Embla Othea Skrevet 27. april 2023 #1 Skrevet 27. april 2023 Jeg merker meg at folk mener at å være en advokat er som å være «en topptrent idrettsutøver» og at velkjente prosedyreadvokater jobber 10-12 t hver dag. Jeg har skjønt at fri rettshjelp er populært i bransjen for da kan man «skrive regninger med gaffel» som enkelte påstår, men jobber advokater virkelig 10-12 t hver dag?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #2 Skrevet 27. april 2023 Null peiling, men kjenner en del andre som jobber 10 timer + + i andre yrker. Anonymkode: d77a3...cda
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #3 Skrevet 27. april 2023 1) Finnes mange advokater som har vanlig arbeidsuke. 2) Fri rettshjelp er det minst lukrative i avokatbransjen. De har de laveste satsene og man kan absolutt ikke skrive regninger med gaffel. Staten har egne satser på hvor mange timer de er villit til å betale for arbeidet. Jobber man flere timer enn dette så ender man med å jobbe ubetalte timer. Her er et leserinnlegg fra en forsvaradvokat: https://www.advokatbladet.no/aksjon2021/mot-kanten-av-stupet/170030 Det mest lukrative er å være forretningsadvokat. De har de høyeste timeprisene. I tillegg er det her lettere å skrive "regninger med gaffel" enn ved fri rettshjelp. Forretningsadvokatene i de store firmaene er også kjent for å jobbe svært mye. Ser at mange av partnerne skriver at rundt 50 timer i uka i snitt er normalarbeidsuke. Men hvor enkeltperioder kan ha langt flere timer. Men tjener man 15+ millioner i året så kan man vel ikke klage over å måtte jobber mer enn normalarbeidsuke. Anonymkode: 211a2...083 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #4 Skrevet 27. april 2023 Ja, stort sett så må de jobbe mye for å få inn penger. De har en grunnlønn (for eksempel på 400.000) og så må de jobbe ræva av seg for å få bonus. Du tjener rett og slett ikke nok om du tar en vanlig arbeidsuke. Med mindre du er partner, da tjener du greit uansett. Anonymkode: bc2b3...075
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 Jeg har en nabo som er advokat. Siden jeg er i permisjon ser jeg at han ofte går sent hjemmefra, og han kommer også tidlig hjem. Ofte ser det også ut som at han har langhelg med fri enten fredag eller mandag. Så jeg tror nok ikke han jobber noe særlig mer enn kanskje 5-6 timer om dagen i gjennomsnitt... ? Anonymkode: 7b85a...f1f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en nabo som er advokat. Siden jeg er i permisjon ser jeg at han ofte går sent hjemmefra, og han kommer også tidlig hjem. Ofte ser det også ut som at han har langhelg med fri enten fredag eller mandag. Så jeg tror nok ikke han jobber noe særlig mer enn kanskje 5-6 timer om dagen i gjennomsnitt... ? Anonymkode: 7b85a...f1f Hjemmekontor? Anonymkode: 78220...757 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 Sitter de på do i 15 minutter og tenker på en sak, så regner de det som en time jobbet. Skal ikke så mye til da før det blir 12 timer "jobbing" hver dag. Anonymkode: 85e86...4b2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 On 4/27/2023 at 8:01 AM, Embla Othea said: Jeg merker meg at folk mener at å være en advokat er som å være «en topptrent idrettsutøver» og at velkjente prosedyreadvokater jobber 10-12 t hver dag. Jeg har skjønt at fri rettshjelp er populært i bransjen for da kan man «skrive regninger med gaffel» som enkelte påstår, men jobber advokater virkelig 10-12 t hver dag? Kommuneadvokatene hos oss jobber i hvert fall ikke 10-12 timer hver dag.. Flinke og effektive folk da, det skal de ha. Anonymkode: dedb3...dc7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kommuneadvokatene hos oss jobber i hvert fall ikke 10-12 timer hver dag.. Flinke og effektive folk da, det skal de ha. Anonymkode: dedb3...dc7 Men de er ansatt i kommunen, det blir noe annet enn de som jobber privat og må skrive timer for inntjening 😊 Anonymkode: bc2b3...075 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 On 4/27/2023 at 8:13 AM, AnonymBruker said: 1) Finnes mange advokater som har vanlig arbeidsuke. 2) Fri rettshjelp er det minst lukrative i avokatbransjen. De har de laveste satsene og man kan absolutt ikke skrive regninger med gaffel. Staten har egne satser på hvor mange timer de er villit til å betale for arbeidet. Jobber man flere timer enn dette så ender man med å jobbe ubetalte timer. Her er et leserinnlegg fra en forsvaradvokat: https://www.advokatbladet.no/aksjon2021/mot-kanten-av-stupet/170030 Det mest lukrative er å være forretningsadvokat. De har de høyeste timeprisene. I tillegg er det her lettere å skrive "regninger med gaffel" enn ved fri rettshjelp. Forretningsadvokatene i de store firmaene er også kjent for å jobbe svært mye. Ser at mange av partnerne skriver at rundt 50 timer i uka i snitt er normalarbeidsuke. Men hvor enkeltperioder kan ha langt flere timer. Men tjener man 15+ millioner i året så kan man vel ikke klage over å måtte jobber mer enn normalarbeidsuke. Anonymkode: 211a2...083 Edit: Det er de best betalte forretningsavokatene i de største firmaene som tjener 15+ millioner i året. Det er selvsagt ikke vanlig lønn for forreningsadvokater eller partnere. Anonymkode: 211a2...083 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 Mange har korte arbeidsuker Det er ikke bare inntektsnivået som spriker i advokatbransjen. Også antall arbeidstimer varierer. Ansatte advokater og advokatfullmektiger jobber mest, og legger i snitt inn 11 timer mer pr. uke enn eiere av enkeltpersonforetak. Ansatte advokater jobber 42 timer (menn) / 39 timer (kvinner) pr. uke, og advokatfullmektiger 42 timer (menn) og 40 timer (kvinner). For de andre stillingskategoriene er tallene slik: Partner, menn 37 timer, kvinner 36 timer. Eier enkeltpersonforetak 31 timer (både kvinner og menn). Bedriftsadvokat 37 timer (både kvinner og menn), organisasjonsadvokat 34 timer (både kvinner og menn) og advokat ansatt i det offentlige 34 timer (menn) og 36 timer (kvinner). I snitt arbeider advokater 37,3 timer, og dette tallet er likt for begge kjønn. https://www.advokatbladet.no/bransjeundersokelsen-kjonnsforskjeller-lonnsvilkar/flertallet-tjener-mindre-enn-n-million/107311#:~:text=Ansatte advokater jobber 42 timer,37 timer%2C kvinner 36 timer. Så i snitt jobber advokater vanlig arbeidsuke(37,5) timer. Men det er selvsagt variasjon, mellom advokater, og noen jobber ekstremt mye. Gjennomsnittslønnen var 1,09 millioner i året(hvor partnerlønninger ikke er inkludert). https://www.advokatbladet.no/lonnsstatistikk/internadvokatene-med-hoyest-lonn-blant-de-ansatte-advokatene-tjente-132-millioner-kroner-i-snitt/175480 Anonymkode: 211a2...083 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 On 4/27/2023 at 9:15 AM, AnonymBruker said: Jeg har en nabo som er advokat. Siden jeg er i permisjon ser jeg at han ofte går sent hjemmefra, og han kommer også tidlig hjem. Ofte ser det også ut som at han har langhelg med fri enten fredag eller mandag. Så jeg tror nok ikke han jobber noe særlig mer enn kanskje 5-6 timer om dagen i gjennomsnitt... ? Anonymkode: 7b85a...f1f Du skjønner ikke at han jobber hjemmefra? Man må ikke være på kontoret for å jobbe Anonymkode: 83216...02a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du skjønner ikke at han jobber hjemmefra? Man må ikke være på kontoret for å jobbe Anonymkode: 83216...02a Joda, det skjønner jeg. Var bare litt ironisk. Jeg er lærer, og har skjønt at folk flest ikke tror en døyt på at man gjør noe fra det sekundet man forlater skolebygningen... Anonymkode: 7b85a...f1f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #14 Skrevet 30. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Joda, det skjønner jeg. Var bare litt ironisk. Jeg er lærer, og har skjønt at folk flest ikke tror en døyt på at man gjør noe fra det sekundet man forlater skolebygningen... Anonymkode: 7b85a...f1f Ok. Var ikke mye som tydet på ironi i innlegget ditt så håper du ikke jobber som norsk lærer😜 Anonymkode: 83216...02a 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Skrevet 30. april 2023 Advokater tjener fett både med vanlig oppdrag og fri rettshjelp. Noen jobber minimalt og følger ikke engang opp oppdragene sine og skriver alikevel pris med gaffel, det vet jeg, mens de som brenner for jobben står på fra morgen til kveld, det vet jeg også. Anonymkode: 5ce5c...25e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Joda, det skjønner jeg. Var bare litt ironisk. Jeg er lærer, og har skjønt at folk flest ikke tror en døyt på at man gjør noe fra det sekundet man forlater skolebygningen... Anonymkode: 7b85a...f1f Skjønner. Men dette med at folk ikke jobber like mye som de sier går nok igjen i alle yrker hvor man ikke kan observere alle timene som jobbes. Er jo bare å se i denne tråden hvor en klager over at advokater fakturerer en time for et dobesøk. Og det er jo sikkert noe i det. Ikke alle advokater så klart, men at en god del advokater overfakturerer tror jeg ingen vil nekte for. Anonymkode: 211a2...083
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Advokater tjener fett både med vanlig oppdrag og fri rettshjelp. Noen jobber minimalt og følger ikke engang opp oppdragene sine og skriver alikevel pris med gaffel, det vet jeg, mens de som brenner for jobben står på fra morgen til kveld, det vet jeg også. Anonymkode: 5ce5c...25e Det er også veldig sant. Er jo folk som har jobben som hobby. Advokat er vel ett av yrkene man kan ha som livsstil. Anonymkode: 211a2...083
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 Advokatene jeg kjenner jobber i firma med bedrifter. De jobber såpass lange dager ja, det blir mellom 60-70 t i uka. Og ofte i helgen i tillegg. Anonymkode: 83d50...5f7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #19 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok. Var ikke mye som tydet på ironi i innlegget ditt så håper du ikke jobber som norsk lærer😜 Anonymkode: 83216...02a Joda, jeg er norsklærer også. Er svaret ditt ment å være ironisk tilbake? Mye tyder på det. Det finnes vel både advokater som bruker gaffel og lærere som ikke gjør nok. Jeg tenker likevel de fleste i alle yrker er ærlige arbeistakere som gjør jobben sin uten at vi skal mistro dem. God helg🙂 Anonymkode: 7b85a...f1f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #20 Skrevet 30. april 2023 Embla Othea skrev (På 27.4.2023 den 8.01): Jeg merker meg at folk mener at å være en advokat er som å være «en topptrent idrettsutøver» og at velkjente prosedyreadvokater jobber 10-12 t hver dag. Jeg har skjønt at fri rettshjelp er populært i bransjen for da kan man «skrive regninger med gaffel» som enkelte påstår, men jobber advokater virkelig 10-12 t hver dag? Det er mange yrker man jobber 10-12 timer om dagen, advokater/advokatfullmektige som jobber for fri rettshjelpsordningen er i så måte ikke noe unntak. Jeg ser advokaten i innlegget det refereres til i posten under skrive at han ønsker seg inn i staten som et mulig veivalg videre. Vel, jeg skal ikke uttale meg om betingelsene for statlig ansatte advokater, men som tidligere ansatt i et helt annet yrke i det offentlige tidligere, så var det både 10,12 og 14 timers dager for å rekke alt over lange perioder. Stikker man fingeren i jorden, så er det mange kunnskapsarbeidere som jobber døgnet rundt, ikke bare advokater. Man kan saktens mene at det ikke bør være sånn, men jeg tror ikke det hjelper. Det er sånn det er i kunnskapsintensive bransjer, og vil man ikke står det saktens mange mennesker fra andre deler av verden klar til å utdannes og til å jobbe, og som mer enn gjerne jobber døgnet rundt. Anonymkode: ec1b5...0ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå