AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Sønnen min har begynt å protestere når han skal på samvær til far. Han er der annen hver helg. Det ender med at far blir sur, og sønnen min blir lei seg. Sønnen min er 15 år og skal begynne i 10. klasse. Hvordan kan jeg forklare til far at jeg ikke kan tvinge sønnen min til å dra på samvær når han ikke vil? Og nei det er ikke omsorgssvikt inni bildet, far en en snill og god pappa. Sønnen min er i den alderen hvor venner betyr mest, og jeg synes det er viktig at han ikke går glipp av noe bare fordi far mener at han må komme på samvær. Om han ønsker så kan han komme hit å se sønnen sin, vi bor bare 10 minutter unna. Så han kan svinge innom etter jobb. Anonymkode: bd775...7bb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Når far bor 10 minutter kan vel sønnen dra dit? Han går ikke akkurat glipp av noe når han kan reise for å møte venner. Anonymkode: 68483...d9c 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Hvis faren bor 10 min unna er det ingen grunn til at han ikke kan være hos far. Han kan være med på ting, og være sammen med venner selv om han er der. Anonymkode: 48a13...090 2
svartkatt Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Får han ikke treffe venner når han er hos faren? Det kan jeg forsåvidt skjønne til en viss grad hvis dette er eneste gangene far og sønn ser hverandre. Men det er litt mye å kreve at han er hjemme hele helga. Kanskje det er bedre at de finner på noe sammen hvis de ikke gjør det.. og muligens andre tidspunkt..
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 fra man er femten år eller seksten år gammel, så får vel tenåringen bestemme dette helt selv. den ene forelderen trenger derfor ikke å hale med seg ungdommen til den andre forelderen. Anonymkode: 777ae...90c 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Han kan bestemme dette helt selv, men jeg skjønner ikke, som de over, hvorfor han ikke kan være med venner etc. når han er hos far. Om det er så kort avstand mellom dere. Anonymkode: ba922...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Får han ikke være med venner når han er hos far? Anonymkode: d3a1c...cb6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Far bor 10 minutter unna? Da burde det virkelig ikke være et problem for ungdommen å reise dit. Hvis det er slik at far ikke vil la gutten være med venner de helgene, så må jo far først få mulighetene til å endre seg? Anonymkode: 591c8...2af
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Det begynner å bli vanskelig når de er så store at det egentlig er naturlig å frigjøre seg fra foreldrene. Da kan ei hel helg hos pappa bli mye, især om det er forventet at de helgene er det bare han og pappa? Kan det være en ide å endre på samværet? Det må jo foregå i en form som også passer tenåringen. Og helst kan videreføres til han blir myndig. Hva med i stedet for annenhver helg, at de er sammen hver onsdag? Eller noe? For ungdommen er det jo mye i helger det skjer, og fort gjort å føle seg utenfor og gå glipp av mye - blir ikke det samme med spontane ting de finner på, om han er 10 min unna i bil. Anonymkode: 18334...072
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Vi vet jo ikke hvor i landet de bor. 10 min med bil kan være problematisk for en 15 åring dersom det ikke finnes noe kollektivt. Vi har mine og dine barn. Far til mine bor over 1 time unna, så 16 åringen drar ikke noe særlig dit. Vi bor 30 min unna barnemor og skole til bonusbarn og de er 15 og 17 og her mer enn annenhver helg, og også med venner. Men kollektivtilbud er meget godt. Anonymkode: 9e4fa...eb1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Ei venninne av meg flyttet hjemmefra da hun var 16, så jeg mener at han kan få bestemme selv. Det er faktisk utrolig irriterende å bli kontrollert og tvunget til ting man ikke vil. Om tenåringen ikke vil til far, så må tenåringen si det til far. Om far ikke forstår det, så kommer tenåringen til å protestere på ulike måter. Far kan f.eks si: "Jeg skjønner, gutten min. Når passer det for deg at vi treffes?" I dag som 32 åring har jeg minimalt kontakt med begge mine foreldre, og jeg har aldri følt meg mer lykkelig og fri. La ungdommen ta egne valg som får han til å føle seg bra, og ikke valg som andre forventer eller bestemmer. Jeg var veldig moden da jeg var 15 år i hvert fall. Anonymkode: bb93b...29a 1
Teardrop Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Husker selv fa jeg var 14-15år gammel å måtte til far anvher helg. Det var jævlig kjedelig! han fant aldri på noe gøy å jeg ble bare sittende å se på tv eller ligge i senga å sove. Dette var før smart telefonens tid. Hjemme hadde jeg stasjonær pc og venner og kjæreste. Far hadde ikke engang pc. Jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå å dra til han, ikke fordi det var noe galt med han, men fordi det var forbanna kjedelig! Det er alderen til sønnen din, 100%.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #13 Skrevet 27. april 2023 Hvis man har alle tingene sine liggende hjemme hos tråd-starter, og denne faren aldri finner på noe som helst (annet enn å for eksempel glo på TV eller sitte foran hans egen dataskjerm) så blir det selvfølgelig ufattelig kjedelig for tenåringene. Ønsker denne faren egentlig å finne på noe sammen med tenåringen, eller ønsker man bare å ha ungen der på grunn av en slags "prestisje" liksom? Anonymkode: 777ae...90c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #14 Skrevet 27. april 2023 Fra bufetat sine sider; Anonymkode: f78cf...5a1
regine Skrevet 27. april 2023 #15 Skrevet 27. april 2023 Dette vil jeg mene er FAR sitt ansvar. Altså at far er den som må snakke med gutten og finne en ordning for samværet. Far er den voksne i relasjonen og det er hans ansvar at relasjonen funker. Iallfall ikke din. Du kan oppmuntre gutten til å snakke med faren, og du bør si til faren at det er HAN som må ta en seriøs prat med gutten, men det er ikke ditt ansvar å tilrettelegge, pushe, lokke og lirke for at samvær mellom far og sønn skal bli noe av og fungere. Jeg hadde ikke tvunget et 15¨åring til å dra, her må faktisk far på banen. 1 1
Millimani Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 regine skrev (På 27.4.2023 den 13.02): Dette vil jeg mene er FAR sitt ansvar. Altså at far er den som må snakke med gutten og finne en ordning for samværet. Far er den voksne i relasjonen og det er hans ansvar at relasjonen funker. Iallfall ikke din. Og/eller mor og far sammen med gutten 1
Eva-Lena Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 21.24): Sønnen min har begynt å protestere når han skal på samvær til far. Han er der annen hver helg. Det ender med at far blir sur, og sønnen min blir lei seg. Sønnen min er 15 år og skal begynne i 10. klasse. Hvordan kan jeg forklare til far at jeg ikke kan tvinge sønnen min til å dra på samvær når han ikke vil? Og nei det er ikke omsorgssvikt inni bildet, far en en snill og god pappa. Sønnen min er i den alderen hvor venner betyr mest, og jeg synes det er viktig at han ikke går glipp av noe bare fordi far mener at han må komme på samvær. Om han ønsker så kan han komme hit å se sønnen sin, vi bor bare 10 minutter unna. Så han kan svinge innom etter jobb. Anonymkode: bd775...7bb Jeg hadde bare sagt til bf at samværet utgår fordi barnet ikke vil. Han er stor nok til å velge selv nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå