Gå til innhold

Gjør utdanning en mann mer ettertraktet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På KG påstås det av enkelte at menn blir mer attraktive på markedet om de har høy utdanning. Er dere enige i dette?

Dette stemmer overhodet ikke med min oppfatning. Om noe vil jeg si håndverkere er de mest populære. Mulig det er annerledes i andre land, men synes ikke det er slik i Norge.

Selvsagt er dette individuelt, men her snakker jeg om den generelle trenden i samfunnet.

Anonymkode: b00cf...16d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne med høy utdanning selv, og som har datet menn med fagbrev og med master, så har jeg stort sett dessverre mer til felles med de med høy utdanning. 

Men det er ingen dealbreaker for meg uansett. Kan være ufør og for min del, så lenge han har et liv som gjør det mulig å prate om noe rundt middagsbordet 😄

Anonymkode: 8f274...23f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang sett en singel mannlig lege?

Anonymkode: 4866c...520

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mangel på kulturell dannelse (= lese kvalitetsbøker og se smalere filmer og å være interessert i kunst) er droppegrunn for meg. Penger og jobb er mindre viktig, mrn han må kunne forsørge seg selv og ha litt til overs til reising og sånt.

Anonymkode: b92a3...03f

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner kanskje ikke single leger, men jeg har en på kontoret her som er jurist og har doktorgrad, han er singel. Datet også en i fjor som hadde master i IT, fin bil, dritkjekk og tjente mye penger. Singel han og. 

De finnes definitivt :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja har jo det. Men det er vel kanskje aldersavhengig, høy utdanning er sikkert et større pluss for de som er 30+ enn for de yngre.

For de unge tror jeg i allefall høy utdanning ikke noe som trekker damer. Heller ikke det å studere.

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vet om to foreløpig. Begge to virker som playere som nyter ungkarslivet.  Den ene slo opp med sin 10årig dame som også var lege for å kunne gjøre det.

Endret av Btw
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

På KG påstås det av enkelte at menn blir mer attraktive på markedet om de har høy utdanning. Er dere enige i dette?

Dette stemmer overhodet ikke med min oppfatning. Om noe vil jeg si håndverkere er de mest populære. Mulig det er annerledes i andre land, men synes ikke det er slik i Norge.

Selvsagt er dette individuelt, men her snakker jeg om den generelle trenden i samfunnet.

Trodde det før, men nå har jeg ombestemt meg. Etter å ha vært sammen med dem så syns jeg ikke at utdanningen gir hverken dannelse, karakter eller evnen til å tenke selv. Håndverkere er mer hands on, har mindre ego, mer autentiske, ikke overtenker, kanskje en smule røff i kantene (røyker/snuser, dårlig diett). For meg så stiller begge gruppene likt. 

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner kanskje ikke single leger, men jeg har en på kontoret her som er jurist og har doktorgrad, han er singel. Datet også en i fjor som hadde master i IT, fin bil, dritkjekk og tjente mye penger. Singel han og. 

De finnes definitivt :)

Det virker som de foretrekker å være single siden de er The top 10%?  :)  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det kommer vel ann på hvor mye penger man tjener etter at man har kommet seg ut i arbeid. 

Anonymkode: 8a456...4af

Skrevet

Spørs hva du mener med at utdanning gjør folk ettertraktet.
En fullført utdanning er en bra indikasjon på at vedkommende når målene sine, og holder ut til ting er fullført. Det er et bra karaktertrekk. Om denne utdanningen er tannlege eller rørlegger er derimot ikke det viktigste.
Det mest sentrale er å være opplyst, oppdatert og ha noen god holdninger og verdier. For noen kommer det med generelt samfunnsengasjement, og for andre implementeres det ved å f.eks. være godt skolert i humanistiske fag, der etisk refleksjon er en kjernekompetanse.
Generelt vil jeg si at jeg snakker mest med folk som jobber med folk, og at vi har mer til felles gjennom fag og erfaringer. I realiteten faller jeg oftest for håndverkere 🤸‍♀️ 

Det å være smart, klok og engasjert er mer viktig enn type utdanning.

Jeg ville nok styrt unna en fra de høystatusyrkene som tror at det er mer status å jobbe døgnet rundt enn å ha et egentlig liv.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

det kommer vel ann på hvor mye penger man tjener etter at man har kommet seg ut i arbeid. 

Anonymkode: 8a456...4af

Men hvis man ser på menn som er sivilingeniører eller siviløkonomer da feks. Dette er lange, krevende utdanninger som kanskje gir en viss status (og god lønn om det er relevant).

Mitt inntrykk er altså at dette ikke er menn som er populære blant damene. Og spesielt ikke blant unge damer.

Jeg synes ikke KG teorien om at høy utdanning gir dametekke stemmer med virkeligheten. Hvis menn skulle velge yrke for å få draget tror jeg håndverker er tingen 😄

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis man ser på menn som er sivilingeniører eller siviløkonomer da feks. Dette er lange, krevende utdanninger som kanskje gir en viss status (og god lønn om det er relevant).

Mitt inntrykk er altså at dette ikke er menn som er populære blant damene. Og spesielt ikke blant unge damer.

Jeg synes ikke KG teorien om at høy utdanning gir dametekke stemmer med virkeligheten. Hvis menn skulle velge yrke for å få draget tror jeg håndverker er tingen 😄

Det spørs hva du tenker med menn som er populære blant damene, er det for kortvarige forhold for damer i 20 åra? 

Det er dokumentert at det er mer populært å få barn med menn som har høy utdanning og høy lønn. Link SSB

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Generelt for Norge er at håndverker gutta er greit populære fra 18-19 til 25år.De kommer tidlig i jobb, tjener penger, har bil og mulighet til å skaffe eget sted å bo .De blir sammen med ei jevnaldrende jente, med samme status, som drar en del fordeler av hans økonomiske status med tidlig inntekt.

Men, som alle veit er det jentene som dominerer på høyere utdanning.

Så hun begynner på studier. Når hun er 25 år og (den første) bacheloren er i boks og hun begynner i jobb som sykepleier, bioingeniør ol. Så har hun foretatt en klassereise og fått høyere status enn sin kjære og begynner å søke oppover i hierarkiet.

Da har hun levd på sin bilmekaniker kjæreste i noen år, når utdanning er over, jobben på sykehuset sikret har de ofte "vokst" fra hverandre og det blir slutt.

Igjen sitter gutten som har betalt det meste siste 3 årene, blitt utnyttet økonomisk og forkastet for en mann med høyere status når nytteverdien  er oppbrukt.

Dette scenarioet er så vanlig at det er nærmest parodisk.

Anonymkode: d6a64...1f2

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Kristin70 said:

Det spørs hva du tenker med menn som er populære blant damene, er det for kortvarige forhold for damer i 20 åra? 

Det er dokumentert at det er mer populært å få barn med menn som har høy utdanning og høy lønn. Link SSB

Menn som er populære har damer som er interessert i dem, menn som ikke er populære har færre eller ingen damer som er interessert i dem.

Det er godt mulig det endrer seg litt med alderen. Men er du 30+ så har du jo nesten levd halve livet, det er ikke akkurat en ubetydelig fase av livet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Generelt for Norge er at håndverker gutta er greit populære fra 18-19 til 25år.De kommer tidlig i jobb, tjener penger, har bil og mulighet til å skaffe eget sted å bo .De blir sammen med ei jevnaldrende jente, med samme status, som drar en del fordeler av hans økonomiske status med tidlig inntekt.

Men, som alle veit er det jentene som dominerer på høyere utdanning.

Så hun begynner på studier. Når hun er 25 år og (den første) bacheloren er i boks og hun begynner i jobb som sykepleier, bioingeniør ol. Så har hun foretatt en klassereise og fått høyere status enn sin kjære og begynner å søke oppover i hierarkiet.

Da har hun levd på sin bilmekaniker kjæreste i noen år, når utdanning er over, jobben på sykehuset sikret har de ofte "vokst" fra hverandre og det blir slutt.

Igjen sitter gutten som har betalt det meste siste 3 årene, blitt utnyttet økonomisk og forkastet for en mann med høyere status når nytteverdien  er oppbrukt.

Dette scenarioet er så vanlig at det er nærmest parodisk.

Anonymkode: d6a64...1f2

Det viser hvorfor damer ikke bør gifte seg og få barn for tidlig, for da er ikke hjerne og preferanser helt ferdig utvikla.

Anonymkode: b92a3...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy utdanning gjør meg ikke automatisk interessert, for jeg vet jo ikke hva han er utdannet som før jeg blir kjent med han og interessen starter jo før det. Men om jeg får vite underveis i datingen at han tjener godt så er det et pluss. Det sagt så avviser jeg også menn som tjener godt om jeg ikke syns de passer til meg generelt, de må passe like bra til meg som kravene jeg har til en mann som tjener mindre. Jeg pusher meg ikke til å være med en mann kun for lønna bare så det er understreket 

Anonymkode: d9db8...0d5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Btw skrev (2 timer siden):

Det virker som de foretrekker å være single siden de er The top 10%?  :)  

Ja, men skjønner ikke helt hvorfor. Ingen av dem har noen gang vært i et lengre, etablert forhold, og begge synes det er flaut. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Menn som er populære har damer som er interessert i dem, menn som ikke er populære har færre eller ingen damer som er interessert i dem.

Det er godt mulig det endrer seg litt med alderen. Men er du 30+ så har du jo nesten levd halve livet, det er ikke akkurat en ubetydelig fase av livet.

Det er ingen som har høy utdanning før de er i 20 årene så det med høy utdanning eller ikke kan jo ikke være en målestokk før guttene blir 20 år.

Siden det er dokumentert at det er mer populært å få barn med menn med høyere utdanning og høyere lønn kan du konkludere med at disse mennene er mer populære når det gjelder langvarige forhold.

• Nyttig 1
Skrevet

Høyere utdanning er ikke pr definisjon et must for meg.

Når det er sagt kan jeg ikke huske å ha datet en mann uten høyere utdannelse i voksen alder. Begge de jeg har giftet meg med hadde høyere utdannelse og solide jobber/virksomheter.

Har høyere utdannelse selv, og tenker kanskje at like barn leker best?

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...