Gå til innhold

Rabiesvaksine hund - reise

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg skal reise med hunden min fra Spania til Norge med SAS. 

Noen som vet hva vilkårene er for rabiesvaksine? Det er 1 år siden hun fikk den. Finner ikke noe info inne på SAS om det.

Anonymkode: 9de34...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må sjekke Mattilsynet sider, hadde kanskje også forhørt meg ved grenseveterinæren i forkant. 

Anonymkode: 4f7aa...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første revaksinering skal vel være ett år etter første vaksinering ved rabies?

Når første revaksine er gitt (dose 2 altså) kan det gå tre år mellom hver nye rabies vaksine. 

Anonymkode: 9fa2e...954

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør sjekke hva som er reglene nå, men sist jeg reiste med dyr inn i Norge for noen år siden var det ikke krav om revaksinering innen 1 år nei. Det må være minst 3 uker fra vaksinen er gitt til du kan reise inn og den er gyldig i 3 år. Det er også viktig å huske ormekur, den må også stemples i passet for å være gyldig. 

Anonymkode: ca408...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg skal reise med hunden min fra Spania til Norge med SAS. 

Noen som vet hva vilkårene er for rabiesvaksine? Det er 1 år siden hun fikk den. Finner ikke noe info inne på SAS om det.

Anonymkode: 9de34...e15

Var det første gangs vaksinasjon for ett år siden? Hvis hunden vaksineres på nytt før den første er utløpt, vil revaksinasjonen være gyldig i tre år.

Like viktig som rabiesvaksine er at hunden er behandlet mot revens dvergbendelorm innenfor et gitt tidsintervall før ankomst i Norge. Behandlingen må gis hos veterinær og noteres i hundens pass.

Du finner all relevant informasjon her: 

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/reise-med-kjaeledyr/reise-med-hund-katt-eller-ilder-fra-eu-eos

Anonymkode: 5549a...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står i passet når ny skal gies. En hund må ha pass for å reise.

Anonymkode: 26735...fc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du bør sjekke hva som er reglene nå, men sist jeg reiste med dyr inn i Norge for noen år siden var det ikke krav om revaksinering innen 1 år nei. Det må være minst 3 uker fra vaksinen er gitt til du kan reise inn og den er gyldig i 3 år. Det er også viktig å huske ormekur, den må også stemples i passet for å være gyldig. 

Anonymkode: ca408...350

Tidligere måtte man vaksinere på nytt hvert år. Den første vaksinasjonen er gyldig ett år. Revaksinerer man innen utløp av denne, behøver man ikke ny vaksine før om tre år.

På grunn av korona utløp for eksempel hundens forrige «treårsvaksine». Han fikk ny vaksine i 2021, men måtte da revaksineres i 2022, men denne er gyldig til 2025.

Anonymkode: 5549a...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Skal ringe Mattilsynet og se hva de krever. Hunden ble vaksinert for 11 måneder siden, jeg lurer på om vi trenger å vaksinere på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...