AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Man forbinder jo adhd med energiske, snakkesalige folk som har masse ting på gang hele tida. Som er kjappe i replikken, utadvente, kreative, idérike, spontane etc. Ei jeg kjenner utredes nå, og hun er veldig slapp og sliten, veldig stille, har endel uferdige prosjekter på gang. Er treg i oppfattelsen og må tenke seg om før hun svarer, hun er imøtekommende og høflig, men innadvendt. Kreativ og idérik var hun før, men altfor sliten nå virker det som. Alltid helst planlagt i good tid, ikke så veldig impulsiv. Er det mulig å ha adhd når man er så motsatt av det diagnosen innebærer? Anonymkode: 44ea0...7eb
AprilLudgate Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Adhd er ikke nødvendigvis ytre faktorer du kan se. Det kan like gjerne, og ofte for kvinner, resultere nettopp i en indre uro/manglende eksekutive funksjoner osv som resulterer i burnout/utmattelse/slitenhet. Hjernen kan gå på fullgir selv om du ikke ser det utenpå. De kvinnene jeg kjenner med ADHDdiagnose fikk det i voksen alder nettopp pga denne manglende forståelsen av hva det kan være. Noen opplever mye energi og kjører på til de har null piff igjen, andre opplever stadig utmattelse/depresjon osv som følge av at kropp og hjerne tar inn alt/er i høyspenn. Det er vel det kan kalte ADD før. Nå kaller man det generelt adhd. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Ja. Jeg har adhd og er dønn sliten i hodet fordi det er så mye på gang inni der som jeg ikke klarer å sortere og utnytte på en fornuftig måte. Får jeg et spørsmål må svaret sorteres ut blant alt annet som suser forbi hjernecellene, og jeg sitter ofte der som en frossen pc en stund før du får respons. Jeg var mer impulsiv før, men sliter mer med å komme forbi "intern idé" fasen til utføringsfasen. Anonymkode: 0c708...ac6 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Tror ikke du vet helt hva diagnosen innebærer når jeg ser på oppsummeringen din i de 2 første linjene. Dette er typisk det man forbinder med adhd gutter som klatrer i alt de kommer over osv... Men det er slett ikke alle som er sånn, og adhd kommer gjerne til uttrykk på helt andre måter hos jenter enn gutter. Ofte er de stille og innesluttet og gjør ikke så mye ut av seg, og dette igjen fører ofte til at de ikke blir fanget opp før senere i livet. Det du beskriver av hun du kjenner kan være adhd men trenger ikke være det. Det er litt vanskelig å si på grunnlag av så lite info egentlig. Men typiske kjennetegn er jo at man blir sliten, gjerne er litt "vimsete"... glemmer ting osv... blir lett distrahert/ukonsentrert og sliter med impulskontroll. Det med imupulskontrollen er jo gjerne da årsaken til at man lett blir distrahert f. eks. Det kan også gi seg utslag i at man blir veldig lei seg, veldig glad, eller veldig sint pga ting. Gjerne de samme tingene som andre kan reagere slik på, men man reagerer på en måte 1000 ganger så kraftig om du skjønner. Men de finnes en god del tegn og symptomer på adhd. De færreste har alle, men de fleste har en del av de. Masse uferdige prosjekter er definitiv et av de vanligste kjennetegnene. Anonymkode: 19d0d...525 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Ja, det er mulig. Ene typen kalles ADHD (tydelig energisk, prater mye/høyt- hyper) Den andre typen kalles ADD der det går mer på konsentrasjonvansker, er mer rolig og innesluttet. Jeg har et barn med ADD. Ingen ville trodd at han har diagnosen, fordi han er så rolig, sier ikke så mye, ikke energisk. Men for å få diagnosen så må bla symptomene dukket opp før 7 års alder, mener jeg det er. Anonymkode: 38367...50c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man forbinder jo adhd med energiske, snakkesalige folk som har masse ting på gang hele tida. Som er kjappe i replikken, utadvente, kreative, idérike, spontane etc. Ei jeg kjenner utredes nå, og hun er veldig slapp og sliten, veldig stille, har endel uferdige prosjekter på gang. Er treg i oppfattelsen og må tenke seg om før hun svarer, hun er imøtekommende og høflig, men innadvendt. Kreativ og idérik var hun før, men altfor sliten nå virker det som. Alltid helst planlagt i good tid, ikke så veldig impulsiv. Er det mulig å ha adhd når man er så motsatt av det diagnosen innebærer? Anonymkode: 44ea0...7eb Det er ikke "det motsatte". Den delen av adhd som handler om motorisk uro har mange (og kanskje særlig jenter) mer som indre uro, tankekjør etc. Så ja, det er absolutt mulig. Anonymkode: dfe1d...da5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man forbinder jo adhd med energiske, snakkesalige folk som har masse ting på gang hele tida. Som er kjappe i replikken, utadvente, kreative, idérike, spontane etc. Ei jeg kjenner utredes nå, og hun er veldig slapp og sliten, veldig stille, har endel uferdige prosjekter på gang. Er treg i oppfattelsen og må tenke seg om før hun svarer, hun er imøtekommende og høflig, men innadvendt. Kreativ og idérik var hun før, men altfor sliten nå virker det som. Alltid helst planlagt i good tid, ikke så veldig impulsiv. Er det mulig å ha adhd når man er så motsatt av det diagnosen innebærer? Anonymkode: 44ea0...7eb Det der er meg på en prikk, og jeg har ADHD. Anonymkode: 1b2ef...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Det er tre typer adhd; hyperaktiv/impulsiv, uoppmerksom og kombinert type. Den førstnevnte er den folk flest tenker på når de hører adhd. Den uoppmerksomme typen ble kalt add før, altså adhd uten hyperaktiviteten. Noen med denne typen er tvert imot hypoaktive, altså har for lite energi. Det typiske for denne typen er den vimsete dagdrømmeren. Den kombinerte har noen trekk fra hver av de to andre. Felles for alle, såvidt jeg har skjønt, er at man har mye tankekjør. Dette tankekjøret krever utrolig mye mental energi for å filtrere bort i hverdagen. Hun som du forteller om her, har mer sannsynlig den uoppmerksomme typen. Jeg har det, og jeg var "alltid sliten". Det er som å til enhver tid ha på 24 tv-kanaler samtidig, alle med viktig og uviktig informasjon om hverandre, og du må følge med på alle og luke ut hva som er uviktig, huske det som kan være viktig senere, og så videre. Det krever faktisk ganske mye mental energi! Anonymkode: 90d2c...38c 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Beklager avsporing, men får man Ritalin/annen medisin for det som før hette add? Anonymkode: 19378...24c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Beklager avsporing, men får man Ritalin/annen medisin for det som før hette add? Anonymkode: 19378...24c Ja, det får man. 🙂 Anonymkode: 90d2c...38c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager avsporing, men får man Ritalin/annen medisin for det som før hette add? Anonymkode: 19378...24c Ja det kan man få. Ritalin virker er ofte til god hjelp ved konsentrasjonsvansker. Anonymkode: 19d0d...525
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 19.57): Man forbinder jo adhd med energiske, snakkesalige folk som har masse ting på gang hele tida. Som er kjappe i replikken, utadvente, kreative, idérike, spontane etc. Ei jeg kjenner utredes nå, og hun er veldig slapp og sliten, veldig stille, har endel uferdige prosjekter på gang. Er treg i oppfattelsen og må tenke seg om før hun svarer, hun er imøtekommende og høflig, men innadvendt. Kreativ og idérik var hun før, men altfor sliten nå virker det som. Alltid helst planlagt i good tid, ikke så veldig impulsiv. Er det mulig å ha adhd når man er så motsatt av det diagnosen innebærer? Anonymkode: 44ea0...7eb Skal utredes selv, det meste foregår inne i hodet mitt. Anonymkode: f2f78...930
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 20.14): Det er tre typer adhd; hyperaktiv/impulsiv, uoppmerksom og kombinert type. Den førstnevnte er den folk flest tenker på når de hører adhd. Den uoppmerksomme typen ble kalt add før, altså adhd uten hyperaktiviteten. Noen med denne typen er tvert imot hypoaktive, altså har for lite energi. Det typiske for denne typen er den vimsete dagdrømmeren. Den kombinerte har noen trekk fra hver av de to andre. Felles for alle, såvidt jeg har skjønt, er at man har mye tankekjør. Dette tankekjøret krever utrolig mye mental energi for å filtrere bort i hverdagen. Hun som du forteller om her, har mer sannsynlig den uoppmerksomme typen. Jeg har det, og jeg var "alltid sliten". Det er som å til enhver tid ha på 24 tv-kanaler samtidig, alle med viktig og uviktig informasjon om hverandre, og du må følge med på alle og luke ut hva som er uviktig, huske det som kan være viktig senere, og så videre. Det krever faktisk ganske mye mental energi! Anonymkode: 90d2c...38c Nei de har ikke for lite energi,men de har ikke hyperaktiviteten Anonymkode: da988...33b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 20.08): Tror ikke du vet helt hva diagnosen innebærer når jeg ser på oppsummeringen din i de 2 første linjene. Dette er typisk det man forbinder med adhd gutter som klatrer i alt de kommer over osv... Men det er slett ikke alle som er sånn, og adhd kommer gjerne til uttrykk på helt andre måter hos jenter enn gutter. Ofte er de stille og innesluttet og gjør ikke så mye ut av seg, og dette igjen fører ofte til at de ikke blir fanget opp før senere i livet. Det du beskriver av hun du kjenner kan være adhd men trenger ikke være det. Det er litt vanskelig å si på grunnlag av så lite info egentlig. Men typiske kjennetegn er jo at man blir sliten, gjerne er litt "vimsete"... glemmer ting osv... blir lett distrahert/ukonsentrert og sliter med impulskontroll. Det med imupulskontrollen er jo gjerne da årsaken til at man lett blir distrahert f. eks. Det kan også gi seg utslag i at man blir veldig lei seg, veldig glad, eller veldig sint pga ting. Gjerne de samme tingene som andre kan reagere slik på, men man reagerer på en måte 1000 ganger så kraftig om du skjønner. Men de finnes en god del tegn og symptomer på adhd. De færreste har alle, men de fleste har en del av de. Masse uferdige prosjekter er definitiv et av de vanligste kjennetegnene. Anonymkode: 19d0d...525 Dette! Og hi er fult av stereotypiske fordommer Anonymkode: da988...33b 2
Vimsepetra Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei de har ikke for lite energi,men de har ikke hyperaktiviteten Anonymkode: da988...33b Hypoaktivitet blir beskrevet i noen bøker om kvinner med add. Disse fremstår som generelt trege(i tempo), selv etter "normal standard" eller noe. Men det kan hende det er utdatert, jeg husker ikke i farta når de kom ut.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 Det er ikke det motsatte av hva diagnosen innebærer, det er det motsatte av hva du personlig antar diagnosen handler om. Jeg utredes også, og er veldig ofte sliten. For jeg har en liste over 150 ting jeg bør gjøre, skal gjøre, vil gjøre, jeg har minst 10 prosjekter pågående, og jeg blir fullstendig utmattet av å holde styr på alt dette samtidig. Så da blir jeg liggende på sofaen å tenke på alt. Å skifte på sengen er en times langt prosjekt, for kanskje jeg burde sortere sokkene samtidig, og da kan jeg sette på en maskin klær. Og siden jeg er på badet kan jeg vaske speilet, og når jeg går forbi kjøkkent burde jeg kanskje lage litt lunsj, og da kan jeg rydde litt i den ene hylla i kjøleskapet. Problemet er at alt bare blir halvgjort, og jeg er helt fullstendig utslitt. Og senga er fortsatt uten trekk... Men du, du ser bare at jeg er sliten, ikke har redd opp senga, masse uparrede sokker ligger på gulvet, og at 3 av 4 hyller i kjøleskapet er kaos... Anonymkode: a4263...10c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå