Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått innvilget startlån i kommunen jeg bor i nå, men vil helst bo i kommunen jeg jobber i (vil spare 2500 i mnd bare på bom/bil). I den kommunen er det usikkert om de kan tilby meg startlån og behandlingstiden er mange måneder. 

Jeg har studielån på 360 000,- og et lån i bank Norwegian (refinansiering) på 50 000,- Har ca. 410 000,- på konto. Jeg har meget sikker jobb og tjener ca 620 000 i året og har et barn på 7 år.  Jeg vurderer å søke lån i en vanlig bank men det vil jeg vel ikke få? Jeg lurer også på om jeg burde betale ned Bank Norwegian lånet, men da vil jo egenkapitalen synke..... Noen som har noen gode råd til meg? Burde jeg kjøpe noe for startlånet jeg har fått og betale de ekstra utgiftene til bilutgiftene? Eller kan jeg søke lån i en vanlig bank? 

Anonymkode: 522e9...7f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 400.000 kr på KONTO er det altså så idioti å sitte med et forbrukslån på 50.000 kr at jeg nesten ikke kan tro det jeg leser. 

Anonymkode: 83acf...4a9

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Som regel vil gjeld uansett trekke ned, sepesielt forbrukslån, og de er også grisedyre. Bare å betale inn, så sparer du det du brukte på å betale det ned i mnd. Du kan jo spørre banken for sikkerhets skyld, hva de vil anbefale. Kjedelig å gå glipp av et bra boligkjøp fordi du ikke oppfyller krav til EK lenger.

Husbanklån er gull, så ville gjort mye for å få det heller enn vanlig lån (men igjen, sjekk med banken hva slags rente de kan tilby). 

Anonymkode: 09240...52a

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre om hvilke tanker du har gjort deg rundt det å ha forbrukslån når du har en større sum på bok? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Solanum tuberosum skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvilke tanker du har gjort deg rundt det å ha forbrukslån når du har en større sum på bok? 

Jeg har akkurat solgt noe så får ikke inn de 400 000 før om ca en uke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har akkurat solgt noe så får ikke inn de 400 000 før om ca en uke.

Ok. 

Her er mine råd. 

Ta i mot lånet og kjøp deg en bolig. Det er en stor verdi ikke alle er forunt. Ikke gamble med dette. 

2500,- i transportutgifter er lite. Har du undersøkt om du kan skrive av noe på skatten, altså pendlerfradrag? 

Når det kommer til forbrukslånet hadde jeg betalt det ut så raskt som mulig. Du kan gjøre det slik 

* Søk om utsettelse på studielånet. Det kan du gjøre 36 ganger 

* 100% shoppestopp til lånet er borte. 

* Bruk feriepengene dine på det. 

* Sett skatten kraftig ned for å sette den opp igjen når lånet er borte. 

Når lånet er borte bygger du en buffer i full fart. Den skal jeg love deg at du behøver når du skal etablere deg i ny bolig. 

Hva er fristen på å ta i bruk startlånet? Om den ikke går ut snart er det jo bare å søke lån i andre banker. Du mister ikke startlånet ditt for det? 

• Liker 3
Skrevet

Hvordan i alle dager fikk du innvilget startlån?? Du har en høyere årslønn enn gjennomsnittet, sitter på grei egenkapital. "Alle" har studielån og forbrukslånet ditt er da virkelig ikke ille... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har gode muligheter til å få lån i vanlig bank med så høy inntekt.

Anonymkode: 7a773...93b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har gode muligheter til å få lån i vanlig bank med så høy inntekt.

Anonymkode: 7a773...93b

Noen dager siden jeg skrev innlegget nå, og jeg har ikke sjans i havet til å få lån i vanlig bank. Jeg kan få på max 1.5 mill. men her finnes det ingen bolig til den prisen.

AnonymBruker
Skrevet
esmer skrev (På 29.4.2023 den 17.36):

Hvordan i alle dager fikk du innvilget startlån?? Du har en høyere årslønn enn gjennomsnittet, sitter på grei egenkapital. "Alle" har studielån og forbrukslånet ditt er da virkelig ikke ille... 

Får man ikke lån i vanlig bank kan man søke startlån dersom man har barn og er enslig. Selv med min inntekt og egenkapital har jeg nå prøvd å få vanlig lån, og har ikke sjans i havet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Får man ikke lån i vanlig bank kan man søke startlån dersom man har barn og er enslig. Selv med min inntekt og egenkapital har jeg nå prøvd å få vanlig lån, og har ikke sjans i havet. 

Jeg vet hva startlån er, men er veldig overrasket siden du har høy lønn og en OK egenkapital 🤕

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 23.14):

Jeg har fått innvilget startlån i kommunen jeg bor i nå, men vil helst bo i kommunen jeg jobber i (vil spare 2500 i mnd bare på bom/bil). I den kommunen er det usikkert om de kan tilby meg startlån og behandlingstiden er mange måneder. 

Jeg har studielån på 360 000,- og et lån i bank Norwegian (refinansiering) på 50 000,- Har ca. 410 000,- på konto. Jeg har meget sikker jobb og tjener ca 620 000 i året og har et barn på 7 år.  Jeg vurderer å søke lån i en vanlig bank men det vil jeg vel ikke få? Jeg lurer også på om jeg burde betale ned Bank Norwegian lånet, men da vil jo egenkapitalen synke..... Noen som har noen gode råd til meg? Burde jeg kjøpe noe for startlånet jeg har fått og betale de ekstra utgiftene til bilutgiftene? Eller kan jeg søke lån i en vanlig bank? 

Klart du kan få lån i banken i denne situasjonen. Du har god inntekt og ikke mye forbrukslån.

Hvor mye tenkte du å bruke på bolig? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, isw said:

Klart du kan få lån i banken i denne situasjonen. Du har god inntekt og ikke mye forbrukslån.

Inntekt er ikke like bra som å ha mye egenkapital for banken.

Anonymkode: 19e1f...5c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Inntekt er ikke like bra som å ha mye egenkapital for banken.

Du trenger begge deler. Du får typisk låne det laveste av EK / 0,15 og inntekt x 5

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (8 minutter siden):

Jeg har nå hørt i 5 banker, og kan få ca 1.5 mill, her finnes det ingen boliger til den prisen. Meget sjeldent noe ligger til under 2.5 mill. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har nå hørt i 5 banker, og kan få ca 1.5 mill, her finnes det ingen boliger til den prisen. Meget sjeldent noe ligger til under 2.5 mill. 

Ok - hva tilbyr kommunen du bor i nå da? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Betal ut forbrukslånet. Studielån kan la være. Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å bo/leie billig en stund til også spar opp mer ek hvis du trenger mer lån. Hvor mye kan du spare pr mnd? Sett inn i fond med middels risiko i noen år. Ville jeg gjort.

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (13 minutter siden):

Ok - hva tilbyr kommunen du bor i nå da? 

3 mill.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

3 mill.

Skjønner.

Det er nok urealistisk å få i banken, der vil det nok i riktig bank begrense seg til 2-2,2 mill. 

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (17 minutter siden):

Skjønner.

Det er nok urealistisk å få i banken, der vil det nok i riktig bank begrense seg til 2-2,2 mill. 

Ja, jeg har tenkt litt og vil nok gå for en bolig i kommunen jeg bor i, det er ikke i alle kommuner man får såpass høyt startlån, så er nok lurt at jeg benytter meg av det. 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...