AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #21 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Klassifiseringen din er helt merkelig. Til og med om man ser bort fra at de fleste utenfor Oslo ikke aner noe om de fleste av stedene du har ramset opp. Arbeiderklasse betyr for eksempel (nesten) alle som får lønnen sin ved å selge arbeidskraften sin som hovedinntekt og ikke får inntekten sin fra å være eiere av bedrifter, aksjespekulanter og lignende. Det du har ramset opp virker egentlig ikke å ha med klasse å gjøre, men er en inntektsskala + geografisk tilhørighet. Anonymkode: d0ae6...73e Det er ingen vitenskapelig tråd. Det er heller ikke meningen. Alt jeg skriver er diskutabelt. Men jeg prøvde bare å sette igang en diskusjon. Anonymkode: d8938...580 1
Solanum tuberosum Skrevet 27. april 2023 #24 Skrevet 27. april 2023 Jeg hører nok til i filleproletariatet. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #25 Skrevet 27. april 2023 Bor på bygda som de fleste andre! Anonymkode: 961bb...07e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #26 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ingen vitenskapelig tråd. Det er heller ikke meningen. Alt jeg skriver er diskutabelt. Men jeg prøvde bare å sette igang en diskusjon. Anonymkode: d8938...580 Da er det merkelig at du går utifra at alle på KG bor i Oslo. Anonymkode: 70a2f...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #27 Skrevet 27. april 2023 Jeg er trailer trash men jobbet meg oppover😛 Anonymkode: 2fa0a...f2b 1
tussi680 Skrevet 27. april 2023 #28 Skrevet 27. april 2023 Ja, det tenker jeg du skulle likt og visst!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #29 Skrevet 27. april 2023 Men: For å komme oss vekk fra den dustete inndelingen i HI (alt basert på Oslo): Jeg kommer fra et ganske "sparsomt møblert hjem" (som man kan kalle det). Lavere arbeiderklasse? Lite penger, drabantby, alle bøkene i bokhylla var fra Det Beste. Det var forkortede utgaver av klassikere, mamma kjøpte dem fordi hun fikk med noen gratis teskjeer som var "gull-belagt". Og de tok seg pent ut i bokhylla. Jeg må imidlertid innrømme at jeg takker Det Beste for disse bøkene. Disse forkortede klassikerne gjorde meg sulten på å lese flere bøker. Mange bøker. Nå har jeg lest ganske mange tusen bøker, har selveierleilighet på beste Frogner (ja, i Oslo....), samt bolig i Sør-Europa. Og jeg reist mye og opplevd mye. Jeg har jobbet mesteparten av livet i et typisk høytlønnsyrke. Et yrke som ikke krevde noe særlig utdannelse. Jobbet meg opp fra bunne. Men hvilken samfunnsklasse? Aner ikke. Ikke har jeg høy utdannelse. Middelklassestempelet virker kjedelig og konformt. Anonymkode: 70a2f...7b2 3
Jytte Skrevet 28. april 2023 #30 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Arbeiderklassen? F eks Stovner, Ammerudblokkene, Ellingsrudåsen, Homlia, Nedre middelklasse? F eks Tonsehagen, Årvollia, Sagene, Gamlebyen, Vanlig middelklasse? Abildsø, Karlsrud, Grünerløkka, Torshov, Røa Øvre middelklasse? Berg, Nordberg, Jar, Stabekk, Blommenholm, Ganske rik? Øvre Holmenkollåsen, Strand, nedre Høvik Rik? Nedre Holmenkollåsen og Slemdal Søkkrik og stinn av gryn? Bygdøy, Snarøya, Nesøya. Anonymkode: d8938...580 wtf. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Typisk lavere middelklasse. Mye mer kulturell kapital enn cashmoney. Anonymkode: 4faaf...ca6 samme her. Det har ikke gått i arv økonomisk. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg bor i et land hvor vi faktisk har klassesystem. Jeg er teknisk sett arbeiderklasse, siden foreldrene mine ikke har høyere utdanning, men inntekten deres samsvarte naturlig nok ikke med det siden de er norske. Selv har jeg PhD og yrke og inntekt i øvre middelklasse. Mannen min, som er herfra, er av middelklassen. Klasse defineres altså ikke bare av inntekt, formue og eiendom, men også utdanningsnivå og yrke. Det finnes andre faktorer også, avhengig av hvilke etnografiske definisjoner man benytter seg av, hvilket land det er snakk om, osv. Overklasse har vel strengt talt ikke eksistert i Norge siden adelen ble avskaffet i 1821, med unntak av kongefamilien. Anonymkode: fa419...0d7 Jeg har adelige forfedre, og har rettigheter til å ta deres navn. Ikke tittel som prinsesse osv. men du forstår. Intelligens har på en måte blitt sett ned på hvis man var fattig, da var man en villmann eller heks som ble brent på bål. Omgås alle samfunnslag uten problemer.
MyCupOfTea Skrevet 28. april 2023 #31 Skrevet 28. april 2023 Overskriften spør etter hvilken samfunnsklasse man tilhører, men egentlig handler denne tråden om hvor i Oslo folk bor. Misvisende. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #32 Skrevet 28. april 2023 blui89 skrev (8 timer siden): Min samfunnsklasse er "utenfor Oslo". Min samfunnsklasse er utenfor Norge. Anonymkode: 80630...659
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #33 Skrevet 28. april 2023 The humble kind Anonymkode: b6750...d6b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #35 Skrevet 28. april 2023 Ettersom jeg får inntekten min fra NAV, så tilhører jeg vel underklassen jeg da, som TS ikke en gang gadd å nevne. Anonymkode: d2512...e5e
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. april 2023 #37 Skrevet 28. april 2023 Jeg er øvre middelklasse fordi jeg vet forskjellen mellom ihvertfall og i hvert fall, og vet det er mellomrom mellom tall og prosenttegn. Alle andre i denne tråden som også var til stede på skolen og lærte seg grunnleggende skriveferdigheter får lov av meg å være i samme klasse. You're welcome.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #38 Skrevet 28. april 2023 Hvorfor klassifiserer du etter nabolag i Oslo? De fleste av oss kjenner ikke til disse😅 lønnsmessig er jeg vel i middelklassen? Har mastergrad, rekkehus, bil og båt, reiser til Spania eller Italia i ferier😅 Anonymkode: 6a0fa...998 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #39 Skrevet 28. april 2023 Bor ikke i Oslo, men kanskje middelklasse?Tjener 750 000, konsulent i et stort internasjonalt selskap. Bor i arvet enebolig, men har pusset opp for 1 million så har litt gjeld. 30 år. Anonymkode: d664a...37d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #40 Skrevet 28. april 2023 Jeg er ufør, og vurderer å leie hybel på Røa. Bor på bygda nå. Hahaha bunnslam på Røa da🥱 Anonymkode: c5933...1cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå