AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg klarer ikke la være å kjøpe klær! Og det er ikke det at jeg kjøper på kreditt og legger meg opp gjeld. Men jeg klarer rett og slett ikke å la være. Jeg sier hver mnd at nå er det nok, men så er det plutselig vår og jeg trenger liksom sommer klær. Selv om jeg har sommerklær. Jeg har masse gensere, nok kjoler (sommeren er jo kort) bukser, flere blazere, haugevis med t-skjorter, bluser, flere par fine joggesko, vesker.. Men plutselig har jeg kjøpt noe nytt. Altfor lett å klikke på bestill. Handler nesten aldri i butikker. Jeg har solgt ting som ikke blir brukt på Tise. Men nå håper jeg virkelig at jeg klarer å slutte, for jeg skulle så mye heller brukt pengen jeg bruker på klær til å spare til ny bil! Jeg bruker også arbeidsuniform på jobb, så det jeg får jo ikke brukt alle disse klærne så mye for hjemme hopper jeg i kosebuksa. Det eneste jeg egentlig trenger å kjøpe er en ny bikini, nye flip flops da de ble ødelagt i fjor høst og noen billige singlet. Jeg handler gjerne på Zara nå heldigvis, tidligere ble det mye dyrere klær men jeg har innsett at det ikke går an å betale 1000 kr for en t-skjorte. Hvordan i all verden klare falle for fristelsen? Noe som har vært der jeg var og klart det? Jeg er helt flau over meg selv. Mulig jeg er shopping avhengig. Anonymkode: 44883...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Del Skrevet 27. april 2023 Har det på samme måte! Anonymkode: 253a6...133 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg har hatt shoppestopp siden nyttår. Det er flere ganger jeg har hatt en handlekurv med varer på nett, og så slettet den. Men jeg har tykt på tre smeller, to ganger på Tise og en gang på Boozt. Jeg liker klærne på nett, men ikke på meg. Sånn har det blitt at jeg har kjøpt og kastet mye og har dårlig samvittighet for det. Også bortkastet. Har også gått litt opp og ned og kan ikke fordra å ha for små eller for store klær liggende. Jeg har innsett at jeg ikke kan kjøpe meg den gode følelsen, fordi den er så kortvarig. Anonymkode: 50462...631 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg er samme, elsker å shoppe og det er altfor enkelt å handle online. men jeg hadde en periode der jeg bare tillot meg selv å kjøpe brukte klær pga. miljø og etiske grunner det pågikk et par år. Og da, jo jeg kjøpte en del klær da og, men det er litt vanskeligere å finne klær man får lyst på, så det ble mindre enn om jeg skulle kjøpt nye klær. Så det er jo en slags mellomting da. Da kan du tillate deg å handle innimellom, men det må være second hand, så da tar det mer tid og energi og finne plagg ergo, da gjør du det ikke like ofte. Jeg vet ikke om det kunne fungert for deg. Evt. tatt å rydda ut av klesskapet og lagt de plaggene du liker inn igjen. Da ser man fort at man eier jo ganske mye fine klær og da får man litt mindre trang til å kjøpe nytt, når man ser hva man har. Ofte glemmer man litt hva man eier. Det hender det hjelper meg, da ser jeg at jeg ikke trenger å handle mer akkurat nå. Anonymkode: 0401c...1df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 27. april 2023 #5 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg sliter litt med det samme som deg. Bortsett fra at jeg er i tillegg blitt et luksusdyr med økende alder og økende lønn. Så nå kjøper jeg (nesten) bare klær i bomull, merinoull, kasjmir, silke etc. Med tilsvarende høye priser (ikke alle bomullsklær som er så dyre riktignok). Jeg klarer derimot å la være å shoppe på nett, fordi jeg synes ikke jeg får det "kicket" av å handle på nettet og så måtte vente flere dager før jeg får det hjem, må avgårde for å hente pakke osv. Så jeg handler bare i fysiske butikker, og da er det lettere hvis man holder seg unna. Men hvis jeg havner på et kjøpesenter, da er det vanskelig å la være å shoppe, ja. Vet ikke om jeg har så mange gode råd, men jeg har lyktes før med å ha totalt shoppestopp og latt det gå litt sport i det. Altså, nå skal jeg ikke kjøpe noenting på seks mnd, feks. Det kan kanskje gå? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Del Skrevet 27. april 2023 Hadde shoppestopp for noen år siden og da kjøpte jeg kun truser og sokker i to år Nå har jeg shoppestopp igjen, men røyk på et par kule boots. Ellers har jeg vært flink siden nyttår. Handler ikke om pengene, men om at jeg faktisk ikke trenger mer klær. Klarer det egentlig utmerket. Anonymkode: e2ba9...10f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Del Skrevet 27. april 2023 Samme her. Jeg har funnet ut at jeg shopper nok mest fordi jeg kjeder meg og fordi jeg har et så trist liv at det å hente en pakke på posten blir et lite lysglimt i en grå hverdag. Noe å se frem til liksom. Anonymkode: 9de65...c14 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #8 Del Skrevet 27. april 2023 Har aldri hatt noe behov for å ha shoppestopp på klær, da jeg ytterst sjeldent kjøper meg nye klær. Vi snakker om at jeg fint kan gå ett år uten å kjøpe nytt. Nå når vekta har gått opp, så måtte jeg kjøpe ett par nye bukser. Og siden har jeg ikke kjøpt noe Anonymkode: 21cff...164 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #9 Del Skrevet 27. april 2023 Har du regnet ut hva du har brukt på klær på ett år? Gå gjennom bank utskriftene dine. Om du shopper mye kommer du til å få deg en skikkelig vekker. Jeg trodde jeg hadde brukt kanskje 30.000 i klær på et år. Jeg hadde egentlig brukt 70.000! Og dette kunne gått til en skikkelig bra ferie, leilighet eller fondsparing 😬😔 Anonymkode: 0e5e0...cdc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Del Skrevet 27. april 2023 Da jeg var ute i sted så jeg en dame som hadde samme farge på sko, bukse, jakke og bil. Alt flunka nytt. Jeg tenkte at jeg vet hvilken farge det er på hytta hennes og på kjøkkenet! Det er litt sånn, man ser rundt seg at alle har nytt hele tiden, sko rekker ikke bli skitne engang, nytt! Man blir påvirket av det. Jeg går nå med gammel jakke og gamle sko og føler meg skikkelig sjuskete ute blandt folk😆 Anonymkode: 50462...631 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #11 Del Skrevet 27. april 2023 Når man først begynner å bestille klær på nett feks fra Zalando, er det veldig avhengighetsskapende. Man får faktisk en rus- og lykkefølelse av det, og det er skummelt. Riktig nok kommer den følelsen kun i det man bestiller klærne, den varer veldig kort, og det er nok derfor mange ikke får brukt alle klærne og de blir liggende med lappen på i skapet. Sannheten er at vi nordmenn er nok alt for glad i å handle. Stort og smått. Har du sett det programmet på Tv2 som heter Rydderevolusjonen? Da jeg så dette programmet gikk det opp for mye av en hobby shopping kan bli. Det samme kan man se på programmet Luksusfellen der folk setter seg selv i gjeld for å handle. Du har jo et mål her - det er at du ønsker å prioritere pengene dine annerledes. Det eneste mulighet for å kunne gjøre det, er bare at du slutter å kjøpe klær. Sett deg opp et maxbeløp du skal bruke pr. måned på klær. Feks 500 kr i måneden. Det tilsvarer jo 6000 kr i året, og bør holde i massevis. Så kan du jo evt trekke fra det du allerede har brukt i år. Anonymkode: 43e36...a85 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #12 Del Skrevet 27. april 2023 Man må slutte å se på nettbutikker, ikke oppsøke fysiske butikker. Man kan aldri bare titte. Dersom man må titte dersom mobilen er i hånda må man legge den bort på kvelden og finne noe annet å gjøre. Anonymkode: 55be6...5b7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #13 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man først begynner å bestille klær på nett feks fra Zalando, er det veldig avhengighetsskapende. Man får faktisk en rus- og lykkefølelse av det, og det er skummelt. Riktig nok kommer den følelsen kun i det man bestiller klærne, den varer veldig kort, og det er nok derfor mange ikke får brukt alle klærne og de blir liggende med lappen på i skapet. Sannheten er at vi nordmenn er nok alt for glad i å handle. Stort og smått. Har du sett det programmet på Tv2 som heter Rydderevolusjonen? Da jeg så dette programmet gikk det opp for mye av en hobby shopping kan bli. Det samme kan man se på programmet Luksusfellen der folk setter seg selv i gjeld for å handle. Du har jo et mål her - det er at du ønsker å prioritere pengene dine annerledes. Det eneste mulighet for å kunne gjøre det, er bare at du slutter å kjøpe klær. Sett deg opp et maxbeløp du skal bruke pr. måned på klær. Feks 500 kr i måneden. Det tilsvarer jo 6000 kr i året, og bør holde i massevis. Så kan du jo evt trekke fra det du allerede har brukt i år. Anonymkode: 43e36...a85 Du har et poeng, samtidig som jeg tenker et av de større problemene på rydderevolusjonen er st de beholder alt de kjøper, kvitter seg ikke med noe, ikke utvokste barnesko, ingenting! Gjennom mange år blir det mye Anonymkode: 50462...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #14 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har et poeng, samtidig som jeg tenker et av de større problemene på rydderevolusjonen er st de beholder alt de kjøper, kvitter seg ikke med noe, ikke utvokste barnesko, ingenting! Gjennom mange år blir det mye Anonymkode: 50462...631 Ja, det er sant. Men de har jo faktisk brukt penger på alle de tingene. De har vært i butikken og kjøpt alt det. Og for å klare sånne mengder så viser det litt av handlevanene man har. Anonymkode: 43e36...a85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #15 Del Skrevet 27. april 2023 Shopping er på en måte en avhengighet. Man år endorfiner når du har shoppa og motsatt rett etterpå pga pengene som gikk med. Så du må se det som en avhengighet du må kontrollere. Mitt råd som hjalp meg endel, var å prøve meg på kapsel garderobe. Det krever endel rydding. Men du deler opp klærne dine i 4. 3mnd på hver iht sesong. Regel er ingenting inn i skapet uten at noe går ut. Sett sammen hele outfit. Gjerne med noe som kan kombineres. Og du skal ha max 33plagg i garderoben. Når du finner frem for ny sesong, så oppdager du klærne dine på nytt igjen. Og får samme følse som å handle nytt. Ta ut det du ikke finner gjensynsglede med, og erstatt det med noe annet du liker. Jeg tror ikke systemet fungerte helt for meg. Fordi jeg tror jeg hadde måtte ha et helt sett som alltid blir brukt sammen og ha bilder av det. For jeg har litt adhd hue, og det ble for mye å skulle huske på og litt for mye arbeid ht oversikt å få det ordentlig til. Iallefall les litt om det og la deg inspirere litt . Jeg har fortsatt litt for mye, pga bestemmelse vegring. Men absolutt mye mindre. Men det blir snart en ny rydderunde pga gått opp i vekt, og har handlet inn noe som passer litt bedre Anonymkode: 74e0d...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #16 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Samme her. Jeg har funnet ut at jeg shopper nok mest fordi jeg kjeder meg og fordi jeg har et så trist liv at det å hente en pakke på posten blir et lite lysglimt i en grå hverdag. Noe å se frem til liksom. Anonymkode: 9de65...c14 Men man kunne tatt en tur på bowling med venner og hatt enda mer glede av pengene Anonymkode: 74e0d...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #17 Del Skrevet 27. april 2023 Skulle ønske jeg hadde et sånt luksusproblem. Misunnelig på alle som har nye klær titt og ofte. Her går alt av penger til klær og utstyr til ungene, jeg går for eksempel i utslitte gamle joggesko - brukt de i 3 år (fikk de av mannen til morsdagen i 2020). Følte t-skjorten jeg hadde på meg her om dagen var ny, helt til jeg kom på at jeg kjøpte den i mai i fjor og det var sist jeg kjøpte meg noe nytt selv! Bruker altfor lite penger på meg selv fordi jeg har ikke noe å bruke, og det gjør meg deppa og stressa hvis jeg skal noe. (Bruker uniform på jobb og koseklær hjemme). Anonymkode: bcae4...720 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #18 Del Skrevet 27. april 2023 Shoppestopp på klær er superenkelt, tror ikke jeg har kjøpt klær til meg selv siden i fjor sommer, med unntak av et par ting på posesalg på loppemarked (resten av posen var klær til barna mine). Trikset? Bare å være blakk. Anonymkode: 8e426...2c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 27. april 2023 #19 Del Skrevet 27. april 2023 (endret) Jeg endret synet mitt på meg selv og på naturen. Jeg er glad i naturen og elsker dyr, så det skulle bare mangle at jeg ikke overforbruker slik at dyrene fortsetter å ha en natur å leve i. Jeg setter pris på vinden, på solen, på havet og på skogen. Alt. Når jeg nå ser på nye klær så tenker jeg på hvor store ødeleggelser produksjonen står for. Jeg ser for meg elver der det dumpes farlig avfall, jeg ser for meg dyr som drikker av rødt vann pga fargemidler. Jeg ser for meg barna og menneskene som har arbeidet for det jeg kjøper. Jeg har alt jeg trenger ++, så jeg kjøper bare nøkkelplagg som passer til alt og som jeg kan kombinere. Skapet er fullt, men jeg har klær fra 20år tilbake enda. Har ikke helt shoppestopp, men har et meget bevisst forhold til shopping. Jeg er også en ekstremt ryddig minimalist og blir ikke glad av ting. Det har tatt lang tid å endre tankegang, da jeg før ble ekstremt lykkelig av å shoppe. Nå kan jeg føle samme rush når jeg kjøper ting jeg faktisk trenger, som chiafrø eller epler. Og når jeg nå føler meg heldig som kan kjøpe mat jeg vil ha så får jeg jo tilfredsstillelse hver gang jeg er i matbutikken. Det kan ikke sammenlignes, men det er bedre enn ingenting. Endret 27. april 2023 av Blåttvann 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #20 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men man kunne tatt en tur på bowling med venner og hatt enda mer glede av pengene Anonymkode: 74e0d...cd8 Ser poenget ditt. Men jeg syns bowling er kjedelig og alle vennene mine bor altfor langt unna. Anonymkode: 9de65...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå