AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Hei! Jeg er en høy dame. Får hele tiden høre at jeg er så slank og tynn, men jeg har helt normal bmi. Fremstår lange damer slankere enn lave med samme bmi?? Anonymkode: 7b6bc...720
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Det skjønner du vel selv, eller bør ihvertfall. Anonymkode: 10edd...62b 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skjønner du vel selv, eller bør ihvertfall. Anonymkode: 10edd...62b Nei?! Absolutt ikke, det er derfor jeg spør her. Anonymkode: 7b6bc...720
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 Så du skjønner ikke at x kg fordelt på 180cm kontra 150 cm ser forskjellig ut? Anonymkode: 10edd...62b 1
Fru Uperfekt Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei! Jeg er en høy dame. Får hele tiden høre at jeg er så slank og tynn, men jeg har helt normal bmi. Fremstår lange damer slankere enn lave med samme bmi?? Anonymkode: 7b6bc...720 Ja selvfølgelig 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 Det varierer etter hvilken kroppstype du har. Man kan være både høy og lav med timeglassfigur, mens enkelte har eplefasong hvor fettet samler seg mest på mage/pupper. Eller pære, hvor lårene og rumpa er mest utsatt. Timeglassfigur tar seg nok best ut, da blir fettet fordelt annerledes. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er viktig, da høyde ikke er mulig å gjøre noe med. Men overvekt kan man fikse Anonymkode: 2ac37...864
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 Unnskyld jeg misforstod spørsmålet ditt, beklager at jeg var frekk. Ja en høye damer oppfattes slankere, feks en dame med en bmi på 21 som er 180cm vil oppfattes slankere enn en dame på 150cm med samme bmi. Anonymkode: 10edd...62b 1 1
ClausSaus Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei! Jeg er en høy dame. Får hele tiden høre at jeg er så slank og tynn, men jeg har helt normal bmi. Fremstår lange damer slankere enn lave med samme bmi?? Anonymkode: 7b6bc...720 Statistisk, for befolkningen som helhet: Ja. Men kroppsbygning har mer å si på individnivå.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #9 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så du skjønner ikke at x kg fordelt på 180cm kontra 150 cm ser forskjellig ut? Anonymkode: 10edd...62b Wow. Foreslår at du googler hva BMI faktisk går ut på..🙄 Til info: En med samme vekt og forskjellig høyde vil ikke ha samme BMI. Det er hele konseptet.. Anonymkode: 6c16b...6d7 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Wow. Foreslår at du googler hva BMI faktisk går ut på..🙄 Til info: En med samme vekt og forskjellig høyde vil ikke ha samme BMI. Det er hele konseptet.. Anonymkode: 6c16b...6d7 Og derfor sa jeg unnskyld fordi jeg misforstod spørsmålet. Anonymkode: 10edd...62b
Isambard Skrevet 27. april 2023 #11 Skrevet 27. april 2023 BMI formelen er ganske upresis både på individnivå og gruppenivå. En høy person er faktisk slankere enn en lav person med samme BMI. Derfor vil en en høy person også se slankere ut. 1
Badebuksa2.0 Skrevet 27. april 2023 #12 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er en høy dame. Får hele tiden høre at jeg er så slank og tynn, men jeg har helt normal bmi. Fremstår lange damer slankere enn lave med samme bmi?? Anonymkode: 7b6bc...720 Det synes jeg de gjør, ja.
Badebuksa2.0 Skrevet 27. april 2023 #13 Skrevet 27. april 2023 Isambard skrev (4 minutter siden): BMI formelen er ganske upresis både på individnivå og gruppenivå. En høy person er faktisk slankere enn en lav person med samme BMI. Derfor vil en en høy person også se slankere ut. Det er sant, på grunn av større benbygning og muskelmasse
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #14 Skrevet 27. april 2023 Ja, jeg tror det. Jeg er 178, og har bmi på 24. får hele tiden høre at jeg er tynn. Så har nok noe med den lange kroppen å gjøre. Og at jeg er smal i ansiktet Anonymkode: 4bdc9...9da
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #15 Skrevet 27. april 2023 Eh selvfølgelig. Klarer du ikke tenke sjøl at en som er høy som har samme bmi som en som er lav er og ser slankere ut enn den lave? Hjelp blir skremt rett og slett å vite så lite. Når en er høy så tåler en høyere vekt enn om en er lav. For fettet må ha mer plass på en høy enn lav person. Anonymkode: 959bc...2bb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #16 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du skjønner ikke at x kg fordelt på 180cm kontra 150 cm ser forskjellig ut? Anonymkode: 10edd...62b Du har misforstått hvordan BMI regnes ut. BMI regnes ut på hver enkelt sin høyde og vekt. I teorien skal en på 160 og en på 180 med samme BMI være like slanke eller tykke men pga alle har forskjellige kroppfasonger (pære, firkant, eple, timeglass, trekant) uavhengig av høyde kan den ene se større ut enn den andre og det kan være begge to helt uavhengig av høyden. Anonymkode: d3bf6...552 1
Isambard Skrevet 27. april 2023 #17 Skrevet 27. april 2023 Badebuksa2.0 skrev (Akkurat nå): Det er sant, på grunn av større benbygning og muskelmasse Mest fordi selve BMI formelen er fundamentalt feil. Det er høyde i annen potens delt på vekt: BMI = h^2/v Vi lever i en tredimensjonal verden. Derfor skulle formelen vært: BMI' = h^3/v for at en høy og lav person skulle ha samme proporsjoner ved samme vekt. Høye personer har ikke samme proporsjoner som lave, så den nederste formelen er heller ikke brukbar.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #18 Skrevet 27. april 2023 Ja, fettet syns veldig godt på oss som er litt lave. Det har ikke noe sted å "gjemme" seg. Til gjengjeld syns jeg som oftest det er litt lave jenter som har finest former, fordi fettet legger seg helt annerledes på de som har et bredt skjelett. Jeg har skikkelig timeglassfigur selv (BMI 21) og kjenner mange høye med brede skjelett som har brede, men flate rumper, brede lår, men ikke så veldig mye på hoftene osv. Anonymkode: d4863...95a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #19 Skrevet 27. april 2023 Legg vekk tanken om vekt og BMI, det fungerer ikke i verken teori eller praksis. Men ta høyde og vekt, i to forskjellige "høyde klasser". Hvor det i teorien skal være lik resultat, som f.eks miniature australian shepherd vs australian shepherd hunder. De to er identiske, bortsett fra størrelse. Høyde og vekt er forskjellige men kropp og utsende er identiske når begge to er normalvektige. La oss si høyde og vekt i høy og lav er identiske på samme måte... en som er høy, vil ikke se tynnest ut. Det kommer helt an på kroppsfasongen også så klart. Men de fleste ser enorm og brutal ut når de er 175+, for å kalle en spade for en spade. Til tross for at de er normalvektige. Min erfaring er at det er svært få som er veldig høy, som faktisk ser slank ut. Da snakker vi om at de må være på grense til undervektig og modell-tynn for at de skal se slanke ut. Og de må ha null former og være smal i passform, noe svært få er. Det skal så lite til før en høy person ser enorm ut (ikke det samme som feit eller overvektig), til tross for at de er normalvektige. I forhold til en lav person, som ofte ser mer tynnere ut, men det skal lite til før de ser chubby ut. Men, en lav person kan se tynn og smal ut i flere fasonger og de tåler mer former og ser fortsatt veldig tynn ut, i forhold til noen som er høy. Høye personer, spesielt negativt for kvinner, har en tendens til å se ut som for mye, for tung og kompakt ut og sjeldent tynn og smal. Altså enorm og brutal, for å beskrive det med upolitiske ord. Det er min mening og erfaring. Det å bruke samme vekt vs høyde på to forskjellige høyder, eller å ta samme bmi på to forskjellige høyder/størrelser blir ikke riktig og helt skeivt. Da vil en høy tåle mer vekt og fremstår tynnere, men det blir en urettferdig og feil sammenligning. Det er bare ikke mulig. Men når det kommer til "hvem ser fort tynnest ut, de som er høy eller lav", så er svaret de lave. Anonymkode: c11cb...3cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå