Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har flyttet sammen med kjæresten, bodd i felles leilighet siden januar. Vært sammen siden sommer. Nå er jeg i skikkelig tvil. Ser mye nytt hos han nå som vi har bodd sammen i noen måneder. Han er altså litt for avhengig av mor og far. Ringer dem hele tiden og spør om alt mulig, litt sånne spørsmål som barn kan stille.. «Hvor mye er 1 dl, hvor ofte skal jeg tømme postkassa, osv..» Vi har delt på ansvar, begge bytter på å handle, rydde, vaske tøy.. Når det er hans tur til å vaske klær kjører han alt hjem til mor, hun returnerer alt ferdig stryket og brettet dagen etter. Synes det er litt flaut, mye av tøyet er mitt. Nå har jeg sagt at jeg kan ta meg av skittentøyet. En gang i uka kommer moren og vasker leiligheten vår. Hun lager middag på hans turer imens sønnen ligger på sofaen og ser på tv.. Det har jeg selv ofte vært vitne til når jeg har kommet hjem fra jobben.. Hun lager middag og sniker seg ut.

Hvis vi krangler eller diskuterer litt, låser han seg inn på badet og sladrer til foreldrene i hviskestemme .. 36 år gammel…  

Jeg orker ikke slike «mammagutter», visste ikke at han var så til de grader avhengig av foreldrene, spesielt mor.. Nei, jeg så ikke dette komme.. Hva gjør man med sånne?

Anonymkode: e64e0...fe2

• Liker 6
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har funnet deg en lat, barnslig og evneveik kar der moren har beholdt navlestrengen i takt etter fødselen. Moren skulle nok helst ha sett at han bodde i kjelleren hos foreldrene enda.

Han der får du ikke gjort noe med. Bare å gjøre det slutt. Ellers ender du også opp som moren hans tilslutt. Og tro meg, det ønsker du ikke.

Endret av Bombasi
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette MÅ jo være tull 😂

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg møtte min mann, var det litt på samme måte. Samme trekkene, selv om ikke de konkrete hendelsene stemmer overens. 

Det viste seg at familien var veldig usunt skrudd sammen. Han innså det ikke før noen år senere. Nå har de ikke kontakt lenger. 

Kan det være noe lignende her?

Anonymkode: 1f80e...83e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er sammen med Frode i Side om side

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det litt likt, og det blir skikkelig usexy i lengden… Jeg synes det er veldig slitsomt å «lære han opp» i alt som kommer til vasking, økonomi osv…

Anonymkode: 1a1fe...837

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre mor når hun ser for seg å avslutte oppdragelsen, og la sønnen få prøve vingene selv? Og at du ikke vil ha en mann som ikke kan noe, han blir jo evneveik. Så enten må hun trekke unna overhjelpsomheten sin, ellers så må du rett og slett avslutte.

Så sier du til samboer at når dere deler husarbeid halvt om halvt så er det meningen han skal gjøre sin halvdel. Ikke moren hans. Det må ta slutt, han må bli voksen. 

Anonymkode: f1e9b...1ea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
temolitus skrev (4 minutter siden):

Du er sammen med Frode i Side om side

Frode har i det minste sjarm og humor. Ts sin samboer høres mye verre ut enn Frode. 

Anonymkode: e2c9d...6f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Usj. En skikkelig mamma dalt. Det vil ikke endre seg , det vet jeg alt om. Løp med en gang 

Anonymkode: a6065...1da

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da jeg møtte min mann, var det litt på samme måte. Samme trekkene, selv om ikke de konkrete hendelsene stemmer overens. 

Det viste seg at familien var veldig usunt skrudd sammen. Han innså det ikke før noen år senere. Nå har de ikke kontakt lenger. 

Vil bare gjøre det slutt. Dette her er veldig vondt, skulle ønske det fantes en måte å vekke han på..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frode har i det minste sjarm og humor. Ts sin samboer høres mye verre ut enn Frode. 

Anonymkode: e2c9d...6f4

Samboeren min er kjekk og snill.. Men denne avhengigheten av foreldrene ødelegger skikkelig.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil bare gjøre det slutt. Dette her er veldig vondt, skulle ønske det fantes en måte å vekke han på..

Da gjør du det :)  Det er ikke så innvikla som det føles akkurat nå, bare hopp i det. Dere er bare samboere, og høres ikke ut som dere har barn. Helt lov og forståelig å endre mening etter å ha bodd sammen en liten stund. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke spørre mor når hun ser for seg å avslutte oppdragelsen, og la sønnen få prøve vingene selv? Og at du ikke vil ha en mann som ikke kan noe, han blir jo evneveik. Så enten må hun trekke unna overhjelpsomheten sin, ellers så må du rett og slett avslutte.

Så sier du til samboer at når dere deler husarbeid halvt om halvt så er det meningen han skal gjøre sin halvdel. Ikke moren hans. Det må ta slutt, han må bli voksen. 

Anonymkode: f1e9b...1ea

Ja, jeg mener at foreldrene har mye av skylda.. Gruer meg til å konfrontere dem..

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva gjør man med sånne?

Leverer tilbake til mammas fang....

Anonymkode: 73b5b...3e1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi han et ultimatum først. Han får en viss tid på seg til å begynne å ordne opp selv. Går ikke det, så går du. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hoff❤️jeg hadde også en samboer som var slik. Ble bare værre med åra. Veldig kontrollerende mor! 

Både mor og sønn er fortsatt slik, de er heldigvis ikke mitt problem lenger. 

Pass på! Svigermor prøvde også kontrollere og styre meg. De prøver begge fortsatt 13 år etter bruddet. 

Vi bodde i nabohuset, han gjør det fortsatt. Vi var å så på hus i en annen by men mor satte foten ned. Fikk han nesten til å flytte. 

Synes egentlig ganske synd på han, han kommer aldri til å komme seg vekk og bestemme over eget liv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Usunt er det, bevist eller ubevisst så har de gjort sønnen helt avhengig av seg og veldig lite selvstendig. De har ikke latt ham vokse opp, prøve å feile rett og slett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Piggsopp skrev (1 minutt siden):

Gi han et ultimatum først. Han får en viss tid på seg til å begynne å ordne opp selv. Går ikke det, så går du. 

Dette er ikke gjort over natta! Men han må begynne så smått å lære å stole på seg selv, finne egen stemme, og heller finne ut av ting med ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Usunt er det, bevist eller ubevisst så har de gjort sønnen helt avhengig av seg og veldig lite selvstendig. De har ikke latt ham vokse opp, prøve å feile rett og slett.

Nettopp. I min manns tilfelle var det snakk om foreldre med personlighetsforstyrrelser ++, så det var helt klart bevisst fra deres side. Jeg synes det høres ut som TS sin samboer kan komme fra en lignende familie siden det er så mye likt, men har samtidig full forståelse hvis hun ikke orker å ta opp kampen. Når de foreløpig har investert relativt lite i forholdet er det antagelig klokere å bare gå. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har flyttet sammen med kjæresten, bodd i felles leilighet siden januar. Vært sammen siden sommer. Nå er jeg i skikkelig tvil. Ser mye nytt hos han nå som vi har bodd sammen i noen måneder. Han er altså litt for avhengig av mor og far. Ringer dem hele tiden og spør om alt mulig, litt sånne spørsmål som barn kan stille.. «Hvor mye er 1 dl, hvor ofte skal jeg tømme postkassa, osv..» Vi har delt på ansvar, begge bytter på å handle, rydde, vaske tøy.. Når det er hans tur til å vaske klær kjører han alt hjem til mor, hun returnerer alt ferdig stryket og brettet dagen etter. Synes det er litt flaut, mye av tøyet er mitt. Nå har jeg sagt at jeg kan ta meg av skittentøyet. En gang i uka kommer moren og vasker leiligheten vår. Hun lager middag på hans turer imens sønnen ligger på sofaen og ser på tv.. Det har jeg selv ofte vært vitne til når jeg har kommet hjem fra jobben.. Hun lager middag og sniker seg ut.

Hvis vi krangler eller diskuterer litt, låser han seg inn på badet og sladrer til foreldrene i hviskestemme .. 36 år gammel…  

Jeg orker ikke slike «mammagutter», visste ikke at han var så til de grader avhengig av foreldrene, spesielt mor.. Nei, jeg så ikke dette komme.. Hva gjør man med sånne?

Du kommer ikke til å endre ham. Uansett hvor mye du prøver.

Enten aksepterer du ham som du er, eller gjør du det slutt og finner deg en som er klar til samliv under samme tak.

Men før du gjør det slutt må du forklare ham akkurat hvorfor og hva han må endre til neste dame han vil flytte sammen med.

Ikke at han kommer til å gjøre det, men da har du gjort ditt å hjelpe ham.

Endret av Drizzt
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...