Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv vurdert Fjellhamar, Rasta og Finstadjordet men tenkt Lørenskog er for belastet med kriminelt miljø til at jeg ønsker barn skal vokse opp der. Når jeg ser svarene du får her så bør jeg kanskje revurdere 🤔

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, frøkna said:

Jeg har selv vurdert Fjellhamar, Rasta og Finstadjordet men tenkt Lørenskog er for belastet med kriminelt miljø til at jeg ønsker barn skal vokse opp der. Når jeg ser svarene du får her så bør jeg kanskje revurdere 🤔

Det er hverken mer eller mindre kriminellt miljø i Lørenskog enn andre steder. Forskjellen på Lørenskog og mange andre steder er at det jobbes aktivt med å forebygge ungdomskriminalitet og det snakkes mye om det slik man får inntrykk av at det skjer mer her. Og så har ulike deler av kommunen ulik belastning når det gjelder kriminalitet. Fjellhamar, Finstadjordet og Rasta som du nevner er rolige, trygge boområder for barnefamilier.

Anonymkode: 90868...2f1

• Liker 2
Skrevet

Følger denne tråden, har selv kjøpt hus på Fjellhamar nylig. 

AnonymBruker
Skrevet
Tøffenbøffen skrev (32 minutter siden):

Ja også er det godt å komme litt vekk fra støyen. Jeg disser ikke Fjellhamar altså. Jeg har flere venner og bekjente som bor der og de liker det. 

Flere nevner Rasta, der er det virkelig flott, men man er totalt avhengig av bil. 

Så bra! Har du fått med deg hva de liker og ikke liker? Altså vennene dine som bor på Fjellhamar?

Rasta er fint, men oppleves litt utilgjengelig mtp. bilavhengigheten.
Dersom man en dag må ta kollektivt så er det flott med flere alternativer (altså både buss og tog). Mangel på toglinje på Rasta/Røykås gjør at det blir uaktuelt for oss.

Selvom vi mest sannsynlig hadde kjørt for det meste. 

Anonymkode: 0d15f...e60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er hverken mer eller mindre kriminellt miljø i Lørenskog enn andre steder. Forskjellen på Lørenskog og mange andre steder er at det jobbes aktivt med å forebygge ungdomskriminalitet og det snakkes mye om det slik man får inntrykk av at det skjer mer her. Og så har ulike deler av kommunen ulik belastning når det gjelder kriminalitet. Fjellhamar, Finstadjordet og Rasta som du nevner er rolige, trygge boområder for barnefamilier.

Det er riktig at Fjellsrud ungdomsskole har et dårlig rykte. Lørenskog ligger nære Furuset, Haugenstua, Lindeberg og Ellingsrud. Alle er ganske belastede bydeler i Oslo øst. Det har vært en del episoder med ungdom derfra, men politiet virker veldig «på». Videre har det vært i alle fall to skytinger ved Triaden senter. Jeg har inntrykk av at dette har vært oppgjør mellom voksne kriminelle. Karolifamilien skal etter sigende ha bosatt seg på Benterud også. Alt dette er et stykke fra Fjellhamar. 

Lørenskogforsvinningen kjenner de fleste, det samme gjelder den forferdelige historien om Mikael og  Gabriel. 

Anonymkode: c4ef9...09e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fjellhamar er koselig, men Rasta er best!

Har du kikket på rekkehuset som DnB selger på Fjellhamar? Kjempestort og veldig fin pris.

Anonymkode: 88305...8c3

Enig. Rasta og Vallerud anbefales! 

Anonymkode: 820e1...cd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det går hvert 15-30 min, litt etter tid på døgn og sesong. 
Og det bruker litt over dobbelt så lang tid som toget fra Lillestrøm til Oslo, som går hvert tiende minutt. 
Etter å ha bodd i Lillestrøm en del år, så må jeg si det MYE oftere er arbeid på L1 linjen, med buss for tog, enn det er på hurtigtogene. 

Kjøretid med bil fra Lillestrøm stasjon til National tar ca 2 minutter lengre, enn fra Fjellhamar stasjon. 

Jeg hadde helt klart valgt Lillestrøm før Fjellhamar. 
Nå er jo både Fjellhamar og Lillestrøm stort da, men generelt så er det gangavstand til det meste i Lillestrøm, mens på Fjellhamar er man mer avhengig av bil. 
Spesielt med barn ville jeg ha satt pris på om de kunne gå til aktiviteter, slik at man slapp være sjåfør hele tiden. 

Anonymkode: a003f...b0d

Veldig gode innspill. 

En annen viktig faktor for at jeg Lillestrøm er uaktuelt er pga. myggen. Virkelig hater mygg. Og de stedene som kunne vært aktuelt i Lillestrøm (Volla), kryr av mygg. 😂

Ser dog anbefalingen rundt gåavstand for barna og litt den «sentrumsfølelsen». Ønsket derfor tanker fra de som faktisk har vokst opp på Fjellhamar. 

Forstår det slik at aktivitetene på Fjellhamar skjer relativt sentralt? Eller er ting spredd rundt?

AnonymBruker
Skrevet
Tøffenbøffen skrev (42 minutter siden):

Ja også er det godt å komme litt vekk fra støyen. Jeg disser ikke Fjellhamar altså. Jeg har flere venner og bekjente som bor der og de liker det. 

Flere nevner Rasta, der er det virkelig flott, men man er totalt avhengig av bil. 

Det går flere busser fra Rasta inn mot Oslo. 

Fra de grønne ekspress busser til de røde vanlige. 

Syns ikke at man er totalt avhengig av bil da. Jeg jobber i Oslo og bruker bus, bil, sykkel tom el sparkesykkel til Lørenskog stasjon også tog derifra.

Ellers Triaden og Metro er vel ca. 20min gå tur unna.

Men jeg er enig at det blir lettere og raskere med bilen.

Anonymkode: 72445...845

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Lørenskog er fint og veien inn til Oslo føles ikke lang, bruker omtrent like lang tid til Oslo sentrum fra Lørenskog som jeg gjorde da jeg bodde på Grorud.

Har dere vurdert Kurland? Det går riktignok ikke tog derfra, men ekspressbuss inn til Oslo hvert 10 minutt store deler av døgnet. Skolen er mindre enn Fjellhamar skole og har stabilt lærermiljø. Og man sogner Hammer skole som er en mye bedre ungdomsskole hvis man bor på Kurland. Barneskolen på Fjellhamar er veldig god, men Fjellsrud ungdomsskole har endel problemer.

Når det gjelder oppvekstmiljø generellt så vil jeg si at Lørenskog kan tilby det meste av fritidsaktiviteter enten barna liker idrett, dans, musikk, kunst eller teater. Det er også bra mulighet for å sykle de aller fleste steder, med unntak av hvis man bor øverst på Fjellhamar, der er det både bratt og trange veier uten fortau.

Kurland blir også uaktuelt mtp. mangel på tog. 

Gjerne utdyp mer om problemene på Fjellsrud ungdomskole. Er Luhr da bedre?

Ser at det nevnes at det er bratt på Fjellhamar. Da antar jeg også at utsikten er ganske så bra? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Rasta og Vallerud anbefales! 

Anonymkode: 820e1...cd8

Tenker at Fjellhamar har bedre sol forhold en Rasta.

Vallerud er litt mer i høyden en Rasta så er sol forhold kanskje bedre der en på Rasta.

Vi bor på Rasta ellers men gikk på mange visninger på Fjellhamar og.

AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (40 minutter siden):

Ja, har delt disse bekymringene tidligere, men kjenner flere (relative) ressurssterke som planlegger å flytte dit nå. Pågår et generasjonsskifte og de yngre som kommer inn nå er gjerne oslo-folk med god råd. 

Ikke minst så utvikles det veldig på Fjellhamar, som vil medføre økt attraktivitet/verdiskapning til området ift. bo/nærmiljø

Altså en god investering det lange løp (10 års perspektivet). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker at Fjellhamar har bedre sol forhold en Rasta.

Vallerud er litt mer i høyden en Rasta så er sol forhold kanskje bedre der en på Rasta.

Vi bor på Rasta ellers men gikk på mange visninger på Fjellhamar og.

Hva gjorde at valget falt på Rasta og ikke Fjellhamar?

AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (24 minutter siden):

Følger denne tråden, har selv kjøpt hus på Fjellhamar nylig. 

Hvor på Fjellhamar og trives du så langt?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at det nevnes at det er bratt på Fjellhamar. Da antar jeg også at utsikten er ganske så bra? 

Luhr er barneskole. God skole det også har jeg inntrykk av. 

Problemene med Fjellsrud er at kapasiteten er helt sprengt, så det er flere elever enn det egentlig er plass til. I tillegg har det i flere år vært veldig gjennomtrekk av lærere, sånn at klasser har byttet lærer flere ganger i løpet av et år. De to tingene til sammen gir ikke det beste skolemiljøet. Men det er jo også ting som kan endres i løpet av noen år, mener at Fjellsrud skal bygges om og utvides.

Utsikten fra Fjellhamar kan være fin men er litt avhengig av hvordan huset ligger i terrenget og i forhold til naboene. Er noen steder det er blitt såppas tettbygd at man ser mer nabo enn utsikt og andre hus som ligger fint og fritt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Fin utsikt fra Fjellhamar men i de husene som er over toglinja + litt til opp. Da ser man over hele dalen.

Gode solforhold og. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Luhr er barneskole. God skole det også har jeg inntrykk av. 

Problemene med Fjellsrud er at kapasiteten er helt sprengt, så det er flere elever enn det egentlig er plass til. I tillegg har det i flere år vært veldig gjennomtrekk av lærere, sånn at klasser har byttet lærer flere ganger i løpet av et år. De to tingene til sammen gir ikke det beste skolemiljøet. Men det er jo også ting som kan endres i løpet av noen år, mener at Fjellsrud skal bygges om og utvides.

Utsikten fra Fjellhamar kan være fin men er litt avhengig av hvordan huset ligger i terrenget og i forhold til naboene. Er noen steder det er blitt såppas tettbygd at man ser mer nabo enn utsikt og andre hus som ligger fint og fritt. 

Ja, det stemmer!

Ok, takk for innspill. Ettersom vi jobber i Oslo så har vi vært inne på å sende barna på privatskole i Oslo når de kommer til ungdomskolealder, gitt at forholdene i nærliggende ungdomsskoler ikke har blitt bedre. 

Har ellers lest at Hammer er den beste ungdomsskolen i området? Er dette noe man kan søke seg til eller er det kun de som bor rundt skolen som får søke seg dit?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Fin utsikt fra Fjellhamar men i de husene som er over toglinja + litt til opp. Da ser man over hele dalen.

Gode solforhold og. 

Notert 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva gjorde at valget falt på Rasta og ikke Fjellhamar?

Flere boliger til salgs en på Fjellhamar også litt billigere.

Min oppfatning var og er at husene på Fjellhamar er store i kvm en de på Rasta, ergo høyere pris.

Sist sett bolig på Fjellhamar var 160kvm med pris ant. på 6 mil.

Bolig vi kjøpte på Rasta er på 120kvm og kostet 4,5 mil.

Det var 6 år siden.

Bolig på Fjellhamar var i nærheten av Luhr skole og hadde utsikten over hele dalen ,bolig på Rasta har utsikt til nabo husene liksom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flere boliger til salgs en på Fjellhamar også litt billigere.

Min oppfatning var og er at husene på Fjellhamar er store i kvm en de på Rasta, ergo høyere pris.

Sist sett bolig på Fjellhamar var 160kvm med pris ant. på 6 mil.

Bolig vi kjøpte på Rasta er på 120kvm og kostet 4,5 mil.

Det var 6 år siden.

Bolig på Fjellhamar var i nærheten av Luhr skole og hadde utsikten over hele dalen ,bolig på Rasta har utsikt til nabo husene liksom.

Ja, ikke sant!

Den er god. Takk for at du deler! ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Solforhold er jo aller best på Rasta, toppen av Røykås. Vi var på mange visninger på Fjellhamar men landet på Rasta. Bare fordi vi forelsket oss i huset. Har ikke angret en dag! Fjellhamar er veldig bratt syns jeg.

Anonymkode: 88305...8c3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...