AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Jeg hadde covid i oktober, og mistet lukt og smak 4-5 dager etter at jeg ble syk. Det ok mange uker før jeg fikk lukt og smak tilbake, men den kom sakte og gradvis, og nå 6 måneder etterpå er fortsatt både smakssans og luktessans merkbart redusert. Folk har sagt at jeg bare skal slappe av, det blir å komme 100% tilbake, men jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt smånervøs nå, og er redd for at jeg aldri skal få det tilbake. Heldigvis klarer jeg å nyte mat, men smaksopplevelsen er ikke så sterk, og enkelte smaker er dårligere enn andre. Det er vanskelig å forklare hvordan det føles, men alt føles liksom litt "dempet". Når jeg dusjer f.eks., så kjenner jeg ikke den sterke deilige shampoolukten som før. Jeg kjenner lukten, men den er langt fra så intens som den skal være. Jeg merker også at jeg ofte må ganske nær enkelte matvarer f.eks. for å kjenne lukten av det. Andre som opplever at smak og lukt har vært redusert så lenge? Og er det noe håp om at det blir bedre, eller må jeg bare akseptere at det blir slik resten av livet? Anonymkode: ce5ea...dd7 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Var du en av de som stadig testet oppi hjernen/nesen med pinne? Anonymkode: 7d688...041
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Det er faktisk en relativt vanlig senfølge av korona og rart det ikke prates mer om. https://www.dagensmedisin.no/rehabilitering-av-lukt-og-smak-blir-neglisjert-mener-forsker/555832 Anonymkode: 6ad4f...c61 1
flusa Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Jeg har også nedsatt smakssans,~av og til,etter jeg hadde korona.kjedelig..
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 Var du en av de som stadig testet oppi hjernen/nesen med pinne? Anonymkode: 7d688...041
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 SÅKALT LONG COVID ER ET RESULTAT AV KRONISK LANGTIDSBRUK AV MUNNBIND, IFØLGE EN NY TYSK STUDIE Anonymkode: 7d688...041
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): SÅKALT LONG COVID ER ET RESULTAT AV KRONISK LANGTIDSBRUK AV MUNNBIND, IFØLGE EN NY TYSK STUDIE Anonymkode: 7d688...041 Mask-Induced Exhaustion Syndrome (MIES) Anonymkode: 7d688...041
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Var du en av de som stadig testet oppi hjernen/nesen med pinne? Anonymkode: 7d688...041 Nei, kun testet med pinne én gang tidlig i pandemien. Ellers var det hjemmetester. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): SÅKALT LONG COVID ER ET RESULTAT AV KRONISK LANGTIDSBRUK AV MUNNBIND, IFØLGE EN NY TYSK STUDIE Anonymkode: 7d688...041 Slutt å tull. Dette er et seriøst spørsmål. Jeg har ikke Long Covid. Anonymkode: ce5ea...dd7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 Nedsatt smak/luktesans kan være et tegn på at du trenger påfyll med sink. Prøv tilskudd i noen mnd Anonymkode: 388e4...42f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nedsatt smak/luktesans kan være et tegn på at du trenger påfyll med sink. Prøv tilskudd i noen mnd Anonymkode: 388e4...42f Sinkmangel er ÅRSAK til at det går tregt med å gjenoppbygge sansecellene som gikk tapt da viruset invaderte slimhinnene i øvre luftveier. De som opplever tap av lukt og smak vil ikke ha sink for fjerne årsaken til problemet. De vil ha medisiner som fjerner symptomene. Det finnes ikke og da er det ikke så mye å snakke om. Anonymkode: 23d72...73d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sinkmangel er ÅRSAK til at det går tregt med å gjenoppbygge sansecellene som gikk tapt da viruset invaderte slimhinnene i øvre luftveier. De som opplever tap av lukt og smak vil ikke ha sink for fjerne årsaken til problemet. De vil ha medisiner som fjerner symptomene. Det finnes ikke og da er det ikke så mye å snakke om. Anonymkode: 23d72...73d https://forskning.no/covid19/de-som-har-mistet-luktesansen-etter-covid-19-sykdom-star-i-ko-for-a-fa-hjelp/1948497 Anonymkode: 388e4...42f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Jeg har hatt det slik i 1,5 år nå, og forventer ikke bedring lenger. Og nei, jeg har så å si ikke brukt munnbind 🙄 Anonymkode: d7417...a71 1
enkefru Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Var syk desember -21, har nylig begynt å få igjen luktesansen, den er ikke helt tilbake. Smaksansen kom gradvis tilbake etter ca 6 mnd
Drizzt Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 En slektning i utlandet var en av de første å få korona bak i 2020 i landet h*n bor i. Det var som lett forkjølelse, men mistet luktsans helt. H*n har fortsatt ikke fått det tilbake, men har begynt luktetrening eller hva det heter, et opplegg på det lokale sykehuset for pasienter som mistet luktesansen etter covid. Jeg håper det funker og jeg håper du får din tilbake.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde covid i oktober, og mistet lukt og smak 4-5 dager etter at jeg ble syk. Det ok mange uker før jeg fikk lukt og smak tilbake, men den kom sakte og gradvis, og nå 6 måneder etterpå er fortsatt både smakssans og luktessans merkbart redusert. Folk har sagt at jeg bare skal slappe av, det blir å komme 100% tilbake, men jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt smånervøs nå, og er redd for at jeg aldri skal få det tilbake. Heldigvis klarer jeg å nyte mat, men smaksopplevelsen er ikke så sterk, og enkelte smaker er dårligere enn andre. Det er vanskelig å forklare hvordan det føles, men alt føles liksom litt "dempet". Når jeg dusjer f.eks., så kjenner jeg ikke den sterke deilige shampoolukten som før. Jeg kjenner lukten, men den er langt fra så intens som den skal være. Jeg merker også at jeg ofte må ganske nær enkelte matvarer f.eks. for å kjenne lukten av det. Andre som opplever at smak og lukt har vært redusert så lenge? Og er det noe håp om at det blir bedre, eller må jeg bare akseptere at det blir slik resten av livet? Anonymkode: ce5ea...dd7 Den kommer tilbake men det kan ta tid! Min var helt vekk seks måneder. Men eter seks måneder kom lukt tilbake men da som forvrengt luktesans. Alt stinket, særlig kjøtt og appelsin. Det var veldig kjedelig halvår men etter et år så ble luktesansen normal, først svak men så normal. Nå to år etter er er jeg ikke plaget. Jeg ble undervektig da jeg manglet luktesans, men det har også ordnet seg nå. Hold ut, det blir bedre❤️ Anonymkode: 1b10d...d5c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #17 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sinkmangel er ÅRSAK til at det går tregt med å gjenoppbygge sansecellene som gikk tapt da viruset invaderte slimhinnene i øvre luftveier. De som opplever tap av lukt og smak vil ikke ha sink for fjerne årsaken til problemet. De vil ha medisiner som fjerner symptomene. Det finnes ikke og da er det ikke så mye å snakke om. Anonymkode: 23d72...73d Jeg tok sinktilskudd og fikk luktesansen tilbake! Anonymkode: 1b10d...d5c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #18 Skrevet 28. april 2023 Jeg har også mistet smak og lukt, akkurat som du beskriver ts, det oppleves dempet. Skikkelig kjipt! Fordelen er at jeg faktisk blir slankere av dette. Jeg ELSKER mat så det var skikkelig nedtur å miste den store gleden over et godt måltid. Nå er det kjedelig å spise og jeg har faktisk gått ned mange kg! 😂 Anonymkode: 9e36f...eb6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #19 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tok sinktilskudd og fikk luktesansen tilbake! Anonymkode: 1b10d...d5c Hvorfor gjør ikke alle det? Anonymkode: 23d72...73d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tok sinktilskudd og fikk luktesansen tilbake! Anonymkode: 1b10d...d5c Nemlig! Skjønner ikke at folk må krangle på sånt. Ubalanser i vitamin og minerbalanse er årsak til mye unødvendige plager. Anonymkode: 388e4...42f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå