Gå til innhold

Hvordan klare å holde meg til kostplanen m.m?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får hjelp av en overvektsklinikk til å gå ned i vekt. Har i tillegg diabetes 2 (reguleres med kost). Bruker Ozempic. Har ikke merket så voldsomt til den ennå, men skal begynne på 1 mg i morgen, så håper den gjør jobben sin da. 

Jeg har fått en kostplan fra klinikken (av en ernæringsfysiolog) som er på 1600 kalorier. Det er forslag til hva jeg kan spise. Et forslag er f eks 4 knekkebrød/2 skiver grovt brød med magert pålegg og magert smør på og et glass melk, 1,5 dl gryn og 1,5 dl melk, havregrøt, egg, frukt og middag er fullkornspasta/fullkornsris, kylling, fisk og andre reine kjøttprodukter. Pluss masse grønnsaker. Problemet mitt er at jeg blir veldig fort sulten igjen. Det kan gå 20-30 min etter et måltid og det kjennes ut som om jeg sulter ihjel, for å sitte det på spissen. Jeg føler at fiberrik mat som skal hjelpe å holde en mett lengre, ikke gjør jobben sin hos meg 😅

Jeg vet jeg må igjennom en tilvenningsperiode for å bli vant til dette og spise til faste tider, men mitt problem er jo da sulten jeg kjenner i mellom måltidene. Hvordan klare å "takle" det uten å sprekke og ødelegge hele løpet?

Både jeg og samboeren har allerede kuttet ut å kjøpe så mye snacks, brus og snop. Det har vi holdt på med i ca 1 måned. På den måten så er det ingenting som frister meg og gjør at jeg heller velger det enn sunn mat. Jeg har også kjøpt meg enkelt treningsutstyr som jeg kan bruke i leiligheten. 

Til dere som har klart å gå ned i vekt, hvordan taklet dere sulthetsfølelsen og hvordan klarte dere å holde dere til en kostplan og regelmessige måltider?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok kjøtt da?

Blir du sulten etter f eks 350 g kyllingfile, 400 g brokkoli, og en pk ris?

Knekkebrød er jo over 60 kalorier uten smør, hadde heller spist 3 egg enn to knekkebrød med pålegg....

Anonymkode: 2d4fe...e81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise mye mer jasminris enn pasta også. Og poteter er magert. 100 gram pasta kontra 100 gram potet er ett hav av kaloriforskjell.....tullete å putte pasta og knekkebrød i en diett....

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det faktisk er sult du kjenner? Hvis du har spist et godt måltid tror jeg ikke du bør stole på at kroppen din roper etter mer mat 30 minutter senere. 

Anonymkode: 3bb45...e01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne også bli sulten etter en halvtime etter å ha spist meg stappmett. 

Merket at å spise egg holdt meg mett lenge så jeg begynte å spise kokt egg til frokost og omelett til lunsj og som tilbehør til middag/kvelds. 

Tror også mye av nøkkelen er å spise små måltider så magesekken etterhvert skrumper inn istedet for å spise seg stappmett i håp om å ikke bli sulten på en stund. Etter 3-4 mnd med mindre måltider så blir jeg mett mye fortere og har gått ned ti kilo. For å bli litt mett av små måltider fyller jeg tallerken med mye brokkoli som er mettende og spiser grønnsakene før jeg begir meg ut på risen og kjøttet og jeg har i bakhodet at jeg bare skal spise meg 70% mett og aldri 100%. Malesekken har krympet og sulthetsfølelsen etter måltidene har forsvunnet helt 

Andre viktige tiltak jeg har gjort er å kutte ut alt av brus, saft, snop og søtsaker. Alt dette utvider magesekken og gjør en sulten når sukkersuget kommer og kroppen klarer ikke nødvendigvis å skille mellom sukkersug så da dytter vi i oss store middager istedet når vi egentlig ikke trenger. 

Mange får også mye hjelp av å drikke et stort glass vann for å stoppe sulten istedet for å spise mat 

Anonymkode: 06bb0...9c8

Skrevet
Kittykat skrev (5 timer siden):

Jeg får hjelp av en overvektsklinikk til å gå ned i vekt. Har i tillegg diabetes 2 (reguleres med kost). Bruker Ozempic. Har ikke merket så voldsomt til den ennå, men skal begynne på 1 mg i morgen, så håper den gjør jobben sin da. 

Jeg har fått en kostplan fra klinikken (av en ernæringsfysiolog) som er på 1600 kalorier. Det er forslag til hva jeg kan spise. Et forslag er f eks 4 knekkebrød/2 skiver grovt brød med magert pålegg og magert smør på og et glass melk, 1,5 dl gryn og 1,5 dl melk, havregrøt, egg, frukt og middag er fullkornspasta/fullkornsris, kylling, fisk og andre reine kjøttprodukter. Pluss masse grønnsaker. Problemet mitt er at jeg blir veldig fort sulten igjen. Det kan gå 20-30 min etter et måltid og det kjennes ut som om jeg sulter ihjel, for å sitte det på spissen. Jeg føler at fiberrik mat som skal hjelpe å holde en mett lengre, ikke gjør jobben sin hos meg 😅

Jeg vet jeg må igjennom en tilvenningsperiode for å bli vant til dette og spise til faste tider, men mitt problem er jo da sulten jeg kjenner i mellom måltidene. Hvordan klare å "takle" det uten å sprekke og ødelegge hele løpet?

Både jeg og samboeren har allerede kuttet ut å kjøpe så mye snacks, brus og snop. Det har vi holdt på med i ca 1 måned. På den måten så er det ingenting som frister meg og gjør at jeg heller velger det enn sunn mat. Jeg har også kjøpt meg enkelt treningsutstyr som jeg kan bruke i leiligheten. 

Til dere som har klart å gå ned i vekt, hvordan taklet dere sulthetsfølelsen og hvordan klarte dere å holde dere til en kostplan og regelmessige måltider?

For meg hjalp det å ikke spise frokost eller lunsj, men faste. Da kan du spise mye mer når du først spiser. :)

jeg blir heller ikke mer mett av fiber eller fett slik man hører overalt, for meg gjelder det å spise måltider som er store nok til å trigge metthetsfølelsen og få den til å sette seg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med @Blåttvann. Det kan være lettere spise seg god og mett 2 ganger om dagen enn å spise 4-5 små måltid som ikke monner.

Jeg driver med periodisk faste, og noen dager kjenner jeg ikke sult før klokken er 15-16, selv om siste måltid var kl 19 kvelden før. (Faster egentlig mellom 11.30 og 19.30, altså 16:8-faste).

Hvis jeg av en eller annen grunn blir kjemepsulten tar jeg ei gulrot eller en frukt. Og så drikker jeg (sikkert for) mye kaffe. 

En måte jeg taklet sultfølelse på var å tenke at det ikke er farlig å være sulten. Og så ta et glass vann og enda en kopp kaffe.

Lykke til! Jeg er sikker på at dette går bra når du finner den metoden som passer best for deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se Helsekost Furuset i nrk appen. Gårsdagens episode var om nettopp det der. Sult

Anonymkode: 38c5e...54b

• Liker 1
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg er enig med @Blåttvann. Det kan være lettere spise seg god og mett 2 ganger om dagen enn å spise 4-5 små måltid som ikke monner.

Jeg driver med periodisk faste, og noen dager kjenner jeg ikke sult før klokken er 15-16, selv om siste måltid var kl 19 kvelden før. (Faster egentlig mellom 11.30 og 19.30, altså 16:8-faste).

Hvis jeg av en eller annen grunn blir kjemepsulten tar jeg ei gulrot eller en frukt. Og så drikker jeg (sikkert for) mye kaffe. 

En måte jeg taklet sultfølelse på var å tenke at det ikke er farlig å være sulten. Og så ta et glass vann og enda en kopp kaffe.

Lykke til! Jeg er sikker på at dette går bra når du finner den metoden som passer best for deg. 

Omvendt kanskje? 🤤

Men ja, faste regulerer virkelig sulten. Akkurat som små måltider setter den i høygir. For oss fastere. 🤗 Kanskje det ikke passer deg ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel spise omtrent så mye grønnsaker du vil? For min del demper proteiner sulten. Spiser da litt proteinyoghurt. 

Om kvelden lar jeg bare være å spise noe. Uansett hva jeg putter i munnen så trigger det en enorm sultfølelse. Så for meg har det hjulpet å flytte all inntak av mat til tidligere på dagen. Ingen kalorier etter 18:00.

Om jeg absolutt må ha noe sukkerholdig så må det spises før 12, og da er det mye lettere å kontrollere inntaket.

Anonymkode: a3f0e...be0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rent proteinpulver uten tilsetninger blandet i vann. For eks soyaprotein. Dersom du drikker et glass med 30g proteinpulver, så holder det deg mett lenger. Du legger heller ikke på deg, kroppen tisser ut proteinet du ikke bruker. Du blir mer mett uten risikere at du legger på deg fett.

Anonymkode: 39b7c...321

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Spiser du nok kjøtt da?

Blir du sulten etter f eks 350 g kyllingfile, 400 g brokkoli, og en pk ris?

Knekkebrød er jo over 60 kalorier uten smør, hadde heller spist 3 egg enn to knekkebrød med pålegg....

Jeg kan bli fort sulten etter et sånt måltid, ja. Jeg pøser på med grønnsaker på tallerkenen, litt kjøtt og tar mye mindre pasta/ris/potet enn før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan spise mye mer jasminris enn pasta også. Og poteter er magert. 100 gram pasta kontra 100 gram potet er ett hav av kaloriforskjell.....tullete å putte pasta og knekkebrød i en diett....

Vi bruker fullkornspasta og fullkornsris når vi lager dette. Jeg har sluttet å spise så mye brød (nettopp pga overvekten/diabetes og klinikken har ymtet frempå at knekkebrød er bedre enn brød), så valget falt på grove knekkebrød. Det er også blitt nevnt av både lege og andre som bruker kost for å regulere diabetes at fullkornspasta og fullkornsris er mye bedre enn vanlig ris og pasta. Men der er vel folk litt delt, tenker jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Rent proteinpulver uten tilsetninger blandet i vann. For eks soyaprotein. Dersom du drikker et glass med 30g proteinpulver, så holder det deg mett lenger. Du legger heller ikke på deg, kroppen tisser ut proteinet du ikke bruker. Du blir mer mett uten risikere at du legger på deg fett.

Det har jeg ikke tenkt på. Det kan jeg jo prøve.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke helt sant. Ja, det er lurt med protein fordi det holder det mett lenger. I tillegg bruker kroppen noen flere kalorier å bryte ned proteiner. MEN! Det er ikke «gratis» kalorier som innlegget over påstår. Det stemmer at kroppen  ikke lagrer proteiner hvis de ikke blir brukt - de tisses ut. Men kaloriene som proteinet har med seg gjøres om og lagres som fett. 

Anonymkode: 62170...ac0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan vel spise omtrent så mye grønnsaker du vil? For min del demper proteiner sulten. Spiser da litt proteinyoghurt. 

Om kvelden lar jeg bare være å spise noe. Uansett hva jeg putter i munnen så trigger det en enorm sultfølelse. Så for meg har det hjulpet å flytte all inntak av mat til tidligere på dagen. Ingen kalorier etter 18:00.

Om jeg absolutt må ha noe sukkerholdig så må det spises før 12, og da er det mye lettere å kontrollere inntaket.

Anonymkode: a3f0e...be0

Spiser man f.eks 200 kalorier mer enn man forbrenner så vil man gå opp i vekt selvom disse kommer fra grønnsaker,så denne spis så mye grønnsaker du vil skal msn faktisk være obs på

Anonymkode: dc6a6...290

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 21.47):

Spiser man f.eks 200 kalorier mer enn man forbrenner så vil man gå opp i vekt selvom disse kommer fra grønnsaker,så denne spis så mye grønnsaker du vil skal msn faktisk være obs på

Hvis personen får hjelp av overvektsklinikk vil jeg tro det er snakk om betydelig overvekt. Jeg tror det er mye lurere for ts å ha ubegrensede mengder rå gulrøtter mellom måltidene, enn å gå på en smell pga sult.

Anonymkode: cd217...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Overgangen med kostholdsendringer kan være tøff, og man kan føle seg sulten selv om kroppen egentlig har fått nok mat. Det er både fordi fordøyelsen før mindre å jobbe med, men også en hel del psykosomatisk. Da jeg "kuttet ut" karbohydrater, var jeg konstant sulten (og sur :ler:). Men etter 1 mnd eller noe, så ga det seg. 

Jeg er ikke alltid enig i at knekkebrød er et bedre valg enn brødskiver. Jeg blir aldri mett av knekkebrød, i tillegg blir jeg oppblåst og forstoppet. Syns at 2 grove brødskiver med kokt egg da er et bedre valg, enn 4 tynne triste rugsprø med lettoster osv. 

Jeg syns også at dette med kalorier ikke alltid er det som gir best og varig resultat, men at kvaliteten på maten er minst like viktig. Minst mulig prosessert mat, og helst ingen ultraprosessert mat. Ikke kunstig søtning, men ha fokus på ordentlige råvarer med mat fra bunnen. Jeg ville heller spist 250 gram biff med litt hjemmelaget potetstappe og mye grønnsaker, enn 150 gram fiskepinner fra findus  med toro potetstappe, sånn for å sammenligne. 

Anonymkode: 33f67...7d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 13.00):

Hvis personen får hjelp av overvektsklinikk vil jeg tro det er snakk om betydelig overvekt. Jeg tror det er mye lurere for ts å ha ubegrensede mengder rå gulrøtter mellom måltidene, enn å gå på en smell pga sult.

Anonymkode: cd217...fa7

Jeg svarte ikke på hi,men med det sagt så går man forsatt ikke ned i vekt om man spiser mer enn man forbrenner. Det være seg pølse eller gulrøtter 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...