Gå til innhold

Må jeg ta opp lån for å dra i barnedåpen? Kan de forvente at jeg bor på hotell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal være barnedåp og jeg skal være fadder. Kjenner ikke moren til barnet så godt, men er i slekt med faren til barnet. 

Jeg har minstasats på uføretrygd så har ikke så god råd, men tenkte å dra og kjøpe en fin gave. Trodde jeg skulle bo hos foreldrene til barnet. De bor på en annen kant av landet enn meg og det er langt. 10 t med bil iallfall. Jeg har ikke bil, så må tog/buss/fly. Spørs hva som er billigst. 

Nå forventer moren til barnet at jeg skal bo på hotell som de andre som kommer langveisfra fordi jeg er voksen, ifølge henne. De andre inviterte er par som begge tjener penger og har god råd. 

Kan jeg si at jeg ikke har råd til å komme? Alle inviterte chatter på messenger og føler hun ydmyker meg veldig siden alle tjener godt og har god råd, og jeg har faktisk ikke penger nå.

Kan ta opp lån, kanskje, men det er vel en dårlig idé? 

Anonymkode: e092f...696

• Liker 4
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen skam å si at du ikke har råd. Skriv at du har regnet litt på det og inkludert reise og hotell, så lar det seg dessvere ikke å gjøre. Kan jo skrive at du har hatt en del uforutsette utgifter de siste månedene.

Anonymkode: 08e74...2df

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 minutter siden):

Klart du kan si du ikke har råd til å komme. Bare send en mld og si gaven kommer i posten og at du dessverre ikke har økonomi til hotell. Det får de bare finne seg i.

Faren forstår nok, men hun...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ingen skam å si at du ikke har råd. Skriv at du har regnet litt på det og inkludert reise og hotell, så lar det seg dessvere ikke å gjøre. Kan jo skrive at du har hatt en del uforutsette utgifter de siste månedene.

Anonymkode: 08e74...2df

Ja, jeg får bare skrive til faren og si ifra. Orker ikke prate med henne. 

• Liker 11
  • Hjerte 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Faren forstår nok, men hun...

Drit i henne og kjempefint at broren din forstår deg. 

Endret av Eva-Lena
Skriveleif
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det skal være barnedåp og jeg skal være fadder. Kjenner ikke moren til barnet så godt, men er i slekt med faren til barnet. 

Jeg har minstasats på uføretrygd så har ikke så god råd, men tenkte å dra og kjøpe en fin gave. Trodde jeg skulle bo hos foreldrene til barnet. De bor på en annen kant av landet enn meg og det er langt. 10 t med bil iallfall. Jeg har ikke bil, så må tog/buss/fly. Spørs hva som er billigst. 

Nå forventer moren til barnet at jeg skal bo på hotell som de andre som kommer langveisfra fordi jeg er voksen, ifølge henne. De andre inviterte er par som begge tjener penger og har god råd. 

Kan jeg si at jeg ikke har råd til å komme? Alle inviterte chatter på messenger og føler hun ydmyker meg veldig siden alle tjener godt og har god råd, og jeg har faktisk ikke penger nå.

Kan ta opp lån, kanskje, men det er vel en dårlig idé? 

Dersom foreldrene forventer at du skal vera fadder til barnet, og de ikkje har husrom / overnattingsmuligheter så ber du dem sponse overnatting på hotell.  Du har også utgifter til reise til / fra, og  skulle bare mangle at de ikkje støtter dem. 

Altenativet er at du melder forfall og at  de finner andre faddere i nærheten som kan stille opp, og du ønsker dei lykke til, og sender en gave til barnet som skal døpes. 

Anonymkode: 4c4d3...480

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom foreldrene forventer at du skal vera fadder til barnet, og de ikkje har husrom / overnattingsmuligheter så ber du dem sponse overnatting på hotell.  Du har også utgifter til reise til / fra, og  skulle bare mangle at de ikkje støtter dem. 

Altenativet er at du melder forfall og at  de finner andre faddere i nærheten som kan stille opp, og du ønsker dei lykke til, og sender en gave til barnet som skal døpes. 

Man kan være fadder uten å komme fysisk i dåpen. 

Anonymkode: be832...0a5

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er selv ufør med minstesats, og hadde nok sørget for å sette av penger. Men høres ut som om du har fått altfor kort frist. 

Anonymkode: 89905...c00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 voksne med inntekter i husstanden.  I år har vi takket nei til både dåp og bryllup i år fordi vi rett å slett syns det er mye penger å bruke (10 000- 15 000 pr tur) for et selskap som varer noen timer. Vi prioriterer heller en ordentlig sommerferie med barna… Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg sagt det som det var, at du desverre ikke har råd til å komme. 

Anonymkode: 45419...1f7

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Har man ikke råd, så har man ikke det. Det er et faktum, ikke et spørsmål om å godta. Men det er også lurt å avklare sånne ting som overnatting på forhånd- at en nybakt mor ikke nødvendigvis er så lysten på overnattingsgjester hun ikke kjenner så godt er ikke så urimelig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er.

Du har lyst, men ikke økonomisk mulighet i det hele tatt. Ønsker dem en fin dag osv. 

Anonymkode: 1ec57...ba7

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig forståelig. Ganske utrolig at de tar for gitt at du skal bo på hotell. 

Særlig i disse tider, så har hotellrom, som alt annet skutt i været. Det er kunstig høye priser mange steder. 

Trist at de setter deg i en slik situasjon, men veldig fint med en bror som forstår ❤️❤️❤️

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er sært at du forventer å bo hos en familie med baby fordi de skal holde dåp, med mindre de har gitt uttrykk for tidligere at det er greit så er ikke det noe du kan regne med. Men hvis hele selskapet er på felles chat og flere bor i nærheten, så kan du jo høre om noen andre har et gjesterom til låns. Du kan og sjekke ut vandrehjem og airbnb for billigere overnatting. Dersom det er snakk om din niese/nevø som skal døpes så syns jeg det er sært at du ikke prioriterer det, da kan du heller ikke forvente noe fra den siden av familien om du trenger noe i fremtiden. Jeg syns heller ingenting om at du rakker ned på barnets mor fordi hun ikke ønsker å ha deg på overnatting, det er helt greit å ikke ville ha overnattingbesøk med spedbarn i hus. 

Anonymkode: e4e5c...243

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns det er sært at du forventer å bo hos en familie med baby fordi de skal holde dåp, med mindre de har gitt uttrykk for tidligere at det er greit så er ikke det noe du kan regne med. Men hvis hele selskapet er på felles chat og flere bor i nærheten, så kan du jo høre om noen andre har et gjesterom til låns. Du kan og sjekke ut vandrehjem og airbnb for billigere overnatting. Dersom det er snakk om din niese/nevø som skal døpes så syns jeg det er sært at du ikke prioriterer det, da kan du heller ikke forvente noe fra den siden av familien om du trenger noe i fremtiden. Jeg syns heller ingenting om at du rakker ned på barnets mor fordi hun ikke ønsker å ha deg på overnatting, det er helt greit å ikke ville ha overnattingbesøk med spedbarn i hus. 

HVORFOR er det et problem å ta familie inn i huset når man har baby? 

Her stappa vi alle det var plass til inn i huset. Noen lå på soverommene, noen lå på sofa og noen på madrass på gulvet 😃 Vi spiste middag sammen kvelden før, og hadde det veldig koselig sammen, er ikke ofte alle er samlet… 

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg forventer ingenting, men broren min sa at jeg kunne bo hos de, og nå har hun plutselig snudd. Jeg kjenner ikke hennes familie og venner og det blir rart å bo hos fremmede. Vil ikke trenge meg på heller.

Jeg har stilt opp for broren min mye før, men jeg kommer selvfølgelig aldri til å forvente at de stiller opp for meg. Jeg er mer en person som stiller opp uten å forvente noe tilbake, og jeg ville aldri spurt om hjelp med mindre det stod på liv og helse. Har aldri spurt de om noe heller og unngår det så langt det går. 

Jeg rakker da ikke ned på henne? 

• Liker 9
  • Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

HVORFOR er det et problem å ta familie inn i huset når man har baby? 

Her stappa vi alle det var plass til inn i huset. Noen lå på soverommene, noen lå på sofa og noen på madrass på gulvet 😃 Vi spiste middag sammen kvelden før, og hadde det veldig koselig sammen, er ikke ofte alle er samlet… 

Folk er forskjellige.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er selv ufør med minstesats, og hadde nok sørget for å sette av penger. Men høres ut som om du har fått altfor kort frist. 

Nei, jeg har mye utgifter pga helsen min og har ikke hatt mulighet til å sette av penger. Blir nok bedre om noen år om jeg blir friskere. 

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skal eg vera ærleg så synes eg hele barnedåpen virker lite igjennomtenkt / planlagt, og selvsagt burde foreldra til barnet ha sørget for overnattingstilbud til fadder.  Det er ikkje noen motvilje  å stille opp som fadder, men å forvente at fadder skal bere kostnader til hotellovernatting synes eg er "frekt".  Fadder bor 10 timers reiseavstand til der barmedåpen, og en reise fra Nord til Sørnorge m/ fly vil fort bli snakk om høye kostnader.  

Reisekostnader til / fra  omlag k.r 5000,- 

Overnatting  hotell                      "    2000,-

Faddergave                                    "   1000,- 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Har man ikke råd, så har man ikke det. Det er et faktum, ikke et spørsmål om å godta. Men det er også lurt å avklare sånne ting som overnatting på forhånd- at en nybakt mor ikke nødvendigvis er så lysten på overnattingsgjester hun ikke kjenner så godt er ikke så urimelig.

Nei, det er nok mye misforståelser. Det ble sagt at jeg skulle overnatte hos de, så jeg trodde det hele tiden, men så gikk de tilbake på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...