Gå til innhold

Noen spørsmål fra forvirret amatørprøver 😉 (ICSI)

Filifjonk

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har bestemt oss for å prøve å bli gravide. Ettersom mannen er sterilisert har vi gått til en privat klinikk for fertilitetsutredning, har nå kjøpt inn hormonsprøyter og er klare for å prøve. 

Men, jeg er litt forvirret når det gjelder hva man betaler for og hva man får. Hvis man velger å kjøpe «ett forsøk» ICSI som koster ca 50 000. Vil det da si at man kan gjøre innsett med eventuelle overskuddsegg i etterkant for type 15 000? Altså, at dersom man har flere egg av god kvalitet som befruktes og alt ser greit ut, at man i utgangspunktet ikke trenger å kjøpe 3 forsøk, men kan kjøpe ekstra innsett?

Noen som har erfaring med ICSI på grunn av sterilisert mann, og i såfall hvordan gikk det?

Jeg er 37 år, har greie blodverdier og gynekologen kunne telle 19 egg da vi var der for fertilitetsutredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvis man er så heldig og får noen befruktede egg på frys så kan de settes tilbake senere for ca 15.000kr per gang 😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (8 timer siden):

Ja, hvis man er så heldig og får noen befruktede egg på frys så kan de settes tilbake senere for ca 15.000kr per gang 😄

Helt sinnsykt... 😳😳😳

Anonymkode: ae094...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Helt sinnsykt... 😳😳😳

Hva er sinnsykt med det? Ekspertise koster. Tenk på den kompetansen de menneskene som hjelper dere har. Tenk på hva det koster å holde seg med lokaler, forsikringer, assistenter og alt annet som koster penger. Tenk på at de som jobber der skal leve av dette. 

Anonymkode: b8358...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er sinnsykt med det? Ekspertise koster. Tenk på den kompetansen de menneskene som hjelper dere har. Tenk på hva det koster å holde seg med lokaler, forsikringer, assistenter og alt annet som koster penger. Tenk på at de som jobber der skal leve av dette. 

Egentlig er det litt sinnsykt når man tenker over det at det koster 14.000kr å tine et strå, se om det er liv i og sette det tilbake. Inseminering med sæd koster også 11.000kr. Det er ingen hokus pokus og krever verken dyrt utstyr eller noe super høy ekspertise. Det kan en fastlege gjøre på et legekontor. Eller en privatpraktiserende gynekolog for en 1000lapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 16.24):

Jeg er ikke imot å betale for dette, men det er jo dette man betaler for når man betaler 70.000 først, før tiningen av strået og innsettingen. Å betale 15.000 for å tine og sette inn er helt sinnsykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Månestråla skrev (19 timer siden):

Egentlig er det litt sinnsykt når man tenker over det at det koster 14.000kr å tine et strå, se om det er liv i og sette det tilbake. Inseminering med sæd koster også 11.000kr. Det er ingen hokus pokus og krever verken dyrt utstyr eller noe super høy ekspertise. Det kan en fastlege gjøre på et legekontor. Eller en privatpraktiserende gynekolog for en 1000lapp. 

Nettopp. Man har allerede betalt for alt det den anonyme ramser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann hadde vært sterilisert i ca 15 år da vi begynte med ivf (icsi). Vi var i det offentlige da. Spiren satt på femte innsett (3. uttak) Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring ☺️

EmiraFrost: Var det noen årsak til at dere trengte såpass mange uttak og innsett? Hvor gammel var du på tidspunktet?☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spesiell årsak, for noen funker det på første - andre trenger flere uttak. i det offentlige får man 3 uttak nettopp fordi dette er ganske uforutsigbart. Jeg hadde amh på rundt 32 og god fsh verdi. Skal sies at jeg ble gravid på hvert uttak, men mistet to ganger. Jeg var 35 år på siste uttak, 36 da jeg fikk barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ☺️ Vi er usikre på om vi skal kjøpe 3 forsøk eller om vi skal kjøpe ett og satse på at det ene uttaket gir mulighet for flere innsett 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2023 at 10:39 PM, Månestråla said:

😂😂😂😂 tusen takk for dagens latter!!

Anonymkode: 9bbeb...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 15.49):

Helt sinnsykt... 😳😳😳

Ja, det er en høy pris men desverre også knyttet til tilbud og etterspørsel. De tar rett og slett den prisen som folk er villige til å betale. Ganske brutalt når en ser på det i et markedsperspektiv.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å tine embryoene og sette de inn i livmor er virkelig ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å tine embryoene og sette de inn i livmor er virkelig ikke vanskelig.

Hva vet du om det?

Anonymkode: 76151...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her betalte mannen 5000 kr for å ssy strengene sammen igjen. Vi har nå 5 felles barn. Vet ikke om det er en mulighet for dere, og dere har allerde startet prosessen. 

Anonymkode: 26256...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke hva du lo så høyt for og hvor mye kunnskap du har om inseminering men du vet vel at prinsippet er likt med hvordan man blir naturlig gravid? Bare at man trekker opp sæden i en sprøyte og setter det opp i livmora med et tynt kateter? Det er faktisk ikke mer enn det. Det kan en fastlege helt fint gjøre. Jeg spurte gynekologen fra klinikken om kona mi kunne få gjøre det slik at det på en måte var hun som gjorde meg gravid.. og det sa han at var ingen problem, det er ingen hokus pokus. Og jeg tør faktisk å påstå at å sette inn spiral krever mer teknikk og «ekspertise» enn å inseminere sæd. 

Så neste gang bør du tenke litt før du ler så høyt om ting du ikke vet noe om😁

Endret av Månestråla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (8 timer siden):

Vet ikke hva du lo så høyt for og hvor mye kunnskap du har om inseminering men du vet vel at prinsippet er likt med hvordan man blir naturlig gravid? Bare at man trekker opp sæden i en sprøyte og setter det opp i livmora med et tynt kateter? Det er faktisk ikke mer enn det. Det kan en fastlege helt fint gjøre. Jeg spurte gynekologen fra klinikken om kona mi kunne få gjøre det slik at det på en måte var hun som gjorde meg gravid.. og det sa han at var ingen problem, det er ingen hokus pokus. Og jeg tør faktisk å påstå at å sette inn spiral krever mer teknikk og «ekspertise» enn å inseminere sæd. 

Så neste gang bør du tenke litt før du ler så høyt om ting du ikke vet noe om😁

Du har tydligvis aldri vært gjennom assistert befruktning. Når man blir inseminert så skal sæden først "vaskes" slik at di beste sædcellene er i væsken. Da er det svært viktig at det er levelig temperatur for sædrn hele veien frem til livmora. 

Når denne ferdigvaskede sæden skal insemineres inn i livmoren, så skal den helt inn i livmoren, og ikke bare i skjeden. Det skal også times med riktig dato og klokkeslett da fryst sæd lever veldig kort tid. Og ja, denne fryste sæden skal jo også tines først, og da brukes det spesiellt utstyr  for dette.

Du aner nok ikke hva du snakker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har tydligvis aldri vært gjennom assistert befruktning. Når man blir inseminert så skal sæden først "vaskes" slik at di beste sædcellene er i væsken. Da er det svært viktig at det er levelig temperatur for sædrn hele veien frem til livmora. 

Når denne ferdigvaskede sæden skal insemineres inn i livmoren, så skal den helt inn i livmoren, og ikke bare i skjeden. Det skal også times med riktig dato og klokkeslett da fryst sæd lever veldig kort tid. Og ja, denne fryste sæden skal jo også tines først, og da brukes det spesiellt utstyr  for dette.

Du aner nok ikke hva du snakker ok.

Det vet jeg så absolutt. Du kompliserer denne prosedyren enormt og tror at at helt vanlige leger/gynekologer ikke kan utføre dette. Hva får deg til å tro at det er så innmari vanskelig? Det er rett og slett feil. Med en enkel opplæring så hadde de fint klart det. Dette er ikke en prosedyre som koster 11.000kr. De har satt denne prisen fordi de vet at barnløse betaler mye for å få et barn. Og som du leser i innlegget mitt vet jeg veldig godt at det skal insemineres i livmora. Jeg sammenligner dette jo med innsetting av en spiral. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (5 timer siden):

Det vet jeg så absolutt. Du kompliserer denne prosedyren enormt og tror at at helt vanlige leger/gynekologer ikke kan utføre dette. Hva får deg til å tro at det er så innmari vanskelig? Det er rett og slett feil. Med en enkel opplæring så hadde de fint klart det. Dette er ikke en prosedyre som koster 11.000kr. De har satt denne prisen fordi de vet at barnløse betaler mye for å få et barn. Og som du leser i innlegget mitt vet jeg veldig godt at det skal insemineres i livmora. Jeg sammenligner dette jo med innsetting av en spiral. 

Tror du skal komme deg ut av dette forumet. Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...