Gå til innhold

Flytte fra Ålesund til Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har tenkt en stund på at jeg kunne tenkt meg å flytte fra Ålesund til Oslo. Trenger ikke nødvendigvis bo i selve Oslo, for jeg er også åpen for et eller annet sted som er maks 1 time med tog til Oslo. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å flytte er fordi det er mer muligheter der. Der er flere muligheter for å være frivillig innen noe jeg interesserer meg for, drive med hobbyene mine (foto og klatring). Og kanskje større muligheter for å få venner?

Jeg er født og oppvokst i Ålesund, har ingen venner her men har foreldrene mine og broren min her som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å bli værende. Jeg blir sannsynligvis ufør om noen måneder, og har en liten jobb (vta) ved siden av som gir litt ekstra inntekt. Det er jo også en grunn til å bli værende. Men tror ikke det ville være noe problem å få en ny liten jobb i Oslo?

Jeg trives jo for så vidt i Ålesund, det er en grei størrelse by, koselige kafeer osv. Men som sagt har jeg ingen venner og jeg skulle gjerne ønske være frivillig samt drive med hobbyene mine i større grad. 

Ser ikke for meg å flytte med det første, men kanskje om 1 års tid... 

Hva tenker dere om dette? Burde jeg ta sjansen? Noen her som kanskje bor i Oslo eller andre steder/byer i nærheten og kan fortelle litt om hvordan det er? Hvordan dere trives osv? Du trenger ikke ha erfaring med Ålesund eller Oslo for å svare altså, tenkte mest på generelt det å flytte til en "ukjent" by og det å flytte fra foreldre og søsken. 

Anonymkode: 5b472...e66

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså Oslo er jo en relativt større by enn Ålesund.

Jeg har selv bodd i ålesund (innflytter fra oslo-området), men flyttet tilbake etter nesten 10 år i ålebyen. 

Jeg anbefaler alle å komme seg litt bort fra det kjente, bare for å få ny erfaring. 

Det er relativt andre type mennesker i oslo, flere muligheter som du selv nevner, og i oslo vil man fort "blende inn" i folkemengden. Alt er relativt, men vil tørre å påsi at jeg trives bedre i oslo-området da klimaet er noe helt annet, og mulighetene + reisemulighetene er mye større. Det er jo selvsagt min smak. 

Anonymkode: 85b18...36a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Altså Oslo er jo en relativt større by enn Ålesund.

Jeg har selv bodd i ålesund (innflytter fra oslo-området), men flyttet tilbake etter nesten 10 år i ålebyen. 

Jeg anbefaler alle å komme seg litt bort fra det kjente, bare for å få ny erfaring. 

Det er relativt andre type mennesker i oslo, flere muligheter som du selv nevner, og i oslo vil man fort "blende inn" i folkemengden. Alt er relativt, men vil tørre å påsi at jeg trives bedre i oslo-området da klimaet er noe helt annet, og mulighetene + reisemulighetene er mye større. Det er jo selvsagt min smak. 

Anonymkode: 85b18...36a

Ja, jeg har også tenkt på det at det ville være fint å komme seg bort fra det kjente og få ny erfaring. Også det at jeg kunne drive med hobbyene mine i større grad er en stor fordel. Men det som også er en viktig faktor er jo boutgifter. Mye dyrere i Oslo enn Ålesund. Og jeg vet ikke om det ville være verdt det å flytte dersom jeg bare ender opp med å slite økonomisk? 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir bra å flytte til Oslo-området. Stabil temperatur, milde vintre og varme somre. Mange mennesker å bli kjent med. 

Om du ikke trives innen 1 år kan du jo prøve Bergen eller Trondheim? 

Anonymkode: 1b101...613

AnonymBruker
Skrevet

Husk at Oslo m/omegn er veldig dyrt, får jo knapt leid ett bøttekott for under 10 000 i husleie 🥺

Anonymkode: 25755...341

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, jeg har tenkt en stund på at jeg kunne tenkt meg å flytte fra Ålesund til Oslo. Trenger ikke nødvendigvis bo i selve Oslo, for jeg er også åpen for et eller annet sted som er maks 1 time med tog til Oslo. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å flytte er fordi det er mer muligheter der. Der er flere muligheter for å være frivillig innen noe jeg interesserer meg for, drive med hobbyene mine (foto og klatring). Og kanskje større muligheter for å få venner?

Jeg er født og oppvokst i Ålesund, har ingen venner her men har foreldrene mine og broren min her som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å bli værende. Jeg blir sannsynligvis ufør om noen måneder, og har en liten jobb (vta) ved siden av som gir litt ekstra inntekt. Det er jo også en grunn til å bli værende. Men tror ikke det ville være noe problem å få en ny liten jobb i Oslo?

Jeg trives jo for så vidt i Ålesund, det er en grei størrelse by, koselige kafeer osv. Men som sagt har jeg ingen venner og jeg skulle gjerne ønske være frivillig samt drive med hobbyene mine i større grad. 

Ser ikke for meg å flytte med det første, men kanskje om 1 års tid... 

Hva tenker dere om dette? Burde jeg ta sjansen? Noen her som kanskje bor i Oslo eller andre steder/byer i nærheten og kan fortelle litt om hvordan det er? Hvordan dere trives osv? Du trenger ikke ha erfaring med Ålesund eller Oslo for å svare altså, tenkte mest på generelt det å flytte til en "ukjent" by og det å flytte fra foreldre og søsken. 

Prøv en venneapp. Jeg asr venner her jeg bor, men jeg ville blir kjent med flere så da prøvde jeg der. Hey vina eller venn.

Visst du vil jobbe frivillig. Kan du høre med sykehjemmet om du kunne gått turer med beboerne der, røde kors har sikkert noe innen besøksvenn også. Det trengst virkelig

Men selfølgelig er jo sikkert gøy å prøve noe annet også. 

Endret av Curiousine
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir bra å flytte til Oslo-området. Stabil temperatur, milde vintre og varme somre. Mange mennesker å bli kjent med. 

Ja det har du rett i. Det skader ikke å prøve.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at Oslo m/omegn er veldig dyrt, får jo knapt leid ett bøttekott for under 10 000 i husleie 🥺

Anonymkode: 25755...341

Ja, det er akkurat det som nok er det største problemet mitt. Har ikke råd til så veldig mye mer enn 12 000 i husleie. Og da spørs det om jeg har lyst til å bo såpass trangt som jeg må for å få noe til den prisen 😕

AnonymBruker
Skrevet
Curiousine skrev (3 timer siden):

Prøv en venneapp. Jeg asr venner her jeg bor, men jeg ville blir kjent med flere så da prøvde jeg der. Hey vina eller venn.

Visst du vil jobbe frivillig. Kan du høre med sykehjemmet om du kunne gått turer med beboerne der, røde kors har sikkert noe innen besøksvenn også. Det trengst virkelig

Men selfølgelig er jo sikkert gøy å prøve noe annet også. 

Ja, det var en god ide. Kanskje jeg skulle gi det 1 år og virkelig gjøre en innsats på det å få nye venner osv. og om det ikke har løst seg innen 1 år så flytter jeg til Oslo og blir boende der en stund for å se hvordan jeg trives. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, det er akkurat det som nok er det største problemet mitt. Har ikke råd til så veldig mye mer enn 12 000 i husleie. Og da spørs det om jeg har lyst til å bo såpass trangt som jeg må for å få noe til den prisen 😕

Du kan bo rett utenfor Oslo også. F.eks Sandvika, da tar du toget raskt inn. Eller Østerås, da har du Oslotakst på Tbanen siden hele t-banenettet er Oslotakst. Lillestrøm kan også være et sted å bo. Kort vei med tog inn til Oslo. 

Om du blir ufør får du honnør/barnebillett, så da sparer du en del penger på det. 

Jeg har bodd i Bergen og Oslo og liker begge steder. Liker nok best været i Oslo. Trondheim har jeg bare vært på besøk til, men virker som en koselig by. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være skummelt å flytte om du er helt alene. Og du må ikke ta for gitgst å få venner i Oslo nødvendigvis er SÅ lett. Men, er jo fint å utforske og bevege seg litt. Så om du tør og vil, samt har råd, er det jo bare å prøve! 

Anonymkode: e3c5b...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være skummelt å flytte om du er helt alene. Og du må ikke ta for gitgst å få venner i Oslo nødvendigvis er SÅ lett. Men, er jo fint å utforske og bevege seg litt. Så om du tør og vil, samt har råd, er det jo bare å prøve! 

For gitt*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 3.14):

Ålesund har milde vintre. Det har ikke Oslo. Vintrene der kan tvert i mot være bikkjekalde. Ei kulde du aldri får på nord-vestlandet.

Ellers stemmer det at temperaturen er stabil og somrene er ofte varme.

Til ts: jeg synes det er rart at du ikke har noen venner i Ålesund når du har bodd der hele livet. 
Hvis dette ikke er selvvalgt, tror jeg dessverre at det vil bli like vanskelig å finne noen å henge med også i Oslo.

Hilsen ei som har bodd begge steder

Anonymkode: 6bc18...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Du treng vel ikkje bu i Oslo? Kan fint bu i Drammen eller Tønsberg og heller dra inn til storbyen om du vil? Trur det vil vere lettare å bli kjent med folk på ein litt mindre stad. 

Har budd i Oslo i 12 år :) 

Anonymkode: 1ad96...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...