Hanne35 Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Hei, jeg sliter psykisk ifb med ting relatert til egen seksualitet og etter tidligere forhold som jeg ikke kommer meg videre i fra. Går jevnlig til psykolog for andre ting hvor også dette har vært ett tema uten at jeg føler psykologen har noe å komme med. Vurderer derfor en sexolog og lurer på hvordan komme i kontakt med en? Er det via fastlegen? Finnes det i hele tatt en slik ordning? Redd privat blir altfor dyrt.
isw Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Hei. En sexolog er ikke helsepersonell i seg selv, så du kan ikke få henvisning fra fastlege. Imidlertid er det en del roller i helsevesenet som har tatt videreutdanning i eller har interesse for sexologi, dette kan eksempelvis være psykologer. Min anbefaling er at du snakker med fastlegen om en psykolog med dette som kompetanse eller interessefelt. Det er imidlertid ikke sikkert at du trenger en sexolog, men jeg tror du trenger en psykolog med mer kompetanse i det du sliter med. Jeg mener mange går til psykolog uten noen klar plan for bedring (man snakker egentlig bare om problemene fortløpende og får sikkert litt støtte, men terapien er lite målrettet). Mange har utfordringer med egen seksualitet etter vanskelige forhold, overgrep, år med pliktsex, tvang, osv. - jeg er ikke sikker på om en sexolog som ikke kan psykologi har den nødvendige kunnskap til å håndtere dette. Jeg synes som sagt du skal ta en prat med fastlegen og få en ny henvisning - til en psykolog eller psykiater som har kompetanse innen akkurat din problemstilling. Litt merkelig sagt selvsagt, men det er ikke alltid det beste er å prate om det. Noen ganger er det beste å lære seg hvordan man kan legge utfordringer bak seg på en hensiktsmessig måte 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 2 minutter siden, isw said: Hei. En sexolog er ikke helsepersonell i seg selv, så du kan ikke få henvisning fra fastlege. Imidlertid er det en del roller i helsevesenet som har tatt videreutdanning i eller har interesse for sexologi, dette kan eksempelvis være psykologer. Min anbefaling er at du snakker med fastlegen om en psykolog med dette som kompetanse eller interessefelt. Det er imidlertid ikke sikkert at du trenger en sexolog, men jeg tror du trenger en psykolog med mer kompetanse i det du sliter med. Jeg mener mange går til psykolog uten noen klar plan for bedring (man snakker egentlig bare om problemene fortløpende og får sikkert litt støtte, men terapien er lite målrettet). Mange har utfordringer med egen seksualitet etter vanskelige forhold, overgrep, år med pliktsex, tvang, osv. - jeg er ikke sikker på om en sexolog som ikke kan psykologi har den nødvendige kunnskap til å håndtere dette. Jeg synes som sagt du skal ta en prat med fastlegen og få en ny henvisning - til en psykolog eller psykiater som har kompetanse innen akkurat din problemstilling. Litt merkelig sagt selvsagt, men det er ikke alltid det beste er å prate om det. Noen ganger er det beste å lære seg hvordan man kan legge utfordringer bak seg på en hensiktsmessig måte Støtter alt sommer skrevet her. Vil i tillegg tipse om somatiske øvelser. For min del gikk jeg i terapi i nesten ti år uten å komme meg særlig videre, jeg ble bare sinnsykt flink til å snakke om problemene mine. Jeg fikk ingen bedring før jeg gjennom somatiske øvelser FØLTE meg gjennom traumene. Som om det var lagret i kroppen og måtte ut. Veldig spesielt, men jeg er sjeleglad for at jeg kom over det, og det var helt gratis til og med, for jeg så noen videoer på TikTok og gjorde egen research deretter. Anonymkode: 9c137...336 1
Grubleguri Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Her er en du kan prøve.. https://www.fosh.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå