AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #41 Skrevet 27. april 2023 Hva med noen midler ut fra oljefondet hvis dette er en reell krise, samt at noe selsagt må gjøres over tid med de som kan men ikke ramme de som allerede er for syke til å jobbe med alvorlige diagnoser. Nå får jeg vel som hatten passer når jeg nevnte oljefondet hehe Anonymkode: a721c...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #42 Skrevet 27. april 2023 Innstramming i trygdeytelser er noe jeg ønsker høyst velkommen, og i prat med mange andre har jeg skjønt at vi er mange med samme syn på dette. Man bare prater ikke høyt om det, og politikerne tørr ikke ta i det, for følgene og reaksjonene kommer til å bli voldsomme. Men tas det ikke grep kan man i hvert fall være sikker på at følgene blir katastrofale. Hvor mange vet ikke om de som går sykmeldt gang på gang — sykmeldt ett år og Vipps på dagen så er de i gang igjen, før det etter et halvt år er ut i ny sykmelding igjen. Eller uføre som driver med svart arbeid, eller som driver hobby for fulle mugger — men fanden ikke kan være i jobb. Jeg kjenner til mange slike tilfeller, og regner med at dette ikke er uvanlig — derav de mange uføretrådene her på KG. Hadde dette ikke vært så utbredt, så hadde heller ikke trygdeordningene vært så omdiskutert. Så er det selvsagt mange syke og uføre som overhode ikke faller inn i disse kategoriene, Synd at disse blir offer for nordmenns elendige holdninger, men dersom ingenting gjøres er det farvel til velferdsstaten og med det enda flere ofre. Anonymkode: 74eec...347 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #43 Skrevet 27. april 2023 Leo skrev (18 minutter siden): De uføre koster ikke mindre fordi om ytelsene reduseres. I beste fall flytter man utgiften over på private siden de uføre må forsørges av noen. Disse noen, som gjerne er forelde, ektefeller, søsken etc., får dermed mindre til eget forbruk og må redusere f.eks. hvor ofte de tar seg råd til å gå til frisøren, reise på ferie osv. Totalt sett blir det altså mindre penger som må fordeles på flere og det rammer hele samfunnet. I verste fall får vi langt høyere kriminalitet fordi desperate mennesker tar desperate grep. Som å selge stoff eller prostituere seg for å ha mat på bordet. Systemet er veldig godt utprøvd i land vi ikke liker å sammenligne oss med! Dette er uunngåelig. Norge som vi har kjent det er snart over. Anonymkode: 74eec...347
Leo Skrevet 27. april 2023 #44 Skrevet 27. april 2023 NakenPanda skrev (8 minutter siden): Vi er i samme båt som de fleste europeiske land med mindre folk i arbeid per pensjonist, og med MYE høyere kostnader til sykefravær og trygd. Vi er per dags dato holdt oppe av en helt syk oljealder som gjør at vi et land med 5 millioner har dobbelt så høyt statsbudsjett som Sverige med 10 millioner. Hvorfor tror du sverige har kuttet i dette allerede de har ikke råd til dette lengre de heller. Til slutt er det ikke nok midler i systemet til å gjøre dette lengre og denne datoen kommer relativt raskt, jeg hører hva du argumenterer for, men hvis vi har lyst å unngå komplett kollaps ala Hellas i ALLE systemer kommer vi til å sakte bevege oss til at det blir skikkelig kjipt å være på offentlig støtte. Dette er ikke et spørsmål om vi ønsker dette, vi vil bli tvunget til å forholde oss til en aldrende befolkning samt det faktum 365 000 personer er på uføretrygd samt 137 000 er på AAP. Det er over 500 000 personer på trygd som tilsvarer nesten 20% av de som er i arbeid. Det er uholdbart og det vil bli forandringer. Hvis det du beskriver her skulle vise seg å bli en realitet så må vi være klar over at det kommer til å ramme hele samfunnet og ikke bare den enkelte. Vi må også ta med i betraktningen at andelen av befolkningen i Norge som er i arbeid allerede er høy sammenlignet med de fleste andre europeiske land. Sverige har f.eks. færre uføre, men det er ikke fordi det er færre mennesker uten inntektsevne der enn i Norge. De bare kaller dem noe annet og prosentandelen av befolkningen som er i inntektsgivende arbeid er omtrent lik. 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #45 Skrevet 27. april 2023 Det vil vært helt nødvendig. Det er det samme med pensjonsytelsene. Pensjonene til oss som skal gå av med pensjon om 20-30-40 år kommer til å være mye lavere enn det dagens pensjonister får, folk har bare ikke satt seg inn i hva pensjonsreformen innebærer. I fremtiden vil færre personer i jobb vil være nødt til å betale for flere eldre og flere som er utenfor arbeidslivet. Selv med Oljefondet vil det innebære at størrelsen på ytelsene må ned. Det vil bli upopulært, men man vil ikke ha noe valg. Det samme vil gjelde helsevesenet. Det vil bli større redd av nedprioritering av grupper (basert på alder, sykdom, prognose etc). Det er ingen vei utenom dette. Dessverre. Anonymkode: 13df1...531 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #46 Skrevet 27. april 2023 Det er pr i dag en del hindre for å komme seg i jobb for de som er uføretrygdet. Får man full jobb eller tjener mer enn summen man har krav på å jobbe for de det gjelder av uføretrygdede så risikerer man å få et større tilbakebetalings krav til nav. Det er vel noe de må rette på i regelverket. Anonymkode: a721c...ce7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #47 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke bekymret. Endringene kommer garantert til å gjelde nye mottakere for å skremme dem vekk fra trygd. At eksisterende mottakere blir rammet, tviler jeg extremt sterkt på. Anonymkode: 0a406...7db Jo, det vil ramme dem også. Det kan ikke være slik at årstall skal bestemme uføreytelsen din, det vil være diskriminering. Dessuten vil det være sånn at staten må spare penger, og da vil det gå altfor sakte å vente på at de dyreste uføre som fikk uføretrygd på gamle regler skal dø. Men endringene vil nok skje sakte, over tid. Manglede oppjustering/underjustering av G. Endring i skatteregler. Etc. Anonymkode: 13df1...531 1
NakenPanda Skrevet 27. april 2023 Forfatter #48 Skrevet 27. april 2023 Leo skrev (18 minutter siden): Hvis det du beskriver her skulle vise seg å bli en realitet så må vi være klar over at det kommer til å ramme hele samfunnet og ikke bare den enkelte. Vi må også ta med i betraktningen at andelen av befolkningen i Norge som er i arbeid allerede er høy sammenlignet med de fleste andre europeiske land. Sverige har f.eks. færre uføre, men det er ikke fordi det er færre mennesker uten inntektsevne der enn i Norge. De bare kaller dem noe annet og prosentandelen av befolkningen som er i inntektsgivende arbeid er omtrent lik. Arbeidsdeltakelsen ligger faktisk under snittet i Europa, og Sverige har MYE høyere arbeidsledighet en vi har i Norge, det er vel disse som sykemelder seg istedenfor i Norge muligens. Uansett ja det vil treffe hele Norge men som vi ser fra dagens inflasjon av energi og mat blir noen truffet hardere en andre. men samfunnet som helhet kommer til å klare seg relativt greit. Katastrofen er et faktum når en generasjon av uføre kommer til pensjonsalderen og der oppdager at de alle vil bli garantipensjonister som er noe man knapt kan leve på
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #49 Skrevet 27. april 2023 Leo skrev (25 minutter siden): Hvis det du beskriver her skulle vise seg å bli en realitet så må vi være klar over at det kommer til å ramme hele samfunnet og ikke bare den enkelte. Vi må også ta med i betraktningen at andelen av befolkningen i Norge som er i arbeid allerede er høy sammenlignet med de fleste andre europeiske land. Sverige har f.eks. færre uføre, men det er ikke fordi det er færre mennesker uten inntektsevne der enn i Norge. De bare kaller dem noe annet og prosentandelen av befolkningen som er i inntektsgivende arbeid er omtrent lik. Sverige er langt mer restriktive på trygdeytelser enn Norge. Når man snakker om innstramming i trygdeytelser handler det for øvrig ikke bare om kostnadene av sykmelding, AAP, uføretrygd og pensjon, men også om en stadig økende mangel på arbeidende hender. Her jeg bor er det ekstrem mangel på leger, barnehagelærere, lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere osv. Det offentlige tilbudet smuldrer rett og slett opp. Og dette har jeg forstått at ikke bare er et lokalt fenomen. Det er akkurat dette som gjør at jeg ikke er villig til å fortsette som nå. Jeg er ikke lenger interessert i å betale masse skatt for dårlige eller ikke-eksisterende tjenester, og at vi samtidig skal ha de rause trygdeytelsene som vi har i dag. Skal vi ha et velferdssamfunn må det være et velferdssamfunn for alle — og der er vi ikke i dag. Anonymkode: 74eec...347 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #50 Skrevet 27. april 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, det vil ramme dem også. Det kan ikke være slik at årstall skal bestemme uføreytelsen din, det vil være diskriminering. Anonymkode: 13df1...531 Nåja, det er slik med alderspensjon. De som er født før 1953 får bedre pensjon enn de som er født senere. Maksimal uføretrygd for de som fikk uføre før uførereformen i 2015 er høyene enn den er for de som blir uføre nå. Anonymkode: 7c88f...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #51 Skrevet 27. april 2023 Hvis de skal prøve å få de på trygd ut i jobb så er det veldig begrenset hva de kan jobbe med hvis de i tillegg har diagnoser og store hull i cv. Mange har også sikkert fått godkjent sletting av studielån som vil si at de ikke lenger har rett til å utdanne /videreutdanne seg. Jeg ser for meg at det kan bli veldig vanskelig for mange hvis dette går igjennom. Det spørs hvor mye redusering det er snakk om ref ytelser for den enkelte så blir spennende fremover å se hvordan dette går. Anonymkode: a721c...ce7 1
