Gå til innhold

Kjøpt bolig, men alt innvendig ser ut som det er fra 90-tallet. Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har nylig kjøpt enebolig - fikk det ganske rimelig, da det ikke ble lagt ut på markedet. Bad og våtrom har heldigvis blitt renovert for ikke så lenge siden, men resten av boligen ser ut som den er fra 1993.

Det er en salig blanding av gulnet furu og tapet, grelle farger (mørk grønt, gult, rødt), osv. 

Helt ærlig er vet jeg ikke hvor jeg skal starte. Noen tips til hva du ville gjort?

Anonymkode: 0bf4d...720

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tatt frem maling og pensel/rulle

Anonymkode: 783a4...2a1

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

90-talls er vel så umoderne at det er moderne igjen? :P

Hva du kan gjøre, kommer an på hvor mye penger du har. Å male er billig. Gulnet furu kan du bruke sånn hvitting på (altså ikke maling, men noe som gjør den lysere og mindre gul).

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gjort noe i full fart. Ville planlagt godt og først avklart: hva er budsjettet, og hva er det som må gjøres, bør gjøres og event kan vente. Så planlagt endringer - hva trenger dere, og hva liker dere? Og forsøkt å ikke velge ting som er veldig moderne nå, feks spiler og «betong»vegger, men som sannsynligvis vil være «såå 2023» om noen få år.

Anonymkode: a6b57...e78

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere sier, det kommer helt an på hva du har av penger å legge i. Personlig ville jeg malt. Grunnet først, så malt i en farge som passer inn med ditt interiør/gulvet som er der (hvis det ikke skal byttes). 

Min leilighet er også veldig 90-talls, så det var det jeg gjorde. Malte i mer tidsriktige farger som passet både meg og leiligheten, også gjorde jeg enkle endringer på kjøkken som å male fronter, fliser, og bytte benkeplate og vask. Nytt ville kostet 150 000 kr, jeg brukte under 50 000,-.

Begynn med å male alle overflater, bare dette vil hjelpe enormt. 

Anonymkode: bc1b6...947

AnonymBruker
Skrevet

Du må sende noen bilder her. Umulig å si

Anonymkode: d2c09...e2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå ganske enkelt å pusse opp overflater innendørs. Vi pusset og lakkerte parketten, noen steder kunne vi male rett på tapeten og andre steder fjernet vi tapeten, grunnet flere gang, pusset og malte over. Har også tapetsert på nytt enkelte rom. Der det var billig laminat, byttet vi gulv.

Anonymkode: 85304...416

• Liker 1
Skrevet

Mal over det som er værst og gulnet furu kan smøres for å bli lysere igjen eller mal den (husk kvistlakk), også bor du ei stund før du tar fatt på grundigere oppussing. Greit å finne ut hva som fungerer og ikke først så en ikke koster på grundig oppussing for så å finne ut at du helst ville hatt det annerledes eller i en helt annen stil.

Skrevet

Maling er enkelt og billig tiltak mange kan klare selv, men husk at flater som er lakket må slipes for at malingen skal sitte. Eller ville jeg pusset opp etter din smak og stil, for all del ikke hør på folk her inne som henviser til trender. Trender funker kun om man skal selge fort igjen. 

Skrevet

Ville først malt gulnet furu, det blir liksom aldri pent uansett trend 😬 Ellers er det vel ikke så mye du må gjøre? Heng opp bilder på veggen og ta ting som det kommer :) 

AnonymBruker
Skrevet

Neh….

Hadde begynt med det enkleste om mulig? 

90tallet var vel ikke så mye teksturer utenom tapetborder. Så det meste lar seg vel male over uten å fjerne tapetet om man er heldig? 

Gulnet furu hadde jeg også malt (kvistgrunning først). Men det er JOBB, så hadde kanskje tatt det til sist. Kan jo være du ender opp med lys lakk fremfor den megajobben som maling og kvistgrunning er. 

Om gulv kan slipes hadde jeg jo gjort det og, eventuelt at man tilpasser veggfargene til gulvene. 

Er kjøkkenet i tre kunne jeg gjerne malt om det ellers var i grei stand. Synes endel av 90-talls kjøkken blir ganske fine i type lysere blå eller grønnmalinger. 

Anonymkode: 7caf1...61f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha byttet gulv og malt veggene. 
Hvis det er buede åpninger mellom rom ville jeg ha fjernet disse ved å åpne opp til taket.

Dersom kjøkkenet er av heltre, men fullt funksjonelt, så ville jeg ha pusset, grunnet og malt det og byttet benkeplate.

Anonymkode: 7ff16...b69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville ha byttet gulv og malt veggene. 
Hvis det er buede åpninger mellom rom ville jeg ha fjernet disse ved å åpne opp til taket.

Dersom kjøkkenet er av heltre, men fullt funksjonelt, så ville jeg ha pusset, grunnet og malt det og byttet benkeplate.

Anonymkode: 7ff16...b69

Buer er faktisk in igjen. 

Anonymkode: bc1b6...947

Skrevet

Jeg ville ha sjekket hva som er under furu, grelle tapeter etc. I mitt hus, som er bygget på omtrent samme tid, er/var det sponplater under overalt. Alt av panel og strietapet er derfor fjernet før veggene ble sparklet, kledd med glatt glassfiber og malt. På gulvene er det lagt laminat/parkett med det gamle vinylbelegget som underlag siden gulvet også er sponplate og det uansett måtte legges noe under. Og når man først er i gang kan det være lurt å sjekke om det er fuktskader etc. før man legger noe nytt oppå. Her manglet det f.eks. noe isolasjon i et hjørne og da ble veggen åpnet der for å utbedre dette. 

Uansett kan det være lurt å "bo seg inn" litt før du renoverer alle overflater og skifter kjøkken. Her tok vi bare det aller mest presserende (Bl.a. et knall rosa soverom...) og ventet med resten. Det endte da opp bl.a. med at kjøkkenet fikk en helt annen plassering enn opprinnelig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke ha lagt vekt på om stilen var 90-tall eller annet i det hele tatt.  Det viktige er hva du liker, og ikke hva trendene er nå.  Skal du følge trendene får du det travelt framover :)  

Regner med at du ikke har et veldig romslig budsjett siden du nettopp har kjøpt boligen.  Da ville jeg tatt fatt på det mest presserende aller først.  Å male er billig.  Hadde tatt et og et rom, og planlagt godt.  Da vi pusset opp soverommet, fant jeg både sengegavl, sengeteppe, gardiner og belysning på finn.no.  

AnonymBruker
Skrevet

Utfra klærene mange går med, virker det som 90 tallet kommer tilbake. 

Hold ut, snart har du et hipster hus. Med unik tapet.

Anonymkode: 959bb...e4c

AnonymBruker
Skrevet

TS her: 

Vel, på sikt tenker jeg budsjett på rundt 1 million, men det er jo alle rom og andre småting. 

Har ingen bilder på mobilen, men det er også noe brystpanel - erketypisk der bunnen er (nå gulnet/mørknet) furu, og overdel tapet i farger som jeg nevnte over. Jeg synes egentlig alle soverommene har grusomme farger - men det er mest tapet, så det går jo greit å fikse. 

Gulvene er også litt sånn kjip gammel parkett, ser temmelig datert ut. Noen av takene  er også furu.  

Men i alt er det for mye mørke farger. Mørk grønn, mørk rød, osv.

Lånn sånn som dette (bare mye mørkere plater) 

54233836_2677470698934830_18066918357419

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her: 

Vel, på sikt tenker jeg budsjett på rundt 1 million, men det er jo alle rom og andre småting. 

Har ingen bilder på mobilen, men det er også noe brystpanel - erketypisk der bunnen er (nå gulnet/mørknet) furu, og overdel tapet i farger som jeg nevnte over. Jeg synes egentlig alle soverommene har grusomme farger - men det er mest tapet, så det går jo greit å fikse. 

Gulvene er også litt sånn kjip gammel parkett, ser temmelig datert ut. Noen av takene  er også furu.  

Men i alt er det for mye mørke farger. Mørk grønn, mørk rød, osv.

Lånn sånn som dette (bare mye mørkere plater) 

54233836_2677470698934830_18066918357419

Den brystpanelen skal jeg vedde ganske mye på at er satt på oppå platene under. Da kan den i så fall bare tas ned og har du flaks er det strietapet hele veien ned. (Denne panelen var typisk noe folk satte opp selv etter at huset var ferdig. Du kan sjekke ved å løsne listen øverst på et lite synlig sted og forsiktig dytte panelen litt ut med f.eks. et brekkjern for å se hva som er under). Hvis det er det kan du, i hvert fall midlertidig, komme unna med å sparkle spikerhullene og male veggen med ultramatt maling. Det siste gjør strukturen i tapetet mindre synlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Party like it’s 1999! 

Anonymkode: f7f44...003

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...