Gå til innhold

50% sykemelding - kan jeg være borte fra jobb i morgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei.
jeg er per nå 50% gradert sykemeldt. Etter eget initiativ har jeg prøvd å jobbe mer denne uka, 6t man og tirs, 4 i dag. Jeg har dermed jobbet de timene jeg skal etter sykemeldingen (har fri fredager). 

Kan jeg da teknisk sett, om jeg sier ifra, være hjemme i morgen? Er helt slått ut, ligget på sofaen i hele går og i dag med feber og sliter med å sove... Er ingen som er avhengig av at jeg er på jobb. 

Anonymkode: 0f664...a11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hør med sjefen. Det er ulike fra arbeidsplass til arbeidsplass og egentlig noe dere burde blitt enige om når du ble sykemeldt. 

Anonymkode: d52f6...b61

• Liker 2
Skrevet (endret)

I teorien, ja. Men dette er det kun lederen din som kan svare på. Fravær bør kun skje etter avtale med leder. At du føler deg dårlig og har opptjent arbeidstiden denne uken er dog en god sak.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

hei.
jeg er per nå 50% gradert sykemeldt. Etter eget initiativ har jeg prøvd å jobbe mer denne uka, 6t man og tirs, 4 i dag. Jeg har dermed jobbet de timene jeg skal etter sykemeldingen (har fri fredager). 

Kan jeg da teknisk sett, om jeg sier ifra, være hjemme i morgen? Er helt slått ut, ligget på sofaen i hele går og i dag med feber og sliter med å sove... Er ingen som er avhengig av at jeg er på jobb. 

Jeg skjønner ikke - du har 50% sykmelding, og har jobbet de timene du skal denne uken - hvorfor skulle du da ikke være hjemme fra jobb i morgen?

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

hei.

Hvis du jobber 50% og har avtale om faste dager, skal du i utgangspunktet møte på alle de dagene, selv om du på eget initiativ jobber lengre vakt enn du er satt opp på en dag. Hvis det var sjefen som hadde bedt deg om det, hadde det stilt seg annerledes. Hvis avtalen din er å jobbe bare 4t/4 dager i uka kan du ikke gjøre om det til 6t/2dager +
4t/1dag uten å avklare det med sjefen først. 

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Hvis du jobber 50% og har avtale om faste dager, skal du i utgangspunktet møte på alle de dagene, selv om du på eget initiativ jobber lengre vakt enn du er satt opp på en dag. Hvis det var sjefen som hadde bedt deg om det, hadde det stilt seg annerledes.

Er ikke satt opp på vakter, fører timer.

AnonymBruker
Skrevet

Det må du uansett snakke med arbeidsgiver om. Du kan ikke bare la være å møte opp på jobb. Jobben din har også rett til/plikt til å tilrettelegge arbeidsoppgavene dine.

Anonymkode: 497cb...e7e

Skrevet

Det spørs vel hvordan dere har avtalt det. Jeg har faste dager, men kan være litt fleksibel med tid og dager. Nå jobber jeg to lengre dager, men tidligere var det tre korte. Da hendte det jeg jobba lengre noen ganger, og kortere andre. Avspaserer om det blir ekstra pga møter osv.

Nå har du tydeligvis jobbet for mye, og det er helt klart god grunn til å bli hjemme. Spesielt ettersom du har vært den tiden du skal. Men du må nok gi beskjed. Dere må nesten snakke om hvordan du kan gjøre dette fremover. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...