Humas Skrevet 27. april 2023 #52 Skrevet 27. april 2023 Mulig man må se litt om hvordan det er ellers i verden uten velferdsstat. Familien må hjelpe hverandre, man må bo mange sammen. Unge uføre må bo hos foreldre. Det må kuttes i velferdsgoder som avlastning. Selv har jeg forsåvidt vært så langt nede at å bli kastet ut av huset og ikke kunne spise mat er noe mange har opplevd før meg, vi skal jo alle ut ev verden på en eller annen måte. Blir litt opprør mot folkevalgte som snyter på skatten først, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #53 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nåja, det er slik med alderspensjon. De som er født før 1953 får bedre pensjon enn de som er født senere. Maksimal uføretrygd for de som fikk uføre før uførereformen i 2015 er høyene enn den er for de som blir uføre nå. Anonymkode: 7c88f...ac1 Men: 1) En rettighet man har opparbeidet seg over lang tid - et helt liv i arbeid. Helt annerledes enn uføretrygd (det kreves bare noen få år) 2) Folk har ikke innsett hvor lave pensjonene vil bli ennå, for det angår ikke dem her og nå. 3) Alle er egentlig enige om at en pensjonsreform må til, for ingen kan nekte for de demografiske endringene. Men uføre? Den er verre, for da kommer man inn i uføreshaming etc. Se bare på alle de fæle trådene her inne. Men det vil være nødvendig å gjøre noe med alle de store, dyre ytelsene - pensjoner, uføretrygd, sykepenger, AAP, helsetjenester… Det vil bare gå nedover. Anonymkode: 13df1...531
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #54 Skrevet 27. april 2023 Nå er det jo slik at eldrebølgen er her/kommer og de har krav på pensjon de har opparbeidet seg. Det samme for uføre som automatisk overføres til pensjon for de årene de også har opparbeidet seg så syntes ikke de skal gjøre noe med pensjonene men noe må vel reduseres men ikke røre pensjon og uføre dvs de som er ferdig vurdert og er for syke til å jobbe. Anonymkode: a721c...ce7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #55 Skrevet 27. april 2023 De kan ikke bare skatte ihjel oss som jobber og sliter, det går ikke i lengden. De må selvsagt også redusere kostnader. Itillegg må det bli mye vanskeligere å bli ufør!! Det burde rett og slett være nesten umulig for folk under 30 år. Anonymkode: 5df14...6e4 3
Fru Uperfekt Skrevet 27. april 2023 #56 Skrevet 27. april 2023 Topsi skrev (4 timer siden): Tror du at de med kreft kommer til å få mer utbetalt enn de med psykose? Det blir kuttover hele linja hvis det først kommer... Nå er det blitt vanskeligere og vanskeligere å få invilget uførepensjon men tror i fremtiden det blir strengere evt at en innfører midlertidig
Fru Uperfekt Skrevet 27. april 2023 #57 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med noen midler ut fra oljefondet hvis dette er en reell krise, samt at noe selsagt må gjøres over tid med de som kan men ikke ramme de som allerede er for syke til å jobbe med alvorlige diagnoser. Nå får jeg vel som hatten passer når jeg nevnte oljefondet hehe Anonymkode: a721c...ce7 Oljefondet er egentlig tomt, det er bundet opp til fremtidige pensjonsutbetalinger. Det er ett pensjonsfond 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #58 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Innstramming i trygdeytelser er noe jeg ønsker høyst velkommen, og i prat med mange andre har jeg skjønt at vi er mange med samme syn på dette. Man bare prater ikke høyt om det, og politikerne tørr ikke ta i det, for følgene og reaksjonene kommer til å bli voldsomme. Men tas det ikke grep kan man i hvert fall være sikker på at følgene blir katastrofale. Hvor mange vet ikke om de som går sykmeldt gang på gang — sykmeldt ett år og Vipps på dagen så er de i gang igjen, før det etter et halvt år er ut i ny sykmelding igjen. Eller uføre som driver med svart arbeid, eller som driver hobby for fulle mugger — men fanden ikke kan være i jobb. Jeg kjenner til mange slike tilfeller, og regner med at dette ikke er uvanlig — derav de mange uføretrådene her på KG. Hadde dette ikke vært så utbredt, så hadde heller ikke trygdeordningene vært så omdiskutert. Så er det selvsagt mange syke og uføre som overhode ikke faller inn i disse kategoriene, Synd at disse blir offer for nordmenns elendige holdninger, men dersom ingenting gjøres er det farvel til velferdsstaten og med det enda flere ofre. Anonymkode: 74eec...347 Jeg har fått invilget ufør og har det som et sikkerhetsnett. Min vei ut var å starte for meg selv, var i dialog med nav hele veien. Når det tok av gikk jeg av uførepensjon og over på lønnsinntekt. Dette er ikke for alle. Ufør pga nakke og rygg og male hus m m kan jeg bare glemme. Anonymkode: c1f60...3a1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #59 Skrevet 27. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Uføre og lønnsmottakere skatter på samme måte Anonymkode: 0a406...7db De som jobber får vel et "jobbfradrag". Anonymkode: 7c88f...ac1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #60 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som jobber får vel et "jobbfradrag". Anonymkode: 7c88f...ac1 Ikke det jeg vet. Anonymkode: 0a406...7db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå