pop up bruker Skrevet 29. juni 2023 #401 Del Skrevet 29. juni 2023 Majer skrev (7 timer siden): Mange her som bryr seg altfor lite om vektere og politi. Vekteren kom bort til politiet og fortalte at han hadde blitt drapstruet. Hvordan hadde dere som jobber på kontor reagert om noen drapstruet dere på jobb? Kongsberg er et sted med relativt få innbyggere og da er det fort gjort at vekteren måtte møte på de igjen. I 2023 går "alle" med våpen. Det må politiet ta høyde for- noe de gjorde. Under basketaket ble det funnet våpen som bekreftet at man som politi må passe på under arrestasjoner. Dere må ha litt respekt for andre mennesker. Sett dere inn i deres situasjon. Tydelig at mange her er priviligerte og hverken har mottatt dødstrusler eller vært redde for å bli stukket ned. Minner meg litt om rikfolk som ikke forstår seg på fattige. Jeg som jobber på kontor, og faktisk har blitt drapstruet på jobb, hadde forventet at politiet ikke hoppet på den som drapstruet meg hvis han stod med hendene i lomma - selv om han tidligere på dagen eller minuttene før hadde drapstruet meg. I hvert fall to NAV-ansatte har blitt drept - de har jobbet på "kontor". Flere politiutdannede jobber også på "kontor". Å arbeide på kontor er ikke ensbetydende med at man har en enkel hverdag uten utfordringer man kan kjenne på kroppen og psyken. Alle går ikke med våpen. Vi kan ikke ha et politi som angriper alle de TROR går med våpen, uten at de har holdepunkter for det. Her ble funnene av våpen gjort etter basketaket. Ikke før. Å ha respekt for mennesker innebærer at man ikke forhåndsdømmer, og ikke hopper på dem og slår dem ned før det faktisk er nødvendig. Forsvareren fører en mengde bevis som skal senke troverdigheten til offeret her. Nei, han var helt sikkert ikke mors beste barn, hadde vært truende mot dørvakta tidligere på kvelden, men det gjør det uansett ikke greit å angripe han og utøve vold hvis det faktisk ikke er nødvendig i den konkrete situasjonen akkurat der og da. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 29. juni 2023 #402 Del Skrevet 29. juni 2023 Just now, Majer said: Selvfølgelig har politiet gjort et overtramp, men det er langt fra like alvorlig som at en person truer noen på livet og går mee våpen. Politiet hadde heller ikke tråkket over en grense om vedkommende var samarbeidsvillig. Media fremstiller mannen med våpen som en tilfeldig person. Til de av dere som mener politiet ikke må anta at folk går med våpen har jeg et ekstremt eksempel: de færreste I Afghanistan tilhørte Taliban og de færreste gikk rundt med våpen. Betyr det at norske soldater skulle latt være å anta at folk hadde våpen da de gikk fra dør til dør? Jeg mistenker dere bare misliker politimannen sine handlinger fordi dere misliker politiet generelt. Alltid yrkesgrupper som politi, lærere og sykepleiere som trekker det korte strået. PS. Det er bare ett offer i denne saken og det er vekteren. Blir kanskje litt drøyt å sammenligne politiets konfrontasjoner med sivilister opp mot soldater i et krigsherjet land. Faktum er at siktede har opptredd grovt ovenfor politiets egne retningslinjer og hvordan sivilbefolkningen i Norge ønsker og forventer at de skal opptre. Flere har nevnt det i tråden her, men situasjonen eskalerte utelukkende pga politibetjenten, og flere trinn i maktpyramiden ble hoppet over, og slik saken fremstår, uten noen spesielt god grunn. Hvis politiet har som forutsetning at alle sivilister er bevæpnet, så er det i politiets egen interesse å deeskalere situasjonen fremfor å eskalere og skape farlige situasjoner. Og det er jo mye av kjernen i saken her, det gikk jo fra 0 til 100 på et øyeblikk pga betjentens handlinger 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 29. juni 2023 #403 Del Skrevet 29. juni 2023 (endret) drohatha skrev (2 timer siden): Blir kanskje litt drøyt å sammenligne politiets konfrontasjoner med sivilister opp mot soldater i et krigsherjet land. Faktum er at siktede har opptredd grovt ovenfor politiets egne retningslinjer og hvordan sivilbefolkningen i Norge ønsker og forventer at de skal opptre. Flere har nevnt det i tråden her, men situasjonen eskalerte utelukkende pga politibetjenten, og flere trinn i maktpyramiden ble hoppet over, og slik saken fremstår, uten noen spesielt god grunn. Hvis politiet har som forutsetning at alle sivilister er bevæpnet, så er det i politiets egen interesse å deeskalere situasjonen fremfor å eskalere og skape farlige situasjoner. Og det er jo mye av kjernen i saken her, det gikk jo fra 0 til 100 på et øyeblikk pga betjentens handlinger Jeg er klar over at han hoppet over trinn, men det unnskylder ikke folk for å gå med våpen eller motsi seg det politiet sier. Heller ikke drapstrusler. Ser du på kroppsbyggingen er det tydelig at begge mennene bruker eller har brukt steroider. Folk som gjør det er ofte vanskelige å håndtere. Her var det en-mot-en og når politimannen ser en fyr på steroider og antar han har våpen så må han agere. Da må det naturligvis skje på en annen måte enn med Olga på 90. Særlig om fyren ikke samarbeider. Endret 29. juni 2023 av Majer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 29. juni 2023 #404 Del Skrevet 29. juni 2023 De får vel sin straff begge to. Politimannen for å ha gått lengre enn nødvendig, og knivmannen for ulovlig våpenbesittelse og straffbare trusler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
os Maxilla Skrevet 30. juni 2023 #405 Del Skrevet 30. juni 2023 Synes ikke det er den voldsomme politimannen som er det skumle her, det som foregår rundt er mye verre. Han som stjal den telefonen, tvang eier til å låse opp og så slettet videoen - hvorfor snakkes det ikke MYE mer om det? Det er jo helt åpenbart hva hensikten var, det finnes ikke noen annen grunn her enn å slette bevis, og den videoen kunne trolig oppklart veldig mye. Som forhåpentligvis kunne vært i politiets favør, men ettersom den ble slettet - trolig ikke.. Slike voldssaker kan som regel forklares og forsvares dersom passende (og selvsagt korrekt) informasjon kommer frem. Men å slette viktige beviser og bryte seg inn på private telefoner på denne måten er da BARE ulovlig?? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 30. juni 2023 #406 Del Skrevet 30. juni 2023 Mannen som ble slått av politiet sier selv at han tidligere har vært i konfrontasjon med inntill 16 politimenn. På stedet her var det vel tre menn og to av de var i hvertfall kjenninger (de som har blitt intervjuet). Hvordan skal en politimann pågripe en mann som har vært så krevende tidligere at 16 har anholdt han? En mann som man ser er full av steroider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 30. juni 2023 #407 Del Skrevet 30. juni 2023 Majer skrev (11 minutter siden): Mannen som ble slått av politiet sier selv at han tidligere har vært i konfrontasjon med inntill 16 politimenn. På stedet her var det vel tre menn og to av de var i hvertfall kjenninger (de som har blitt intervjuet). Hvordan skal en politimann pågripe en mann som har vært så krevende tidligere at 16 har anholdt han? En mann som man ser er full av steroider. Hvor sier han dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 30. juni 2023 #408 Del Skrevet 30. juni 2023 Hank Amarillo skrev (1 minutt siden): Hvor sier han dette? https://www.dagbladet.no/nyheter/elden-ikke-vanlig-med-drapskniv-i-lomma/79712850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 30. juni 2023 #409 Del Skrevet 30. juni 2023 (endret) Majer skrev (16 timer siden): Jeg er klar over at han hoppet over trinn, men det unnskylder ikke folk for å gå med våpen eller motsi seg det politiet sier. Heller ikke drapstrusler. Ser du på kroppsbyggingen er det tydelig at begge mennene bruker eller har brukt steroider. Folk som gjør det er ofte vanskelige å håndtere. Her var det en-mot-en og når politimannen ser en fyr på steroider og antar han har våpen så må han agere. Da må det naturligvis skje på en annen måte enn med Olga på 90. Særlig om fyren ikke samarbeider. Jeg ser ingenting ved kroppsbygningen deres som tyder på bruk av anabole steroider. Simensen er ikke noe mer atletisk bygget enn hva jeg selv er, og jeg har aldri brukt noe sånt. Endret 30. juni 2023 av Klossmajor 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rabelais Skrevet 30. juni 2023 #410 Del Skrevet 30. juni 2023 11 minutter siden, Majer said: https://www.dagbladet.no/nyheter/elden-ikke-vanlig-med-drapskniv-i-lomma/79712850 Haha, Elden fornekter seg ikke. Retten kan umulig falle for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CX86 Skrevet 30. juni 2023 #411 Del Skrevet 30. juni 2023 Hank Amarillo skrev (På 29.6.2023 den 11.52): Krokenguri skrev (På 29.6.2023 den 8.54): Det er jo kommet frem at disse guttene er kjenninger av politiet. Hvor kom det frem? Står ikke noe om vekteren der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 30. juni 2023 #412 Del Skrevet 30. juni 2023 (endret) Rabelais skrev (6 minutter siden): Haha, Elden fornekter seg ikke. Retten kan umulig falle for dette. Elden har lite å jobbe med, så må finne på noe brukbart. Det er ikke brukbart en gang. Han gjorde som han gjorde fordi han oppfattet det som normalt. Vel, det er ikke normalt, så det skal ikke føre til frifinnelse. Samtidig advarer Elden mot å straffe politibetjenter som gjør jobben sin. Vel, hans klient gikk langt over strekken og det som var jobben hans, så slike politibetjente skal straffes for å unngå at flere gjør samme tabbe. Så avslutter Elden med: ''Ingen kan dømmes for et forsettlig lovbrudd hvis det er i strid med deres egen situasjonsforståelse.'' Vel, de kan og bør dømmes, spesielt i yrker med legitimert maktutøvelse hvor konsekvensene av misbruk er alvorlige. Alt i alt ganske svakt av Elden, men gitt at hans klient er skyldig til de grader, er det virkelig lite å jobbe med for å bygge et forsvar. P.S. Den tiltalte forklarte at han berørte armen til offeret fordi han ville prate med ham. Da er det merkelig at rett etter det så legger han ham i bakken og går løs på ham. Er det slik han hadde tenkt å ''prate'' med offeret? Endret 30. juni 2023 av Drizzt 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 30. juni 2023 #413 Del Skrevet 30. juni 2023 Hva ble dommen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StinkySocks Skrevet 30. juni 2023 #414 Del Skrevet 30. juni 2023 Majer skrev (3 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/elden-ikke-vanlig-med-drapskniv-i-lomma/79712850 Hva kvalifiserer egentlig som en "drapskniv" da?? Har denne kniven faktisk blitt brukt til å begå drap tidligere? Men advokat Elden ville sannsynligvis kalle hva som helst for en "drapskniv" for å få dette til å høres mye verre ut enn det egentlig var. Hvis du for eksempel kjøper en ny kniv til å skjære brødskiver med, og så blir stoppet i politi-kontroll på vei hjem etter å ha kjøpt en ny brødkniv. Så det kan sikkert argumenteres for at du visstnok hadde en sånn "drapskniv" i bilen din når du ble stoppet av politiet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 30. juni 2023 #415 Del Skrevet 30. juni 2023 StinkySocks skrev (1 time siden): Hva kvalifiserer egentlig som en "drapskniv" da?? Har denne kniven faktisk blitt brukt til å begå drap tidligere? Men advokat Elden ville sannsynligvis kalle hva som helst for en "drapskniv" for å få dette til å høres mye verre ut enn det egentlig var. Hvis du for eksempel kjøper en ny kniv til å skjære brødskiver med, og så blir stoppet i politi-kontroll på vei hjem etter å ha kjøpt en ny brødkniv. Så det kan sikkert argumenteres for at du visstnok hadde en sånn "drapskniv" i bilen din når du ble stoppet av politiet. Har du sett bilde av kniven? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rabelais Skrevet 30. juni 2023 #416 Del Skrevet 30. juni 2023 2 hours ago, iliah said: Hva ble dommen? Dommen faller neste fredag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 1. juli 2023 #417 Del Skrevet 1. juli 2023 Skal vi tippe hva straffen blir, så ser vi hvem som har rett? Eller kommer sensuren og sletter og blokkerer brukere for ''spekulering''? Jeg starter. Jeg tipper han får 30 dager ubetinget, altså halvparten av det aktor vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebærsyltetøy Skrevet 1. juli 2023 #418 Del Skrevet 1. juli 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Skal vi tippe hva straffen blir, så ser vi hvem som har rett? Eller kommer sensuren og sletter og blokkerer brukere for ''spekulering''? Jeg starter. Jeg tipper han får 30 dager ubetinget, altså halvparten av det aktor vil. Jeg tipper han får betinget. Dessverre. Hva slags "straff" er det egentlig, for å banke opp folk sånn? 30/60 dager er jo ingenting 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 1. juli 2023 #419 Del Skrevet 1. juli 2023 Bringebærsyltetøy skrev (4 timer siden): Jeg tipper han får betinget. Dessverre. Hva slags "straff" er det egentlig, for å banke opp folk sånn? 30/60 dager er jo ingenting Det er selvfølgelig for lite. Men han sa at han skulle miste jobben hvis han ble dømt til fengsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 2. juli 2023 #420 Del Skrevet 2. juli 2023 18 hours ago, Bringebærsyltetøy said: Jeg tipper han får betinget. Dessverre. Hva slags "straff" er det egentlig, for å banke opp folk sånn? 30/60 dager er jo ingenting En sivilist får alt fra 180 til 360 dager i fengsel for grov vold. Om denne politimannen kommer unna med 30 eller betinget fengsel står rettsstaten til stryk. Det blir nok anket oppover hvis dommen er for mild. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå