Gå til innhold

Dramatiske overvåkingsvideoer fra en bensinstasjon på Kongsberg der en politibetjent slår og bruker batong.

Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Litt av en historie,  Enn sivil mann med kniv og kølle, som han har glemt han har i ermet på jakka si pga tidlig demens. Får rundhjuling av en politimann med forbindelse til en kampsport klubb der dop og steroider flommer. Pga han har kranglet med en vekter som nå går på sinnemestringskurs via NAV. Noe sier meg at disse tre egentlig fortjener hverandre. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klossmajor skrev (På 9.7.2023 den 12.19):

Skulle likt å vite hvordan f.eks Tommy Langaker og John-Olav Einemo vurderer politimannens handlinger. Har mye større tillit til deres forståelse av hva som er mest hensiktsmessig i situasjonen da slagene først falt enn ekspertvitnet Arne Guddal.

Tipper de er enige med meg i at politiet burde ha grappling som en obligatorisk del av både studiet,  og at det vedlikeholdes så lenge man er operativ. Men tviler på at de har så mange meninger om hvordan man håndterer rabiate mennesker med våpen, egentlig.  Av de to tenker jeg Einemo har mer kompetanse til å uttale seg enn Langaker, da han også har trent MMA på toppnivå, mens Langaker er ren grappler, selv om grapplingen hans også er verdensklasse.

Hank Amarillo skrev (På 9.7.2023 den 14.26):

Det er vel en del av diskusjonen om hvorvidt det var foranledning.

Å kalle det løgn fremstår en smule hysterisk.

Det er vel ikke så mye å diskutere - uten foranledning høres ut som han helt tilfeldig bare ble angrepet av politimannen. Foranledningen er at han ble kastet ut av et utested, angivelig drapstruet noen, hadde aggressivt kroppsspråk som flere reagerte på og at en kollega hadde bedt dem stoppe ham og kameratene. «Uten foranledning» blir dermed ren løgn.

Apis skrev (49 minutter siden):

Litt av en historie,  Enn sivil mann med kniv og kølle, som han har glemt han har i ermet på jakka si pga tidlig demens. Får rundhjuling av en politimann med forbindelse til en kampsport klubb der dop og steroider flommer. Pga han har kranglet med en vekter som nå går på sinnemestringskurs via NAV. Noe sier meg at disse tre egentlig fortjener hverandre. 

Hadde politimannen forbindelse til en kampsportklubb? Hva slags kampsport da? Han fremstår jo som rimelig inkompetent i kampsport, siden Kevin knapt hadde et merke etter så mange slag, han mistet kontrollen på ham underveis etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (26 minutter siden):

Tipper de er enige med meg i at politiet burde ha grappling som en obligatorisk del av både studiet,  og at det vedlikeholdes så lenge man er operativ. Men tviler på at de har så mange meninger om hvordan man håndterer rabiate mennesker med våpen, egentlig.  Av de to tenker jeg Einemo har mer kompetanse til å uttale seg enn Langaker, da han også har trent MMA på toppnivå, mens Langaker er ren grappler, selv om grapplingen hans også er verdensklasse.

Var ikke våpnene Simensen hadde på seg ukjent for politimannen på tidspunktet slagene falt, da?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke så mye å diskutere - uten foranledning høres ut som han helt tilfeldig bare ble angrepet av politimannen. Foranledningen er at han ble kastet ut av et utested, angivelig drapstruet noen, hadde aggressivt kroppsspråk som flere reagerte på og at en kollega hadde bedt dem stoppe ham og kameratene. «Uten foranledning» blir dermed ren løgn.

Hadde politimannen forbindelse til en kampsportklubb? Hva slags kampsport da? Han fremstår jo som rimelig inkompetent i kampsport, siden Kevin knapt hadde et merke etter så mange slag, han mistet kontrollen på ham underveis etc.

Han skal være medlem i en kampsport klubb på Notodden, kickboksing mener jeg det blir sagt. Det skal også være politi som på fritiden jobber som vektere på Kongsberg, og eier av vaktselskapet er tidligere politibetjent. Alt er rykter.

Endret av Apis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen idioter tenker seg om før de rasker med seg våpen på byen, oppfører seg aggressivt og drapstruer folk som er på jobb. Har lest hele dommen, der er hele hendelsesforløpet grundig beskrevet og jeg er enig i at full frifinnelse er riktig i denne saken. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (7 timer siden):

Var ikke våpnene Simensen hadde på seg ukjent for politimannen på tidspunktet slagene falt, da?

Det endrer ikke det faktum at en gjeng bråkmakere på byen er noe helt annet enn  å ha en grappling match. Du vet aldri når noen kan trekke våpen, eller at noen kamerater av motstanderen kommer opp bakfra og sparker deg i bakhodet.

Jeg vedder en million på at de støtter politimannen over bråkmakeren i denne saken. Uten at jeg tror de er imponert over slossferdighetene til politiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, velociraptor said:

Notodden og Kongsberg bokseklubb.

Politimannen i dette tilfellet trenger ikke grapling, han trenger å sette håndjern på den han ligger oppå sammen med to kollegaer etter 3 sekunder, istedenfor å hamre løs i 17 sekunder, så ta frem batongen.

Latterlig dårlig arrestasjonsteknikk.

Denne går videre i rettssystemet, og da helt sikkert uten at politiet får holde sine versjoner som de allerede har løyet om i feilskrevede rapporter flere ganger som 100% fakta. Hvor er bevisene på trusler på utestedet? Hvorfor tror man blindt på vekteren når han helt klart ikke har stor tillitt hos arbeidsgiver eller klubben? 

Politiforum har like mye troverdighet i denne saken som Nationen har i spørsmål rundt rovdyrpolitikk. Null.

Endret av Anonio
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (51 minutter siden):

Politimannen i dette tilfellet trenger ikke grapling, han trenger å sette håndjern på den han ligger oppå sammen med to kollegaer etter 3 sekunder, istedenfor å hamre løs i 17 sekunder, så ta frem batongen.

Denne går videre i rettssystemet, og da helt sikkert uten at politiet får holde sine versjoner som de allerede har løyet om i feilskrevede rapporter flere ganger som 100% fakta. Hvor er bevisene på trusler på utestedet? Hvorfor tror man blindt på vekteren når han helt klart ikke har stor tillitt hos arbeidsgiver eller klubben? 

Politiforum har like mye troverdighet i denne saken som Nationen har i spørsmål rundt rovdyrpolitikk. Null.

poenget med grappling i denne sammenheng er selvsagt å bruke det til å få kontroll lenge nok til å smekke på håndjernene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (4 timer siden):

Kanskje noen idioter tenker seg om før de rasker med seg våpen på byen, oppfører seg aggressivt og drapstruer folk som er på jobb. Har lest hele dommen, der er hele hendelsesforløpet grundig beskrevet og jeg er enig i at full frifinnelse er riktig i denne saken. 

Så hvorfor tok politiet bryderiet med å slette video fra mobiltelefonen til noen som stod i nærheten og filmet politi-volden??

Jo, fordi politiet selvfølgelig var klar over at deres egne handlinger var milevis over streken, for hva som burde være akseptabel oppførsel.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 time siden):

Å gripe tak i en eller flere kroppsdeler for å manipulere armene i en posisjon nødvendig for å kunne påsette håndjern er i alle høyeste grad utøvelse av grappling. Arrestasjonsteknikk er i seg selv utøvelse av grappling.

Ellers er jeg helt enig i at slagene var et dårlig valg, da politimannen i den situasjonen hadde god anledning til å kontrollere Simensens overkropp ved å legge tyngde på ryggen hans og gripe fatt i hans høyre arm som han brukte til å støtte seg mot bakken. Ved å hamre løs på ham endret situasjonen seg bare til det verre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Anonio said:

Dette er en myte. Det er noe man ser på flere og flere gjenopptatte saker nå. 'Politiblikket' er 100% dømmende, og er ikke et verktøy politiet skal bruke. Dommeren og retten dømmer, ikke politiet.

Fritz Moen, Viggo Kristiansen og Tengs' fetter er kjente offer for 'politiblikket' og 'magefølelse'. Det går ofte så galt at politiet selv burde være mye bedre på å lære rekruttene sine om hvilken utøvende makt man har lov til å bruke. 

Kort skrevet, 'politiblikket' = profilering. 

Der har du et godt poeng!! Faktisk tre gode poeng, Fritz Moen, Viggo Kristiansen og Birgittes fetter.

Bukker og neier for deg.

Men jeg er ikke motstander av profilering... eller skal jeg si profilering på gata? Hvis det er et område med mye narkotikasalg og de som selger er typiske smågangstere uniformert i Adidasbukser, skulle politiet sørge for å stoppe og sjekke nøyaktig like mange 80-åringer med rullator som gutta? Ellers er det diskriminering?

Uff, det er en balanse mellom å se hva som er mest sannsynlig, og å se seg blind på en mulighet og glemme alle andre. Så politiet noe mistenkelig oppførsel hos 80-åringen, så skulle de ikke utelukke han, fordi politiet tenker at kun ungdommer selger dop.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Apis said:

Hehe, bare rykter eller...?

Samfunnet skulle ikke brukt hundretusener på denne rettsaken. Men det er bare ønsketenking fra min side, ingen visste jo hva slags fyr "offeret" var før rettsaken. Og så er det viktig å få klarlagt hvor grensen går for politiet.

Nå går det helt sikkert videre, og jeg er åpen for at neste rettsinstans dømmer annerledes. Uansett hva Lagmannsretten dømmer, tror jeg det blir anket til Høyesterett. Det kan bli slik at lagmannsretten dømmer, høyesterett frifinner, lagmannsretten frifinner, høyesterett dømmer... eller at begge instanser dømmer eller frifinner. Det kan ende med at politimannen blir dømt til å betale erstatning hvis han blir frikjent også.

Siden flertallet i tingretten frikjente under tvil, så regner jeg med at de var ganske nære å dømme politimannen.

For et sirkus å bruke skattepengene på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Klossmajor said:

Å gripe tak i en eller flere kroppsdeler for å manipulere armene i en posisjon nødvendig for å kunne påsette håndjern er i alle høyeste grad utøvelse av grappling. Arrestasjonsteknikk er i seg selv utøvelse av grappling.

Ellers er jeg helt enig i at slagene var et dårlig valg, da politimannen i den situasjonen hadde god anledning til å kontrollere Simensens overkropp ved å legge tyngde på ryggen hans og gripe fatt i hans høyre arm som han brukte til å støtte seg mot bakken. Ved å hamre løs på ham endret situasjonen seg bare til det verre.

Enig. Og det innrømmer på langt nær også kollegene hans. Alle bortsett fra politiets 'ekspertvitne' som virker som en som synes politiet skal slå og holde på helt uten grunn bare man 'tror' at man kan bli utsatt for ett eller annet, mener det. Selv Elden mente det før han ble utnevnt som forsvarer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (På 9.7.2023 den 20.34):

Mener jeg leste et sted at tiltalte og Arne Pedersen samarbeider om en bok dette - Politimannens magefølelse.

Er kanskje litt dumt at man får A men ikke B angående disse tidligere arrestasjonene. Lurer på hva skal til - og gangen i det - når 16 politibetjenter brukes til å arrestere noen. Det eneste vi får opplyst er at de ble henlagt - lurer litt på hvordan man kommer til et punkt p hvor det må 16 betjenter bevæpnet med mp5 for å få pågripet noen uten at vedkommende har gjort noe straffbart mellom 0 og p.

Når det kommer til blikket til tiltalte, tja:

-Han oppfattet Simonsen som i kokainrus(cocky kokainhode) - åpenbart feil(tilsynelatende.

-Han oppfattet Simonsen som en det var en god ide å berøre - åpenbart feil.

-Han oppfattet Simonsen som en han kunne legge i bakken uten å gjøre "massiv motstand" - åpenbart feil.

-Han oppfattet Simonsen som en man kunne slå flere ganger for å passivisere - åpenbart feil.

Jeg uroer meg ikke først og fremst for Simonsen, men for alle andre som trigger et politiblikk - jeg stoler vel ikke nok på magefølelsene og blikket deres nok til at jeg vil gi dem frikort til å skambanke alle som gir dem en fornemmelse egentlig.

Vittigheten av et innlegg forsvinner liksom litt når forfatteren ikke engang har oppfattet navnet til den det skrives om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

take-me-to-hell skrev (1 time siden):

Tenk å møte på denne trygge og stabile politimannen (dårlig politifyr) i sivil og se feil på ham 1 gang.. Da ligger du der med hjerneblødning og det hele. Fyren må jo være gal. Han skulle aldri fått lov til å jobbe i politiet. De to andre er ikke akkurat Guds beste barn, de heller. Gå rundt med kniver og batong i jakkelomma og late som han ikke merket at de lå der. Er han så redd for å gå ute på byen, får han vel heller skaffe seg lovlig "pepperspray" da vel! 

Hvis dette var tilfelle ville vel politimannen allerede hatt et par slike dommer på seg, tror du ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hypes skrev (3 timer siden):

Hvis dette var tilfelle ville vel politimannen allerede hatt et par slike dommer på seg, tror du ikke? 

.

Endret av take-me-to-hell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (5 timer siden):

Så hvorfor tok politiet bryderiet med å slette video fra mobiltelefonen til noen som stod i nærheten og filmet politi-volden??

Jo, fordi politiet selvfølgelig var klar over at deres egne handlinger var milevis over streken, for hva som burde være akseptabel oppførsel.

Selvfølgelig.

De slettet bevis og skrev falske rapporter for å skjule hva som egentlig skjedde.

Fordi de var veldig klare over at deres kollega gjorde noe han ikke burde gjort.

Mye lettere å legge hele skylden på Simensen når det mangler bevis for det motsatte.

For politiet lyver aldri, ikke sant?

Apis skrev (16 timer siden):

Ja, for en historie.

Likevel er det bare politimannen som er på tiltalebenken selv om hans kolleger burde sittet ved siden av ham der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hypes skrev (41 minutter siden):

Politiet behøver ikke nødvendigvis å ha dom på seg. De fleste saker blir henlagt av Spesialenheten uten etterforskning. Dette finner du på nettsiden.

Endret av gjestvest
la til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (20 timer siden):

Hva er galt med å ha kniv på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...