AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 De gjorde et eksperiment, der de varmet opp vann med to metoder, mikro og vannkoker. Så kjølte de ned vannet og ga det til planter. De plantene som fikk vann fra vannkoker, de levde. Mens de som fikk vann fra mikroen, de døde. Jeg har ingen kilder, men dette ble fortalt av tanten min. Hun er sykepleier, så jeg stoler på at dette er sant. Er det farlig å drikke vann varmet i mikro? Eller gjelder det bare for planter? Anonymkode: 81741...a42
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Har sikkert med oppvarmingsprosessen å gjøre. At vann fra mikro kanskje mister oksygen. Planter lever jo av oksygen igjennom vann blant annet. Selv tror jeg dette er en røverhistorie. Anonymkode: 9b562...cd0 5 3
cassio Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 Man kan ikke stole på noen bare fordi de er sykepleiere, dette er bare tull. Prøv å vanne planter med vann som har vært varmet opp i mikroen, så vil du se at de klarer seg helt fint. 8 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 "Will watering plants with heated microwaved water kill them? No, but the question comes up repeatedly because of a nonsensical email that has been circulating since about 2010.20. mar. 2017" OG jeg hadde helt rett. Flere har testet dette og plantene har det supert på mikrovann. Dette er altså en røverhistorie. Anonymkode: 9b562...cd0 6 4
skrue Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: De gjorde et eksperiment, der de varmet opp vann med to metoder, mikro og vannkoker. Så kjølte de ned vannet og ga det til planter. De plantene som fikk vann fra vannkoker, de levde. Mens de som fikk vann fra mikroen, de døde. Jeg har ingen kilder, men dette ble fortalt av tanten min. Hun er sykepleier, så jeg stoler på at dette er sant. Er det farlig å drikke vann varmet i mikro? Eller gjelder det bare for planter? Anonymkode: 81741...a42 Om du prøver dette selv med to identiske planter så vil du se at dette er, på godt norsk, pølsevev. 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 Man skal ikke alltid stole på tante 😅 Men det er sant at man gjerne ikke skal varme opp vann i mikro, fordi det tar lengre tid og blir ujevnt oppvarmet, og krus kan bli overopphetet slik at vannet når kokepunkt etter du har tatt det ut og kan boble over og skolde deg. Man bør ha en treskje oppi helst. Her har jeg hørt en røverhistorie om en hvor vannet "eksploderte" ut av koppen da han tok den ut av mikroen, men så har jeg sjekket kilder og det har jo faktisk noe hold i virkeligheten. Anonymkode: df6c9...f89 4 1
Brunhilde Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har sikkert med oppvarmingsprosessen å gjøre. At vann fra mikro kanskje mister oksygen. Planter lever jo av oksygen igjennom vann blant annet. Selv tror jeg dette er en røverhistorie. Anonymkode: 9b562...cd0 Tenk, det tror sannelig jeg også!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 Tipper det er pga damp. Om ikke mikroen er 100% ren så kan det dryppe i vannet. Anonymkode: 21411...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man skal ikke alltid stole på tante 😅 Men det er sant at man gjerne ikke skal varme opp vann i mikro, fordi det tar lengre tid og blir ujevnt oppvarmet, og krus kan bli overopphetet slik at vannet når kokepunkt etter du har tatt det ut og kan boble over og skolde deg. Man bør ha en treskje oppi helst. Her har jeg hørt en røverhistorie om en hvor vannet "eksploderte" ut av koppen da han tok den ut av mikroen, men så har jeg sjekket kilder og det har jo faktisk noe hold i virkeligheten. Anonymkode: df6c9...f89 Du kan ikke ha en teskje oppi vannet inni mikroen?!?!? De fleste er laget av metall. Og plastskjeer er vel ikke laget for å tåle mikro? Anonymkode: 4cd8d...8d5
Djungelvrål Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 Oppvarmet vann ER oppvarmet vann. Dette er selvsagt tøv. Hvis oppvarmet vann er farlig så ville alt som er oppvarmet i micro vært farlig. 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke ha en teskje oppi vannet inni mikroen?!?!? De fleste er laget av metall. Og plastskjeer er vel ikke laget for å tåle mikro? Anonymkode: 4cd8d...8d5 Treskje, ikke teskje Anonymkode: 8d0b5...cbc 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 skrue skrev (10 timer siden): Om du prøver dette selv med to identiske planter så vil du se at dette er, på godt norsk, pølsevev. Hva betyr pølsevev egentlig Anonymkode: 5dc74...d2c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Djungelvrål skrev (4 minutter siden): Oppvarmet vann ER oppvarmet vann. Dette er selvsagt tøv. Hvis oppvarmet vann er farlig så ville alt som er oppvarmet i micro vært farlig. Kanskje alt oppvarmet i micro er farlig 😳 Anonymkode: 5dc74...d2c
Brunhilde Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva betyr pølsevev egentlig Anonymkode: 5dc74...d2c Det betyr, i følge Det Norske Akademis Ordbok: Sitat Tåpelig snakk, sludder, vås 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kanskje alt oppvarmet i micro er farlig 😳 Anonymkode: 5dc74...d2c Hvorfor tror du det? Det gir ingen mening. Anonymkode: b78c8...601
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 Hva er det tanten din mener skjer med vann og annet som blir varmet i mikrobølgeovn? Tilfører ovnen vannet stoffer? Endrer mikrobølgene på stoffene som er i maten og i så fall hvordan? Blir mikrobølgene værende igjen i vannet og overført til kroppen? Hvis det hadde vært farlig å bruke mikrobølgeovn, tror du ikke vi hadde fått vite om det innen nå? De har tross alt vært i bruk verden over i flere tiår. Anonymkode: 8a345...6bd 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 har varmet opp kaffe i micro i mange år. det går helt fint. Anonymkode: 9fbb8...42f 1
Hunter7 Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Hva er det tanten din mener skjer med vann og annet som blir varmet i mikrobølgeovn? Tilfører ovnen vannet stoffer? Endrer mikrobølgene på stoffene som er i maten og i så fall hvordan? Blir mikrobølgene værende igjen i vannet og overført til kroppen? Hvis det hadde vært farlig å bruke mikrobølgeovn, tror du ikke vi hadde fått vite om det innen nå? De har tross alt vært i bruk verden over i flere tiår. Anonymkode: 8a345...6bd Big Microwave har sørget for å få stoppet alle kritiske røster om de skadelige virkningene av mikrobølgeovn 1
Mezzosoprena Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 23.14): Jeg har ingen kilder, men dette ble fortalt av tanten min. Hun er sykepleier, så jeg stoler på at dette er sant. Anonymkode: 81741...a42 De dummeste innleggene kommer som regel alltid med denne eller lignende setninger. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 Mikrobølgeovnen funker nettopp ved at den varmer opp vannet inni maten til kokepunktet. Så hvis vann varmet i mikro er farlig så er alt som er varmet i minro farlig. Anonymkode: a627e...936
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå