Gå til innhold

Eksamenstips?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.

Eksamenstiden nærmer seg. Gleder meg ikke akkurat, skal ha 5 eksamener før jul og de kommer VELDIG tett. Har noen noen gode erfaringer å dele eller tips angående strukturering. Det er mye stoff og jeg vet ikke hvordan jeg skal organisere det. Har begynt å lage små "tanke-kart" over hvert kapittel som jeg kan pugge. Men hvordan skal jeg organisere dagene rett før eksamen? Leseteknikker å lignende.

Alt tas imot med takk! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Først vil jeg si at jeg ikke misunner deg. Tiden før eksamen er kanskje det aller verste jeg vet, og heldigvis er jeg ferdig med det.

Men her er et råd fra meg. Du lager tankekart eller lister over noen få punkter som er viktige å kunne. Disse listene og tankekartene henger du opp på veggene hjemme hos deg, på kjøleskapet, ved senga, foran doen etc. På den måten må du se på dem hele tiden, og du lærer deg disse punktene godt etterhvert.

Etter en stund kan du kanskje bytte ut noen av lappene. Husk at arkene må være oversiktlige, ikke inneholde for mye tekst. Bruk gjerne farger etc.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: ikke utsett det til siste stund iallefall!!!!!!!!!!!!

Jeg har eksamener på tirsdag, men fortsatt masse igjen å lære........... så et tips utfra det jeg sliter med nå:

pugg inn det som må pugges i god tid, slik at du slipper å gjøre det siste dagen når man egentlig skal repetere...

Ellers er det ofte et sikkert trekk å gå gjennom gamle eksamensoppgaver tidlig for å få en viss peiling over hvordan oppgavene blir.

Sett gjerne av bare noen få effektive timer hver dag i begynnelsen, så slipper du bli så lei som jeg er nå :(

Ellers er det lurt å bytte litt leseplass syns jeg, sitte på forskjellige lesesaler og bibliotek, da går det lettere......

TEAMWORK er vel et nøkkelord. Lag grupper sammen med medstudenter, diskuter oppgavne og hør hverandre i det som må pugges. Det er mye enklere å huske det som man har sagt høyt og diskutert, syns iallefall jeg!

Huff, nei lykke til! Uggghhhh, jeg må lese videre............ ikke benytt siste dagene til å skrive mail og surfe på nett istedenfor å lese iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter mange år som student er mine råd følgende:

1) Allier deg med en seriøs medstudent som du kommuniserer godt med og som du vet er strukturert.

2) Del kapitlene inn i to bolker og sett dere inn i hver deres del.sørg for å skjære ned til beinet det dere trenger og ikke heng dere opp i detaljer

3)kollokvie: legg frem for hverandre.

4) Spør hverandre

5) Siste runde: 3 stikkord per tema......om igjen og om igjen.

6) Et glass rødvin og i seng:) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...