Gå til innhold

Sinnsyke menssmerter etter fødsel. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person som har vært priviligert med NULL plager under menstruasjon. Ever. Jeg er typen som glemte at tampongen var der, for jeg hadde ingen tegn på mensen overhodet. For fire år siden ble jeg gravid, fødte (vaginalt om det spiller noen rolle) ukomplisert. Brukte p-piller etter det, og hadde ikke mens (helt normalt for meg på prevensjon). Gikk altså vel fire år uten menstruasjon (svangerskap+p-piller).

Sluttet på p-pillene i november og mensen er et sant hel****. Det er SÅ vondt, og blir bare verre og verre for hver periode. Jeg kaster opp av smertene, og tar maksdose reseptfri smertestillende. Hver mnd er hakket verre enn sist. Blødningen er like liten som alltid og hele mensen varer bare 4 dager som alltid - men disse smertene er helt nye nå. Rier var peanuts i forhold altså, jeg har aldri hatt så vondt før som jeg nå har fra start til slutt hver måned. 

Jeg venter på time hos gynekolog, men spør her i mellomtiden. Noen som har opplevd maken? Jeg vet at mange sliter med sterke menssmerter altså, men jeg har altså aldri hatt det tidligere. Fikk det nå, og det blir verre og verre for hver mnd. Mannen min gjennom 12 år klør seg også i hodet, han har aldri sett meg slik sier han… Erfaringer? Vurderer og kvitte meg med hele livmora slik ting er nå…

Anonymkode: e5d46...685

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at du burde sjekkes for endometriose 

Anonymkode: 52b4f...085

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som at du burde sjekkes for endometriose 

Men er dette noe som kan oppstå i voksen alder? Er 30 år nå og aldri vært plaget tidligere. Hadde ei heller noen problemer med å bli gravid med første, satt på pp1. Har klokkestabil syklus også. Kan det likevel være endometriose?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er dette noe som kan oppstå i voksen alder? Er 30 år nå og aldri vært plaget tidligere. Hadde ei heller noen problemer med å bli gravid med første, satt på pp1. Har klokkestabil syklus også. Kan det likevel være endometriose?

Det kan oppstå når som helst

Anonymkode: b6a40...6a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja det kan komme når som helst 

Skrevet

Jeg syns det kanskje kan høres mer ut som adenomyose, da graviditet og fødsel gir økt risiko for det. Og for de som har det før fødsel gir graviditet og fødsel en forverring. Jeg har også en syklus du kan stille etter klokken med både endo og adeno. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan selvfølgelig være endometriose i tillegg, men adenomyose er vertfall noe som blir verre av fødsel. Adenomyose er enkelt sagt endometriose i selve livmoren, ikke utenfor.

Skrevet

I forhold til slike smerter kan jeg bare si genertl at det er viktig å komme smertene i forkjøpet, ta NSAIDS så snart du merker smerter/blødning og i store nok doser.  Det har ikke samme effekt om du tar det senere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 22.14):

Absolutt. Og det er jo ikke akkurat uvanlig at hormonelt påvirkede tilstander forverres av/i etterkant av svangerskap 😕

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...