AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Har prøvd mange ganger. Jeg var ikke sånn før. Men hver gang jeg prøver å lese for dem, så begynner jeg å gjespe. Det går 10 sekunder, så gjesper jeg på nytt. Dvs jeg gjesper jo 6 ganger i minuttet ca.. bare hvis jeg leser høyt... får jeg ikke nok luft? Hvordan få det til å stanse? Vil så gjerne lese for dem.. Anonymkode: 0da17...7ac
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har prøvd mange ganger. Jeg var ikke sånn før. Men hver gang jeg prøver å lese for dem, så begynner jeg å gjespe. Det går 10 sekunder, så gjesper jeg på nytt. Dvs jeg gjesper jo 6 ganger i minuttet ca.. bare hvis jeg leser høyt... får jeg ikke nok luft? Hvordan få det til å stanse? Vil så gjerne lese for dem.. Anonymkode: 0da17...7ac Flytt deg ut av senga når du skal lese. Ta med ungene opp i godstolen eller les til kveldsmaten. Jeg hadde samme problem. Anonymkode: 967ad...c9d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Flytt deg ut av senga når du skal lese. Ta med ungene opp i godstolen eller les til kveldsmaten. Jeg hadde samme problem. Anonymkode: 967ad...c9d Jeg har prøvd, det samme skjer midt på dagen hvis jeg leser i sofaen... (kan lese for meg selv, dvs ikke lese høyt og da skjer ikke det) Anonymkode: 0da17...7ac
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 22.29): Har prøvd mange ganger. Jeg var ikke sånn før. Men hver gang jeg prøver å lese for dem, så begynner jeg å gjespe. Det går 10 sekunder, så gjesper jeg på nytt. Dvs jeg gjesper jo 6 ganger i minuttet ca.. bare hvis jeg leser høyt... får jeg ikke nok luft? Hvordan få det til å stanse? Vil så gjerne lese for dem.. Anonymkode: 0da17...7ac SlLik har jeg også vært. Jeg elsket å lese bøker selv, men når jeg skulle/ skal lese høyt så gjesper jeg kontinuerlig. Jeg har konkludert med at jeg ikke liker å lese høyt, men jeg gjorde det innimellom uansett når mine barn var små, selv om jeg fikk utallige kommentarer fra mine barn på gjespingen. Anonymkode: 8f4ef...a29
Helene Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 Bruk lydbok, og hør sammen. Jeg leste masse for barnet mitt. Da Harry Potter kom ble det litt vanskelig. Masse nye ord. Men vi hørte på lydbok sammen. Lesestunden ble like hellig som før. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 Du må passe på å puste skikkelig mens du leser. Øv på å lese med avslappet kjeve, og ta gode pust underveis. Jeg slet med det samme før, men med mye trening er det nesten ikke et problem lengre. Anonymkode: 8db04...97b 3
Perelandra Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 Du begynner å gjespe, men er det fordi du blir trøtt, eller er det måten du leser på som gjør at du ikke puster "riktig"? Øv med å lese høyt for deg selv, prøv med andre typer tekster. Pass på at du leser i et naturlig tempo, med husk å puste ved komma og punktum. Noen leser litt "stivt" og monotont, mens andre leser mer som når de snakker til vanlig med naturlig variasjon i toneleiet. For min del er den "stive" måten mer anstrengende og fører til at jeg glemmer å puste der det er naturlig (men det kan jo også være fordi den måten er mindre naturlig for meg, bruker den bare om jeg må lese noe faglig/teknisk høyt...). Anonymkode: 05229...ea6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Jeg har det også sånn! Det har faktisk vært et skikkelig problem for meg, siden jeg er lærer og det forventes at man skal lese for barna. Men som noen over her sier, så handler det om pusten. Man gjesper fordi kroppen prøver å få mer oksygen. Når jeg leser sakte og legger inn skikkelige pustepauser så går det faktisk fint! Føles litt unaturlig, men jeg tror egentlig at det er bedre for barna også. De får tid til å prosessere hva jeg sier, og det blir kanskje mer spennende også når jeg legger inn litt kunstpauser 😊 Anonymkode: 47e0c...8fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå