Gå til innhold

Hjelp hva har skjedd med lår og leggene mine? Bilder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi mener du det? Hva skal jeg si? At jeg har fått røde prikker på bena? Er så redd for at de skal tenke at jeg er teit som kommer for noe sånt. Jeg er den type som omtrent må være døende for å gå til lege.. Men om rask behandling kan fjerne de og jeg risikerer å aldri bli kvitt de om jeg ikke oppsøker lege så ringer jeg pronto! 

Anonymkode: 72d8a...653

Petekkier er som blåmerker. De forsvinner av seg selv. Man kan få det av press mot huden, sugemerke, eller sykdom. Ene kompisen min får det hver gang han kaster opp, han får det altså lett, og når han spyr så gir det så mye press at det "popper" blodutredelser. 

Hvis man får petekkier I KOMBINASJON med høy feber, stiv nakke og dårlig allmenntilstand, DA skal man ringe lege. Det er ingen grunn til å ringe lege om du ikke er syk eller har feber :) 

Anonymkode: a6dea...28e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Petekkier er i seg selv ufarlig, men de kan også være symptom på noe annet. At de er kommet raskt kan være tegn er ofte et av tegnene på at det er alvorlig. Uforklarlig oppkast sammen med denne type utslett er noe jeg ville sjekket ut med legevakt asap! Har dessverre personlig erfaring med å ikke følge opp petekkier selv og ble mye sykere enn jeg trengte å bli fordi jeg ikke sjekket med en gang.

Anonymkode: ec565...ce0

Hjelp! Det høres veldig skummelt ut! Hadde du hjernehinnebetennelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Petekkier er som blåmerker. De forsvinner av seg selv. Man kan få det av press mot huden, sugemerke, eller sykdom. Ene kompisen min får det hver gang han kaster opp, han får det altså lett, og når han spyr så gir det så mye press at det "popper" blodutredelser. 

Hvis man får petekkier I KOMBINASJON med høy feber, stiv nakke og dårlig allmenntilstand, DA skal man ringe lege. Det er ingen grunn til å ringe lege om du ikke er syk eller har feber :) 

Anonymkode: a6dea...28e

Det er bare bullshit, det siste du skriver. Hvordan kan du som åpenbart ikke har helsefaglig bakgrunn, og bruker kompisen som begrunnelse, be noen ikke oppsøke lege når de spontant får hundrevis av petekkier. Det MÅ vurderes av lege. Så kan den legen vurdere om det må følges videre opp eller ei. Idiot, du gjorde meg skikkelig sur med svaret ditt og den avslappe smileemojien på slutten der! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
charlotte0 skrev (8 minutter siden):

Hjelp! Det høres veldig skummelt ut! Hadde du hjernehinnebetennelse? 

Nei, hadde noe mye sjeldnere, men vil ikke skrive hva fordi det kan identifisere meg og skremme TS. Men det gikk fint over og jeg ble godt tatt imot på legevakten, som synes det var bra at jeg kom. Hos meg kom petekkier som første sykdomstegn, mens det gjerne starter med uvelhet, feber, nedsatt almenntilstand etc., så det var vanskelig å forstå at jeg var på vei til å bli syk! Som oftest er petekkier ufarlig, kan oppstå og forsvinne av seg selv, men når de kommer fort og sammen med oppkast, kan det være verdt å høre med helsepersonell. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåpille skrev (9 minutter siden):

Det er bare bullshit, det siste du skriver. Hvordan kan du som åpenbart ikke har helsefaglig bakgrunn, og bruker kompisen som begrunnelse, be noen ikke oppsøke lege når de spontant får hundrevis av petekkier. Det MÅ vurderes av lege. Så kan den legen vurdere om det må følges videre opp eller ei. Idiot, du gjorde meg skikkelig sur med svaret ditt og den avslappe smileemojien på slutten der! 

Det du signerer på er ikke bullshit i det hele tatt, og det er uansett ikke lov å signere som helsepersonell. Idiot?? Hva er det du fyrer sånn opp for? Jeg har ringt legevakten for det samme selv, og fikk nøyaktig det samme svaret som i innlegget du klikker på. 

Anonymkode: a8ae1...04a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var om du barberte deg i går. Det kan bare være masse irriterte hårsekker. Sånn får jeg innimellom. Går fort over. Men de ville blitt hvite under glasstesten tror jeg. Det gjorde jo ikke dine. 

Siden du også har kastet opp er jeg enig i at en telefon kunne vært lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei de forsvinner ikke når jeg trykker på de. Jeg kastet opp tidligere i dag (oppdaget disse nå nettopp) men er ikke syk ellers og trodde jeg kastet opp fordi jeg svelget mange vitaminer på en gang. Nå er jeg redd det kan ha sammenheng med dette?! 

Når jeg googler ser mine mer ut som det som heter petekkier enn kirsebærflekker som en annen nevnte. 

Godt å lese på google at de skal forsvinne etter noen dager men står også at det bør undersøkes av lege når det oppstår raskt og kan utvikle seg til betennelse kalt vaskulitt. 

Bør jeg oppsøke lege på mandag om de ikke er borte til da? 

Om su kaster opp og plutselig får utslett som ikke går bort med å trykke på glass drar du på legevakta for en sjekk.

Ikke på mandag nei. 

Anonymkode: 3fe61...7e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du signerer på er ikke bullshit i det hele tatt, og det er uansett ikke lov å signere som helsepersonell. Idiot?? Hva er det du fyrer sånn opp for? Jeg har ringt legevakten for det samme selv, og fikk nøyaktig det samme svaret som i innlegget du klikker på. 

Anonymkode: a8ae1...04a

Jeg antar du ikke er helsepersonell pga svaret du ga. Du gir fullstendig feil råd til TS på en nonchalant måte. Derfor også idiot. En lege vil kunne spørre flere relevante spørsmål, ta relevante blodprøver samt en fysisk eksamisjon som da vil kunne gi vurderingsgrunnlaget for hva som skal gjøres videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jøss! Jeg døde visst for lenge siden, skal jeg tro det som skrives i denne tråden. Kanskje jeg bare gikk glipp av dødsannonsen.

Anonymkode: 6140e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss! Jeg døde visst for lenge siden, skal jeg tro det som skrives i denne tråden. Kanskje jeg bare gikk glipp av dødsannonsen.

Anonymkode: 6140e...aba

Hvorfor svare sånn? Det er jo ingen som har sagt at det MÅ være dødelig her, annet enn at det KAN være et alvorlig symptom det kan være verdt å sjekke ut med kvalifiserte folk? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser på nett at man kan få petekkier av å kaste opp og hoste så det kan være de kom av at jeg kastet opp før i dag. Jeg avventer litt med å ringe legevakt og håper det går vekk av seg selv men ringer legevakt om det blir værre og flere prikker eller allmenntilstanden blir dårligere 

Takk for alle svar. Det er nok petekkier, hadde aldri hørt om det før men det trenger heldigvis ikke være farlig selvom det KAN være det 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser på nett at man kan få petekkier av å kaste opp og hoste så det kan være de kom av at jeg kastet opp før i dag. Jeg avventer litt med å ringe legevakt og håper det går vekk av seg selv men ringer legevakt om det blir værre og flere prikker eller allmenntilstanden blir dårligere 

Takk for alle svar. Det er nok petekkier, hadde aldri hørt om det før men det trenger heldigvis ikke være farlig selvom det KAN være det 

Jeg ville ringt legevakten og spurt jeg, om dette er noe du kan se an, eller om du bør komme på en sjekk. Er det ikke like greit å bare å gjøre det? Så kan du legge vekk bekymringen etterpå? ❤️

Anonymkode: e5488...976

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ringt legevakten og spurt jeg, om dette er noe du kan se an, eller om du bør komme på en sjekk. Er det ikke like greit å bare å gjøre det? Så kan du legge vekk bekymringen etterpå? ❤️

Anonymkode: e5488...976

Sendte bildene til en med helsefagerfaring som sa at petekkier som var tegn på noe farlig var mest på overkroppen og nakken, nær hjertet og at det på bena ikke så farlig ut så jeg skulle se an noen dager ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke kjenner deg spesielt dårlig, kan du nok fint vente til i morgen tidlig, og få en time hos fastlegen.

Regner med at dette er symptom på vitaminmangel, så be om å få tatt blodprøver. Du får mulig beskjed om å ta C-vitamin, kanskje også D-vitamin.

Anonymkode: 9d563...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke kjenner deg spesielt dårlig, kan du nok fint vente til i morgen tidlig, og få en time hos fastlegen.

Regner med at dette er symptom på vitaminmangel, så be om å få tatt blodprøver. Du får mulig beskjed om å ta C-vitamin, kanskje også D-vitamin.

Jeg tar vitamintilskudd fra før :) Prøver å slå meg til ro i kveld med at det sannsynligvis har kommet av "høyt trykk" da jeg kastet opp eller har trent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tar vitamintilskudd fra før :) Prøver å slå meg til ro i kveld med at det sannsynligvis har kommet av "høyt trykk" da jeg kastet opp eller har trent. 

Ja, men du kan likevel trenge ekstra tilskudd. Derfor er det viktig at du tar blodprøver for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det kom petekkier av at du kastet opp så ville du i hovedsak hatt det i ansiktet (vises spesielt godt på øyelokk og det området under nedre øyelokk. Der huden er tynn). Men det skal mye brekninger og trykk til før det skjer. Ikke av å brekke seg også kaste opp uten store problemer en gang. Jeg har hatt petekkier av oppkast og det var ved gjentatte harde brekninger uten at det kom noe oppkast opp. 

Så den hypotesen kan du nok legge vekk. For øvrig også at det er fordi du har trent så mye at du har sprengt blodkarene. Da kan du jo tenke deg til hvordan idrettsutøvere hadde sett ut hvis man kunne trene på seg masse sprengte blodkar på underkroppen. Skal man snakke om for hardt trening så er det rabdomyolyse man må være obs på. Nemlig at muskelen hovner opp og er smertefull. Så en hoven muskel bør man oppsøke lege for hvis en tror en har trent for mye. Men da hovner det skikkelig opp. Ikke sånn at man er i tvil. Har hatt rabdomyolyse og da kunne jeg ikke gå i starten. 

Det ble en digresjon dette da. Jeg synes ikke det ser ut som petekkier på bildet da petekkier er små prikker tett i tett. Som om det var i porene det satt. 

Men er det helt glatt eller er det ruglete oppå hudoverflaten? 

Edit: Har sett nermere på bildene og du er jo rød i selve huden rundt prikkene på begge bildene. Ikke bare prikker og normal hud. Det tyder jo på at det kan være en form for utslett eller allergisk reaksjon? Jeg har aldri blitt rød rundt prikkene når jeg har hatt petekkier. 

Jeg sitter så klart ikke med noen fasit og jeg oppfordrer deg til å kontakte legevakt så kan du spørre om råd. De blir sikkert å be deg kontakte fastlegen. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...