Gå til innhold

Hybelboer som har latt kjæresten flytte inn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

leier ut en hybel til en kvinne til 7500 kr, ment for 1, med 1 parkeringsplass. Hun har besøk av kjæresten hver dag, det er ofte fritt for varmtvann og det står alltid en bil til utenfor. Jeg vurderer å øke leia mht strømforbruk og slitasje og si ifra om bilen. Hun har aldri spurt om noe av dette. Hvor mye er innafor å øke med? Hun har sagt opp og skal flytte ut om 2 mnd for å flytte sammen med kjæresten.

Anonymkode: e8928...f21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun rekker å flytte før du rekker å heve leia. Det med bilen kan du gi beskjed om.

• Liker 27
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Les denne:

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleie-kan-kjaresten-flytte-inn-husleieloven-opptak-i-husstand/

Det er ingen ting du kan gjøre, med mindre hun går med på at du øker leien. Det er kun snakk om to måneder, det kan da ikke være noe stort problem. Har dere felles varmtvannstank, kan du ta en prat med henne. Kanskje hun ikke har tenkt over vannforbruket, og at hun tar litt mer hensyn om du tar det opp på en skikkelig måte.

Økt slitasje for en ekstra person i to måneder? Det er bare tull.

Anonymkode: ebd83...682

• Liker 28
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov til å øke leia fordi hun lar kjæresten bo der, i så fall må det være ved indeksregulering eller ved inngåelse av ny kontrakt. 

Bilen kan du si ifra om, og så kan du be dem være forsiktig med varmtvannet om dere deler varmtvannstank. 

Anonymkode: 1d6ab...e27

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bestemme når og hvor ofte leieboeren din har besøk. Hun kan få barn også, uten at du kan si noe på det.

Anonymkode: a4d24...ce3

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Reglene vedrørende dette burde du satt deg inn i før du leide ut. 

Anonymkode: 31777...993

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan skaffe seg samboer så mye hun vil, uten at du kan si noe på det. Og å ta opp slitasje og varmtvann for en så kort periode er veldig sært. Prosessen her har antagelig vært at de har bestemt seg for å flytte sammen, og så utløper hans kontrakt før hennes. Helt normalt, og innafor juridisk.

Hvis bilen står i veien eller på noen andres plass kan du selvsagt si fra om dette. Jeg leier med en parkeringsplass + en gjesteplass. Men hvis gården er fri kan jeg selvsagt ha flere gjester med bil, men jeg kan ikke regne med mer enn en gjesteplass. Vi er fem husstander som deler samme tun, og det er jo sjelden at alle har besøk samtidig, så dette rullerer helt fint av seg selv. 

Anonymkode: e5bf0...f1f

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei!

leier ut en hybel til en kvinne til 7500 kr, ment for 1, med 1 parkeringsplass. Hun har besøk av kjæresten hver dag, det er ofte fritt for varmtvann og det står alltid en bil til utenfor. Jeg vurderer å øke leia mht strømforbruk og slitasje og si ifra om bilen. Hun har aldri spurt om noe av dette. Hvor mye er innafor å øke med? Hun har sagt opp og skal flytte ut om 2 mnd for å flytte sammen med kjæresten.

Da burde du revurdere å leie ut leilighet da. Du kan ikke sette noen form for begrensning til besøket til leietakeren din, du har lov til å øke husleien med 1000,- kr (?) per år. Dette er spesifisert i husleiekontrakten, men husleien kan selvfølgelig ikke overstige verken kvaliteten, beliggenheten og godene som følger med leiligheten/hybelen. Hvis hun har sagt opp og skal flytte, så er det derimot for sent å øke husleien. 

Du får gå noen runder med deg selv, virker som du burde ha separate varmtvannstank - noe som er ganske normalt i dag. Og hvis det kun er en parkeringsplass så må du også spesifisere at den ikke er til utleier, men til huseier. 

Anonymkode: bc2f2...62f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har du ingen rettigheter til. Vil hun bo sammen med noen, så har du ikke lovå nekte.7500kr for hybel, var sinnsykt dyrt

Anonymkode: c5198...97d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har du ingen rettigheter til. Vil hun bo sammen med noen, så har du ikke lovå nekte.7500kr for hybel, var sinnsykt dyrt

Anonymkode: c5198...97d

Det er jeg helt enig i, men hvis hybelen ligger i en storby så er dette ganske normalt hvis internett, strøm og varmtvann er inkludert.. TS, dette er viktige ting du burde ta til deg. Jeg betaler 9500,- for min leilighet midt i Drammen sentrum, den er på 50 kvm ish. 7500,- er dyrt for en liten hybel, men er det i Oslo så er det forståelig. Du kan ikke øke leien til 8500,- for en liten hybel uten parkering osv, det er jo nesten utnyttelse. 

Anonymkode: bc2f2...62f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde virkelig sette deg inn i lovverket før du leier ut

Anonymkode: 70b77...4c4

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er utleier selv og blir litt matt av å lese sånt. At du i det hel tatt tenker på å bare justere leien pga kjæresten plaserer deg i kategorien useriøse utleiere. Ikke gjør det. Du har ikke lov.

Før du leier ut neste gang så koker du deg ei stor kanne kaffe, setter av det du trenger av tid, og setter deg ned å leser husleieloven til du  forstår alt som står der.

Du har ikke lov til å nekte leietaker å ta opp familiemedlemmer, eller evt samboer i husholdningen. Noen mulige unntak dersom boligen er opplagt uegnet for det antallet personer som bor der. Men praksis er nok ganske streng her så jeg tror det skal ganske mye til for at du vinner frem med at hybelen er uegnet. I så fall ville du ikke kunnet øke leien, for boligen blir ikke noe mer egnet av at hun betaler mer. Det eneste du hadde fått til var utkastelse. Men som sagt, sjansen er liten og hun skal vel uansett flytte. Poengløst med andre ord. 

Har du leid ut inkl. varmtvann så kan hun stå i dusjen 24/7 uten at du bare plutselig kan øke leia av den grunn. 

Ang parkering så kan du ikke bare plutselig legge på en tusenlapp fordi det står en bil der. Det du kan gjøre er å følge opp parkering i henhold til den husleieavtalen dere har skrevet. Der regner jeg med det står om du leier ut med parkering eller ikke. Er det leid ut med, så kan hun fritt disponere det antall plasser hun leier. Er det leid ut uten, så kan du nekte henne og kjæreste/samboer å parkere der og be de benytte offentlig aller annen parkering. Men du kan ikke plutselig bestemme deg for å ta mer betalt. 

1 gang i året kan du indeksregulere leien. Hvert tredje år kan du justere til gjengs markedsleie.

Leier du ut på lovlige 1 års kontrakter bestemmer du fritt leien selv for neste periode når ny kontrakt skrives. Uavhengig om det er til nye leieboere eller ny kontrakt til eksisterende leieboere. 

Men alt dette burde du kunnet før du i det hel tatt leide ut til noen. 

Anonymkode: 69b69...bbb

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Sånn i tillegg til det andre har skrevet over her så bør du ordne med egen strømmåler og varmtvannstank til utleiedelen før du tar inn nye leietagere, hvis du også er en av de som leier ut med internett inkludert så bør du slutte med det.  

Anonymkode: ed734...87c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare trøst deg med at du er kvitt henne om to mnd. Det er derfor jeg alltid leier ut på ettårsbasis. Hvis de tar seg sånn til rette, så fornyer jeg bare ikke kontrakten.

Anonymkode: b376c...f91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verdens navn og rike velger du å leie ut når du tydeligvis ikke kan en eneste lov om dette?

Anonymkode: f53bc...6d9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Bruk heller energien på å lese deg opp på regelverker før du søker ny leietager

Anonymkode: a6dcc...2b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mange frekke svar her. Det må jo være mulig og forklare ts at det hen tenker å gjøre ikke er innafor på en høflig måte.

Jeg skjønner at det med varmtvann er surt. Leieboer gir deg plutselig ekstra kostnader på strøm - noe som ikke er greit. Jeg støtter forslaget om å få en egen strømmåler og varmtvannstank til utleiedelen, så slipper du det problemet til neste gang.

Hvis parkering går utover deg, så kan du jo bare si ifra til leieboer at hun kun disponerer en plass. 

Anonymkode: bbb4b...49e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er mange frekke svar her. Det må jo være mulig og forklare ts at det hen tenker å gjøre ikke er innafor på en høflig måte.

Jeg skjønner at det med varmtvann er surt. Leieboer gir deg plutselig ekstra kostnader på strøm - noe som ikke er greit. Jeg støtter forslaget om å få en egen strømmåler og varmtvannstank til utleiedelen, så slipper du det problemet til neste gang.

Hvis parkering går utover deg, så kan du jo bare si ifra til leieboer at hun kun disponerer en plass. 

Det burde kanskje innføres et «sertifikat» før man får leie ut?

Vedkommende får frekke svar fordi at det er rimelig å forvente at man setter seg inn i regler og lover for utleie før man begynner å leie ut.

Det er ikke slik at denne informasjonen er vanskelig tilgjengelig, heller. 

Anonymkode: 0db37...3ac

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det burde kanskje innføres et «sertifikat» før man får leie ut?

Vedkommende får frekke svar fordi at det er rimelig å forvente at man setter seg inn i regler og lover for utleie før man begynner å leie ut.

Det er ikke slik at denne informasjonen er vanskelig tilgjengelig, heller. 

Anonymkode: 0db37...3ac

Er enig i at utleier må sette seg inn i lover og regler før de leier ut, men det gir likevel ingen grunn til å svare hen frekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om den forrige huseieren jeg leide hos. Det var og en hybel til ca 35 kvm. og betalte 7500 kr i husleien. jeg hadde ofte besøk av kjæresten og, spesielt hver helg. så fikk jeg mld fra huseieren at han såg han så ofte hos meg og han spurte om han bodde hos meg. Nei sa jeg han besøker meg ofte bare. Han sa at han var oftere hos meg enn han var hjemme hos kona. Så jeg følte han blandet seg bort i mitt liv. Men han var spesiell så.

Anonymkode: b997d...572

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...