Gå til innhold

Kan man se om man er gravid på MR?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på MR for 6 dager siden. Ble sendt inn i maskinen, og skulle ligge der i ca 45 min. Skulle scanne hode og rygg. Etter 10 minutters tid kjørte de meg ut igjen.. De så litt lure ut men sa ikke noe mer. 

Tok grav. test i går som var veldig positiv.

Kan radiologene ha sett fosteret og derfor avbrutt undersøkelsen tidlig…?

Anonymkode: e1e2b...dc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Var på MR for 6 dager siden. Ble sendt inn i maskinen, og skulle ligge der i ca 45 min. Skulle scanne hode og rygg. Etter 10 minutters tid kjørte de meg ut igjen.. De så litt lure ut men sa ikke noe mer. 

Da ville sagt det ganske garantert. Kan ikke bare avbryte en undersøkelse uten noe grunn. Hva fikk du til svar når du spurte?

Anonymkode: f3171...af8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De sa bare at jeg måtte vente på svaret…  mens de smilte og så lure ut.Tenkte kanskje at de ikke sa noe siden det er veldig tidlig i svangerskapet. Hele greia var bare veldig rart, derfor jeg lurer.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De sa bare at jeg måtte vente på svaret…  mens de smilte og så lure ut.Tenkte kanskje at de ikke sa noe siden det er veldig tidlig i svangerskapet. Hele greia var bare veldig rart, derfor jeg lurer.

Ts

Jeg vil tro du bare har overtolket situasjonen☺️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan man se, ja, men ikke så tidlig i svangerskapet at det ikke vises på ul. Tviler på at de har sett noe, med mindre du testet svært sent. Tror kanskje du overtolker en smule her. 

Anonymkode: e0f32...396

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro du bare har overtolket situasjonen☺️

Helt sikkert 😁 Ble bare nysgjerrig. Regner med at undersøkelsen gikk raskt fordi ingenting er galt.

Takk for svar!

Ts

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan man se, ja, men ikke så tidlig i svangerskapet at det ikke vises på ul. Tviler på at de har sett noe, med mindre du testet svært sent. Tror kanskje du overtolker en smule her. 

Anonymkode: e0f32...396

AnonymBruker
Skrevet

De sier alltid 30-45 min. 

Har ligget både 10 min og en time. 

De hadde garantert sagt ifra om du var gravid. 

De var nok vanlig høflighet å smile. 

Anonymkode: e6960...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Sa de 45 min eller stod det 45 min på innkallelsen?

Anonymkode: f282a...00e

AnonymBruker
Skrevet

De scanner bare akkurat det området som skal undersøkes, hode og rygg i ditt tilfelle, da ser de ikke det området. Og hvis du nettopp fikk positiv test er vel det fosteret knapt synlig i det hele tatt. 

Det er forøvrig ikke radiologer som kjører maskinen. Tror heller ikke de avbryter noen mr-undersøkelse pga graviditet, uten at jeg er spesialist på den modaliteten. Og iallefall ikke uten å informere om hvorfor. Man sender ikke noen hjem med en ufullstendig undersøkelse uten å informere om hvorfor.

Anonymkode: f8f93...17c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De scanner ikke hele kroppen, kun det området som er henvist til undersøkelse.  De har garantert ikke sett noen graviditet og avsluttet for tidlig på grunn av det.  Man får heller ikke resultatet umiddelbart,

Jeg trodde for øvrig man ble spurt om man var gravid i forkant av undersøkelsen?  Selv jeg, 47 på undersøkelsestidspunktet, fikk det spørsmålet...

Smiler gjør gjerne folk i serviceyrker.  Og "så lure ut", er det slik at du selv mistenkte et svangerskap siden du testet ganske umiddelbart etterpå, og dermed tolket for mye inn i situasjonen?

Anonymkode: cf57a...751

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De kan umulig ha sett det sia de stråla ikke den delen. 

Anonymkode: 54ca9...ae8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man ser ikke noe foster så tidlig uansett måte å scanne på. Men de har ikke sjekka livmorområdet, så kan umulig ha sett noe. 

Anonymkode: dc8b6...66d

Skrevet

Det tar mye lenger tid å MR-scanne hodet og ryggen enn 10 minutter, så noe har de sett som gjorde at de avbrøt undersøkelsen. Spennende hvis du oppdaterer oss da :)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke skadelig å ta MR når du er gravid? 

Anonymkode: 19987...5a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 1.02):

Er det ikke skadelig å ta MR når du er gravid? 

Anonymkode: 19987...5a5

MR er magneter

Anonymkode: 8061f...38e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...