Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #1 Skrevet 4. januar 2006 Er usikker på hvor jeg skal sette denne. Er på flyttefot til ny plass, og skal begynne på skolen til høsten, men lurer på hvordan jeg skal gjøre det med å melde flytting. I skrivende stund "camper" jeg hos min familie (har vært her i julen), da jeg flyttet fra en by i desember. Om en knapp uke flytter jeg til en annen by, og lurer da på om jeg skal melde flytting til den byen, eller til hjemstedet mitt. Om jeg melder flytting til hjemstedet mitt (der mine foreldre bor) får jeg da reisestipend til høsten, slik andre som har hatt hjemstedsadressen som bostedsadresse hele tiden får? Hva er lurt (og lovlig)? Har det noe å si at jeg skal jobbe ett halvt år før jeg begynner på skolen?? Skal innom ligningskontoret imorgen.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #2 Skrevet 4. januar 2006 Jeg har bodd hjemmefra uten å melde folkeregisterendring, både når jeg har studert og i lengre perioder hvor jeg bare har jobbet. Det kan nevnes at jeg har leid og bodd ca åtte ulike steder i løpet av seks-sju år - så jeg ville knapt fått tid til annet enn å melde adressendring og forbanne meg over feilsendt post. Adressendring har jeg meldt fra om til Psoten og til bank, forsikring, venner, tlf osv. Nå som jeg endelig har bosatt meg permanent (..for mer enn ett år), har jeg meldt fra til folkeregisteret. Som student trenger du ikke ("skal ikke") melde adresseendring til folkeregisteret. Du vil i tilfelle motta mye mindre reisestipend. Dessuten er det jo vanlig at man ofte skifter bosted flere ganger i løpet av studietiden - det blir da et h**vete å melde fra hver gang. Ettersom du bare skal bo og jobbe et annet sted et halvt års tid tror jeg ikke det er så farlig om du melder adressendring til Folkeregisteret. Det måtte være for at skatten din skal gå til kommunen du flytter til - men jeg har selv jobbet i andre kommuner og skattet til hjembyen uten problemer. Du kan/bør evt melde endring tilbake til byen familien din bor i før du blir student.
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #3 Skrevet 4. januar 2006 Så om jeg imorgen melder flytting tilbake til hjemstedet mitt, så vil jeg motta reisestipend til høsten, selv om jeg har vært registrert som beboer i andre byer?
Ariadne Skrevet 4. januar 2006 #4 Skrevet 4. januar 2006 (endret) Du kan få reisestipend selv om du melder flytting. Det går på hvor dine foreldre bor, ikke hvor du har adresse. Endret 4. januar 2006 av Ariadne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå