AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Har en 5 mnd gammel valp som ikke så voldsomt interessert i mat eller godbiter. Eller han tar gjerne en godbit, men gidder ikke nødvendigvis å jobbe for den, da kan det være det samme. Noen som har noen forslag på skikkelig gode godbiter? Han går fort lei, så prøver å bytte på. Det beste han vet nå er gulostbiter. Det er ikke snakk om store mengder han får og magen har tålt det greit. Gulost er såpass godt at han ønsker å jobbe og lære. Men det er litt upraktisk da de må ligge i kjøleskapet. Anonymkode: e8cf1...787 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Først, det er flere måter å øke matmotivasjonen til en hund. Ikke gi maten hans i skål, men legg maten i en pepsiflaske du har kuttet noen hull i som han må dytte rundt på for å få ut (gjør hullene store først så han kjenner på mestring, også kan du gjøre hullene mindre og færre etterhvert som han lærer leken og mestrer det. Gir han opp, er det for vanskelig). Gi maten hans fra hånda. Løp rundt med skålen med mat og ros masse og gi han noen biter før du løper videre. Her får du trent på at han skal følge etter deg, også kan du legge inn en god innkalling også. Dette er en god øvelse å starte med, fordi han trenger ikke å tenke så veldig mye. Alt han trenger er å løpe etter deg og skålen med mat: som er gøy og vil gjøre mat (og å få mat fra hånden) mer interessant og spennende. Husk at små valper kan ha forferdelig dårlig fokus og impulskontroll. Om du gjør ting for vanskelig/krever for mye, vil en valp miste fokus/bli frustrert, og den vil ikke føle mestring. Da vil den heller ikke føle glede av å jobbe for godbiter. Skal du trene, må treningsøktene være korte nok til at han ikke mister fokus, og enkle nok til at han ikke blir frustrert og mister interesse. Begge mine hunder er av en rase som er svært miljøfokuserte med lite samarbeid. Som valper klarte de bare å fokusere på meg i knapt 2 sekunder. Fikk de ikke mestringsfølelse og godbit innen de 2 sekundene, mistet de interessen og raste av sted til noe mer spennende. Jeg begynte derfor med svært enkle øvelser, og ga godbit og skryt øyeblikkelig, og en treningsøkt varte ikke lenger enn kanskje 2 minutter om gangen den første tiden. Jeg måtte bygge opp fokuset deres sakte men sikkert samtidig som jeg passet på at de følte mestring og glede av å jobbe for godbiter. Når det kommer til godbiter, så er det veldig greit å få en valp til å ville jobbe for helt vanlige knotter (om du øker matmotivasjonen som nevnt øverst), så kan man heller bruke godbiter med høy verdi ute hvor det er mer forstyrrelser. Skinkeost på tube bruker jeg mye i visse situasjoner ute på tur. Passer godt i lomma og fin å bruke også på vinteren når man har tjukke hansker på. Pølsebiter er fint (men bør ikke gis for mye av da det er mye salt i). Så finnes det leverbiter, kyllingbiter og annet sunne alternativer på dyrebutikker og felleskjøpet Anonymkode: cbe3f...858
Diamant20 Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Jeg er priviligert med en sånn hund selv, av typen som fint kan spytte ut godbiter. Her er mine tips: - Dr clauder treningsgoditer - tubeost fra matbutikken - jr godbitpølse - Slices med ulik smak fra dogman - Carnielove godbiter - hjemmelaget; vom og et par egg på stekebrett og steker på 200 grader til det er grei konsistens - godbitpølse (matbutikken) - woolf godbiter - svenske kjøttboller - alpha spirit
forkjølajente Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Vafler er en skikkelig hit hos veldig mange hunder 😊
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 Prøv gulrot. Mange hunder er ellevill etter det. Anonymkode: 25505...80a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Frysetørket lever digget min kresne hund. Anonymkode: 7c2cb...7ed
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Denne er praktisk til godbiter: Anonymkode: 93513...7d6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Denne er praktisk til godbiter: Anonymkode: 93513...7d6 Det var ikke det ts spurte om. Uansett må du tulle, for den beholderen er ikke greit til annet enn en urinprøve. Anonymkode: f3f37...f06 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Mine hunder sin favoritt er kylling, f.eks stekt kylling fra meny eller mega hvor jeg fjerner bein og skinn. Eller så går det mye gulost, grillpølse, alpha spirit og frolic. Men med begge hundene så har jeg fått mer intensitet og interesse for godbit hvis jeg varierer med leke og trener dem ofte og ikke med samme godbit hver gang Anonymkode: 81c64...4fc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Uansett må du tulle, for den beholderen er ikke greit til annet enn en urinprøve. Var ment som et godt råd i sakens anledning. Grei å ha i lommen og godbitene tørker ikke ut. Slipper å fikle med frysepose.. Anonymkode: 93513...7d6
NettoppJa Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Min hund er veldig kresen, og på topp står ost- og skinkebiter fra salatdisken på butikken. Litt upraktisk i lengden, så neste best er disse: Kilde vetzoo Ellers liker hun disse, de er tørre og passer fint i lomma på tur: fås i løsvekt på musti. og disse:
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 Tusen takk for mange gode tips, de skal sjekkes ut. Anonymkode: e8cf1...787
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #13 Skrevet 3. mai 2023 Jeg brukte for det meste rent kjøtt eller kjøttpålegg: kylling, skinke, kalkun. Rester av kjøttmiddager osv. Du kan også lage godbiter selv! Google har masse oppskrifter. Anonymkode: a3d9d...4ae
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 Frolich fungerer bra som godbit, rimelig om bitene deles i 4. Anonymkode: 93513...7d6
Wolfmoon Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 Disse er en favoritt hos min: https://www.dyrekassen.no/mush-vaisto-frysetoerket-hundefr-storfe-gris-og-kylling?sku=113360&gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQ14_3yU77Z03Hhi2orvtSxAC9RZCznOza7w55f00cDryYUSlTaU6bxoCiMUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Og siden det egentlig er mat, har jeg ikke så dårlig samvittighet for å bruke mye sånn. Koker også en del kylling, det er en favoritt. Til slutt har det som har hjulpet mest, vært hvordan jeg leverer godbitene. Bevegelse, kasting, godbiter som forsvinner, godbiter må rett og slett bli mer spennende i seg selv. Nå kan jeg til og med bruke tørrfor i enkelte miljøer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå