AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Del Skrevet 28. april 2023 Et gjentagende problem er at jeg alltid har blitt mobbet og fryst når jeg har vært i arbeidslivet. Har bare jobbet som ekstravakt på forskjellige sykehjem, så har aldri hatt fast stilling. Har vært sykmeldt og på AAP innimellom før jeg har jobbet igjen. Min siste jobb var på et sykehjem hvor de fleste kollegaene var hyggelige, så jeg tenkte at jeg kanskje hadde kommet til et bra sted. En dag jeg hadde skiftet og gikk ut av bygget møtte jeg to av ekstravaktene. De stod og ventet på noen. Jeg sa hei og stoppet forsiktig opp, men fortet meg å gå for jeg møtte en kald vegg. En annen gang jeg skulle hjem fra jobb så jeg en annen ekstravakt sitte utenfor og jeg gikk forbi og sa hei, og hun sa med en gang veldig avvisende "jeg har pause" og jeg bare "beklager" og fortet meg å gå. Husker alle ekstravaktene ofte fant på noe sammen og jeg skulle ikke vite noe. Likevel var det noen som skulle si det så jeg hørte det, bare for å være slemme mot meg. De andre sa bare hysj. Jeg vet om flere tilfeller de fant på noe og jeg ikke var invitert. En ung jente på 18 år som begynte i praksis der da hun tok helsefag på vgs begynte å fortelle meg at mange baksnakket meg og pratet stygt om meg. Jeg begynte å bli dårlig psykisk. Jeg ble til slutt sykmeldt og kom etterhvert på AAP. Nå skal jeg kanskje uføretrygdes, selv om jeg helst vil studere noe kreativt og finne en jobb der jeg kan trives. Møte andre fine mennesker som jeg passer med. Blir jeg mobbet fordi jeg hele tiden er på feil plass? Anonymkode: b4e18...196 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg tror det er slik at om en person først har blitt mobbet skjer det igjen og igjen. Min mann ble mobbet som barn og han er enda preget. Han bli behandlet dårlig hvor enn han er. Men jeg ser hvorfor. Hele kroppsspråket hans viser at han får det vondt. Han trekker seg sammen som om han er redd for å bli slått og han tar i mot dårlig oppførsel uten å stå opp for seg. Og mobbere velger alltid de svakeste. Igjen og igjen. Har du også blitt brutt ned over tid? For det er ikke deg det er noe galt med. Det må du ALDRI tro. Mennesker er slik. Usikre individer vil alltid finne noen å hakke på for å føle seg bedre. Og de feige står bare å ser på. Kanskje du skulle ha funnet en aktivitet som gir deg selvtilliten tilbake og som gjør deg litt tøff? Mobbere går ikke etter de som er tøffe og sterke. Det tørr de ikke. Anonymkode: 8bacd...133 5 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror det er slik at om en person først har blitt mobbet skjer det igjen og igjen. Min mann ble mobbet som barn og han er enda preget. Han bli behandlet dårlig hvor enn han er. Men jeg ser hvorfor. Hele kroppsspråket hans viser at han får det vondt. Han trekker seg sammen som om han er redd for å bli slått og han tar i mot dårlig oppførsel uten å stå opp for seg. Og mobbere velger alltid de svakeste. Igjen og igjen. Har du også blitt brutt ned over tid? For det er ikke deg det er noe galt med. Det må du ALDRI tro. Mennesker er slik. Usikre individer vil alltid finne noen å hakke på for å føle seg bedre. Og de feige står bare å ser på. Kanskje du skulle ha funnet en aktivitet som gir deg selvtilliten tilbake og som gjør deg litt tøff? Mobbere går ikke etter de som er tøffe og sterke. Det tørr de ikke. Anonymkode: 8bacd...133 Fy faen, så jævlige mennesker kan være. Sykt bra gjort av mannen din å holde ut og fortsette et bra liv med en tydelig god kjæreste som ser ham ❤️ Anonymkode: bb04d...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 28. april 2023 #4 Del Skrevet 28. april 2023 Hva går baksnakkingen ut på da? Er det noe fysisk med deg som er problemet? Har du kommet skjevt ut med noen? Er du dårlig i jobben din,slik at det går ut over andre,at de må ta din del også? Dette er forferdelige spørsmål,men vanligvis er det en grunn for at man helt plutselig havner ut i kulden. Ikke alltid,men som oftest. Noen ganger er det bare greit å ha en hakkekylling. Det var deilig for noen i barnehagen,og det er deilig for noen i arbeidslivet. Sån er mennesker. Drittsekker er det også overalt. Jeg har selv sett dette med egne øyne på både mitt nåværende arbeidssted å et tidligere som var helt forferdelig,så vet at det er forferdelig forkastelig. Spesielt når man vet at noen av deres største "fanesaker" når de skal stemme ved valg,er at alle skal jobbe. Så sitter de å nærmest presser folk ut av arbeidslivet ved å mobbe å eksludere. Vitende eller uvitende om at dette er like skadelig som å knekke ryggen. Kan jo si et eksempel da det kom en lærling. Han ble eksludert og baksnakket for han var lat. Virket ikke interessert i jobben osv. Dette er jo da egentlig litt selvpålagt,selv om det selvsagt ble håndtert på værst tenkelig måte. Endte bare at han sluttet. Et annet eksempel var en jente som skulle være respesjonist. Søt og snill etter hva jeg fikk med meg. Hadde fint lite med mennesket å gjøre. Men ryktene gikk på at hun skjelet på ene øyet. Var stygg og en forferdelig "front" for arbeidsstedet. Var udugelig å alt i mellom. Hun ble alltid nevnt i negativ forstand. Voksne folk som løper rundt å gjør slike ting som om det var barnehage. Jeg kan ikke engang huske å ha sett personlig denne skjelingen som var så forferdelig for folk. Tragisk etter min mening! Temmelig sikker på en haug av folk kan fortelle om lignende historier på sitt arbeidssted. Mange av de er også gjerne folk som mener "alle" burde jobbe,men likevell ikke klarer å forstå at om man driver med psykologisk terror er det nærmest som å sende inn uføresøknaden for offeret. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Del Skrevet 28. april 2023 Uff sender deg en klem ❤️❤️❤️ Anonymkode: 579f1...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg og TS. Jeg har adhd og er litt annerledes, men har samtidig et talent med det jeg gjør. Jeg lager ting som blir sett av mange, og når jeg var ung så var jeg også ganske søt, noe som jeg tror trigger en del usikkerhet. Kansje du er en pen dame som har egenskaper som gjør at de som er usikre i sin egen verdi eller er typ narsisisster som mener de er best, vil prøve å trykke deg ned? Narsisisster ser seg ut alle, men gjerne de som de føler kan ta "glorien" fra dem, som de mener de fortjener. Kanskje skinner du litt ekstra, slik at noen blir sjalu. Kanskje virker du også som et lett offer, om du virker usikker på deg selv. Jeg opplever at løsningen er å se sin egen verdi. Se på deg selv. tenk positivt om deg selv. Anonymkode: a7a6f...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Del Skrevet 28. april 2023 Tror kanskje at uføregrunnlaget ditt kobles opp mot en diagnose innenfor sosialspekter-forstyrrelser heller enn mobbing. Finn deg ditt trygges sted å være så får du en bedre hverdag. Høres ikke ut som at ordinære arbeidsforhold var det beste for deg. Anonymkode: f1995...15d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror kanskje at uføregrunnlaget ditt kobles opp mot en diagnose innenfor sosialspekter-forstyrrelser heller enn mobbing. Finn deg ditt trygges sted å være så får du en bedre hverdag. Høres ikke ut som at ordinære arbeidsforhold var det beste for deg. Anonymkode: f1995...15d Det var det fineste svaret jeg har sett på kg på lenge❤️ jeg er ikke ts Anonymkode: b535d...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tror kanskje at uføregrunnlaget ditt kobles opp mot en diagnose innenfor sosialspekter-forstyrrelser heller enn mobbing. Finn deg ditt trygges sted å være så får du en bedre hverdag. Høres ikke ut som at ordinære arbeidsforhold var det beste for deg. Anonymkode: f1995...15d Ja, jeg fikk faktisk autismediagnosen til slutt. Ingen som forstod at jeg kunne slite med autisme. Jeg er faktisk letta over at jeg ikke må jobbe mer, for jeg har hatt det veldig vanskelig med tanker og alt. Har brukt all min dyrebare tid på å tenke og bekymre meg for jobben istedenfor å leve et godt liv. Men, siden jeg har jobbet er det vanskelig å få uføretrygd, fordi nav mener at jeg har jo jobbet, så de forstår ikke hvorfor jeg plutselig ikke skal jobbe mer... Anonymkode: b4e18...196 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #10 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Tror kanskje at uføregrunnlaget ditt kobles opp mot en diagnose innenfor sosialspekter-forstyrrelser heller enn mobbing. Finn deg ditt trygges sted å være så får du en bedre hverdag. Høres ikke ut som at ordinære arbeidsforhold var det beste for deg. Anonymkode: f1995...15d Men jeg ble mobbet og stengt ute, det ble jeg...selv om jeg har autisme. Anonymkode: b4e18...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 28. april 2023 #11 Del Skrevet 28. april 2023 Desverre er det alltid noen som blir mobbet i ulike settinger. For meg er det wt motsatt. Har det supert på jobb, med ett unntak, mens studier har alltid vært mareritt for meg, er livredd noen ganger på universitetet. Som noen andre sier, en blir nok litt usikker i de settinger som en ikke blir likt, og det plukker andre opp,mog noen er bare ufine og bruler det imot en. Trist. Det handler ikke nødvendigvis om at du er vanskelig å like, men mer om at du kanskje utsondrer en usikkerhet andre fanger opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg og TS. Jeg har adhd og er litt annerledes, men har samtidig et talent med det jeg gjør. Jeg lager ting som blir sett av mange, og når jeg var ung så var jeg også ganske søt, noe som jeg tror trigger en del usikkerhet. Kansje du er en pen dame som har egenskaper som gjør at de som er usikre i sin egen verdi eller er typ narsisisster som mener de er best, vil prøve å trykke deg ned? Narsisisster ser seg ut alle, men gjerne de som de føler kan ta "glorien" fra dem, som de mener de fortjener. Kanskje skinner du litt ekstra, slik at noen blir sjalu. Kanskje virker du også som et lett offer, om du virker usikker på deg selv. Jeg opplever at løsningen er å se sin egen verdi. Se på deg selv. tenk positivt om deg selv. Anonymkode: a7a6f...468 Jeg har autisme, nylig fått diagnosen, så det kan forklare hvorfor jeg også er annerledes. Ja, jeg er vel pen på min måte. Har et spesielt utseende som kan være veldig vakkert, men også stygt om man vil se det. Jeg er stille og rolig av natur og sier ikke så mye. Er mer i bakgrunnen og gjør jobben min, og er perfeksjonist. Blir veldig lett stressa og overveldet, da. Anonymkode: b4e18...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror det er slik at om en person først har blitt mobbet skjer det igjen og igjen. Min mann ble mobbet som barn og han er enda preget. Han bli behandlet dårlig hvor enn han er. Men jeg ser hvorfor. Hele kroppsspråket hans viser at han får det vondt. Han trekker seg sammen som om han er redd for å bli slått og han tar i mot dårlig oppførsel uten å stå opp for seg. Og mobbere velger alltid de svakeste. Igjen og igjen. Har du også blitt brutt ned over tid? For det er ikke deg det er noe galt med. Det må du ALDRI tro. Mennesker er slik. Usikre individer vil alltid finne noen å hakke på for å føle seg bedre. Og de feige står bare å ser på. Kanskje du skulle ha funnet en aktivitet som gir deg selvtilliten tilbake og som gjør deg litt tøff? Mobbere går ikke etter de som er tøffe og sterke. Det tørr de ikke. Anonymkode: 8bacd...133 Jeg ble ikke mobbet i oppveksten, men først da jeg ble voksen og skulle ut i arbeidslivet. Mannen din er heldig som har deg. ❤️ Anonymkode: b4e18...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #14 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har autisme, nylig fått diagnosen, så det kan forklare hvorfor jeg også er annerledes. Ja, jeg er vel pen på min måte. Har et spesielt utseende som kan være veldig vakkert, men også stygt om man vil se det. Jeg er stille og rolig av natur og sier ikke så mye. Er mer i bakgrunnen og gjør jobben min, og er perfeksjonist. Blir veldig lett stressa og overveldet, da. Anonymkode: b4e18...196 Kan jo være at du har vært i dårlige/ lavpanna miljøer med sjalu folk som også merker at du maskerer eller de merker at du prosesserer annerledes. Jeg tror at når folk med lav empati og lav utdanning merker at noen er litt annerledes ( sånn som deg og meg ) så kan dem takle det dårlig. Det er jo ganske lavmål å mobbe, derfor har vi det best blant de som er høyere utdannet som ikke tillater seg å synke så lavt. Og så må man selv også jobbe med seg selv for å takle sånt, fordi det er ikke så lett å stå i det. Man må lære seg å takle giftige folk og alltid huske at det har ikke noe med DIN verdi å gjøre. Men jeg har faktisk blitt fryst ut og diskriminert basert på at jeg er annerledes av både leder og kollegaer som sliter med empati eller har egne emosjonelle problemer og usikkerheter. Voksne folk som er trygge i seg selv har ikke behov for å fryse ut andre. Anonymkode: a7a6f...468 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Del Skrevet 28. april 2023 Kjære TS, dette var trist å lese.. Jeg kan egentlig ikke svare på hvorfor du blir mobbet på arbeidsplassen,men jeg har selv et barn med adhd og autistiske tilleggstrekk,han er 14 år og sliter endel med å tolke sosiale koder, og fordi han mange ganger tidligere har feiltolket andres signaler har han nå blitt stemplet av andre barn på skolen sin som rar og merkelig, som igjen resulterer i at han blir mer og mer innesluttet og tilbaketrukket Han ble diagnostisert når han var 11 og får heldigvis hjelp og oppfølging sån at vi kanskje klarer å forebygge at han får samme erfaring som du har.. Da han var mindre hadde han ingen problemer, da var ikke disse sosiale kodene så viktige. Anonymkode: dc7cf...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Del Skrevet 28. april 2023 Blir så lei meg når jeg leser slike erfaringer som du har TS. Dette er ikke likt som det du beskriver, men er om utfrysning i arbeidslivet: Jeg var en ung jente på 19 år som skulle jobbe i et sykehjem i et år før det var tid for høyere utdanning. Arbeidsplassen var fin og vi var en god gjeng med damer fra da 20-40 år som var med hverandre på fritiden, likte å møtes til middager hos hverandre en gang i mnd osv. Med andre ord, en tilsynelatende fin arbeidskultur. Så fikk vi inn en praktikant i 50 årene som kom fra et annet land, hun hadde litt språkproblemer men om en var tålmodig så ville en fint forstått alt hun sa og faktisk skjønt at det hun sa var interessant. Hun var også av høyere utdanning i hjemlandet sitt (spesialisert lege) og en veldig smart dame med god humor men som ingen da ville gi en ordentlig sjanse sosialt da hun ble dummet ned. Det de damene trodde var god intergrering var egentlig bare å le av henne da hun stokket litt på gramatikken etc. Ingen ville invitere henne på noe særlig da det ble en slags sosial byrde, og på jobben var det om å gjøre å ikke dele liste med henne da det ville vært kleint. I lunsjen pratet vi som oftest masse, men da hun var der ville folk bare sittet på mobilene sine. Denne dama visste at hun ble utfryst men forsøkte stadig å vise at hun var sosialt "verdig" for en vennskap- og kollegarelasjon. Det rare var da jeg fikk en god relasjon med henne på jobb, hvor vi lo og pratet om livet, om hennes barn, interesser, livet i gamlelandet og ellers et utrolig innholdsrikt liv på godt og vondt så kom de andre gradvis med inn. Etterhvert så ble det en annen hverdag for henne, for det som skulle til var en som ikke var stemplet annerledes til å syntes hun var interessant. Vet at det ikke var noe hjelp i dette, men ville egentlig bare vise at det dessverre ikke er en sjelden greie. Folk går i flokk, strever etter å bli oppfattet som A4 og da er det vanskeligere å slippe til for de som ikke er det. Men fortsett å vær deg selv, for du er helt sikkert en veldig fin og interessant person og det er skikkelig leit at du har en slik erfaring med arbeidslivet ❤️ Anonymkode: 3c204...cc3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Del Skrevet 30. april 2023 Jeg blir ofte mobbet i yrker som er dominert av kvinner, dette er gjerne i såkalt "lavstausjobb" i samfunnet, jeg har lurt på om det er noe med det å gjøre. Jeg blir ofte ikke likt av andre damer, har slitt med selvbildet mitt og vært kraftig brutt ned gjennom årene pga av dette. Får høre at jeg er usedvanlig dyktig i jobben min ( av andre som er trygge på seg selv ) ingenting jeg går rundt og snakker om i tillegg har jeg hørt at jeg har en god utstråling, så jeg har tappert kjempet meg gjennom lav selvtillit, gråt og sorg at det må være snakk om misunnelse. Anonymkode: 64f45...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 12.15): Kjære TS, dette var trist å lese.. Jeg kan egentlig ikke svare på hvorfor du blir mobbet på arbeidsplassen,men jeg har selv et barn med adhd og autistiske tilleggstrekk,han er 14 år og sliter endel med å tolke sosiale koder, og fordi han mange ganger tidligere har feiltolket andres signaler har han nå blitt stemplet av andre barn på skolen sin som rar og merkelig, som igjen resulterer i at han blir mer og mer innesluttet og tilbaketrukket Han ble diagnostisert når han var 11 og får heldigvis hjelp og oppfølging sån at vi kanskje klarer å forebygge at han får samme erfaring som du har.. Da han var mindre hadde han ingen problemer, da var ikke disse sosiale kodene så viktige. Anonymkode: dc7cf...38f Lag sosiale historier for å hjelpe han til sosial kompetanse. Anonymkode: 64f45...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #19 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 12.15): Kjære TS, dette var trist å lese.. Jeg kan egentlig ikke svare på hvorfor du blir mobbet på arbeidsplassen,men jeg har selv et barn med adhd og autistiske tilleggstrekk,han er 14 år og sliter endel med å tolke sosiale koder, og fordi han mange ganger tidligere har feiltolket andres signaler har han nå blitt stemplet av andre barn på skolen sin som rar og merkelig, som igjen resulterer i at han blir mer og mer innesluttet og tilbaketrukket Han ble diagnostisert når han var 11 og får heldigvis hjelp og oppfølging sån at vi kanskje klarer å forebygge at han får samme erfaring som du har.. Da han var mindre hadde han ingen problemer, da var ikke disse sosiale kodene så viktige. Anonymkode: dc7cf...38f Jeg er kvinne, så jeg er nok flinkere til å tilpasse meg. Som barn var jeg en usynlig kameleon. Jenter er flinkere til å tilpasse seg og blende inn. Anonymkode: b4e18...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #20 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 9.11): Jeg blir ofte mobbet i yrker som er dominert av kvinner, dette er gjerne i såkalt "lavstausjobb" i samfunnet, jeg har lurt på om det er noe med det å gjøre. Jeg blir ofte ikke likt av andre damer, har slitt med selvbildet mitt og vært kraftig brutt ned gjennom årene pga av dette. Får høre at jeg er usedvanlig dyktig i jobben min ( av andre som er trygge på seg selv ) ingenting jeg går rundt og snakker om i tillegg har jeg hørt at jeg har en god utstråling, så jeg har tappert kjempet meg gjennom lav selvtillit, gråt og sorg at det må være snakk om misunnelse. Anonymkode: 64f45...1b2 Du er kanskje en veldig følsom empat? Anonymkode: b4e18...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå