AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Hun får 8263 (hun har samboer) i livsopphold + 5230 i barnetillegg, altså 13 500kr i måneden å leve for. Husleie betaler hun ikke av disse pengene for det dekkes utenom og bil har hun ikke. Hun skal betale alt nødvendig av disse pengene som lege, strøm, tv, mat osv. Hun betaler ca bare 1700kr på gjelda si hver måned og blir gjeldsfri om 5 år. Er dette virkelig riktig?? Anonymkode: bbcef...9c8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Ja, høres rett ut. Anonymkode: d4d83...ac3 5
Neix4 Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 De satsene hun nevner høres riktige ut. Hun må ha veldig lav inntekt siden det er så lite igjen til kreditorene, men dersom man er varig ute av stand til å betjene gjelden så får man gjeldsordning uavhengig av om kreditor får noe hver mnd. 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 Høres riktig ut ja. Jeg har også søkt om gjeldsordning og skal da sitte med 16.004,- i livsopphold for meg og to barn, også kommer husleie, bhg utenom. og det som da gjenstår går til gjeld. Blir nok lite her også til gjeld, kanskje 900-2000 etter hva jeg har regnet ut. Anonymkode: ab926...e0a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun får 8263 (hun har samboer) i livsopphold + 5230 i barnetillegg, altså 13 500kr i måneden å leve for. Husleie betaler hun ikke av disse pengene for det dekkes utenom og bil har hun ikke. Hun skal betale alt nødvendig av disse pengene som lege, strøm, tv, mat osv. Hun betaler ca bare 1700kr på gjelda si hver måned og blir gjeldsfri om 5 år. Er dette virkelig riktig?? Anonymkode: bbcef...9c8 Ja, det er dette som er gjeldssanering. Hun betaler det hun kan, minus det staten mener hun trenger for å leve. Resten av gjelden slettes, og etter 5 år er hun gjeldsfri. Anonymkode: 480d8...beb 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 Ts. Ja ok da stemmer det nok, syns bare det var «mye». Søsteren min tjener lite ja, så hun hadde vel brukt 140 (?) år på å nedbetale gjelden sin mtp på de syke rentene det er (bank Norwegian, svea og tf bank) hadde Nav regnet ut. Hun kom ingen vei da hun prøvde å nedbetale, hadde hun spart opp 1000kr til å betale en måned var nesten 350 av de bare renter og da går det ikke fort nedover. Anonymkode: bbcef...9c8 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 Jeg og synes det høres høyt ut. Mer enn hva jeg sitter igjen med etter huslån + bhg er betalt. Jeg har studielån som skal betales i tillegg... Anonymkode: f5374...a33 3 1
Leo Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 Poenget med de "høye" livsoppholdsatsene er at de som får gjeldordning skal motiveres til å fortsatt være i arbeid samt at de skal faktisk skal leve på denne ytelsen i mange år. Hadde satsene vært de samme som for sosialstønad så ville det sannsynligvis ha drept motivasjonen hos enkelte siden de ville ha fått det samme på sosialen uten å gjøre noen ting. Da ville ikke kreditorene ha fått noe som helst og sosialstønad er dessuten kun rigget for å gi livsopphold i kortere perioder. 6 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 Det er nok ikke mye til liv allikevel for de med gjeldsordning. Det er en lang vei med ræva liv før de blir gjeldsfrie, man får bare håpe at de klarer seg etterpå. Anonymkode: 154ea...c9c 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 Leo skrev (5 timer siden): Poenget med de "høye" livsoppholdsatsene er at de som får gjeldordning skal motiveres til å fortsatt være i arbeid samt at de skal faktisk skal leve på denne ytelsen i mange år. Hadde satsene vært de samme som for sosialstønad så ville det sannsynligvis ha drept motivasjonen hos enkelte siden de ville ha fått det samme på sosialen uten å gjøre noen ting. Da ville ikke kreditorene ha fått noe som helst og sosialstønad er dessuten kun rigget for å gi livsopphold i kortere perioder. Sosialstønad er ment å være en løsning for en kort periode. Men realiteten er en annen. Jeg kjenner til en person som går på denne stønaden på femte året. Anonymkode: aeee4...52b 1
Leo Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sosialstønad er ment å være en løsning for en kort periode. Men realiteten er en annen. Jeg kjenner til en person som går på denne stønaden på femte året. Anonymkode: aeee4...52b Jeg er selvfølgelig klar over at det er enkelte som faller mellom alle stoler og blir gående på sosialstønad i årevis, men det er altså ikke intensjonen med ordningen og følgelig kan ikke andre ordninger basere seg på slike unntak.
Helene Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Har aldri hatt så mye å leve for, selv med barn. Gjeldsordningen er nok likevel bra for dem som trenger det. Jeg kritiserer aldri de som har mer enn meg. Jeg unner mennesker å ha penger til å betale regninger og å leve. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Er økonomisk verge for en person på offentlig gjeldsordning. Vedkommede er enslig og har ca 9.000,- i måneden til "livsopphold" og det som regnes som nødvendige utgifter. Det er standard satser for dette, men har man ekstra store utgifter til f.eks medisiner utenom det som inngår i egenandeler hos helfo osv, så kan man søke namsfogden om at det blir tatt hensyn til når nedbetalingsplanen beregnes ( namsfogden må da evt få aksept for dette hos alle kreditorene). I tillegg kan man søke om at man får beholde mere av inntekten om det oppstår spesielle/ akutte behov. Men vær da klar over at alt beregnes på nytt, også økt inntekt/ trygd. Anonymkode: 0b426...a7a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er ingen sutomatikk i å få innvilga ei løsning med offentlig gjeldsordning. Men feel free! Du må bare gjennom noen års kanossagang. Ingen gjeld kan være nyere enn to år, og i løpet av de to årene har gjerne namsfogden sørget for pliktig trekk i inntekten din. De bruker et annet budsjett oppsett. Du får masse "hyggelige" telefoner, meldinger og brev fra samtlige kreditorer óg fra politiet (selvsagt med "firmalogo" på a4-konvoluttene sånn at ingen skal være i tvil om at du er VIP i systemet. Jeg brukte bortimot 3 år på å hjelpe en person via gjeldsrådgivning hos nav, namsmannen og til slutt gjeldsordning. I løpet av de årene betalte vedkommede det hen maktet på skyld og gjeld hos kredittselskaper med ågerrente, mens jeg henta mat for hen ukentlig hos Frelsesarmeen. Du vil også få 2 bonusår etter de 5 årene. Det innebærer at dersom du skeier ut/ missligholder ei regning som medfører betalingsanmerkning i bonusperioden, så rykker du tilvake til start- uten mulighet til ny gjeldsordning. Som namsfogden sa: selve gjeda er nok tilbakebetalt og vel så det, men med høye rentesatsersalærer og gebyrer så eskalerer det. Nb! Ikke bruk pengene på noe av verdi, for det hentes av representanter fra namsmannen FØR du i det heletatt kvalifiserer til å søke om gjeldsordning. Lykke til! 🥳 Anonymkode: 0b426...a7a Syns ikke man skal skremme folk med gjeldsordning. Det er absolutt ikke slik det foregår som du skisserer. Ingen som ønsker å havne i betalingsproblemer. gjeldsordning kan gå ganske raskt å få istand hvis man følger lovverket til punkt og prikke. Anonymkode: 96666...90a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Syns ikke man skal skremme folk med gjeldsordning. Det er absolutt ikke slik det foregår som du skisserer. Ingen som ønsker å havne i betalingsproblemer. gjeldsordning kan gå ganske raskt å få istand hvis man følger lovverket til punkt og prikke. Anonymkode: 96666...90a Det er akkurat slik det er som den du siter skriver. Og lykke til med å få en gjeldsordning raskt slik situasjonen er i 90% av politidistriktene nå. Anonymkode: 39b47...c48 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er akkurat slik det er som den du siter skriver. Og lykke til med å få en gjeldsordning raskt slik situasjonen er i 90% av politidistriktene nå. Anonymkode: 39b47...c48 Har man orden i papirene, gjort det man skal, har med det som skal legges ved så er det ikke noe problem å få gjeldsordning innen behandlingstiden på tre måneder. Anonymkode: 96666...90a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er akkurat slik det er som den du siter skriver. Og lykke til med å få en gjeldsordning raskt slik situasjonen er i 90% av politidistriktene nå. Anonymkode: 39b47...c48 Har man seks biler,arbeidsfør uten jobb osv.. kommer i skranken med en søppelsekk med papirer uten oversikt, ikke prøvd noenting selv tar det litt mer tid Anonymkode: 96666...90a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har man orden i papirene, gjort det man skal, har med det som skal legges ved så er det ikke noe problem å få gjeldsordning innen behandlingstiden på tre måneder. Anonymkode: 96666...90a Hjelper lite når de føeste pd ligger langt bak. AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man seks biler,arbeidsfør uten jobb osv.. kommer i skranken med en søppelsekk med papirer uten oversikt, ikke prøvd noenting selv tar det litt mer tid Anonymkode: 96666...90a Har lite å si. Anonymkode: 39b47...c48 1
Christina82 Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har man orden i papirene, gjort det man skal, har med det som skal legges ved så er det ikke noe problem å få gjeldsordning innen behandlingstiden på tre måneder. Anonymkode: 96666...90a Til info så er behandlingstiden inntil 12 måneder i mange kommuner nå pga etterslep av corona/permitteringer og dyrtid Anonymkode: bbcef...9c8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå