AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Del Skrevet 27. april 2023 Vi skal ha hekk, og jeg hadde egentlig bestemt meg for laurbærhegg som er veldig fin, men også veldig dyr. Så leste jeg om vinterliguster, som er ca 70% billigere (1800 kr vs. 4500 kr for det antallet vi skal ha). Spørsmålet mitt er bare, vil vinterliguster holde på bladene om vinteren? Dette er på Nordmøre, det blir gjerne 10-15 minus flere ganger ila vinteren. Spurte på den lokale Hageland, men der sa de bare at det varierer... Hvis den ofte mister bladene om vinteren, kjøper jeg heller laurbærhegg. Anonymkode: 970d2...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Del Skrevet 27. april 2023 Vi kjøpte laubærhegg, men den har klart seg veldig dårlig. Det til tross for sorten vi kjøpte(skulle tåle vinter). Bor i H3/H4. Ble anbefalt vinterliguster og kommer til å måtte grave opp alt og bytte. Mindre sensitiv for veisalt og vårsol. Jeg tåler evt slipp sv blader på vinter mot brun laubærhegg som ikke vokser. Anonymkode: 5fa2b...5a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg hadde liguster, men jeg bodde ikke der lenge nok til å kunne uttale meg om den beholdt bladene. Første året etter planting så mistet den alle bladene (vanlig), og etter det vet jeg ikke. Jeg syns laurbærhegg er finere, og ville personlig valgt den selv om den er dyrere. Jeg vet ikke om Nordmøre er "godt stykke opp"? "Vinterliguster trives best i kyststrøk langs sørlandet og et godt stykke opp på vestlandskysten" Anonymkode: 3a76c...dbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi kjøpte laubærhegg, men den har klart seg veldig dårlig. Det til tross for sorten vi kjøpte(skulle tåle vinter). Bor i H3/H4. Ble anbefalt vinterliguster og kommer til å måtte grave opp alt og bytte. Mindre sensitiv for veisalt og vårsol. Jeg tåler evt slipp sv blader på vinter mot brun laubærhegg som ikke vokser. Anonymkode: 5fa2b...5a1 Fikk den nok gjødsling, vann (med dryppslange), og hadde godt jordsmonn? Anonymkode: 3a76c...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Del Skrevet 29. april 2023 Ts her. Takk for svar, dere! Har hørt om andre som har laurbærhegg i området her uten problemer. Men skikkelig kjipt om den trives dårlig og må byttes! AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 21.47): Jeg vet ikke om Nordmøre er "godt stykke opp"? "Vinterliguster trives best i kyststrøk langs sørlandet og et godt stykke opp på vestlandskysten" Anonymkode: 3a76c...dbb Det samme lurer jeg på 😅 Har ikke sett det her omkring etter jeg lærte hva den het. Jeg syns også laurbærhegg er finere, men tror jeg skal dra innom hagesenteret igjen og håpe på å finne en ansatt med mer peiling på det. Anonymkode: 970d2...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 21.47): Fikk den nok gjødsling, vann (med dryppslange), og hadde godt jordsmonn? Anonymkode: 3a76c...dbb Ja. Alt er gjort riktig. Har strie over fra februar for å beskytte mot sol. Men, brun blir den uansett☺️ Anonymkode: 5fa2b...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Takk for svar, dere! Har hørt om andre som har laurbærhegg i området her uten problemer. Men skikkelig kjipt om den trives dårlig og må byttes! Det samme lurer jeg på 😅 Har ikke sett det her omkring etter jeg lærte hva den het. Jeg syns også laurbærhegg er finere, men tror jeg skal dra innom hagesenteret igjen og håpe på å finne en ansatt med mer peiling på det. Anonymkode: 970d2...190 Hekk kan være utfordrende, særlig til den får "satt" seg. Viktig med godt jordsmonn, alle plantene må få være litt i vann før de plantes (så de får godt med fukt i røttene), så sette på dryppslange og vanne rikelig. Noen sier at slangen ikke skal ligge inntil røttene, så sjekk dette med hagefolk. Ikke vanne når sol står på, hvis jeg ikke husker feil. Gjødsling, så er det bare å be, og vente å se Anonymkode: 3a76c...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hekk kan være utfordrende, særlig til den får "satt" seg. Viktig med godt jordsmonn, alle plantene må få være litt i vann før de plantes (så de får godt med fukt i røttene), så sette på dryppslange og vanne rikelig. Noen sier at slangen ikke skal ligge inntil røttene, så sjekk dette med hagefolk. Ikke vanne når sol står på, hvis jeg ikke husker feil. Gjødsling, så er det bare å be, og vente å se Anonymkode: 3a76c...dbb Takk for tips, skal passe på det når vi skal plante. Var på hagesenteret i dag og fikk bedre hjelp enn sist, de sa at her i området pleier vinterliguster å miste bladene, spesielt hvis det er litt vind der den står. Så det blir laurbærhegg på oss. For å få godt jordsmonn på et sted med en del leirjord, hva er lurt? Blande i sand, noe dreneringskuler, gjødsel og vanlig plantejord? Jorda her er veldig tung og fuktig slik den er nå. Anonymkode: 970d2...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå