Gå til innhold

Er det bare meg eller er det overdrevent mye sutring fra folk som ikke kan få barn? Både menn og kvinner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg skjønner at det er trist for all del. Men hvis det ikke få barn i livet er den største nedturen man har opplevd, da har man levd et veldig godt og trygt liv. Selv kommer jeg aldri til å få barn. Er i slutten av 30-årene og mann. Har bare innfunnet meg med det. 

Det virker som at det blir en selvforsterkende effekt. At folk fokuserer veldig på at de skal få barn og dermed mister helt grep om virkeligheten. 

Anonymkode: c994a...fdd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det så mange sunne mennesker nå for tiden da?

Anonymkode: 6ac66...17f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså jeg skjønner at det er trist for all del. Men hvis det ikke få barn i livet er den største nedturen man har opplevd, da har man levd et veldig godt og trygt liv. Selv kommer jeg aldri til å få barn. Er i slutten av 30-årene og mann. Har bare innfunnet meg med det. 

Det virker som at det blir en selvforsterkende effekt. At folk fokuserer veldig på at de skal få barn og dermed mister helt grep om virkeligheten. 

Jeg kan forstå at dette er en ganske altoppslukende sorg som tar tid å prosessere. Empati kalles det

Anonymkode: f74e1...048

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din største nedtur er ikke at du ikke kan få barn, men at du ikke har empati eller sympati på en flekk. Du klarer ikke å se at selv om noe ikke er sårt for deg, kan det være helt livsødeleggende for andre.

Hjelpes så grunn du er. 

Anonymkode: 170b7...a6c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

At «Mann 39» lever greit med å ikke få barn er ikke retningsgivende for hvordan det skal oppleves for andre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null problemer med å forstå den sorgen. 

Jeg har på ingen måte levd et "godt og trygt liv". Da vi hadde en stor ulykke på jobb og alle ble sendt til psykolog sa han "ja, du har vært ute en vinternatt før" og mente jeg hadde opplevd mye. 

Og vet du hva? Jeg tror ufrivillig barnløshet er en enorm og ekstensiell sorg for dem det gjelder. De fortjener alt støtte. 

Anonymkode: b2a22...ad7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er bare deg. Går det an å bli så empatiløs.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare deg.

Anonymkode: 1140b...772

Skrevet

Så fint for deg...du har nok aldri ville ha barn...og siden du ikke vil ha barn...så synes jeg ikke du skal uttale deg...

Fra en som prøvde i 2 år å bli gravid så er det hardt å vite at en kanskje ikke kunne få barn og må igjennom masse medesiner etc...

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig trist i noen dager da jeg innså at det aldri kom til å skje. Det gikk ganske fort over.

Et liv uten barn gir meg muligheten til å realisere mange drømmer og ambisjoner som ville vært umulig med barn. Ofte når jeg ser eller møter andre småbarnsforeldre, leser erfaringer fra småbarnsforeldre her inne osv. tenker jeg at jeg sannsynligvis har det bedre uten, selv om det alltid vil være et lite savn over å aldri ha opplevd.

Jeg har derimot ingen som helst forutsetning for å si at andre sutrer for mye. For meg er det kanskje bare en bagatell, for andre kan det være selve meningen med livet.

Anonymkode: c997d...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor all denne sympatien plutselig? Det er da aldri noen sympati med menn som blir valgt bort og blir barnløse av den grunn. Hvorfor er dette annerledes?

Anonymkode: 5cd17...781

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det har vært spesielt mye fokus på denne gruppen. Sammenligner man med mye annet som slipper til med eller som det mobiliseres rundt vil jeg si det er temmelig stille rundt dem.

Sorgen mange i denne gruppen føler på har jeg ingen problemer med å sympatisere med.

Endret av herzeleid
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det ikke sånn. Og jeg tror jeg ville tatt det veldig tungt om jeg ikke kunne fått barn. Min venninne som nylig passerte 40 uten å ha fått barn, og som aldri har ønsket seg barn, syns derimot forståelig nok ikke at det er tungt. Ikke det barnløse venneparet vi har som var usikre på om de ønsket seg barn, bestemte seg for å prøve, men oppdaget at de ikke kunne få det uten hjelp så da lot de være heller.  

Infertilitet tenker jeg er en av de tingene en kan støte på i livet som kan oppleves veldig ulikt. Det samme med samlivsbrudd, for mange er det en krise, og medfører mye sorg, for en del er det helt greit eller en lettelse. 

Anonymkode: 7f017...4cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 21.05):

Finnes det så mange sunne mennesker nå for tiden da?

Anonymkode: 6ac66...17f

Good 1 😛 

Anonymkode: 092f3...88a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tok det for deg å akseptere barnløsheten? Kanskje lettere for en mann som tross alt kan få barn mye senere i livet ..?

Anonymkode: fbe05...48d

Skrevet

Ja, man har kanskje levd et godt liv hvis det er det verste man har gått gjennom. Men hva så? De har en sorg, de må få lov til å ha den sorgen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 22.32):

Hvorfor all denne sympatien plutselig? Det er da aldri noen sympati med menn som blir valgt bort og blir barnløse av den grunn. Hvorfor er dette annerledes?

Anonymkode: 5cd17...781

Den samtalen, dating, osv osv inneholder så mange problemstillinger og anklagelser at fokuset sjeldent forblir i at det er trist for dem. Men det er trist for alle som ønsker seg familie, at de ikke har en, så det er selvsagt synd i dem 

Anonymkode: 8b950...aaa

AnonymBruker
Skrevet

Ikke "kan" få, rent fysisk, eller ikke vil få av grunner de gjerne skulle gjort noe med, som å treffe den riktige partneren?

Hvilken grunn er det for deg? Husk at du utelukker mange potensielle partnere for deg selv om du bestemmer deg for at toget er gått mht barn for deg. Møter du en dame på f.eks 34, vil hun med stor sannsynlighet ønske seg barn. Dersom du, ts, forteller henne at du ikke vil ha barn, kan det hende det forholdet tar slutt. Fordi man ber om noe av det største offeret her i livet, om man ber sin partner frivillig avstå fra å få barn pga man selv ikke ønsker det.

Anonymkode: 7c2f2...ae4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men de tenker vel ikke på at de er såpass heldige som sliter med noe som veldig mange kan relatere seg til… det er ingen som kommer til å anklage dem for å være gale. 

tenk på alle dem som sliter med noe som er fullstendig GRESKT for folk flest da? Det må være helt jævlig å bli behandlet som en koko tulling bare fordi folk trenger massiv opplæring i temaet.. at folk blir 100 % fornærmet fordi de ikke forstår. De trenger jo knapt nok å forklare noe engang.. 😅 de kan gå rett på det som gjør vondt. Slipper å gå gjennom 100.000 år med forklaringer som tar ekstremt lang tid som kun ekstremt få gidder å sette seg inn i med mindre de blir utsatt for det selv. Kan bare glemme å få det på tv… eller ressurssterke støttespillere.. ingen som gjenskaper det til noe de intellektuelle gidder å sette seg inn i heller, ingen IQ-poeng å hente der.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de tenker vel ikke på at de er såpass heldige som sliter med noe som veldig mange kan relatere seg til… det er ingen som kommer til å anklage dem for å være gale. 

tenk på alle dem som sliter med noe som er fullstendig GRESKT for folk flest da? Det må være helt jævlig å bli behandlet som en koko tulling bare fordi folk trenger massiv opplæring i temaet.. at folk blir 100 % fornærmet fordi de ikke forstår. De trenger jo knapt nok å forklare noe engang.. 😅 de kan gå rett på det som gjør vondt. Slipper å gå gjennom 100.000 år med forklaringer som tar ekstremt lang tid som kun ekstremt få gidder å sette seg inn i med mindre de blir utsatt for det selv. Kan bare glemme å få det på tv… eller ressurssterke støttespillere.. ingen som gjenskaper det til noe de intellektuelle gidder å sette seg inn i heller, ingen IQ-poeng å hente der.. 

Mener at ufrivillig barnløse slipper å anstrenge seg for mye for å bli forstått. Men forståelsen gir dem ikke barn da.. jaja, de vil vel heller ha barn enn forståelse, hvis de fikk velge. Men de hadde jo også selv vært en av dem de misliker hvis de ikke hadde vært ufrivillig barnløse 🙈🙈🙈😅😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...