AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Jeg har et barnebarn som er konfirmant i år, og jeg ønsker ikke gi penger som han får tilgang til nå. Dermed så tenkte jeg å spare pengegaven fra meg, og evt resten av vår side av familien på en konto jeg har. Konfirmanten får dette når han er myndig. Jeg har sagt dette til mor, som mener det er dumt av meg fordi han ønsker deg så lappen og moped. Er det greit å gjøre som jeg har tenkt? Anonymkode: 40ba4...1d8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Ja, det er dumt å spare det på en konto du eier uansett. Om du ikke ønsker å gi penger han får tilgang på nå, gir du noe annet. Du gir jo tross alt konfirmasjonsgave, ikke bursdagsgave til han når han blir 18.. Anonymkode: 3a83e...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har et barnebarn som er konfirmant i år, og jeg ønsker ikke gi penger som han får tilgang til nå. Dermed så tenkte jeg å spare pengegaven fra meg, og evt resten av vår side av familien på en konto jeg har. Konfirmanten får dette når han er myndig. Jeg har sagt dette til mor, som mener det er dumt av meg fordi han ønsker deg så lappen og moped. Er det greit å gjøre som jeg har tenkt? Anonymkode: 40ba4...1d8 Det er du som gir gaven, så det er du som bestemmer. Jeg tenker jeg ville gitt han pengegaven nå om han bruker den på noe fornuftig som lappen og moped, så kan du heller gi han en annen pengegave når han blir 18? Om han får nok penger til lappen og moped kan du jo gjøre som du har tenkt. Anonymkode: 9c1ed...f2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har et barnebarn som er konfirmant i år, og jeg ønsker ikke gi penger som han får tilgang til nå. Dermed så tenkte jeg å spare pengegaven fra meg, og evt resten av vår side av familien på en konto jeg har. Konfirmanten får dette når han er myndig. Jeg har sagt dette til mor, som mener det er dumt av meg fordi han ønsker deg så lappen og moped. Er det greit å gjøre som jeg har tenkt? Anonymkode: 40ba4...1d8 Hvorfor kan han ikke få dette nå? Hvorfor må han vente 3 år? Anonymkode: a8bdd...c20
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 Ville gitt pengegave nå med beskjed om at de skal brukes på lappen. Har du tenkt gjennom hva som skjer med pengene hvis de står på din konto og du blir borte?👀 Anonymkode: c342b...add 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 Nei dette blir helt feil. Gi kontoen nå, men si at det er til lappen eller egenkapital til bolig eller noe. Så blir det opp til han å respektere det heller ikke. Men du kan iallfall ikke bare fortelle om en gave og sitte på den i 2-3 år til. Anonymkode: ced41...4dc 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 Hadde satt det på en konto som han får tilgang til når han fyller 25. Ungdom eier ikke evne til konsekvenstenkning og bare sløser bort pemger de ikke har jobbet for. Anonymkode: 54908...f7c 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 0.04): Dermed så tenkte jeg å spare pengegaven fra meg, og evt resten av vår side av familien på en konto jeg har Hvorfor i huleste skal du ha kontroll over pengene andre familiemedlemmer gir i gave til konfirmanten? Merkelig nok at du tenker å sette pengene du gir på din egen konto, om du ikke skal ha resten og. Anonymkode: 3591a...e1e 9 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 0.07): Ja, det er dumt å spare det på en konto du eier uansett. Om du ikke ønsker å gi penger han får tilgang på nå, gir du noe annet. Du gir jo tross alt konfirmasjonsgave, ikke bursdagsgave til han når han blir 18.. Anonymkode: 3a83e...d2f Enig Anonymkode: f05ae...58a
Tvist Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Sett pengene i aksjefond, da er de ikke så lett tilgjengelige, .en allikevel konfirmantens penger.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 Ikke greit, og på din egen konto? Hva om du faller ifra, en vet aldri hva livet bringer. Da går den kontoen til arvingene og ikke til den du tenkte på i utgangspunktet. Skal du gi noe så får vedkommende få det på dagen sin.Ufint å legge føringer generelt på hva mottaker skal bruke pengegaven på Anonymkode: 66dad...f28 2
Millimani Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 0.04): Jeg har et barnebarn som er konfirmant i år, og jeg ønsker ikke gi penger som han får tilgang til nå. Dermed så tenkte jeg å spare pengegaven fra meg, og evt resten av vår side av familien på en konto jeg har. Konfirmanten får dette når han er myndig. Jeg har sagt dette til mor, som mener det er dumt av meg fordi han ønsker deg så lappen og moped. Er det greit å gjøre som jeg har tenkt? Anonymkode: 40ba4...1d8 Du får presisere hvorfor du tenker at han ikke skal få dem før. Kanskje tenker du at det handler om å ta lappen på bil. Prøv å få mor til å snu tankegangen litt, for den bilen han ønsker seg når han blir 18 år må han også ha en "lapp" på å kunne kjøre. Kjøretimer koster penger, det samme gjør oppkjøring. Når alt kommer til alt vil han jo få mer bruk for lappen på bil når den tid kommer, - enn lappen på moped. Det vil jo merkes hvis pengene fra deg går til lappen på moped. Plutselig en dag står han der med visshet om at pengene du ønsket at han skulle bruke på f.eks. bil-lappen ble brukt på en lapp som på sikt er "mindreverdig" med tanke på at han også vil ønske seg bil. Men jeg ville opprettet en sperret konto, ikke bruke en annen konto du allerede har. Endret 9. mai 2023 av Millimani
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 Det du i praksis vil er å ikke gi barnebarnet ditt konfirmasjonsgave fordi du heller vi gi 18-årsgave. Det normale er at du gir gave til begge disse store dagene til barnebarnet ditt. Anonymkode: 44aef...884 6 1
Millimani Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det du i praksis vil er å ikke gi barnebarnet ditt konfirmasjonsgave fordi du heller vi gi 18-årsgave. Det normale er at du gir gave til begge disse store dagene til barnebarnet ditt. Anonymkode: 44aef...884 Det normale for de fleste er at konfirmasjonspenger settes inn på konto styrt/sperret av foreldre (evt besteforeldre). Hvor står at TS ikke gir gave til 18 årsdagen når den tid kommer?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 0.12): Hvorfor kan han ikke få dette nå? Hvorfor må han vente 3 år? Anonymkode: a8bdd...c20 Bli litt mer voksen, kanskje? Ikke sløse med pengene? Her gav mine foreldre halvparten av sparepengene til konfirmasjonen og andre halvpart til 18-års dagen. Det samme gjør de med de andre barna. Det er foreldrene mine som har spart dem, og jeg legger meg ikke opp i hvordan de vil at pengene skal bli brukt! Bare takknemlig fordi de er så opptatt av barnebarna sine ❤️ Anonymkode: af6c2...51a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ikke greit, og på din egen konto? Hva om du faller ifra, en vet aldri hva livet bringer. Da går den kontoen til arvingene og ikke til den du tenkte på i utgangspunktet. Skal du gi noe så får vedkommende få det på dagen sin.Ufint å legge føringer generelt på hva mottaker skal bruke pengegaven på Anonymkode: 66dad...f28 Det er uansett besteforeldrene sine penger, og de kan velge å ikke gi pengene i det hele tatt, hvis de vil! Anonymkode: af6c2...51a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 Noe sier meg at ts og resten av familien til ts kommer dårlig overens med moren til denne konfirmanten. Siden ts vil sitte å ruge på alle pengene tiltenkt barnet som et fra slekta. Tenk litt over hvordan dette vil føles for barnet ts. Hvis du mener han vil takle det fint så kjør på. Men har han uttrykt at han ønsker seg penger til moped og lappen så får du tenke over om det er verdt et syrnet forhold til ditt barnebarn. Både han og kompisene forventer nok en del penger fra besteforeldre. Hvis han må stå å se på at de andre i gjengen kjøper sine mopeder og mekker på de, fordi du nekter å gi han konfirmasjonsgava hans på flere år.? Anonymkode: 30d72...832
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 Så kjøp kjøretimer for summen du ønsker å gi. Hvis han skal ta lappen på lettsykkel,så koster det brått 15000kr. Da vet hva kronene går til. Man kan selvfølgelig ikke gi en gave man ikke får disponere i det hele tatt før 18 års dagen! Det er rett ut uhøflig. Anonymkode: 8fdcc...585 1
Daria Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 En gave han får når han er 18 er jo ikke noen konfirmasjonsgave - konfirmasjonen er nå. 3
Millimani Skrevet 2. mai 2023 #20 Skrevet 2. mai 2023 Daria skrev (9 timer siden): En gave han får når han er 18 er jo ikke noen konfirmasjonsgave - konfirmasjonen er nå. At konfirmasjonen er nå når han er 15 spiller da ingen rolle. Jeg kjenner til tilfeller med skilte foreldre hvor mor og stefar har stått for bunad, mens far og stemor har stått for en tilsvarende stor pengegave som er øremerket lappen. Dette har vært veldig kjærkomment for konfirmanten. Ønsker besteforeldre å ta den biten synes jeg det er bare positivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå