AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #21 Del Skrevet 20. mai 2023 «Før jeg ble født hadde pappa skrevet en historie om en prinsesse som het Sval. Han fant opp navnet. Det som er morsomt er at jeg var veldig «guttete» da jeg var liten, og en prinsesse var det siste jeg ønsket å være, forteller hun og fortsetter: - Men det er en veldig fin historie og jeg har blitt veldig glad i navnet mitt.» Synes det er fint! Svale er for meg et guttenavn da jeg har hatt en elev som heter det Anonymkode: a3feb...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #22 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Et ørn? Er du morsom eller? Men en ørn eller ei ørn er riktig begge deler. Anonymkode: 742e0...a47 I noen dialekter, ja. Slå opp i Ivar Aasens ordbok: "paa enkelte Steder Neutrum" Sitat Ørn, m. (f.), Ørn (Fugl). Alm. udtalt med tydeligt “rn” og reent “ø”, afvigende fra Bjørn (Bjønn), Tjørn (Tjønn) og lignende. Kjønnet er vaklende, paa enkelte Steder Neutrum, men mere almindelig Femin. (ei Ørn). Saaledes ogsa Ørna, f. vel egentlig Hun-Ørn. G.N. örn, m. (Jf. Are). I Sammensætn. Ørne, saaledes: Ørne-fjøder (-fjør), Ørne-klo, Ørne-nebb, Ørne-reid, Ørne-veng og fl. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Haha, her tar du jo feil på alt omtrent. Anonymkode: d9500...b05 Hva er feil? Jeg vet at noen skriver og/snakker med bare to kjønn. Og mulig noen dialekter har andre kjønn på disse ordene. Anonymkode: f4940...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #23 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I noen dialekter, ja. Slå opp i Ivar Aasens ordbok: "paa enkelte Steder Neutrum" Hva er feil? Jeg vet at noen skriver og/snakker med bare to kjønn. Og mulig noen dialekter har andre kjønn på disse ordene. Anonymkode: f4940...252 Og/eller snakker skal det stå Anonymkode: f4940...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #24 Del Skrevet 21. mai 2023 Sval er et nydelig navn Anonymkode: 145c9...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #25 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I noen dialekter, ja. Slå opp i Ivar Aasens ordbok: "paa enkelte Steder Neutrum" Hva er feil? Jeg vet at noen skriver og/snakker med bare to kjønn. Og mulig noen dialekter har andre kjønn på disse ordene. Anonymkode: f4940...252 Du bør nok komme med noe annet enn et gammelt sitat fra Ivar Aasen som "bevis". Nevn én dialekt hvor ørn er intetkjønn... Anonymkode: 9f970...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #26 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du bør nok komme med noe annet enn et gammelt sitat fra Ivar Aasen som "bevis". Nevn én dialekt hvor ørn er intetkjønn... Anonymkode: 9f970...476 Det er kun 150 år gammelt, noe annet har jeg ikke. Det er mulig ingen sier det mer, men uansett er det en del av det vi kaller "norsk". Du får sende e-post til Språkrådet eller noe om du vil. Jeg orker ikke. Så du får tro hva du vil. Anonymkode: f4940...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #27 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 8.20): Er ikke så glad i Sval, men liker Svava og Svea. Anonymkode: 90285...ffe Hverken Sval eller dine forslag er fine. Svava høres ut som talefeil og Svea forbinder jeg med Svea finans. Anonymkode: 85f40...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå