Gå til innhold

Regning, forfall, inkasso, lønnstrekk, pant, tvangssalg. Tidsperspektiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har alltid betalt regninger i tide, men nå begynt på aap og strekker aap ikke til hvis jeg skal ha mat. Jeg har aldri fått betalingsanmerkning eller påminnelse. Jeg har hatt god økonomi frem til jeg ble syk, og det tok lang tid før jeg fikk sykepenger slik at jeg var dum å ta opp forbrukslån/kredittkort for å betale regninger og ha mat osv.  I tillegg til noen behandlinger hos privat slik at det ble mye utgifter. 

Jeg får ikke flere forbrukslån, kan ikk refinansiere og siden aap får jeg heller ikke brukt huset som sikkerhet selv om der er 20% rom ca. 

Kan noen fortelle meg konkret og med tidsperspektiv hvor lang tid det tar? Jeg prioriterer boliglån og fellesutgifter (16 000). Så nå er det snakk om forbrukslån, kredittkort, klarna tlf regning og strøm. (Jeg har utsatt regninger der det går, og jeg har snakket med kreditorer. Det eneste jeg får er 1 mnd med avdragfrihet). Jeg begynner jobbe igjen i August så da får jeg dobbelt så mye utbetalt. Da kan jeg betale alt. Jeg prøver å betale alt jeg kan, men i verste fall er det noen regninger som ikke blir betalt. 

Men i verste fall; 

Hvor lang tid etter forfall av regning er det at regningen går til inkasso? Og hva skjer da? Betyr inkasso betalingsanmerkning? Betyr inkasso at regningen blir større?

Hvor lang tid tar det før lønnstrekk? Og hva betyr pant i bolig? Betyr det at jeg må selge boligen? Eller går det vekk etter en stund hvis jeg betaler regningene mine, eller helt til forbrukslånet er nedbetalt? 

Jeg har vært så dum. Vær så snill ikke kjefte på meg. Jeg gjør alt for å ordne opp. 

Anonymkode: 5597b...250

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei! Jeg har alltid betalt regninger i tide, men nå begynt på aap og strekker aap ikke til hvis jeg skal ha mat. Jeg har aldri fått betalingsanmerkning eller påminnelse. Jeg har hatt god økonomi frem til jeg ble syk, og det tok lang tid før jeg fikk sykepenger slik at jeg var dum å ta opp forbrukslån/kredittkort for å betale regninger og ha mat osv.  I tillegg til noen behandlinger hos privat slik at det ble mye utgifter. 

Jeg får ikke flere forbrukslån, kan ikk refinansiere og siden aap får jeg heller ikke brukt huset som sikkerhet selv om der er 20% rom ca. 

Kan noen fortelle meg konkret og med tidsperspektiv hvor lang tid det tar? Jeg prioriterer boliglån og fellesutgifter (16 000). Så nå er det snakk om forbrukslån, kredittkort, klarna tlf regning og strøm. (Jeg har utsatt regninger der det går, og jeg har snakket med kreditorer. Det eneste jeg får er 1 mnd med avdragfrihet). Jeg begynner jobbe igjen i August så da får jeg dobbelt så mye utbetalt. Da kan jeg betale alt. Jeg prøver å betale alt jeg kan, men i verste fall er det noen regninger som ikke blir betalt. 

Men i verste fall; 

Hvor lang tid etter forfall av regning er det at regningen går til inkasso? Og hva skjer da? Betyr inkasso betalingsanmerkning? Betyr inkasso at regningen blir større?

Hvor lang tid tar det før lønnstrekk? Og hva betyr pant i bolig? Betyr det at jeg må selge boligen? Eller går det vekk etter en stund hvis jeg betaler regningene mine, eller helt til forbrukslånet er nedbetalt? 

Jeg har vært så dum. Vær så snill ikke kjefte på meg. Jeg gjør alt for å ordne opp. 

Har begynt på AAP, og  nå strekker ikkje pengene til. !  Hvordan var din økonomiske kvardag før du begynte på AAP ?.  At du  begynte på AAP var vel noe du strengt tatt burde tatt høyde for  tidleg , og var vel ikkje ein situasjon som kom over natten ?.

Når økonomien ikkje lenger strekker til må de fleste  belage seg på en omstilling, og ta høgde for  noen andre økonomiske  prioriteringer.  Detrsom du føler å ha dårleg oversikt over din økonomi bør du ta kontakt med din bank som troleg kan gji det mer verdifull info en KG sine lesere kan gji deg 

Anonymkode: 60d46...c92

Skrevet (endret)

Regningen går vel til inkasso etter 1 måneds tid tror jeg. Inkasso betyr betalingsanmerkning ja. Regningen blir en del større for det legges til høye gebyrer. 

Lønnstrekk tar litt lengre tid, 3-6 måneder kanskje. 

Pant i bolig er skummelt. Det kan føre til at du må tvangsselge. Det går vekk når du betaler det du skylder til de som har tatt pant i boligen din. 

Det høres ut som du ikke kan vente til september med å betale alt ut. 

Endret av Solanum tuberosum
Skrivefeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har begynt på AAP, og  nå strekker ikkje pengene til. !  Hvordan var din økonomiske kvardag før du begynte på AAP ?.  At du  begynte på AAP var vel noe du strengt tatt burde tatt høyde for  tidleg , og var vel ikkje ein situasjon som kom over natten ?.

Når økonomien ikkje lenger strekker til må de fleste  belage seg på en omstilling, og ta høgde for  noen andre økonomiske  prioriteringer.  Detrsom du føler å ha dårleg oversikt over din økonomi bør du ta kontakt med din bank som troleg kan gji det mer verdifull info en KG sine lesere kan gji deg 

Har du litt tungt for det når du ikke evner å svare på hi? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men i verste fall; 

Du får jo først en regning med avtalt forfallsdato, så får du en purring om du ikke har betalt innen forfall. Så kan du få enda en purring om de ikke varsler inkasso i første purring. Når du da ikke betaler sendes det til inkasso, da får du inkassosalær og forsinkelsesrentene har jo begynt å løpe fra hovedforfallet.

Det varierer nok litt fra når det går fra inkasso til tvangstrekk på inntekt, da flere vil prøve å inngå en nedbetalingsavtale før de sender til trekk.

Anonymkode: 864b6...779

AnonymBruker
Skrevet
Solanum tuberosum skrev (6 minutter siden):

Har du litt tungt for det når du ikke evner å svare på hi? 

Har oppfordret HI å ta kontakt med sin lokale bank, og få satt opp eit "budsjett" som vedkomende kan leve med. Har ikkje tro på at  økonomiske rådgjivere på KG kan løse HI sine økonomiske utfordringer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har oppfordret HI å ta kontakt med sin lokale bank, og få satt opp eit "budsjett" som vedkomende kan leve med. Har ikkje tro på at  økonomiske rådgjivere på KG kan løse HI sine økonomiske utfordringer. 

Det heter TS.

Anonymkode: adbfb...cc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det heter TS.

:fy:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men i verste fall; 

Om du forklarer din situasjon til kredittinstitusjoner og legger deg flat slik som her, så pleier de å være greie. Det viktigste for deg er å betale bittelitt på alt,slik at de du skylder penger ser at du er villig til å prøve. Betaler du null og niks så går det fort til inkasso, og da blir det dyyyyyyrt! Prøv å lag en avtale med hver enkelt der du betaler et lite beløp hver mnd, og du lover å øke betalingene fra august.

Anonymkode: 36e60...bd9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slike som deg legger sten til byrden og bidrar til at folk får økonomiske problemer for du skammer. Så den moraliseringa di kan du la være med. Svar på TS sine spørsmål eller kom deg ut fra dette forumet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

:fy:

HI er hovedinnlegg.

TS er trådstarter.

Få det inn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HI er hovedinnlegg.

TS er trådstarter.

Få det inn.

OK !  Er det  TS som har postet (HI)  hovudinnlegget. ? 

Trådstarter ærkjenner at hun / han var dum  til å ta opp dyre forbrukslån med kredittkort  når kassa var tom. Hadde vedkomende tatt kontakt med sin lokale bank, så hadde  høyst sansyneleg rådgjivere der troleg kunne vert nyttig informasjon. 

(jeg var dum å ta opp forbrukslån/kredittkort for å betale regninger og ha mat osv.  I tillegg til noen behandlinger hos privat slik at det ble mye utgifter) 

Skrevet

Du får først regning, og så purring og så inkassovarsel (purring og inkassovarsel kan komme samtitig). Dersom du betaler purringen eller inkassovarselet får du ikke anmerkning, ei heller hvis du betaler første faktura til inkassobyrået tror jeg. Dersom du får en purring, eller en inkassoregning, ringer du til de som har utstedt den og spør om du kan få dele opp betalingen. Det er ytterst sjelden av de sier nei til det - de er jo interessert i å få inn pengene sine. Betale litt hver måned er MYE bedre enn å ikke betale noe.

Dersom man fortsetter å ikke gjøre opp, kan man gå til tvangsinnkrevning. Det skal du også få et varsel om. Tvangsinnkrevning kan feks være trekk i lønn. Dersom de du skylder har pant i noe (bilen eller boligen eller noe annet) kan du bli tvunget til å selge. Men igjen, dette skal få varsel om.

Hvor lang tid det går før en regning går til inkasso vil variere, men det skal være oppgitt i salgsbetingelser der du kjøper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Gikk ned 6-7000 i mnd ved å gå over på AAP. Det var veldig vanskelig i starten, men jeg måtte kutte ut forskjellige ting. Det gikk kjempebra i lang periode frem til rentene, drivstoff og mat skjøt i været. Nå er det ikke mer å skrenke inn på og øker alt enda mer må jeg selge boligen min.

Anonymkode: 67908...6c3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har opplevd det samme. Gikk ned 6-7000 i mnd ved å gå over på AAP. Det var veldig vanskelig i starten, men jeg måtte kutte ut forskjellige ting. Det gikk kjempebra i lang periode frem til rentene, drivstoff og mat skjøt i været. Nå er det ikke mer å skrenke inn på og øker alt enda mer må jeg selge boligen min.

Anonymkode: 67908...6c3

Når utgiftene ikkje lenger samsvarer med inntektene må de aller fleste ta noen grep.  Nå er det ofte de  uforutsette utgiftene som ofte skaper økonomiske  vansker som variable strømutgifter, vedlikehold på bilen, el. produkter må skiftes etc.

Å nytte kredittkort m/ ekstremt høy rente er ingen god løsning for å kome seg utav en økonomisk krise. Dei aller fleste har eit kundeforhold / tillitsforhold til sin lokale bank, og kn forhandle fremtil   en kredittavtale  til langt lavere rente en kredittselskaper. Kanskje kan ein  få  innfridd avdragsfrihet på lån en periode... eller redusert renten. Er strømregningen dyr så kan det vera grunn til å sjå på om en varmepumpe kan få ned strømkostnadene, eller fornye varmtvannsberederen, panelovner.  Drivstoff varier i pris, og kan vera fornuftig å tanke bilen dager ein vet at drivstoffprisene er lavere en andre tider.  Matvareprisene har økt mye, men også her kan det vera greitt å følge med på tilbudsvarer, og kanskje foreta noen omstillinger i forhold til sitt forbruksmønster. 

Skrevet
Solanum tuberosum skrev (1 time siden):

Regningen går vel til inkasso etter 1 måneds tid tror jeg. Inkasso betyr betalingsanmerkning ja. Regningen blir en del større for det legges til høye gebyrer. 

Pant i bolig er skummelt. Det kan føre til at du må tvangsselge. Det går vekk når du betaler det du skylder til de som har tatt pant i boligen din. 

Kommune har legalpant hvis ikke kom avg blir betalt disse vil nok få først 

AnonymBruker
Skrevet

Ehh,  du skal ikke sitte å vente på inkasso

Det riktige å gjøre er å forsøke å få betalingsutsettelse, avdragsfrihet etc.

Går ikke det, varsler du kreditorene om at du er insolvent. Så må man sette opp regnestykke med inntekter

Trekke fra livsopphold sats og boligutgifter 

Er det overskudd så skal det fordeles prosentvis til kreditorene etter andel av total gjeld. 

Hvis kreditorer / inkasso selskap sier de ikke godtar det, driter du i det og betaler inn allikevel med beskjed om at det er det du har etter dekningsloven og  skal dekke hovedstol. Da har du betalt etter beste evne og det er ikke hjemmel til evt. lønnstrekk / tvangsinndrivelse

Anonymkode: f6a10...0d2

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg er langt nede. Jeg har gjort alt det du sier, men når man betaler ALT og kun har 500kr til overs i mnd så blir det vanskelig. Jeg får selvsagt ikke sosialstønad. Jeg har ganske høy aap da jeg har tjent godt og har en god utdanning.

Jeg Spør fordi noen kanskje er i samme/lignende situasjon.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Solanum tuberosum skrev (2 timer siden):

Tusen takk for fint svar. Skal prøve mitt beste. Kan hende regninger blir betalt noen uker for sent, men det skal gå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du forklarer din situasjon til kredittinstitusjoner og legger deg flat slik som her, så pleier de å være greie. Det viktigste for deg er å betale bittelitt på alt,slik at de du skylder penger ser at du er villig til å prøve. Betaler du null og niks så går det fort til inkasso, og da blir det dyyyyyyrt! Prøv å lag en avtale med hver enkelt der du betaler et lite beløp hver mnd, og du lover å øke betalingene fra august.

Anonymkode: 36e60...bd9

Takk for råd. Jeg har allerede gjort det, og fått en mnd avdragsfrihet. Likevel blir det vanskelig.

Jeg måtte til tannlegen forrige uke i tillegg. 

Jeg har aldri vært i en slik situasjon før. Alltid hatt god økonomi før dette skjedde. Jeg har dummet meg ut og jeg vet det. 

Jeg prøver å komme meg på beina etter en dyp depresjon som det var flaks at jeg overlevde uten å si for mye... 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...