Gå til innhold

Hva tenker du om utradisjonelle, tradisjons plagg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bunad er blitt en svært dyr affære for de fleste. Å hoste opp mellom 20.000 til rundt 100.000 for ett plagg blir for mange uoverkommelig. 

Dog finnes det en løsning.  Man kan ha en festdrakt. På en måte syntes jeg det er litt trist å ha festdrakt når det tar over hele bildet.

Her er jo kreativitet og personlig preg  fått sitt inntog til gangs. Hva tenker du om det?

https://sol.no/artikkel/https%3a%2f%2fwww.nrk.no%2frogaland%2frekordsalg-av-fargerike-bunadsskjorter-1.16383575

Selv syntes jeg festdrakt er en fin ting, iht at det er tilgjengelig for alle. Men jeg ville nok aldri falle meg inn å bruke annet enn bunad skjorte og hode plagg som hører til bunaden. Iht det har jeg svært  høy respekt iht det plagget.

Derimot vurderer jeg å lage en festdrakt selv. Mest fordi jeg arvet vekk min til min datter, da de ble for tung å bære for en kropp med mye smerter.  Så planen er om festdrakt går fint, vurderer jeg å lage en fra bunnen selv, den jeg alltid har drømt om. Da blir det ikke hvit skjorte.  Men syntes jo det er fint å lage noe som glir lett sammen med de tradisjonelle bunaden. 

Jeg syntes ikke man skal blande feil skjorter og feil hode plagg til bunader 

Jeg syntes festdrakt er fint og helt ok. Men bør blende litt inn med tradisjonelle plagg. Man trenger jo ikke være 100% tro mot drakten og tenker at har du behov for joggesko til, så gjør du det.  

Anonymkode: ae0ff...15c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tradisjonsplaggene er jo ikke nødvendigvis så gamle. Bunaden for mitt område ble konstruert for bare 100 år siden. I og med at det er et konstruert plagg, laget av noen få, syns jeg det er greit at man utvikler tradisjonen videre med feks en fargerik skjorte. Jeg syns også det er fint at folk lager seg egne festdrakter.

Anonymkode: 454db...efc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har sett mange fine festdrakter, men gud hjelpe meg hvor mange stygge det er og når de i tillegg ødelegger en tradisjonell bunad med slike stygge skjorter, har det gått for langt.

Anonymkode: 6924b...ad3

Skrevet

Bunaden er et ganske nytt plagg og slettes ikke så tradisjonsbundet som enkelte vil påstå bare fordi de skal påstå noe. Alle plagg og sammensetninger er påfunnet av noen, bunaden er slettes ikke hellig på den måten. Fargerike bunadskjorter, fantasidrakter, festdrakter, bunadjoggesko som jeg så i en tråd at Sparkjøp hadde kommet med, synes det er kjempe flott jeg, tommel opp:tommelopp2: De aller fleste tradisjoner er faktisk ikle statiske men beveger seg i takt med generasjoner og den tiden vi lever i til enhver tid, ei her er ikke bunaden hellig til tross for at enkelte vil påstå det bare for å påstå noe, så jeg synes det er kjempe fint og feiende flott😍

Skrevet

Hva andre bruker av skjorter, silketørkler ol til sine bunader, eller om de velger å gå for en utradisjonell festdrakt legger jeg meg såpass lite opp i at jeg knapt nok har en tanke om det, annet enn at de må få lov å gjøre som de vil 😉 Jeg ville ikke brukt noen av delene selv, og er såpass "kjedelig" at jeg bruker den hvite tradisjonelle skjorta til min bunad uten å legge til et fargerikt tørkle i halsen, selv om det etter sigende er "in", og ville heller valgt en vanlig kjole i stede for en festdrakt, men det har med personlige preferanser å gjøre. Hva andre velger å gjøre får være helt opp til dem selv. Reagerer verken negativt eller positivt på det, bare observerer i grunn 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...