Gå til innhold

Jeg skjønner ikke vitsen med store sofagrupper ute i hagen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok ganske sær som ikke skjønner vitsen med store utemøbler i hagen. Hvordan oppbevarer man de store sofagruppene om vinteren ?

En må vel ha en stor overbygd veranda for å i det hele tatt få noe nytte av utemøblene. For sommeren her i landet er jo ganske så ustabil. En kan jo ikke forvente sol og varme hele sommeren akkurat.

Her blir møbler som ikke brukes i løpet av den her sommeren, solgt på finn. Jeg nekter å bruke mer penger på møbler som knapt brukes.

Anonymkode: 16f7b...edc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Møblene kan jo bare stå på tross av at man ikke har tak? Putter eventuelt bare puter i en putekasse. Nå har tilfeldigvis jeg tak over deler av verandaen, så oppbevarer møblene der på vinteren. Men ellers så finnes det møbeltrekk, som gjør at man fint kan oppbevare møbler ute om vinteren. :)

Personlig syns jeg det er veldig hyggelig med sene kvelder på sommeren med venner og familie, så store, gode møbler kommer godt med 😊

Anonymkode: 4e6b3...339

• Liker 16
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner ikke vitsen fordi du ikke bruker dem.

Men skjønner du at andre kanskje bruker dem?

Anonymkode: f7190...de0

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er nok ganske sær som ikke skjønner vitsen med store utemøbler i hagen. Hvordan oppbevarer man de store sofagruppene om vinteren ?

En må vel ha en stor overbygd veranda for å i det hele tatt få noe nytte av utemøblene. For sommeren her i landet er jo ganske så ustabil. En kan jo ikke forvente sol og varme hele sommeren akkurat.

Her blir møbler som ikke brukes i løpet av den her sommeren, solgt på finn. Jeg nekter å bruke mer penger på møbler som knapt brukes.

"Hvordan oppbevarer man de store sofagruppene om vinteren?"
Vi pakker dem inn i en presenning, og lar dem stå på terrassen.

"En må vel ha en stor overbygd veranda for å i det hele tatt få noe nytte av utemøblene"
Vi har ikke stor overbygd veranda, men vi har en markise vi bruker aktivt.  Utesesongen hos oss varer i ca 5-6 mnd, litt avhengig av temperaturen på våren og høsten, og i den perioden brukes utemøblene mye.

Er det kjølig, har vi litt mer klær på oss.  Et teppe er også veldig godt når det blir litt kaldt.
Ved litt småregn lar vi markisen være ute, den tørker fort når regnet gir seg. Det å sitte ute under "tak" når det regner er bare helt nydelig. :)

Anonymkode: 918fb...cad

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Møblene kan jo bare stå på tross av at man ikke har tak? Putter eventuelt bare puter i en putekasse. Nå har tilfeldigvis jeg tak over deler av verandaen, så oppbevarer møblene der på vinteren. Men ellers så finnes det møbeltrekk, som gjør at man fint kan oppbevare møbler ute om vinteren. :)

Personlig syns jeg det er veldig hyggelig med sene kvelder på sommeren med venner og familie, så store, gode møbler kommer godt med 😊

Anonymkode: 4e6b3...339

Men tåler de mye regn uten å bli ødelagt ? For en er jo ikke garantert sol og varme om sommeren.

• Liker 1
Skrevet

Møbeltrekk. 

Bruker utemøblene mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt enig i det TS skriver; vi gikk endelig til innkjøp av en flott sofagruppe til å ha ute på verandaen. Men, vi har ikke noe tak over, så puter må tas frem og legges bort for hver gang vi skal bruke sofagruppa. Og når det er 14 puter til hjørnesofaen og 6 puter til stolene, så er det begrenset om man gidder å dra fram alt det for å sette seg ut i 30 minutter før sola blir borte, for så å rydde alt bort igjen. En annen greie er at nabolagets hannkatter pisser ned alt de ser, så om vi hadde hatt tak over så putene sånn sett kunne vært framme hele tida, så måtte vi uansett ryddet bort hver gang vi brukte det for å unngå kattepiss på alle putene.... Så her brukes 5 posisjons stolene fra Jysk mer enn den nye, fancy sofagruppa.

Anonymkode: 72421...27d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stor hjørnesofa med stort bord fordi vi elsker å sitte ute så fort være tillater det. 
Putene er ute hele sommeren, men om det begynner å regne så drar jeg over trekket. Tar 1 minutt. Og trekket ligger alltid bak sofaen siden den står inn mot en vegg. 
Om vinteren tar jeg putene inn og legger de i kjelleren

Drømmen er å få tak over verandaen slik at man kan sitte ute selv om været ikke er helt på topp. Da trenger jeg ikke dra over trekket heller hver gang det er meldt drittvær

Anonymkode: 6cecf...85f

• Liker 3
Skrevet

Jeg sitter ute så fort det er varmt nok til det, og bruker sofaen ute mye. 
Jeg får nytte av den veldig veldig ofte, selv om det også er dager med regn og kjipt vær, har allerede hatt mange dager ute i sofaen. 

Har delvis overbygd veranda, sofaen står ikke under tak. Men den er under tak på vinter. Har en liten sittegruppe under tak, som brukes når det regner på sommeren. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
sommermor skrev (1 time siden):

Men tåler de mye regn uten å bli ødelagt ? For en er jo ikke garantert sol og varme om sommeren.

Kunstrotting tåler i alle fall både regn og kulde*.  Våre møbler er 10 -12 år, står ute hele året, og er like fine.

Putene tas inn, eller legges i putekasse, hvis det er fare for at de blir våte. 

* vi belaster aldri møblene når det er minusgrader, for da blir de sprø og kan knekke ved belastning, men ellers tåler de "alt".

Anonymkode: 918fb...cad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruker de masse på sommeren, og oppbevarer de i låven på vinteren. 

Anonymkode: 91be0...564

AnonymBruker
Skrevet

Bruker utemøblene alle dager det ikke styrtregner fra nå fram til høsten. Har markise men tar vanligvis bort putene uansett. Tar maks en minutt eller to. Har sofaene under presenning på vinteren og putene på loftet. Snart 10 år gammelt møblement og fortsatt pent. 

Anonymkode: 0787a...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår utemøbler står ute hele sommerhalvåret. Puter tåler en byge, men er det mye regn tar vi de inn. Bruker hagen/terrassen mye, deilig å sitte ute. Har både vestvendt terrasse og østvendt terrasse med utemøbler. Hadde vært uaktuelt å ikke ha noe sted å sitte ute.

Anonymkode: 06ff5...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper presenning 😊 Hatt de samme hagemøbelene i 15 år og er like fine. Har ikke tak så de står ute hele året.

Anonymkode: 60f4c...32f

Skrevet

Vi har stor sofagruppe ute både hjemme og på hytta, og synes det er vel verdt det. Vi er ute- mennesker, som mer eller mindre flytter ut hver gang været tillater det. Hjemme har vi faktisk to sofagrupper ute, der ene står under en hagestue vi har bygget, og andre står i friluft. Begge brukes hyppig. 

På hytta har vi en pergola, som gjør at utemøbler benyttes fra mars til oktober. Møbler flyttes ut fra pergola de fineste dager, og under tak kvelder og når det regner. Taket tas av oktober til mars, og da flytter puter inn, men møbler tåler all slags vær, og blir stående ute. 

Kunne ikke levd uten disse hagemøblene. De er av de viktigste møbler vi har for trivsel. Lagt ganske så mye penger i utemøbler ja, akkurat for at de skal tåle vær, og at vi skal slippe å dra dem inn og ut. At puter må tas inn er ok. At de flyttes på går fort og greit. Med en takløsning i begge våre hager er det dessuten ikke nødvendig hele tiden. Det ble også prioritert begge steder. Når vi lever i et land med sur høst, vinter og vår,og vi elsker å være ute, så har hage vært høyt prioritert. Det er helt naturlig for oss. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hver sin smak......jeg liker store salonger ute da vi sitter mye ute. Gudskjelov er det mitt problem hvordan jeg lagrer dem om vinteren,så det trenger du ikke engste deg veldig mye for 🙂

Anonymkode: 608c4...dd5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sofa i sunbrella-materiale. Trekk om vinteren. 

Anonymkode: 46534...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Grilling og kos med venner og familie...?

Anonymkode: ec080...f35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner heller ikke helt vitsen med dette. Det er bare noen få uker de svære sofaene blir brukt. Jeg har ikke så stor terrasse og prioriterer heller å bruke plassen til blomsterkrukker. Er i hvert fall veldig upraktisk å måtte løpe rundt med store puter hver gang det regner, så vi kunne ikke hatt det her på Vestlandet i hvert fall. 

En annen ting jeg lurer på, er om det ikke blir litt ekkelt med svette, pollen, støv og solkrem i putene? 

Anonymkode: f5a4b...400

Skrevet

Jeg kan ikke få nok sitteplasser ute. Vil ha mulighet til å ha besøk av mange samtidig. Jeg har jo ikke det hver dag, men når jeg ikke har så er det deilig å kunne ligge i sofaen. 

Nå har jeg sitteplass til ca 12, men vil gjerne ha mulighet til mer. Når vi er flere så tar jeg ut kjøkkenstolene. Men helst en utesofa til! 

Noen av møblene bruker jeg hele året, de står bare ute. Noe tar jeg inn i boden. Putene i putekasse. Kan gjerne sitte ute midt på vinteren og grille.

Riktig at mange dager ikke har superfint vær, men vi sitter gjerne ute selv om det er litt kaldt. Bare kler på oss litt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...