beab1...7b1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Jeg har ikke påvist pollenallergi en gang. Men jeg har alle symptomene og må ta allergimedisiner. Pluss at jeg klør over hele kroppen. Anonymkode: 90b04...03c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Jeg hadde det på samme måte i 25 år. Pollensesongens høydepunkt var når jeg kunne få kortison. Så fant jeg ut av at jeg er glutenintolerant (m.m.), noe jeg har arvet etter faren min og som utvikles/blir verre med alderen. (Han skjønte det ikke før han var 70). Da jeg sluttet å spise hvete (gluten) ble pollenallergisymptomene redusert til 1/100 del av hva de var før. Hvete er en del av gressfamilien.. Tro hva du vil, men jeg er overbevist om at det var en sammenheng. Synes ikke det er noe problem at leve glutenfritt. Det er enkelt å legge om til et kosthold som er naturlig glutenfri og ikke dyrere enn ellers. Ville aldri sammenligne det med hvor mye voldsom pollenallergi går ut over livskvaliteten. Anonymkode: e80b4...9e0
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 Jeg holder konstant på å sovne her jeg sitter, samtidig som øya svir og nesa er tett og renner på én gang. Sleng på litt hodepine også, og du får en totalt ubrukelig person. Juhu! Anonymkode: 01dd7...cff
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg hadde det på samme måte i 25 år. Pollensesongens høydepunkt var når jeg kunne få kortison. Så fant jeg ut av at jeg er glutenintolerant (m.m.), noe jeg har arvet etter faren min og som utvikles/blir verre med alderen. (Han skjønte det ikke før han var 70). Da jeg sluttet å spise hvete (gluten) ble pollenallergisymptomene redusert til 1/100 del av hva de var før. Hvete er en del av gressfamilien.. Tro hva du vil, men jeg er overbevist om at det var en sammenheng. Synes ikke det er noe problem at leve glutenfritt. Det er enkelt å legge om til et kosthold som er naturlig glutenfri og ikke dyrere enn ellers. Ville aldri sammenligne det med hvor mye voldsom pollenallergi går ut over livskvaliteten. Anonymkode: e80b4...9e0 Jeg vet at gluten og allergi har en sammenheng hos mange, men ikke hos alle. Jeg har cøliaki og har levd naturlig glutenfritt i 30 år uten at det har hjulpet på allergien min. Uten at jeg skal gå i detaljer om allergier og autoimmune sykdommer, så er det slik at immunforsvaret mitt er helt på bærtur. Når jeg ikke går på immunsuppresiver opplever immunforsvaret "alt" som en fiende som må beskjempes med alle midler. 🙄 Anonymkode: 1f2ed...b15
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 Jeg er mest fristet til å sutre over de mange som ikke tror på allergi, og vil bevise poenget sitt med å snike ting folk ikke tåler inn i maten. Og de som sitter sammen med allergikere og spiser mens de sier at de ikke tror på allergi. Ja, det finnes overraskende mange sånne mennesker. Anonymkode: e7ccf...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #17 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde det på samme måte i 25 år. Pollensesongens høydepunkt var når jeg kunne få kortison. Så fant jeg ut av at jeg er glutenintolerant (m.m.), noe jeg har arvet etter faren min og som utvikles/blir verre med alderen. (Han skjønte det ikke før han var 70). Da jeg sluttet å spise hvete (gluten) ble pollenallergisymptomene redusert til 1/100 del av hva de var før. Hvete er en del av gressfamilien.. Tro hva du vil, men jeg er overbevist om at det var en sammenheng. Synes ikke det er noe problem at leve glutenfritt. Det er enkelt å legge om til et kosthold som er naturlig glutenfri og ikke dyrere enn ellers. Ville aldri sammenligne det med hvor mye voldsom pollenallergi går ut over livskvaliteten. Anonymkode: e80b4...9e0 At du føler det ikke er noe problem, er bra for deg. Men andre kan føle det er et problem. Uansett, så er selve tittelen på denne tråden "meningsløs sutretråd", og i HI sier trådstarter at her kan det sutres, så da bør det jo være lov å komme med sutring man ikke kommer med ellers i hverdagen 😅 Anonymkode: beab1...7b1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 DET ER SYND PÅ MEG 😭 Anonymkode: 01dd7...cff
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): DET ER SYND PÅ MEG 😭 Anonymkode: 01dd7...cff Anonymkode: 1f2ed...b15
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 Tror jeg må innse at jeg ikke tåler løk. Elsker løk i alt fra salat til taco men må på do fire fem ganger etter hver gang jeg spiser litt for mye løk! 😫 Har også pollen allergi og lært at løk er kryssallergi for mange men pollenallergi, tok meg over et år med kartlegging av matinntak og magereaksjon før jeg skjønte at det sannsynligvis er løken Anonymkode: 73f9d...fcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå