Gå til innhold

Konflikt på jobb - nektes ansettelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort: Arbeidsgiver nekter meg 100 % fast stilling. Det var 1 ledig stilling ved avdelingen og kun meg som søker. Avslaget begrunnes fra arbeidsgivers side med renspikket løgn og jeg kan motbevise alle argumentene. Jeg har kontaktet forbundet mitt og skal ta saken videre. MEN har noen vært i liknende saker og har noen erfaringer å dele?

Arbeidsgiver lar meg forøvrig ta en haug med ekstravakter, men mener likevel at jeg ikke er «egnet» til fast ansettelse grunnet mine personlige egenskaper.

Alt dette bunner i at jeg er en såkalt «varsler», som har stått frem og i mot ledelsen; og kjempet mot urettferdighet. Ja, dette gjelder kommunal ansettelse…..  Og ja, jeg er 100 % egnet i stillingen. Problemet er at lederen ikke liker meg…

Hvor langt går arbeidsgivers styringsrett?

Anonymkode: 925dd...78c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanskelig synes jeg. Vi har en vikar på jobb i en stilling som skal utlyses nå. Det hadde vært rett om vikaren fikk denne stillingen. Men hun er litt mye, og vi som jobber med henne orker ikke det. Men det er ledelsen som avgjør 

Anonymkode: fd918...58b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Javel, men hvorfor har du så lyst til å arbeide et sted der du ikke er ønsket og der det attpåtil er varslingsverdige forhold og en dårlig ledelse?

Anonymkode: 4dcf4...a9a

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Javel, men hvorfor har du så lyst til å arbeide et sted der du ikke er ønsket og der det attpåtil er varslingsverdige forhold og en dårlig ledelse?

👏

Anonymkode: 6e49c...39b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

👏

Anonymkode: 6e49c...39b

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi jeg elsker mine kolleger og mine pasienter. Og nå når ledelsen oppfører seg sånn, så vil jeg I HVERT FALL ha den stillingen.

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Lang historie kort: Arbeidsgiver nekter meg 100 % fast stilling. Det var 1 ledig stilling ved avdelingen og kun meg som søker. Avslaget begrunnes fra arbeidsgivers side med renspikket løgn og jeg kan motbevise alle argumentene. Jeg har kontaktet forbundet mitt og skal ta saken videre. MEN har noen vært i liknende saker og har noen erfaringer å dele?

Arbeidsgiver lar meg forøvrig ta en haug med ekstravakter, men mener likevel at jeg ikke er «egnet» til fast ansettelse grunnet mine personlige egenskaper.

Alt dette bunner i at jeg er en såkalt «varsler», som har stått frem og i mot ledelsen; og kjempet mot urettferdighet. Ja, dette gjelder kommunal ansettelse…..  Og ja, jeg er 100 % egnet i stillingen. Problemet er at lederen ikke liker meg…

Hvor langt går arbeidsgivers styringsrett?

Jeg bare gjetter her. 

Men tipper de kun bruker deg frem til en de liker dukker opp. 

Som igjen ender med at du får mindre og mindre vakter

Anonymkode: ef85e...339

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger de i dine "personlige egenskaper", som ikke gjør deg egnet?

De kan umulig si (offentlig) at det er fordi du er en varsler - da blir fagforeningen å overkjøre sjefen din - regner med de har noen andre halvveis plausible grunner? 

Anonymkode: a9ea6...9b6

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du har rett eller ikke; Finn deg en annen jobb!!! Du finner gode kollegaer og spennende arbeid et annet sted også.

Anonymkode: 8f20e...34e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva legger de i dine "personlige egenskaper", som ikke gjør deg egnet?

De kan umulig si (offentlig) at det er fordi du er en varsler - da blir fagforeningen å overkjøre sjefen din - regner med de har noen andre halvveis plausible grunner? 

Anonymkode: a9ea6...9b6

Nei, de sier at jeg «skaper konflikt og uro». Jeg har aldri hatt konflikt verken med kolleger, pasienter eller pårørende. Er veldig godt likt faktisk. Er det jeg mener med at argumentene de kommer med, enkelt kan motbevises. Den eneste jeg har vært i konflikt med er øverste leder i sektoren. Eller.. kall det hva du vil. Jeg skrev et brev til han hvor jeg kritiserte ledelsen for å drite i pasientsikkerheten og de ansattes helse, og ble kalt inn til et møte fordi han syntes jeg var kvass. Der var han ganske kvass selv, og vi ble enige om å være uenige, og siden har det ikke vært noe mer. Dette er ca. et halvt år siden.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke pliktig til å ansette deg, du kan ikke tvinge frem en ansettelse. Så enkelt er det faktisk. Når man ikke har fast stilling gjør man klokt i å gå stille i dørene, det har du ikke gjort, og nå får du konsekvensene av det. 

Anonymkode: 7960f...14e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er utsatt for gjengjeldelse, og de bryter Arbeidsmiljølovens (AML) § 2-A 4.
Bruk forbundet ditt, og krev erstatning etter AML § 2-A 5 for brudd på forbudet mot gjengjeldelse.
Krev kompensasjon for alt du har tapt på å få tildelt ekstravakter kontra det å inneha en full stilling.
De vurderer deg som kompetent til å gjøre jobben, så lenge de leier deg inn igjen, og kan dermed ikke påstå at du ikke er egnet til stillingen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke varsling bare fordi du kaller det varsling. 

Noe som kalles varsling er i realiteten personalkonflikter eller ren misnøye. 

Det kan være at lederen din gjør det h*n kan gitt de ressursene som står til rådighet. Da er det slitsomt å stadig bli kritisert. 

Det er også slitsomt for dine kolleger med en person som konstant er misfornøyd og i opposisjon. 

Anonymkode: 08355...df5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, de sier at jeg «skaper konflikt og uro». Jeg har aldri hatt konflikt verken med kolleger, pasienter eller pårørende. Er veldig godt likt faktisk. Er det jeg mener med at argumentene de kommer med, enkelt kan motbevises. Den eneste jeg har vært i konflikt med er øverste leder i sektoren. Eller.. kall det hva du vil. Jeg skrev et brev til han hvor jeg kritiserte ledelsen for å drite i pasientsikkerheten og de ansattes helse, og ble kalt inn til et møte fordi han syntes jeg var kvass. Der var han ganske kvass selv, og vi ble enige om å være uenige, og siden har det ikke vært noe mer. Dette er ca. et halvt år siden.

Åh, dette høres så kjent ut. "Du skaper konflikt" betyr "Du skaper konflikt med MEG". 

Du får altså ikke jobben pga trynefaktor 

Anonymkode: cf808...a46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er ikke pliktig til å ansette deg, du kan ikke tvinge frem en ansettelse. Så enkelt er det faktisk. Når man ikke har fast stilling gjør man klokt i å gå stille i dørene, det har du ikke gjort, og nå får du konsekvensene av det. 

Nei, man går ikke stille i dørene. Man finner andre muligheter slik at man blir den som velger og ikke den som venter på å bli valgt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge den manglende ansettelsen skyldes gjengjeldelse pga. varsling så er dette direkte feil.
Det vil fagforeningen hennes få fram.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at lederen din gjør det h*n kan gitt de ressursene som står til rådighet. Da er det slitsomt å stadig bli kritisert. 

Det er også slitsomt for dine kolleger med en person som konstant er misfornøyd og i opposisjon. 

Kan hende at ts får støtte blant kollegaene, men de tør ikke å si det til sjefen fordi de er redde for sin egen jobb 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Så lenge den manglende ansettelsen skyldes gjengjeldelse pga. varsling så er dette direkte feil.

Umulig å bevise jo. Dessverre. 

Skrevet

Umulig å bevise jo. Dessverre. 

Nope

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har vært VELDIG samlet angående misnøyen og mange av oss har stått sammen i lokal avis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Å krangle med sjefen er ikke det samme som varsling. Det er ingenting her som tilsier at det er en varslingssak og at det dreier seg om gjengjeldelse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...