AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Jeg skal ta MR av hodet, og pga ganske kraftig klaustrofobi gruer jeg meg en del. Dere som har tatt dette før, hvor langt inn i maskinen må man med hodet? Når enden av MR maskinen brystet, eller anklene liksom? Og det buret over hodet, sitter det helt fast, eller ville det være mulig å løfte det av i en «Nødsituasjon»? 😂 Anonymkode: dd0b0...01c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Kan forklare hele forløpet sånn jeg opplevde det; Først må du legge fra deg smykker, klokke, mobil og sånt. Så legger du deg på benken. Anbefaler å få de til å legge noe under kneet for å ligge mer behagelig. Du får på øreklokker du kan velge om du vil ha musikk i, jeg velger å ikke ha musikk fordi det gjør klaustrofobien verre for min del, men dette må du kjenne på selv. Du får en knapp i hånda du kan trykke på om du føler du må snakke med de som tar MR underveis, eller avbryte hele greia. Nå kommer det fantastiske hodegitteret. Det kan ikke tas av i desperasjon. Der jeg har vært så klikkes det fast. Så kjøres du inn til rundt midt på magen-hoftene. En ting du kan gjøre er å ringe dit du skal å høre om størrelsen på maskinen. Det gjorde jeg, og sørget for å få den største maskinen de hadde. Ellers er et godt tips å finne noe fint å tenke på. Feks barndomshjemmet ditt, familiemedlemmer og sånt. Hvis du tenker at du går mot inngangsdøra, åpner, går inn. Se deg litt rundt, ser på bildene og sånt. Så går du sånn sakte rundt i huset. Også kan du få de som tar MR til å oppdatere deg underveis hvor lenge du har igjen. De tar én og én bildeserie som varer rundt 5-10 min hver. Helst ikke avbryt når bildene foregår, for da må du begynne på nytt. Og pass på å ligg helt stille, for å slippe å ta fler enn nødvendig. Anonymkode: b4bb3...329 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan forklare hele forløpet sånn jeg opplevde det; Først må du legge fra deg smykker, klokke, mobil og sånt. Så legger du deg på benken. Anbefaler å få de til å legge noe under kneet for å ligge mer behagelig. Du får på øreklokker du kan velge om du vil ha musikk i, jeg velger å ikke ha musikk fordi det gjør klaustrofobien verre for min del, men dette må du kjenne på selv. Du får en knapp i hånda du kan trykke på om du føler du må snakke med de som tar MR underveis, eller avbryte hele greia. Nå kommer det fantastiske hodegitteret. Det kan ikke tas av i desperasjon. Der jeg har vært så klikkes det fast. Så kjøres du inn til rundt midt på magen-hoftene. En ting du kan gjøre er å ringe dit du skal å høre om størrelsen på maskinen. Det gjorde jeg, og sørget for å få den største maskinen de hadde. Ellers er et godt tips å finne noe fint å tenke på. Feks barndomshjemmet ditt, familiemedlemmer og sånt. Hvis du tenker at du går mot inngangsdøra, åpner, går inn. Se deg litt rundt, ser på bildene og sånt. Så går du sånn sakte rundt i huset. Også kan du få de som tar MR til å oppdatere deg underveis hvor lenge du har igjen. De tar én og én bildeserie som varer rundt 5-10 min hver. Helst ikke avbryt når bildene foregår, for da må du begynne på nytt. Og pass på å ligg helt stille, for å slippe å ta fler enn nødvendig. Anonymkode: b4bb3...329 Takk for svar, og gode tips! 😊 kjenner jeg blir litt ekstra stressa over at det hodegitteret klikkes fast. Men får prøve å ha en god dialog med dem både før og eventuelt underveis 😊 Anonymkode: dd0b0...01c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 Mitt beste råd er å lukke øynene og fokusere på pusten din så går det raskere over.. Anonymkode: 3981f...a89 1
DrueSmoothie Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 Usikker på om de kjører deg helt inn eller ikke. Første gangen jeg gjorde det kjørte de meg helt inn. Jeg fikk greit hetta på vei inn husker jeg, men det gikk fint. MEN, når man så er helt inne, så er man nesten ute igjen på andre siden, så vipps var det ikke så ille likevel 2. gangen, som er bare noen få år siden så kjørte de meg inn bare til rett innenfor skuldrene (uten at jeg ba om noe som helst) og da var det null stress Du ligger i MR maskinen i 15-20 min og får gjerne musikk på ørene I tillegg får du en ball i hendene som du klemmer på om du vil ut eller det er noe. Da kommer de inn med en gang. De er vant til at folk synes det er litt guffent Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 Pust rolig, ha øynene lukket hele tiden. Gitteret er et lite stressmoment, men snakk med radiografen om dine bekymringer. Jeg tåler ikke lyd og hadde ekstra ørepropper med. Det hjalp meg. Anonymkode: f6894...e5d
Daria Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 -Du sitter ikke fast, du kan krabbe ut når som helst - men det er mye raskere og enklere å bruke alarmknappen, fikk jeg beskjed om da jeg ga uttrykk for at jeg syntes det var ubehagelig. Jeg tolket det som at gitteret ikke sitter så fast som jeg trodde, uten at jeg har prøvd å få det av... Når det bare har vært hodet jeg har tatt bilder av, har jeg ikke vært lenger inn enn skuldre/bryst - samme forståelsesfulle radiograf tok hånden min og lot meg kjenne rent fysisk hvor kort vei det var ut. De kan også sette et speil på gitteret, da kan du se ut av maskinen underveis.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 Fikk speil inn i mr maskinen, hadde med beroligende og så snakket de til meg. Hadde en knapp å trykke på ved behov for akutt hjelp. Fikk høre p4. Anonymkode: b2432...209
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #9 Skrevet 27. april 2023 Jeg har ekstrem klaustrofobi. Har hvert i MR med hodet 2 ganger. Fikk litt panikkfølelse innimellom men klarte og gjennomføre. Begge gangene tok det ca 10 min. Det er vel avhengig av hva de skal ta bilde av. Lukka øyene og prøvde og tenke på noe annet. Du kan jo høre om du kan få noe beroligende som taes 1 time i forkant. Det vil nok ikke fjerne hele redselen men minimere den litt. Jeg tok ingenting for ene gangen skulle jeg kjøre hjem selv. Du klarer dette. Hvis du avbryter så må de starte alt på nytt igjen. Alternativ blir det ombooking til CT. De ser mer på MR enn CT. Anonymkode: de059...9d9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 Har aldri hatt tenkt på klaustrofobi før jeg var i en MR maskin første gang, er ikke bare det at du ligger der men du er der med tankene om hva de finner. Uansett, så hjelper det å tenke at det er åpning på begge sider og flere av disse MR stedene har speil på gitter slik at du kan se ut. Sist jeg var i Bergen var det noe sånn toget minutt for minutt på NRK som gikk og det var bedre enn ingenting. Ellers så har jeg prøvd med beroligende en gang, det var siden jeg måtte gjøre et inngrep, var ikke på grunn av MR men jeg måtte i MR først og det funket strålende, alt var bare greit da. Anonymkode: b7ba1...d44
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 Var ifjor for å sjekke om det kunne være en svulst som gjorde at jeg fikk akutt hørselstap på ene siden. Jeg ble oppringt på jobb noen uker før timen min og spurt om jeg kunne komme på kort varsel fordi pasienten som hadde time var værfast. Dermed hadde jeg ikke "planlagte" klær på; stilte med dongeribukse med metallknapp osv. Den kunne jeg beholde på, for ble ikke kjørt så langt inn i maskinen. Det er sikkert litt ulikt fra maskin til maskin, men jeg hadde ikke hodet i et gitterbur. Mer som å legge gode nedi en støpt form. Kunne likevel bevege litt fra side til side De satte på musikk/radio. Jeg hadde på headset, der kom det info om at neste sett kom til å vare x antall minutter. Det var et speil foran meg som gjorde at jeg så rett på den på 'vaktrommet ' som styrte/fulgte med på maskinens skjermer. Hadde knapp i hånda. Jeg var forespeilet 45 minutter, men var ferdig på mye kortere tid. Jeg sliter ikke med klaustrofobi, og ble faktisk så avslappet (eller mer at jeg var så trøtt etter lang tids søvnmangel) at jeg duppet av inne i maskinen tross høye dunkelyder 🙈Kjempet for å holde meg våken så jeg ikke skulle røre på hodet i søvne. Følte meg godt ivaretatt og syns helsepersonellet var flinke. Anonymkode: 0f1a1...fad 1
Badebuksa2.0 Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 caroliine skrev (Akkurat nå): Måtte dere ha kontrastvæske? Nei.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 caroliine skrev (3 minutter siden): Måtte dere ha kontrastvæske? Kontrastvæske får man kun når det evt. er gjort funn som må undersøkes. Jeg fikk beskjed noen dager etter første MR om at jeg måtte ha en ny undersøkelse med kontrast. Siden de fant en godartet hjernesvulst får jeg nå kontrastvæske hver gang. Må undersøkes årlig. Anonymkode: d5f87...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå