AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Kommunen jeg bor i innførte ny sorteringsordning for søppel fra 1. januar. Matavfall skal nå i en egen bossdunk, og vi har fått en liten matavfallsbøtte til å sette under kjøkkenbenken. Matavfall hentes hver 2. uke. Problemet er at det snart begynner å lukte av matavfallet under kjøkkenbenken. Jeg har hørt det finnes diverse spray man kan bruke for å døyve lukten fra matavfallet. Hvilken erfaring har dere med bruk av luktfjerner på lukt fra matavfall? Anonymkode: 5499b...f41
Mumsmums Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Er ikke det vanlig å ha matavfallet i egen bøtte😱 Men det beste er vel å tømme søpla ofte nok. Sett bøtta i bløt med klorin om bøtta har tatt til seg lukt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 Kan du ikke kaste matavfallet i bossdunken underveis? Selv om ikke det blir hentet fort, betyr det ikke at du må oppbevare alt under kjøkenbenken? Det er samme ordning her. Men vi går ut med matavfallet minst 1 gang hver dag. Legger det i dunken. Anonymkode: a0f51...c12 3 3
Gogglebox Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 Kaste det oftere? Du må jo ikke oppbevare matavfallet i beholderen i to uker? 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du ikke kaste matavfallet i bossdunken underveis? Selv om ikke det blir hentet fort, betyr det ikke at du må oppbevare alt under kjøkenbenken? Det er samme ordning her. Men vi går ut med matavfallet minst 1 gang hver dag. Legger det i dunken. Anonymkode: a0f51...c12 Jeg kunne sikkert gått ut og tømt daglig, men det hadde ikke blitt så mye hver dag. Derfor sparer jeg opp i noen dager til det i hvert fall er halvveis fylt opp. Dessuten må jeg bytte pose hver gang, og hadde raskt gått tom for disse om jeg skulle tømt hver dag. Anonymkode: 5499b...f41
Gogglebox Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 Du får nye poser fra renovasjonsselskapet ved behov, så du trenger ikke spare inn på posene. 5 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 Vet ikke om luktfjerner, men jeg vet at det hjelper å vaske bøtta regelmessig. Ofte sitter lukten fast i selve bøtta. Anonymkode: 05467...55d 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 Gogglebox skrev (2 minutter siden): Du får nye poser fra renovasjonsselskapet ved behov, så du trenger ikke spare inn på posene. Det kommer an på hvor man bor. Her må vi kjøpe nye på matbutikken når posene er brukt opp. Er ikke helt sikker på hvor mange poser det er i rullen som vi får tildelt, men mener det er lagt opp til å gå ut med matavfallet annenhver dag. Det er for sjelden, synes jeg. jeg synes det er verdt pengene å kjøpe ekstra poser, da det ikke er noe kjekt med stinkende matavfall. Anonymkode: 34797...964 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #9 Skrevet 27. april 2023 Spray dekker bare over lukt og tar ikke problemet. Det enkleste og mest effektive her er definitivt å gå ut med søpla ofte. Jeg kaster ut matavfallet hver dag. Når vi har kastet f.eks rekeskall eller løkskall, så kaster jeg ut matavfallet rett etter middag. Synes det funker bra å skylle bøtta med eddik-vann. Det er lurt å legge noen aviser eller eggekartonger i bunnen av dunken ute for å suge opp fukt. Og knyt for all del posene godt igjen, så slipper du fluelarver. Anonymkode: 34797...964 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kunne sikkert gått ut og tømt daglig, men det hadde ikke blitt så mye hver dag. Derfor sparer jeg opp i noen dager til det i hvert fall er halvveis fylt opp. Dessuten må jeg bytte pose hver gang, og hadde raskt gått tom for disse om jeg skulle tømt hver dag. Anonymkode: 5499b...f41 Jeg pleide å bytte ca to-tre ganger i uken. Men brukte ikke lokk og lot maten tørke ut, da lukter den ikke. Anonymkode: f8f68...8e3 2
Million Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kunne sikkert gått ut og tømt daglig, men det hadde ikke blitt så mye hver dag. Derfor sparer jeg opp i noen dager til det i hvert fall er halvveis fylt opp. Dessuten må jeg bytte pose hver gang, og hadde raskt gått tom for disse om jeg skulle tømt hver dag. Anonymkode: 5499b...f41 Posene er jo gratis? I hvert fall her i Oslo. Man henter gratis ruller til matavfall og plastavfall i dagligvarebutikker etc. Du kan ta med deg to-tre ruller i slengen sikkert om du vil det, men det er vel ikke noe problem? I steden for å begynne med "luktfjerner" og spraye og styre, så gå heller ut med matavfallet enten daglig eller annen hver dag. Her hos oss har vi lokk til spannet med matavfallsposen, det stenger lukten inne såpass at vi kan gå ut med det annenhver dag.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Sørg for at det ikke blir matavfall. Bokashi/kompost. Anonymkode: 89293...b8f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Vi er 5 i familien og tømmer innedunken ca hver 3. dag. Ikke særlig plaget med lukt. Har vi noe som lukter tømmer vi med en gang. Anonymkode: bfc78...751 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 Du har vel egen grønn dunk ute? Hiv ut ved behov. Noen ganger hiver jeg selv om posen er langt fra full. Er det avskjær av kjøtt må det jo kastes i grønn dunk samme dag, ellers vil det jo lukte råttent kjøtt i huset innen kort tid. Anonymkode: f9ffe...79f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 Sett posen ut minst annenhver dag! Selv om den ikke er i nærheten av full. Matavfall lukter, og posene er gratis. Det er ikke bedre å spraye på kjemikalier enn det er å bruke noen ekstra poser. Og tøm posen samme dag om du har fiskeavfall i den.. Anonymkode: 0d544...611 1
tirben Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 Vi har avfallsbøtte med lokk og har den lukket. Går ut med posen før den er full, og bruker gjerne to poser i slengen så den ikke revner. Vi får posene gratis av kommunen og har aldri behøvd å spare på posene. Har aldri vært plaget med lukt inne, men på sommeren kan det lukte ute! Og hos oss tømmes matavfall ukentlig.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #17 Skrevet 28. april 2023 Aldri brukt noe spray el.l. på matavfallet. Nå vet ikke jeg hvor du bor, TS, men de stedene jeg har bodd hvor det er sortering av matavfall så kan en henge ut pose på søppeldunken om en trenger flere poser til matavfallet. Da legger de to-tre ruller eller papirposer, kommer an på om hva som brukes, på lokket når de har tømt. Anonymkode: 7045b...eba
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 Du jan jo vare drite i kommunen og fortsette som før…. Anonymkode: 98265...006
iNord Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 gleder meg til vi begynner sortere ut matavfall til høsten! synes det er utrolig kjipt med restavfall som er helt hummer og kanari her! blir nok tømt hypping, minimum annenhver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 Har man ekkelt boss kan man jo tømme flere ganger om dagen. Om vi har tørre skaller, og teposer i bio-bosset kan dee stå noen dager. Har vi detimot reker, går det ut straks. Anonymkode: 98265...006
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå