Gå til innhold

Shoppestopp på klær - jeg får det ikke til! Noen som ha klart det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har du skrevet om det her og da har du tatt det første steget. Så nå er du veldig klar over at du må slutte og da sitter det litt lengre inne å trykke på betal. 

Viljestyrke kan øves opp så bare gjør så godt du kan og til slutt sitter det. 

Jeg regner med at din dårlige følelse blir noe større etter å ha skrevet her og da blir det mindre gøy å handle. 

Dette klare du fint. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser poenget ditt. Men jeg syns bowling er kjedelig og alle vennene mine bor altfor langt unna. 

Anonymkode: 9de65...c14

Du kan bytte bowlig med hva du vil da. Var bare et eksempel 

Anonymkode: 74e0d...cd8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer ikke det, men har redusert mye.  Klarer ikke motstå alle fine kjoler, men har kjøpt 3 nå mot 7 i fjor.

Anonymkode: f7f27...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner jeg er litt sjokkert over hvor mange som har skrevet her i tråden at dere ikke klarer å la være å handle klær. Er dere klare over hvor store utslipp klesindustrien står for? Det hjelper ikke å kildesortere og kjøre el-bil hvis dere handler som galne på nett. Vi har alle et ansvar for å ta vare på kloden vi bor på, og en del av dette er å ikke kjøpe mer enn vi trenger. Det gjelder spesielt klær. 

Jeg kjøper klær, men jeg kjøper bare klær jeg trenger. Jeg reparerer det jeg har før jeg kjøper nytt, og jeg velger naturmaterialer.

Anonymkode: d51af...069

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 17.08):

Kjenner jeg er litt sjokkert over hvor mange som har skrevet her i tråden at dere ikke klarer å la være å handle klær. Er dere klare over hvor store utslipp klesindustrien står for? Det hjelper ikke å kildesortere og kjøre el-bil hvis dere handler som galne på nett. Vi har alle et ansvar for å ta vare på kloden vi bor på, og en del av dette er å ikke kjøpe mer enn vi trenger. Det gjelder spesielt klær. 

Jeg kjøper klær, men jeg kjøper bare klær jeg trenger. Jeg reparerer det jeg har før jeg kjøper nytt, og jeg velger naturmaterialer.

Og så er det de som babler om det det men samtidig kjører bil hver eneste dag til alt av ting der de kunne gått, reiser på ferie med familien med fly mange ganger i året osv osv. har fått kritikk på at jeg feks returnerer en del klær mtp klima osv av noen av de verste miljøsvina som finnes.. sier ikke at jeg selv ikke skal ta ansvar men andre får se på seg selv før de åpner kjeften om dette med klær.

jeg har nok ikke et like stort problem med shopping spm andre her, men jeg må faktisk kjøpe en del og returnere en del når jeg handler på nett (som stort sett er drt jeg gjør) fordi ting altfor ofte ikke passer. Passform og strl varierer så voldsomt at jeg rr nødt til å kjøpe flere strl og returnere osv.. samtidig mener jeg nettbutikkene da får ta mer ansvar og om vi er så ille som forbrukere.. ikke tilby gratis frakt og retur i hundre dager.. på boen butikker skriver de; hvorfor ikke kjøpe flere strl så kan du prøve og returnere?? 

Fysidke butikker gidder jeg ikke handle på omtrent lengre fordi alt som jeg vil ha enten ikke eksisterer i fysiske butikker eller er utsolgt og utplukka. Kan heller ikke fordra å gå ute i butikker.. musikken, masse mennesker, kjipe prøverom osv.

Anonymkode: e78a6...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått over til kun å kjøpe klær på Finn.no, og lysten til å gå i butikker (inkl nettbutikker) er helt borte. Hvorfor kjøpe ett plagg til 500 kr når man kan få en klespakke med 50 plagg til samme prisen?😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 15.02):

Ser poenget ditt. Men jeg syns bowling er kjedelig og alle vennene mine bor altfor langt unna. 

Anonymkode: 9de65...c14

Er det kanskje dette som er det egentlige problemet ditt? Fort gjort at shopping blir det som fyller kjedsomhet i hverdagen.

Vært der sjøl, da jeg pga sykdom ble ganske husbundet i lang tid. Heldigvis fikk jeg arve en Nintendo switch lite, med noen koselige spill på. Ble slutt på shopping når jeg fikk noe annet å dille med :)

Finn på noe du kan fylle hverdagen med? Trenger ikke spille da, meld deg på dansekurs, yoga, engasjer deg i noe? 

Anonymkode: 44dbc...f25

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2023 at 5:08 PM, AnonymBruker said:

Hvem er det som har utnevnt deg til moralens dommer? 

Det verste man kan gjøre mot kloden er å formere seg, nest etter å reise med fly og spise kjøtt. Kleskjøp kommer langt ned på listen. Du er helt sikkert både barnløs og vegetarianer og uten bil, men du kan ikke påtvinge andre de samme valgene som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, TS! Hva med å prøve mykere "shoppestopp", f.eks. å bare kjøpe klærne brukt i en måned. Eller, bare kjøpe undertøy/badetøy denne måneden. Reglene bestemmer jo du helt selv. 

Min erfaring med shoppestopp var veldig  vellykket, litt for mye kanskje. Jeg kjøpte nesten ingen nye klær i ett år - bortsett fra undertøy og et par vintersko, noe som var veldig nødvendig. Etter den erfaring, altså, pengene blir jo brukt på noe, så jeg følte ikke å gå tilbake til å bruke pengene på klær mer. Så kjørte jeg enda ett år med brukte klær.. resultatet er i grunn at jeg handler nå mye mindre klær til meg selv og ikke fordi jeg må begrense meg med vilje, jeg er bare ikke vant lengre å gå i butikkene og bare kikke. Nå må jeg tvinge meg selv ut og handle og liker ingenting, kvaliteten på mye av klærne virker så dårlig, passform er dårlig, størrelser er rare. Derfor sa jeg at det funket litt for bra, nå hater jeg å kjøpe klær til meg selv og kjøper for det meste brukt og veldig lite. 

Anonymkode: ca424...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 13.42):

. tatt å rydda ut av klesskapet og lagt de plaggene du liker inn igjen. Da ser man fort at man eier jo ganske mye fine klær og da får man litt mindre trang til å kjøpe nytt, når man ser hva man har. Ofte glemmer man litt hva man eier. Det hender det hjelper meg,

Dette! Hjalp meg med shopping avhengighet. Hadde glemt halvparten av hva jeg hadde av klær..

Anonymkode: 5586f...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 17.08):

Tja noen reiser, noen kjøper vesker, noen kjøper klær osv, litt er uansett bedre enn ingenting 

Anonymkode: 993be...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (11 timer siden):

Jeg har gått over til kun å kjøpe klær på Finn.no, og lysten til å gå i butikker (inkl nettbutikker) er helt borte. Hvorfor kjøpe ett plagg til 500 kr når man kan få en klespakke med 50 plagg til samme prisen?😉

For det i butikk er nytt

Anonymkode: 993be...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøv å legg av ca sum på det du hadde brukt på unødvendige klær på en sesong for å se hvor mye det blir.

Bare for en sjekk, og du får kanskje oppheng på å spare i stedetfor og pludselig sitter du med ny bil hehe

Anonymkode: 77a51...4b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 13.32):

Jeg klarer ikke la være å kjøpe klær! Og det er ikke det at jeg kjøper på kreditt og legger meg opp gjeld. Men jeg klarer rett og slett ikke å la være. Jeg sier hver mnd at nå er det nok, men så er det plutselig vår og jeg trenger liksom sommer klær. Selv om jeg har sommerklær. Jeg har masse gensere, nok kjoler (sommeren er jo kort) bukser, flere blazere, haugevis med t-skjorter, bluser, flere par fine joggesko, vesker.. Men plutselig har jeg kjøpt noe nytt. Altfor lett å klikke på bestill. Handler nesten aldri i butikker. Jeg har solgt ting som ikke blir brukt på Tise. Men nå håper jeg virkelig at jeg klarer å slutte, for jeg skulle så mye heller brukt pengen jeg bruker på klær til å spare til ny bil!

Jeg bruker også arbeidsuniform på jobb, så det jeg får jo ikke brukt alle disse klærne så mye for hjemme hopper jeg i kosebuksa. Det eneste jeg egentlig trenger å kjøpe er en ny bikini, nye flip flops da de ble ødelagt i fjor høst og noen billige singlet. Jeg handler gjerne på Zara nå heldigvis, tidligere ble det mye dyrere klær men jeg har innsett at det ikke går an å betale 1000 kr for en t-skjorte.  Hvordan i all verden klare falle for fristelsen? Noe som har vært der jeg var og klart det? Jeg er helt flau over meg selv. Mulig jeg er shopping avhengig. 

Anonymkode: 44883...057

Hvis jeg ser noe jeg har veldig lyst på, men ikke egentlig trenger. så legger jeg det på minnet og venter 14 dager. Har i 99% av tilfellene glemt hele saken da, og konkluderer med at så viktig var det ikke.

Anonymkode: c730b...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg har det blitt et stort problem. Jeg skulle ønske det var mer kunnskap om dette problemet, for til og med i psykiatrien blir jeg møtt med "Jaja, men sånn er det for alle i blandt vet du!" også latter. 

Jeg har iløpet av et år tømt nesten hele sparekontoen min på unødvendig netthandel, en sparekonto det tok meg over 7 år å spare på! 

Jeg har ikke råd og setter meg i gjeld og jeg er stort sett veldig fornuftig og tenker at jeg ikke trenger å handle mer eller får sende i retur men så får jeg en intens trang til å handle mere plutselig eller klarer ikke sende plagget i retur når jeg først begynner å pakke det sammen. 

Helt tydelig at netthandel gir meg en glede og rush jeg er utsultet på og bare i går tok jeg opp lån på 10.000 kroner hos Santander som skal betales innen to uker for å bestille mer 😭 Jeg klarer ikke tenke klart i det jeg bestiller, jeg blir en helt annen person der all fornuft er borte og jeg bestiller ting som ikke engang er til meg og mitt liv men en uekte karakter jeg skaper i øyeblikket. "Den kan jeg bruke hvis jeg skal på gallamiddag", "Den er fin å ha hvis jeg får meg enebolig med strandlinje", "Den kan jeg bruke på fjelltur" som jeg aldri har vært på i hele mitt liksom... Jeg føler meg bra når jeg flykter inn i disse karakterene og fantasiopplevelsene men får selvforakt dagene etter bestilling hvor jeg ikke skjønner hvorfor jeg var så dum. 

Jeg har både boden og leiligheten stappfull av ubrukte ting og er lavtlønnet så jeg har ikke råd til å holde på sånn men klarer ikke slutte og får ikke hjelp for det. Skjønner jo at alle kan få kjøpetrang i blandt på gode tilbud og kjøpe litt mer enn de trenger, men for meg er det hele livsgleden min omtrent og jeg får det så bra at kontrasten på å føle seg så fattig jeg egentlig er er helt forjævlig. Med inntekten min har jeg ikke råd til å sløse mer enn en tusenlapp i måneden så derfor blir sparekontoen mindre og mindre..! 

Hvorfor blir ikke sånne problemer tatt alvorlig av psykiatrien? Jeg har hatt så å si alle type avhengigheter før dette men når jeg slutter med en avhengighet så har det alltid glidd over i en ny... Jeg har mye vanskelige følelser og en virkelighet jeg flykter fra i hodet og emosjonelt så om det hadde vært rus hadde jeg blitt tatt alvorlig men når det "bare" er shopping er det ingen som tar meg på alvor.. 

Anonymkode: 94ceb...7be

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest kruspersilletaco
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 14.20):

Skulle ønske jeg hadde et sånt luksusproblem. Misunnelig på alle som har nye klær titt og ofte. Her går alt av penger til klær og utstyr til ungene, jeg går for eksempel i utslitte gamle joggesko - brukt de i 3 år (fikk de av mannen til morsdagen i 2020). Følte t-skjorten jeg hadde på meg her om dagen var ny, helt til jeg kom på at jeg kjøpte den i mai i fjor og det var sist jeg kjøpte meg noe nytt selv! Bruker altfor lite penger på meg selv fordi jeg har ikke noe å bruke, og det gjør meg deppa og stressa hvis jeg skal noe. (Bruker uniform på jobb og koseklær hjemme).

Anonymkode: bcae4...720

Samme her!! Hver gang jeg skal noe, er det nesten krise, fordi jeg har absolutt ingenting fint eller nytt.... Barna derimot, har alt de trenger og mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å prøve å legge av litt til noe man kan investere i. Bolig/bil og ikke minst pensjon istedetfor å bruke mange tusen kr på klær man kanskje ikke bruker eller kaster med tiden.

Anonymkode: 77a51...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...