Gå til innhold

Er det for sent å utdanne seg til politi i en alder av 40 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å følge drømmen sin? For sent? 🤔😅

Anonymkode: fd00f...f18

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli bunadspoliti? 

Anonymkode: ef5db...c5b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er pensjonist som 58 åring......hva er vitsen???? Om du tror politi er statusyrke så det er grunnen,så kan jeg informere om at det er 30 år siden det hadde noen høy status. Nå er det stort sett folk som føler behov for makt eller har hatt en trøblete oppvekst.

Anonymkode: 84f66...383

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet opptakskrav, men tenker sosialt/ kulturelt om dette er akseptert i det hele tatt?

(Eller må jeg gå for bunadspolitiet? 😅)

AnonymBruker
Skrevet

Om du består pc-testene, de fysiske testene, intervju og har gode nok karakterer kan du komme inn på phs 😊 en som gikk i klassen min var over 35 år og det var en stor fordel med den modenheten hn hadde. Fikk jobb med en gang etter studie, og dette var i perioden hvor "ingen" fikk jobb i etaten. Hn hadde en del relevant erfaring fra tidligere, relevant utdanning og var i det hele svært egnet. 

Så det er ikke umulig, lykke til 😊

Anonymkode: a9139...51e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du består pc-testene, de fysiske testene, intervju og har gode nok karakterer kan du komme inn på phs 😊 en som gikk i klassen min var over 35 år og det var en stor fordel med den modenheten hn hadde. Fikk jobb med en gang etter studie, og dette var i perioden hvor "ingen" fikk jobb i etaten. Hn hadde en del relevant erfaring fra tidligere, relevant utdanning og var i det hele svært egnet. 

Så det er ikke umulig, lykke til 😊

Det var konstruktivt å lese! Men jeg vet ikke om jeg består testene. Tør ikke å røpe hvilket kjønn jeg er 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil jobbe sammen med en gjeng voldelige, maktsyke narsissister, så er det vel bare å prøve?

Anonymkode: 8fbc7...da7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ingenting om selve opptaksprøven, men jeg sier go for it!

Man angrer ofte mer på ting man ikke har gjort enn på ting man har gjort. 

Anonymkode: c1a6c...4fc

• Liker 1
Gjest Vitalogy
Skrevet

Alltid fascinerende å lese sånn "hater politiet, fascister blabla"-innlegg. Er dere preget av møter med politiet (det kan skje)? Eller er dere bare barnslige?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vet opptakskrav, men tenker sosialt/ kulturelt om dette er akseptert i det hele tatt?

(Eller må jeg gå for bunadspolitiet? 😅)

Jeg mener det aldri er for sent. 

Jeg var nesten 30 da jeg tok opp fag på Bjørknes for å studere. Begynte å studere da jeg var 30. Følte meg gammel, men forstår idag at jeg var veldig ung og at 40 er ikke gammelt. 

Det var førte personer i 30-40 og 50-årene som tok på fag. En var 55 og skulle bli psykolog, og en annen var 54 og skulle bli lege. 

Det er aldri for sent, så følg drømmen din. Dessuten kan det være en fordel ha være 40. Du forstår nok mye mer om livet enn de som er i 20-årene. 

Anonymkode: ea534...4ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var konstruktivt å lese! Men jeg vet ikke om jeg består testene. Tør ikke å røpe hvilket kjønn jeg er 🙈

Det skader ikke å prøve, det værste som kan skje er at du ikke kommer inn. Det beste som kan skje er at drømmen blir oppfylt. Om det er noe du vil så go for it! Trives svært godt i etaten og kjenner meg ikke igjen i mange andres inntrykk av at vi er voldelige, maktsyke narsissister som ble mobbet i barndommen og vil ta hevn 😉 jobber med masse flotte folk som virkelig vil andre godt, selv om vi må skrive bøter i ny og ne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg mener det aldri er for sent. 

Jeg var nesten 30 da jeg tok opp fag på Bjørknes for å studere. Begynte å studere da jeg var 30. Følte meg gammel, men forstår idag at jeg var veldig ung og at 40 er ikke gammelt. 

Det var førte personer i 30-40 og 50-årene som tok på fag. En var 55 og skulle bli psykolog, og en annen var 54 og skulle bli lege. 

Det er aldri for sent, så følg drømmen din. Dessuten kan det være en fordel ha være 40. Du forstår nok mye mer om livet enn de som er i 20-årene. 

Anonymkode: ea534...4ab

Du bør kanskje ikke sammenligne politi med alle andre utdanninger, når en er pensjonist har noe å si for de aller fleste. Minst 3 år utdannelse,da er du altså 43,da har du igjen 15 år til du er pensjonist.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du bør kanskje ikke sammenligne politi med alle andre utdanninger, når en er pensjonist har noe å si for de aller fleste. Minst 3 år utdannelse,da er du altså 43,da har du igjen 15 år til du er pensjonist.

Lav pensjon, da.

AnonymBruker
Skrevet

Før var det krav om å gå av med pensjon rundt 58 år, det er det ikke lenger. Nå kan man i politiet velge å jobbe mye lenger. Dette sa en bekjent av meg som er politi.

Ts

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Før var det krav om å gå av med pensjon rundt 58 år, det er det ikke lenger. Nå kan man i politiet velge å jobbe mye lenger. Dette sa en bekjent av meg som er politi.

Ts

Det finnes vel også kontorjobber i politiet, som man kan gå over til når man er "for gammel" til å være ute i felten? Hvis det er det som er grunnen til at 58 er pensjonsalder i politiet generelt?

Anonymkode: 91c2b...449

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Neida - kjør på! Jeg vet om sykepleiere som har bakgrunn som historikere og journalister som utdannet seg til sykepleiere i en alder av 40 år. Du har fortsatt 15 år igjen av arbeidslivet når du er ferdig utdannet. 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom du først hadde fått jobb som politi, så hadde du sett at det ikke er drømmejobben. Politi er på vei nedover i Norge. Økende grad av korrupsjon og andre problemer. Samtidig får de stadig økt beveæpning. Dette går mot en skummel retning. Vi går sakte mot amerikanske tilstander

https://www.dagbladet.no/nyheter/trodde-politimannen-skulle-kvele-meg/79105827

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/bGJL3k/naar-politiet-begaar-overgrep

https://www.plu2news.com/post/hvit-inngang-politi-studenter-slakter-politikulturen

Anonymkode: c79c1...966

Skrevet

Hvis du brenner for det - go for it.

Du er ikke for gammel i en alder av 40. Du har fortsatt flere år i arbeidslivet igjen. Vil du tilbringe dem som politi? Hvis ja, gjør det. Det er mange forskjellige stillinger innen politiet, det betyr ikke at du garantert skal kjøre rundt i patruljebil med våpen og kontrollere unge kriminelle om de bærer våpen.

Men statusyrke er det ikke (og det er trist). 

Jeg er veldig spent på disse opptakstestene og hvordan jeg ville klart meg på dem uten at jeg er interessert i å jobbe som politi. 

Jeg ser at det er disse digitale tester:

Personlighetstest

Test i deduktiv resonnering (tidsbegrenset)

Test i induktiv resonnering (tidsbegrenset)

Jeg vil tro jeg vil klare alle tre, men ville gjerne testet meg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

søknadsfristen er 01.mars så da blir det jo ikke før neste år du kan søke

Anonymkode: 22fcf...141

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...