AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Jeg har brusk i begge knær og hører knaselyder når jeg tar knebøy. Kan man gjøre noe med brusk i knærne og kan det være starten på andre ting? Anonymkode: 0f31e...8ed
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Har ikke alle brusk i knærne? Er ikke brusk slitasjebelegget som gjør at leddene kan gni mot hverandre uten at beinet blir skadet? Anonymkode: 01fc0...4da
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har ikke alle brusk i knærne? Er ikke brusk slitasjebelegget som gjør at leddene kan gni mot hverandre uten at beinet blir skadet? Anonymkode: 01fc0...4da For å være ærlig så aner jeg ikke. Jeg har vært plaget med begge knær under trening og fikk et tips om at det var brusk.På den tiden var det litt vondt og hovent og fikk smertestillende hos lege og hevelsen gikk bort men knaser fortsatt like fint. Anonymkode: 0f31e...8ed
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): For å være ærlig så aner jeg ikke. Jeg har vært plaget med begge knær under trening og fikk et tips om at det var brusk.På den tiden var det litt vondt og hovent og fikk smertestillende hos lege og hevelsen gikk bort men knaser fortsatt like fint. Anonymkode: 0f31e...8ed Skjønner. Tar du D-vitamin? Hvis ikke kan du ha kalsiummangel og da kan det oppstå knasing i leddene, slik du beskriver det. Anonymkode: 01fc0...4da
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner. Tar du D-vitamin? Hvis ikke kan du ha kalsiummangel og da kan det oppstå knasing i leddene, slik du beskriver det. Anonymkode: 01fc0...4da Jeg tar d-vitamin, men jeg drikker ikke melk hvis det har noe og si. Kanskje jeg har kalsium mangel ja. Jeg går til ernæringsfysiolog og det kan jeg spørre om neste time der. Takk for tips 🙂 Anonymkode: 0f31e...8ed
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 Hvor gammel er du? Høres ut som slitasje som de aller fleste får når alderen øker (40+). Les om artrose i kne og se om du kjenner deg igjen. Anonymkode: 59cfb...6cc
jabx Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har brusk i begge knær og hører knaselyder når jeg tar knebøy. Kan man gjøre noe med brusk i knærne og kan det være starten på andre ting? Anonymkode: 0f31e...8ed Alle har brusk i knærne. Snakk med legen? Fysioterapeut? Trening er beste forebygging for kneproblemer.
Peanut Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som slitasje som de aller fleste får når alderen øker (40+). Anonymkode: 59cfb...6cc Ikke ts, men jeg har hatt det nesten hele livet. Har hypermobile ledd og sånn. Legen min sa det var leddvæske <_< Her står det noe og: https://www.klikk.no/helse/velvare/kroppogsinn/knaking-i-ledd-kan-bety-slitasje-2471748
Andro Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 Alle har brusk i knærne og har du ikke igjen brusk vil du snart trenge nye knær. Knaselyder i ledd er ikke farlige. Dersom du har vonde knær vil det hjelpe med trening. Lett sykling vil f.eks. smøre knærne med mer leddvæske. Generelt er økt puls og sirkulasjon sunt for alt. Også folk med kneleddsartrose ("forkalkninger") får reduserte smerter av riktig trening. Dersom du har skadet knærne kan det være at du skal diskutere det med lege, men ellers kan du mest sannsynlig hjelpe deg selv.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 De fleste har heldigvis brusk i knærne, men løse bruskbiter er noe annet. Ta tran/spis fet fisk og ikke bekymrer deg med mindre du får smerter. Anonymkode: 1ca56...34d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor gammel er du? Høres ut som slitasje som de aller fleste får når alderen øker (40+). Les om artrose i kne og se om du kjenner deg igjen. Anonymkode: 59cfb...6cc Er i midten av 40 årene. Ja det kan jo hende det kan være artrose. Jeg får lese litt om dette. Anonymkode: 0f31e...8ed
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Andro skrev (5 timer siden): Alle har brusk i knærne og har du ikke igjen brusk vil du snart trenge nye knær. Knaselyder i ledd er ikke farlige. Dersom du har vonde knær vil det hjelpe med trening. Lett sykling vil f.eks. smøre knærne med mer leddvæske. Generelt er økt puls og sirkulasjon sunt for alt. Også folk med kneleddsartrose ("forkalkninger") får reduserte smerter av riktig trening. Dersom du har skadet knærne kan det være at du skal diskutere det med lege, men ellers kan du mest sannsynlig hjelpe deg selv. Ok, bra at knasing ikke er farlig. Jeg går turer og trener styrketrening flere ganger i uken så er mye i aktivitet. Jeg merker det spesielt ved knebøy, men har ikke lenger vondt.Men sykling kan jeg gjøre mer av. Tror ikke jeg har skadet knærne på noen måte. Anonymkode: 0f31e...8ed
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De fleste har heldigvis brusk i knærne, men løse bruskbiter er noe annet. Ta tran/spis fet fisk og ikke bekymrer deg med mindre du får smerter. Anonymkode: 1ca56...34d Tran kan jeg jo vurdere å ta, men fisk er jeg lite flink til unntatt sushi da hehe Anonymkode: 0f31e...8ed
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 jabx skrev (6 timer siden): Alle har brusk i knærne. Snakk med legen? Fysioterapeut? Trening er beste forebygging for kneproblemer. Har allerede vært en runde hos legen den tiden det gjorde vondt og hadde hevelse og mente det var betennelse så gikk på en kur med smertestillende og det forsvant, nå er det bare knaselyder jeg plages med men liker det ikke så godt da jeg ikke vet om dette blir værre med tiden. Jeg kan jo høre igjen hos lege neste gang men han sa sist dette ikke var noe farlig. Litt i tvil her. Anonymkode: 0f31e...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå