AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Hjelp jeg har fått masse røde prikker eller blodutredninger på bena! Bilde 1 er av låret og bilde 2 er av leggen og det er like mye på begge bena, mer enn hva som vises på bildene og kun på forsiden ikke baksiden. Det klør ikke og virker ikke som bitt eller stikk, men siste uken har jeg trent squats og sånn hvor jeg ligger på ryggen og løfter bena strakt opp i luften og ned igjen og blitt ganske støl og verkende i bena etter treningen da jeg er utrent fra før. Kan det ha sammenheng med det at treningen har sprekt blodkarene? Men viktigst av alt kommer det til å forsvinne igjen???? 😱 De har dukket opp i ekstremt antall over natten. Jeg har noen få sånne blodutredninger andre steder på kroppen og de går ikke vekk så nå er jeg helt panisk her! Anonymkode: 72d8a...653
Gjest Lykkedykker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Kirsebærflekker. Helt normalt å få disse i 30-40års alderen.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Kirsebærflekker. Helt normalt å få disse i 30-40års alderen. Helt over natten??? Disse var ikke der i går! Jeg er 28 forresten Går de vekk? Anonymkode: 72d8a...653 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt over natten??? Disse var ikke der i går! Jeg er 28 forresten Går de vekk? Anonymkode: 72d8a...653 De går ikke vekk. Men de kan enkelt fjernes med laser.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 Nei nei, det der ser ut som petekkier. Hvis du trykker et kjøkkenglass over - forsvinner de? Hvis de er kommet over natten kan det være alvorlig. Ring legevakten 116 117 Anonymkode: ec565...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt over natten??? Disse var ikke der i går! Jeg er 28 forresten Går de vekk? Anonymkode: 72d8a...653 Trykk et gjennomsiktig glass mot dem, forsvinner de ikke er det tegn på små blødninger, og du bør kontakte legevakt. Anonymkode: 10017...b5e 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt over natten??? Disse var ikke der i går! Jeg er 28 forresten Går de vekk? Anonymkode: 72d8a...653 Har du vært ute i solen med bar hud? Dette er normale flekker, de går nok ikke bort, men du får se an.. Det kan komme av pigmentering, dårlig bruk av beskyttelse. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei nei, det der ser ut som petekkier. Hvis du trykker et kjøkkenglass over - forsvinner de? Hvis de er kommet over natten kan det være alvorlig. Ring legevakten 116 117 Anonymkode: ec565...ce0 Hvis du søker på Google så kan ikke dette sammenlignes. TS har tatt blide close-up, disse prikkene er bitte-små. Anonymkode: b6dc1...9cd
charlotte0 Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 Petekkier kalles det visst. Det er bittesmå blodutredelser. Ikke farlig i seg selv, og de går nok bort! 😊 Vet at man kan få sånne ved lite blodplater, og ved blodsykdommer. Men av og til kommer det tydeligvis uten grunn og. (Jeg fikk masse sånne i forbindelse med en slags virusinfeksjon for mange år siden. Følte meg veldig dårlig, slapp og uvel. Googlet symptomene og det burde jeg absolutt ikke gjort. 😂 Etter en ukes tid gikk både symptomene og prikkene bort, og jeg hadde hverken leukemi eller hjernehinnebetennelse. 🤣) 1 1
charlotte0 Skrevet 27. april 2023 #9 Skrevet 27. april 2023 Lykkedykker skrev (8 minutter siden): Kirsebærflekker. Helt normalt å få disse i 30-40års alderen. Det ser mer ut som små bloduttredelser synes jeg. Petekkier. 😊 https://sml.snl.no/petekkier
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei nei, det der ser ut som petekkier. Hvis du trykker et kjøkkenglass over - forsvinner de? Hvis de er kommet over natten kan det være alvorlig. Ring legevakten 116 117 Anonymkode: ec565...ce0 Nei de forsvinner ikke når jeg trykker på de. Jeg kastet opp tidligere i dag (oppdaget disse nå nettopp) men er ikke syk ellers og trodde jeg kastet opp fordi jeg svelget mange vitaminer på en gang. Nå er jeg redd det kan ha sammenheng med dette?! Når jeg googler ser mine mer ut som det som heter petekkier enn kirsebærflekker som en annen nevnte. Godt å lese på google at de skal forsvinne etter noen dager men står også at det bør undersøkes av lege når det oppstår raskt og kan utvikle seg til betennelse kalt vaskulitt. Bør jeg oppsøke lege på mandag om de ikke er borte til da? Anonymkode: 72d8a...653
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #11 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei de forsvinner ikke når jeg trykker på de. Jeg kastet opp tidligere i dag (oppdaget disse nå nettopp) men er ikke syk ellers og trodde jeg kastet opp fordi jeg svelget mange vitaminer på en gang. Nå er jeg redd det kan ha sammenheng med dette?! Når jeg googler ser mine mer ut som det som heter petekkier enn kirsebærflekker som en annen nevnte. Godt å lese på google at de skal forsvinne etter noen dager men står også at det bør undersøkes av lege når det oppstår raskt og kan utvikle seg til betennelse kalt vaskulitt. Bør jeg oppsøke lege på mandag om de ikke er borte til da? Anonymkode: 72d8a...653 Ville ringt legevakten nå og forhørt meg, og så legekontoret i morgen om de ikke vil ha deg inn på legevakten. Anonymkode: ba496...db3 6 1
charlotte0 Skrevet 27. april 2023 #12 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei de forsvinner ikke når jeg trykker på de. Jeg kastet opp tidligere i dag (oppdaget disse nå nettopp) men er ikke syk ellers og trodde jeg kastet opp fordi jeg svelget mange vitaminer på en gang. Nå er jeg redd det kan ha sammenheng med dette?! Når jeg googler ser mine mer ut som det som heter petekkier enn kirsebærflekker som en annen nevnte. Godt å lese på google at de skal forsvinne etter noen dager men står også at det bør undersøkes av lege når det oppstår raskt og kan utvikle seg til betennelse kalt vaskulitt. Bør jeg oppsøke lege på mandag om de ikke er borte til da? Anonymkode: 72d8a...653 Du kan sikkert vente og se an, så lenge du ikke har feber og stiv nakke i tillegg til at du spydde? Og ikke bli like skremt av Google som jeg ble. 😂 Men det skader ikke å spørre legen da, så slipper du å stresse over det. 😊
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #13 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du vært ute i solen med bar hud? Anonymkode: b6dc1...9cd Jeg solte meg i en time på lørdag for en uke siden. Men disse har kommet over natten i dag, det vet jeg fordi jeg i går viste frem bena mine for å vise skillet jeg fikk da jeg solte meg. De siste dagene har jeg trent med all benkraft mens jeg samtidig har vært støl. Lurer på om det kan være fordi jeg har presset bena så hardt med øvelser at karene har sprengt, men jeg ber til Gud for at det ikke er farlig og for at det går vekk for jeg kan ikke gå i short eller kjole eller være intim sånn som bena ser ut nå! 😮 Det er hundrevis! Anonymkode: 72d8a...653
charlotte0 Skrevet 27. april 2023 #14 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville ringt legevakten nå og forhørt meg, og så legekontoret i morgen om de ikke vil ha deg inn på legevakten. Anonymkode: ba496...db3 Er ikke det litt drastisk bare pga disse petekkiene? 😅 Jeg har fått sånne «uten grunn» flere ganger og det er ikke noe galt med meg. Vi trenger ikke skremme TS heller da. Så lenge hun ikke har feber, masse blåmerker, stiv nakke, tegn til infeksjon ellers så kan hun vel fint se an noen dager. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #15 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville ringt legevakten nå og forhørt meg, og så legekontoret i morgen om de ikke vil ha deg inn på legevakten. Anonymkode: ba496...db3 Oi mener du det? Hva skal jeg si? At jeg har fått røde prikker på bena? Er så redd for at de skal tenke at jeg er teit som kommer for noe sånt. Jeg er den type som omtrent må være døende for å gå til lege.. Men om rask behandling kan fjerne de og jeg risikerer å aldri bli kvitt de om jeg ikke oppsøker lege så ringer jeg pronto! Anonymkode: 72d8a...653
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #16 Skrevet 27. april 2023 Petekkier er i seg selv ufarlig, men de kan også være symptom på noe annet. At de er kommet raskt kan være tegn er ofte et av tegnene på at det er alvorlig. Uforklarlig oppkast sammen med denne type utslett er noe jeg ville sjekket ut med legevakt asap! Har dessverre personlig erfaring med å ikke følge opp petekkier selv og ble mye sykere enn jeg trengte å bli fordi jeg ikke sjekket med en gang. Anonymkode: ec565...ce0 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #17 Skrevet 27. april 2023 charlotte0 skrev (2 minutter siden): Er ikke det litt drastisk bare pga disse petekkiene? 😅 Jeg har fått sånne «uten grunn» flere ganger og det er ikke noe galt med meg. Vi trenger ikke skremme TS heller da. Så lenge hun ikke har feber, masse blåmerker, stiv nakke, tegn til infeksjon ellers så kan hun vel fint se an noen dager. Jeg forsøker ikke skremme, sier bare at det er bedre å få faglige svar enn å gå å bekymre seg. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi mener du det? Hva skal jeg si? At jeg har fått røde prikker på bena? Er så redd for at de skal tenke at jeg er teit som kommer for noe sånt. Jeg er den type som omtrent må være døende for å gå til lege.. Men om rask behandling kan fjerne de og jeg risikerer å aldri bli kvitt de om jeg ikke oppsøker lege så ringer jeg pronto! Anonymkode: 72d8a...653 Hvis du er veldig bekymret så bare ring legevakten, det kan være de har noen beroligende ord. Anonymkode: ba496...db3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #18 Skrevet 27. april 2023 charlotte0 skrev (3 minutter siden): Er ikke det litt drastisk bare pga disse petekkiene? 😅 Jeg har fått sånne «uten grunn» flere ganger og det er ikke noe galt med meg. Vi trenger ikke skremme TS heller da. Så lenge hun ikke har feber, masse blåmerker, stiv nakke, tegn til infeksjon ellers så kan hun vel fint se an noen dager. Jo, det kan hende det er litt drastisk. Men det skader ikke å ringe legevakten. Jeg er ikke helsepersonell og ser ikke personen, men vet at oppkast og petekkier kan være tegn på sykdom. Å ringe eller besøke legevakten betyr bare å spørre noen som har som jobb å bedømme symptomer, istedet for å spørre en gjeng damer på nett. Anonymkode: ec565...ce0 3
charlotte0 Skrevet 27. april 2023 #19 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det kan hende det er litt drastisk. Men det skader ikke å ringe legevakten. Jeg er ikke helsepersonell og ser ikke personen, men vet at oppkast og petekkier kan være tegn på sykdom. Å ringe eller besøke legevakten betyr bare å spørre noen som har som jobb å bedømme symptomer, istedet for å spørre en gjeng damer på nett. Anonymkode: ec565...ce0 Ja helt sant! Så slipper man i alle fall å bekymre seg! 😊 Jeg synes selv at det var veldig skummelt når jeg fikk sånne prikker, trodde jeg skulle dø. 🙈 Da er det best å få sjekket det ut!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #20 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Oi mener du det? Hva skal jeg si? At jeg har fått røde prikker på bena? Er så redd for at de skal tenke at jeg er teit som kommer for noe sånt. Jeg er den type som omtrent må være døende for å gå til lege.. Men om rask behandling kan fjerne de og jeg risikerer å aldri bli kvitt de om jeg ikke oppsøker lege så ringer jeg pronto! Anonymkode: 72d8a...653 Det er ikke teit å ta vare på egen helse. Ring og si at du har kastet opp og at du har fått prikker oppover beina i natt. Da kan de få bedømme om det er noe å komme inn for eller ikke. Anonymkode: ec565...ce0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå